In de WvW staat vermeld:
Hij, die onder invloed van een stof, waarvan hij weten moest dat deze de rijvaardigheid beïnvloedt, wordt bestraft. Met alcohol is dat de bekende artikel 8 WvW overtreding.
Of dat een legale of illegale stof betreft, maakt niet uit. (Ofwel een mix van stoffen als ik het wel heb)
Als grenswaarde wordt veelal de concentratie van maximaal 50 microgram per ml bloed gehanteerd.
Dit vind ikzelf erg vreemd omdat ik mij kan voorstellen dat er best wel stoffen zullen zijn, waarvan er een hogere concentratie van nodig moet zijn om die rijvaardigheid te beïnvloeden maar zo rekent men dus niet.
Aan de ándere kant weten wij allemaal, dat rijden onder invloed van wat dan ook, gewoon niet meer kán. Echt niet.
Het zal je maar gebeuren...bijv. een vrouw met een kinderwagen die jij onder invloed rijdende onderste boven rijdt... of andere mensen of dieren lam rijdt!
Ik ben geen heilig boontje 37 jaren geleden ben ik gesnapt in mijn studenten tijd, met 1,1 promille alcohol in het bloed.
Deze onbezonnenheid koste mij 5 maanden mijn rijbewijs, plus een boete er bovenop van 650 gulden.
Dat was fiks, maar een verdomd goede les!
Ik heb het nooooit meer gedaan.
Ik weet het allemaal nog als de dag van gisteren!
Vwb een aantekening inzake rijden met drugs op:
De AWB Algemene Wet Bestuursrecht zou deze de eerste keer na 2 jaar moeten vervallen.
Zwaardere overtredingen, of bij recidive 5 en 8 jaar.
En nee, ik ben géén advocaat en ook geen politieman.