3x Ztrawberry auto's buitengroei report

TheSadCat

Newbie
Hallo iedereen, ik ben een weekje geleden voor het eerst begonnen met groeien.
Ik had besloten om 3 Ztrawberry auto zaadjes van 420fastbuds te halen en heb na ontvangst ze allemaal uit laten komen via de koffiefilter gripzak methode.
Deze kwamen allemaal na 2 dagen uit en hadden we vervolgens verplaatst naar nogal wat te grote potten.
WhatsApp Image 2023-06-16 at 18.05.02.jpeg
3 dagen later kwam het eerste plantje al boven de grond, dat is degene die ook het grootste worteltje had ontwikkeld, een halve dag later kwamen de andere twee boven grond.

WhatsApp Image 2023-06-16 at 18.31.28.jpeg
Helaas heeft een van de plantjes het toch net gehaald en is waarschijnlijk door schimmel of door te veel water te geven helemaal slap gaan hangen. Dit kwam door een miscommunicatie tussen met mijn pa en hij was nogal paranoïde dat ze uit gingen drogen terwijl ik online had gelezen dat de bovenste laag grond best wel droog mag zijn en dit ook nodig is om de grond luchtig te houden.
WhatsApp Image 2023-06-16 at 18.34.24.jpegWhatsApp Image 2023-06-16 at 18.34.24(1).jpegWhatsApp Image 2023-06-16 at 18.34.25.jpeg
^plantje 1 dat enorm goed gaat ^plantje 2 die het prima doet ^Plantje 3 die het jammer genoeg waarschijnlijk niet gaat redden :(

Gelukkig hebben we bij onze aankoop nog een gratis zaadje erbij gekregen die we gaan laten uitkomen in plaats van plantje 3.
Verder ben ik nog steeds zoekende naar een goed waterschema voor de plantjes.
Tips, opmerkingen en vragen zijn altijd welkom! Ik zal regelmatig updates en vragen onder deze post blijven posten :)

Psychojohn

Belezen gebruiker
Als de plantjes nog klein zijn niet te veel water geven. Voel met je vinger in de aarde of het droog is (1.5 cm ongeveer). In dit warme weer geef ik elke dag wel water eigenlijk, niet te veel. Als ze groter worden meer water.

Kwestie van op je gevoel afgaan.

XMR

Wijs gebruiker
Waterschemas kan ik afraden, je planten hebben namelijk een variërende waterbehoefte afhankelijk van het weer. Wat ik wel kan aanraden is om wanneer de planten wat groter zijn steeds de pot op te tillen om te voelen hoe zwaar hij is. Naarmate je dat vaker doet ga je kunnen aanvoelen wanneer het weer tijd is om water te geven. Wanneer de aarde ver uitgedroogd is geef je water todat er een deel aan de onderkant uit loopt.

Nu de planten nog klein zijn is het zoals hierboven al gezegd aan te raden om je vinger tot ongeveer het eerste kootje in de aarde te steken en te voelen of hij volledig droog blijft. Is dat het geval? Dan kun je een beetje water geven.

Raver

Badass junkie
Zaailingen hebben echt minimaal water nodig idd.. Misschien kun je plantje 3 nog redden. 2 saté prikkers ernaast en met een ijzerdraadje het stengeltje rechtzetten. Zo heb ik wel eens een zaailing gered die gebroken was. Je zult je verbazen over hoe sterk deze plant is van zichzelf.

Verder ga ik dit topic volgen! Leuk!

Wat voor aarde gebruik je? :)

TheSadCat

Newbie
Dag 29 ztrawberry auto en dag 9 gorilla cookies update.

Na een tijd geen update te geven verdient deze post weer een update, had het erg druk met mijn studie dus was dit niet echt een prioriteit.

De 2 kleinere ztrawberries hebben het helaas niet overleefd door te veel water te hebben geven/slechte potgrond.

2 dagen geleden hebben we de ztrawberry auto verplaatst naar een grotere pot, hierdoor had ze kleine verschijnselen van stress, maar groeit nu gelukkig weer steady verder. Hopelijk groeit ze nu wat sneller nu ze 3 biotabs heeft als voeding.

De Gorilla Cookies groeit steady verder nadat we haar per ongeluk te diep in de aarde hadden gedaan voor een dag of 2.

Met dit slechtere weer verplaatsen we de planten vaak heen en weer, kan dit stress opleveren voor ze? Ook ben ik bezorgd dat ze nu niet genoeg zonlicht krijgen dus zat ik eraan te denken om een lamp te kopen zodat ze binnen nog wat extra licht kunnen krijgen, suggesties voor een goede lamp zijn welkom!

Bijlagen

• Screenshot_20230705_193415_Gallery.jpg
    Screenshot_20230705_193415_Gallery.jpg
    291,7 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20230705_193426_Gallery.jpg
    Screenshot_20230705_193426_Gallery.jpg
    160,9 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20230705_193437_Gallery.jpg
    Screenshot_20230705_193437_Gallery.jpg
    233,8 KB · Weergaven: 7
  • Screenshot_20230705_193449_Gallery.jpg
    Screenshot_20230705_193449_Gallery.jpg
    252,7 KB · Weergaven: 8

Raver

Badass junkie
Helaas van die andere plantjes. Van je fouten kun je leren. :) Teveel water is funest idd, en is een fout die elke kweker maakt of ooit heeft gemaakt.

Met dit slechtere weer verplaatsen we de planten vaak heen en weer, kan dit stress opleveren voor ze? Ook ben ik bezorgd dat ze nu niet genoeg zonlicht krijgen dus zat ik eraan te denken om een lamp te kopen zodat ze binnen nog wat extra licht kunnen krijgen, suggesties voor een goede lamp zijn welkom!

Ik verplaats me planten ook regelmatig of draai ze richting de zon etc. Heb niet het idee dat het ze stress geeft. Zolang je maar gewoon rustig aan doet. Met liefde behandelen haha.

Autoflowers hebben minimaal 6 tot 8 uur direct zonlicht per dag nodig om gezond te blijven. Meer is altijd beter en goed. Let er alleen op dat het niet té warm wordt. Hittestress is echt iets om op te blijven letten. Hygrometer aanschaffen gaf mij wat rust.

Lampen tja, ik heb daar wel verstand van maar besef wel dat je dan illegaal bezig bent. En een kweeklamp sluit je niet 1 2 3 ff aan zegmaar. Ik heb wel eens een staande ledkweek lamp gezien. Misschien kun je daar naar kijken als je toch die keuze wilt maken. Maar die zijn qua wattage niet zo hoog. Dus of het het risico waard is tegenover de voordelen...

Hoeveel weken zijn je plantjes nu? Zien er goed uit. 1tje strekt wat, kan inderdaad teken zijn van te weinig licht. Zien er wel gewoon gezond uit.

Houdt er rekening mee dat wietplantjes houden van een beetje zuur water. Hierdoor kunnen de voedingsstoffen goed opgenomen worden. Als de PH te hoog is kan de plant ook die voeding niet opnemen die je erbij gestopt hebt.

Regenwater is het makkelijkste. Je kunt kraanwater gebruiken alleen die PH is 90% van de tijd te hoog en fluctueert flink. Als je kraanwater gebruikt kun je deze bijstellen met Lemon Kick. Een biologisch middel die de PH van je water omlaag gooit. Dan kun je deze meten met een PH metertje. Deze kun je voor een paar 10tjes al aanschaffen. Milwalkee is goed aangeschreven. Als je dit wilt natuurlijk. Regenwater is van nature al wat zuurder. Daar hoef je verder niets mee te doen.

Succes. :)

Bovenaan