3MMC / RC's Warenwet en horecawet

Hellow there,

Ik zal bij het begin beginnen. Tijdens het uitgaan gebruiken mijn vriend en ik regelmatig 3MMC, dit is legaal te verkrijgen in Nederland. Volgens de warenwet is bezit niet verboden en drugs gebruik in het algemeen in Nederland ook niet.

Tijdens het uitgaan had ik vier lege milkshake bekers in elkaar gestapeld om later drank in te doen, toen ik mijn vriend tegenkwam die de 3mmc had heeft hij het in de bovenste beker gedaan. Vervolgens heb ik de deksel er weer opgedrukt. Hierna liepen wij een café binnen, we waren er net naar buiten gegaan om te roken. Toen het barmeisje de milkshake bekers wou checken, dacht ik; ''fuck'', en ja hoor. De 3mmc viel in haar hand. Vervolgens heb ik met haar en een barman een discussie gehad dat het legaal is in Nederland en je het gewoon mag hebben. Volgens de barmeid is het volgens de warenwet dus wel legaal maar in horecagelegenheden niet.

Nou is dus mijn vraag, mag een horecagelegenheid 3MMC / RC's in beslag nemen als ze deze bij je aantreffen?

Dankje alvast.

Neo-Shulginist

Badass junkie
3-MMC wordt nergens in de Nederlandse wet genoemd. Daarmee is het inderdaad legaal om te bezitten.

Maar in de Nederlandse en Europese wet staat dat je alleen goedgekeurde voedingsmiddelen aan mensen mag verstrekken ter consumptie. Het is dus niet toegestaan om een capsule 3-MMC aan iemand te verkopen als bijvoorbeeld libidoversterker. Daarom staat er op research chemicals altijd 'not for human consumption'.

Als je capsules met kristallen of poeder in een café/uitgaansgelegenheid bij je hebt dan is het natuurlijk onmogelijk voor het personeel om te verifiëren of jij een ongereguleerde drug zoals 3-MMC bij je hebt, of een verboden harddrug. Maar als jij een harddrug bij je hebt kan de ondernemer daardoor in de problemen komen. De burgemeester kan een pand voor 3 tot 12 maanden sluiten als er harddrugs worden aangetroffen. De vergunning voor een café kan ook (via een Bibob-procedure) afgenomen worden. Daarom zullen veel horecamedewerkers actief optreden tegen drugsgebruik in hun etablissement.

Daarbij zijn er eigenlijk twee keuzes: de politie bellen of jou uit de uitgaansgelegenheid zetten. In beslag nemen mag niet. Dat zou ook heel gek zijn, want stel je hebt een paar gram cocaïne bij je en de barman neemt dat in beslag. Dan maakt de barman zich schuldig aan verboden drugsbezit.

gomega

Belezen gebruiker
Tja, dat is een lastige.

Ten eerste weten zij natuurlijk helemaal niet zeker om welke stof het hier nu gaat. Jij kan wel zeggen dat het om 3-MMC gaat, maar voor het zelfde geld is het eigenlijk een andere stof die wel verboden is.

Ten tweede is het legaal om 3-MMC te verkopen zolang het niet voor menselijke consumptie is. Anders zou het namelijk eerst door de NVWA goedgekeurd moeten worden, wat dus niet gaat gebeuren. Daarom staat op de site van vendors en op de verpakking ook altijd 'Not for human consumption'.

Ik weet niet hoe streng ze wat dat betreft zijn in Nederland, maar in de VS bijvoorbeeld is het in pricipe zo dat ze je niet kunnen vervolgen als het gewoon in een ziplock zakje ofzo zit, maar als het in een capsule zou zitten, wat het zeer aannemelijk maakt dat het voor consumptie bedoeld is, is de kans vele malen groter dat je vervolgd gaat worden.

Ten derde lijkt het me dat een horecagelegenheid je in ieder geval service mag weigeren of de zaak uit mag zetten, omdat zij natuurlijk ook bepaalde huisregels hebben (die zeer waarschijnlijk gebaseerd zijn op de regels en wetten mbt hun vergunning) waar jij je aan zult moeten houden. Als zij dus een regel hebben dat ze absoluut geen enkel drugs toestaan, zelfs niet als ze eigenlijk 'legaal' zijn, dan is hun goed recht om je buiten te zetten. Echter denk ik niet of het ze ook wettelijk is toegestaan het echt in beslag te nemen.

De Zandman

DF-koning
In beslag nemen door een burger mag in sommige gevallen wel degelijk!
Als een persoon een strafbaar feit pleegt, mag een burger, als hij die persoon op heterdaad betrapt wordt, en door een burger dienaangaande wordt aangehouden, de voorwerpen die door de aangehouden persoon z i c h t b a a r met zich voert, in beslag nemen.
(Denk hierbij eens aan winkeldiefstal)
De burger, die deze dader op heterdaad heeft aangehouden, moet er zorg voor dragen, dat de aangehouden verdachte asap wordt overgedragen aan een (algemeen) opsporingsambtenaar, onder afgifte van eventueel in beslaggenomen voorwerpen.
Een burger mag nooit tot fouilleren overgaan!!
In principe heeft alleen de politie de bevoegdheid om tot geweld over te gaan, wel volgens de regels voor proportionaliteit en subversionaliteit.
In casu: winkelpersoneel mag niet overgaan tot geweldsgebruik. In de praktijk ligt dit een ietsje anders, ook hier proportioneel en subversioneel. (Geen 3 meppen, als 1 voldoende is
In a l l e gevallen beslist de rechter per geval, of alles rechtmatig is verlopen.
Inzake de vraag van de TS lijkt mij dat idd een barman nooit kan zien, of het om een legale of illegale stof gaat.
Aangezien het voor een barman van zeer groot belang is om illegale drugs buiten zijn établissement te houden, mag hij er zorg voor dragen, dat hij indien nodig, optreedt, en de betrokken gasten de deur wijst.
Stel, hij ziet dat er een groot pak wit poeder en, van eigenaar wisselt.
Dan zou hij, in theorie, diegene die het pak achteloos in een plastic draagtas stopt, opstaat, en weg wil , kunnen aanhouden, dat pak afnemen, en 112 (laten) bellen.
Ik zou dit in de praktijk never nooit doen.
Je bent je leven niet meer zeker , nietwaar

Laatst bewerkt:
Bovenaan