3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA in XTC)

Goedendag. Ik moet voor school een miniscriptie schrijven over een zelf te kiezen onderwerp. Ik heb in deze gekozen voor MDMA in XTC.

Ik kom uit een paar dingen niet uit.. Ik heb al in verschillende boeken en op internet zitten lezen, maar ook daar vind ik geen antwoorden op mijn vragen.. Vandaar dus dat ik het even hier probeer!

(Het kan zowel om poeder, capsule of pil voorkomen)

Is MDMA apolair of polair? Ik kan geen duidelijk antwoord vinden in wat ze MDMA oplossen.. Als het al oplosbaar is..

Hoe is de ladingsverdeling van MDMA opgebouwd?
Ladingsverdeling:’
In een MDMAmolecuul zit HCL. HCL is zuur, MDMA is ook een zuur.
Er zitten een aantal atomen in de structuur met wel/geen verschillende elektron negativiteit (C ten opzichte van … en ….). Het molecuul heeft dus een/geen dipool.
Heeft hiervoor een bron voor voor mij zodat ik misschien verder kom met deze vraag?

Zuur/base eigenschappen:
Het molecuul heeft in principe wel 15 waterstofatomen die afgesplitst kunnen worden. MDMA bevat C11H15NO2. Dit maakt het molecuul dus een zuur molecuul.
De Kz of Kb = ..
De Kz of Kb is nergens te vinden en eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed waar ik moet beginnen om hier achter te komen, aangezien ik geen pH kan vinden..

In dit molecuul zijn … en … aanwezig. Hieruit kan geconcludeerd worden dat polair gedeelte tov apolair gedeelte enz enz verhaal.

Π-elektronen systeem:
In het molecuul zitten wel benzeenringen die een mesomeer π-systeem hebben.
Bovendien kan het vrije elektronenpaar van .. atoom meedoen in het mesomere systeem

Rigide, flexibel:
In het molecuul zijn de ringen rigide, maar zijn de andere bindingen wel vrij draaibaar.

Vlak, bolvormig:
In het 3D model van het molecuul (figuur …) is te zien dat …… Het molecuul heeft dus een meer langgerekte/bolvormige/…. Structuur

Waar moet ik zijn voor deze info??:confused:
Alvast bedankt voor ieder antwoord of voor elk deeltje waar u mij mee op weg kan helpen..

Gegroet

Wacky

Badass junkie
Woot, laat ons weten als je labje operationeel is he ? :tongueout:

Helaas kan ik je niet veel helpen. Ik weet alleen dat MDMA opgelost kan worden in water, want zo nemen we het vaak mee naar feestjes. Daarvoor moet het dus polair zijn geloof ik ?
(Hoewel ik daar nu eigenlijk ook nog over twijfel, want we schudden toch altijd maar goed voor we een slok nemen, anders zit geloof ik het meeste van onder, dus dan zou het weer niet echt opgelost moeten zijn ....)
Voor de rest snap ik geen kut van je hele verhaal :)

Kijk, daar heb ik in ieder geval al wat aan. Je kan het oplossen in water dus. Polair. Dank je daarvoor!

Lol ik ga geen lab opzetten or, ik doe een opleiding Forensisch onderzoek, vandaar dat ik het vraag haha.. Sorry als het tegenvalt hahahahaha

Kundalini

Newbie
PlaYBoYBuNNieJ zei:
Kijk, daar heb ik in ieder geval al wat aan. Je kan het oplossen in water dus. Polair. Dank je daarvoor!

Lol ik ga geen lab opzetten or, ik doe een opleiding Forensisch onderzoek, vandaar dat ik het vraag haha.. Sorry als het tegenvalt hahahahaha

bel dan gewoon ff met het NFI of de TR, daar zitten wel een paar mannetjes die er verstand van hebben.

tomz0r

Badass junkie
MDMA is een base dus je hebt de Kb nodig.
Pure MDMA is niet oplosbaar in water, alleen MDMA.HCL is dat.

Martijn.

Belezen gebruiker
PlaYBoYBuNNieJ zei:
Is MDMA apolair of polair? Ik kan geen duidelijk antwoord vinden in wat ze MDMA oplossen.. Als het al oplosbaar is..
Volgens mij polair. De elektronegativiteit van C-atomen ten opzichte van het N-atoom en het O-atoom verschillen aanzienlijk. Daarnaast kan het H-atoom aan het N-atoom waterstofbruggen vormen.

Hoe is de ladingsverdeling van MDMA opgebouwd?
Ladingsverdeling:’
In een MDMAmolecuul zit HCL. HCL is zuur, MDMA is ook een zuur.
Er zitten een aantal atomen in de structuur met wel/geen verschillende elektron negativiteit (C ten opzichte van … en ….). Het molecuul heeft dus een/geen dipool.
Heeft hiervoor een bron voor voor mij zodat ik misschien verder kom met deze vraag?

Zuur/base eigenschappen:
Het molecuul heeft in principe wel 15 waterstofatomen die afgesplitst kunnen worden. MDMA bevat C11H15NO2. Dit maakt het molecuul dus een zuur molecuul.
De Kz of Kb = ..
De Kz of Kb is nergens te vinden en eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed waar ik moet beginnen om hier achter te komen, aangezien ik geen pH kan vinden..
Volgens mij is het geen zuur, maar een base. Het N-atoom kan volgens mij nog een H-atoom binden. MDMA is een amine en aminen zijn basen. Met de H-atomen aan de C-atomen gebeurt niets hoor. Dan zouden alle organische stoffen zuren zijn.
In dit molecuul zijn … en … aanwezig. Hieruit kan geconcludeerd worden dat polair gedeelte tov apolair gedeelte enz enz verhaal.
???
Π-elektronen systeem:
In het molecuul zitten wel benzeenringen die een mesomeer π-systeem hebben.
Bovendien kan het vrije elektronenpaar van .. atoom meedoen in het mesomere systeem
Dit zegt me niets...
Rigide, flexibel:
In het molecuul zijn de ringen rigide, maar zijn de andere bindingen wel vrij draaibaar.

Vlak, bolvormig:
In het 3D model van het molecuul (figuur …) is te zien dat …… Het molecuul heeft dus een meer langgerekte/bolvormige/…. Structuur

Figuur: http://en.wikipedia.org/wiki/MDMA
Je ziet dus dat de benzeenring als substituent een best lange staart heeft. Het molecuul is dus langgerekt. Daarnaast bevinden bij een benzeenring alle atomen zich in een plat vlak, dus dat deel kan al niet bolvormig zijn.

Waar moet ik zijn voor deze info??:confused:
Alvast bedankt voor ieder antwoord of voor elk deeltje waar u mij mee op weg kan helpen..

Gegroet
Correct me if I wrong!

Anon zei:
Angramar Temenos zei:
Ja, we gaan iemand helpen die ons gaat onderzoeken, en ons inrekent omdat we MDMA gebruiken/verkopen/maken.

Doei.

Niet zo bijdehand doen mafkees. Ik vouch voor deze dame.

Dank je!

@ Martijn.. Het kan allemaal kloppen wat je zegt, ik ben ondertussen horendol geworden en snap er zelf eigenlijk weinig meer van.. We hebben zeg maar een voorbeeldscriptie gekregen met daarin die info van hoe het ongeveer moet opgebouwd zijn enzo, ik snap zelf de helft niet eens van wat er nou staat of waar hij nou om vraagt.. Ben ondertussen ook zo ingelezen dat ik alles door elkaar haal.. Heel handig allemaal.. Iig bedankt voor je hulp, ik ga het nog even nalezen..

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Het HCL zout van mdma wordt gevormd doordat het amine in zure oplossing geprotoneerd wordt. Zoals reeds gezegd is het amine een zwakke base, zal dus in zure omstandigheden geprotoneerd worden. Hierdoor krijgt het een plus lading en wordt goed oplosbaar in water, hoogstwaarschijnlijk is het ongeprotoneerde amine (basische omstandigheden) niet erg goed oplosbaar in water.

De vrije elektronen paren van de 2 zuurstof moleculen kan meedoen aan de resonantie structuur. Dan moet je wel met ladingen gaan werken, probeer maar eens de resonantie structuren te tekenen, zodat je een dubbele binding tussen de O en de C van de benzeenring krijgt. Het is dus een geconjugeerd systeem. Hierdoor zullen de 2 Hs aan de C van de methylenedioxy groep zuurder zijn, want de - lading kan door conjugatie over de hele benzeenring verdeeld worden. Hier zou je ook resonantiestructuren van kunnen tekenen. Bedenk wel dat water zuurder is dan die C, dus echt zuur is het niet.

De bindingen van de zuurstof moleculen met de benzeenring zal door de conjugatie ook rigide zijn volgens mij. Ik denk, maar ik weet het niet zeker, dat de O sp2 gehybridiseerd zijn. Hierdoor zijn de bindingshoeken 120°, en heb je een P orbitaal wat samen met alle p orbitalen van benzeen kan gaan, alle c uit benzeen zijn sp2. Ik weet niet of dit te ver gaat voor je, snap zowiezo niet waarom je dat allemaal moet weten als forensisch nog iets.

Hier iets meer aan info. http://www.sigmaaldrich.com/sigma/datasheet/m6403dat.pdf ook zou je eens in merck index kunnen kijken als je dat tot je beschikking hebt. Ik heb dat niet hier, jammergenoeg.

Hier kun je het ook kopen, haha, en misschien nog wat info : http://www.sigmaaldrich.com/catalog...9|SIGMA&N5=SEARCH_CONCAT_PNO|BRAND_KEY&F=SPEC

en deze, ietwat goedkoper dan die andere, hehe : http://www.sigmaaldrich.com/catalog...3|SIGMA&N5=SEARCH_CONCAT_PNO|BRAND_KEY&F=SPEC

ps: voordat jullie me afschieten voor het geven van links naar een site waar je mdma kunt kopen, trouwens ook lsd etc, dit is een van de grootste chemische suppliers, zij zullen ook nooit en te nimmer iets verkopen aan prive personen. Je komt echt je licentie te laten zien voordat je daar iets kunt kopen en de prijs is natuurlijk ook niet echt aantrekkelijk, haha. We goede site voor info over chems :wave:

Bovenaan