Anstaanval na mdma

Hillbilly bastard

Bewuste gebruiker
Ik heb zaterdag ongeveer 3/4 van 1 gram mdma poeder gebruikt (het waren niet zo'n sterke kristallen). De volgende dag had ik van weinig last. Maar sinds dinsdag heb ik van die elektrische schokjes in men hoofd en heb ik 's avonds een enorme angstaanval gekregen. Ook was ik emotioneel enorm labiel (met onverklaarbare huilbuien e.d.) Nu voel ik me nog altijd een beetje angstig en heel af en toe heb ik nog een schokje. Zijn er nog mensen die dit gehad hebben? Is het vanzelf overgegaan? Ik heb gebeld met 2 doktoren en met de drugslijn, maar daar weten ze er precies erg weinig van af. Ik hoop dat iemand er hier iets van weet (en stiekem hoop ik dat het een beetje geruststellend is). Voor mij alleszins nooit nog xtc.

matthijs

Badass junkie
Lijkt me gewoon een dinsdag dip. Is vrij normaal als je xtc hebt gehad. Heeft iedereen.
En zeker als je 750 mg MDMA op één avond hebt getikt is het niet zo verwonderlijk dat je zulke klachten krijgt. Is morgen wel weer over.

Carlitos

Badass junkie
Schokjes kunnen langer aanhouden.
Bij mij bleven ze meestal wel een week.
Ook af en toe irritante tintelingen.

nutsss

Wijs gebruiker
Die schokken, die zijn een teken van een ernstige serotonine stoornis. Gaat vaak gepaard met levensechte rare dromen die steeds doorgaan als je tussendoor wakker wordt en weer verder slaapt. Angsten kunnen daarbij ook voorkomen zoals angst voor het donker.

Neem extra tijd voor je weer mdma neemt en beperk het gebruik dus geen 750mg per keer. Dan komt het geheid weer terug.

Ik heb het ooit dusdanig ernstig gehad dat slapen onmogelijk werd. Steeds als ik bijna in slaap viel kwam er weer een schok. Op een gegeven moment ontdekte ik dat het enige dat de schokken kon wegduwen een heel klein stukje pil weer was. Maar dat is eerder uitstel dan afstel.

Speed kan op die dagen ook helpen om er sneller doorheen te komen maar het is natuurlijk kwaad met kwaad bestrijden...

Gewoon eens een keer een maand of 2 wachten is het beste.

Hillbilly bastard

Bewuste gebruiker
Ik heb men lesje alleszins wel geleerd. Voor mij nooit nog mdma. Voorlopig houdt ik het enkel bij alcohol en binnen een maand ofzo wel terug speed, maar mdma is voor altijd afgeschreven. Bedankt voor de raad/hulp!

Jeller

Badass junkie
750 mg is idd wel veel..

maar je geeft zelf al aan dat je gaat stoppen.. das slim want MDMA is één van de schadelijkste drugs die er zijn voor je hoofd, bovendien is het nog eens een kutdrugs ook..

er zijn nog genoeg andere leuke drugs :wink:

Serenity

Badass junkie
MDMA een kutdrug? Nouja zeg Jeller :openmouth:
Je moet mdma gewoon weten te doseren, en 750 mg is wel wat veel.. Probeer gewoon eens één lichte xtc pil, je wordt verliefd als een motherfucker :hearteyes:

Jeller

Badass junkie
mja je wordt er lelijk van, de euforie is te kunstmatig, je krijgt er geen lachkiks van en het is veel te snel uitgewerkt :beer:

de eerste 3 uur is het wel leuk, maar dan wordt je loom en krijg je de euforie van het eerste uur niet meer terug :(

daarom vind ik da maar een kutdrug

SpacePack

Belezen gebruiker
Jeller zei:
mja je wordt er lelijk van, de euforie is te kunstmatig, je krijgt er geen lachkiks van en het is veel te snel uitgewerkt :beer:

de eerste 3 uur is het wel leuk, maar dan wordt je loom en krijg je de euforie van het eerste uur niet meer terug :(

is helemaal waar wat je daar zegd

ook is het zo dat de eerste 15x echt leuk zijn (als je wel anderhalvemaand tussen de ervaringen houd) maar daarna is het echt niet meer 'oohhhh ik vind iedereen zo lief' :hearteyes: en 'Ik hou zoveel van je man dat kan je echt niet begrijpen' etc.

Dat heb ik persoonlijk een jaar ofzo al niet meer.

is gewoon 'the loss of magic' :(

Maargoed Xtc is dus echt wel een van de allerlekkerste drugs bij de eerste paar keer dat je t gebruikt, je ervaard dan gewoon intens geluk :P Bouwt erg snel af vind ik zelf, dan ga je alleen nog maar 'hard' en sta je strak :cry:

zaagmans

Bewuste gebruiker
nutsss zei:
Die schokken, die zijn een teken van een ernstige serotonine stoornis. Gaat vaak gepaard met levensechte rare dromen die steeds doorgaan als je tussendoor wakker wordt en weer verder slaapt. Angsten kunnen daarbij ook voorkomen zoals angst voor het donker.

Neem extra tijd voor je weer mdma neemt en beperk het gebruik dus geen 750mg per keer. Dan komt het geheid weer terug.

Ik heb het ooit dusdanig ernstig gehad dat slapen onmogelijk werd. Steeds als ik bijna in slaap viel kwam er weer een schok. Op een gegeven moment ontdekte ik dat het enige dat de schokken kon wegduwen een heel klein stukje pil weer was. Maar dat is eerder uitstel dan afstel.

Speed kan op die dagen ook helpen om er sneller doorheen te komen
maar het is natuurlijk kwaad met kwaad bestrijden...

Gewoon eens een keer een maand of 2 wachten is het beste.

Helemaal herkenbaar. Ik had dit vroeger ook altijd. Gebruikte toen vrijdags en zaterdags. Daarna een tijd gestopt en toen ging het weg. Was geen fijn gevoel.

Everio

Bewuste gebruiker
is idd de dip (waar ik noooit las van heb) wel de week erna als ik in me bed lig af en toe een schokje (soort klap op je hoofd) kan totaal niet gezond zijn maja ik was het stiekem al aan het linken aan XTC maja wist het niet zeker, nu dus wel (vind het niet zo erg, alleen de gedacht dat het toch erg mis zit)

ik heb ook niet egt het lovegevoel meer (en niet overmatig gebruik, wel 1x per maand ongeveer) maar vind het space gevoel zelf wel veel vetter, lekker space op de muziek, muziek erg intens vinden, hmmmm :grin:

zoals nu, laatste keer was 14 juli, en nu weer 19 augustus, daarna 25 augustus ook maja daarna komt wel een lange rust periode :)

komt wel goed allemaal iig,

en erg fijn vind ik dat ik nooit echt depressief, dinsdag dip heb

wel erg moe (omdat je je reserve energie verbruikt) maja gaat wel weer weg met vitamine c en goede nachtrust :)

Zat0x

Experimenterende gebruiker
Jep heb ik ook gehad. Een week lang ! En dan ook nog tijdens het stagelopen :|

Sindsdien wacht ik altijd 2 maanden voordat ik weer iets neem. Ik neem aan dat mijn hersenen en flinke klap hebben gehad. Ik zie eht als een waarschuwing :openmouth:

Supervlieg

Wijs gebruiker
XTC DROMEN :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:

Als je slaapt wordt je niet meer wakker :P Vanochtend in de trein in slaap gevallen, moest in Amsterdam zijn maar werd wakker in Den Helder whaha :stoned:

Waar zijn die conducteurs als je ze nodig hebt :openmouth:

Jeller zei:

Ik heb mijn mooiste drugservaring tot nu toe op mdma gehad echt fantastisch en heerlijk gespaced en een continue heerlijke tinteling in mijn maag en verdere lichaam

Psycho_Chrono

Wijs gebruiker
Tripreporter
is volgens mij een logische reactie van het lichaam op de stoffen die in je lichaam zitten / hebben gezeten en je serotonine aangetast hebben.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Okay, dit heb ik dus blijkbaar ook gehad deze nacht. Ik heb al een week sinds de chaos meet 2007 last van die schokjes, hartkloppingen etc.

Ook heb ik deze nacht dat even veel erger gehad, dezelfde schokjes, maar gepaard met slaapverlamming vlak voor ik in slaap viel. Gelukkig kende ik het al en was de schok niet zo heel erg. Maar wel doodeng. :openmouth:

Even geen pilletjes meer dus.. :wink:

De jongen

Bewuste gebruiker
Ja amai gezond is het niet. Lijkt mij ook het meest op kortsluiting.

Ik heb het een keer gehad, lag s avonds in bed en ik was al half weg aant dromen toen ik opeens een keifelle stroomshok in men hersenen kreeg, was opslag wakker, leek wel of men oren nog na piepten.

Zo superveel had ik toen ook niet op, zeker niet 750 mg

neti

Badass junkie
kameleon73 zei:
Jeller zei:

Ik heb mijn mooiste drugservaring tot nu toe op mdma gehad echt fantastisch en heerlijk gespaced en een continue heerlijke tinteling in mijn maag en verdere lichaam

heb je een persoonlijk bericht gestuurd... zie rechtsboven aan de pagina

en ontopic: drugs is voor mij vooralsnog niks dan genot

Supervlieg

Wijs gebruiker
De jongen zei:
Ja amai gezond is het niet. Lijkt mij ook het meest op kortsluiting.

Ik heb het een keer gehad, lag s avonds in bed en ik was al half weg aant dromen toen ik opeens een keifelle stroomshok in men hersenen kreeg, was opslag wakker, leek wel of men oren nog na piepten.

Zo superveel had ik toen ook niet op, zeker niet 750 mg

Had t eergister nog, was weer ff schrikken hehe.

Wat ook fijn is zijn van die nitraten die binnen een straal van 4m bij je vandaan worden afgestoken. Ik had t nog in de trein, vrij genant :tongueout:

TomThaMan

Newbie
Hallo allemaal, ben nieuw hier op dit forum. Ik kwam er bij toeval langs en herkende direct allerlij dingen die je zoal meemaakt als je uit je plaat bent :smoke:. Ik gebruik sinds de zomer aardig wat XTC... Zo herkende ik ook de minder fijne dingen, zoals schokken in je hoofd.

MAAR voor de mensen die willen weten wat het is en hoe het veroorzaakt wordt:

De hypnagoge schok:

De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren welke zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok, dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:

Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.

De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.

Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht. Regelmatiger doen zich stuiptrekking voor gedurende de normale slaap, echter deze zijn doorgaans veel minder dramatisch en blijven daardoor onopgemerkt. In extreme gevallen, wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder).
Wanneer iemand verstoken blijft van slaap en tracht tegen de slaap te vechten, zal hij vaker hypnagoge schokken beleven; dit gebeurt meestal met mensen die van slaap verstoken blijven voor een periode langer dan 24 uur.

Bron: Wikipedia

Zoals je kunt lezen zijn er meerdere theorieen over, maar een feit is dat het een normaal verschijnsel is en vooral voorkomt als je lange tijd geen slaap krijgt, wat duidelijk het geval is bij het gebruik van XTC.

Conclusie: Het wordt niet veroorzaakt door de MDMA zelf, maar door het gebrek aan slaap.

Er is ook een oplossing voor, die ik zelf ook gebruik: Neem vlak voordat je gaat slapen 1 of 2 glaasjes wijn, en je hebt nergens last van. Opzich niet echt bevordelijk voor je gezondheid, maar ach... het valt toch in het niets vergeleken met een nacht flink onder de MDMA...

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Laters!

Tom

Prinz

toevallig stuitte ik op dit forum en topic tijdens een zoekactie naar deze schokjes in je hoofd. Het gaat hierbij helemaal niet om de z.g. Hypnagoge schok. Die schokken ervaart iedereen wel eens tussen slapen en waken in. Vooral bij je partner merk je het wel eens als die naast je ligt en in slaap valt. Nu is het wel zo dat na XTC gebruik de hypnagoge schok heftiger is omdat de amygdala (het alarmcentrum -> vluchten of vechten van je hersenen) niet goed snapt of er gevaar dreigt of niet door een onbalans in neurotransmitters, en vol alarm slaat. Daardoor schrik je dus heel heftig zonder dat er iets aan de hand is. Hiervan kun je ernstige angstaanvallen krijgen. Als je het weet kun je jezelf gelukkig aardig onder controle houden, maar niet iedereen heeft angstgevoelens goed onder controle.

De schokjes in je hoofd na XTC gebruik die zich meestal ongeveer na een week aankondigen (overdag, bij alles wat je doet) heeft niks met slaaptekort te maken, maar zijn een soort van waarschuwingsflitsen van je hersenen dat er serotonerge beschadigingen zijn i.c.m. een flink serotonine tekort. Je zou het nog het beste kunnen omschrijven als mini-epileptische aanvallen, puur kortsluiting. Negeer deze schokken niet! Bijslikken om het weg te krijgen (tijdelijk) is vragen om problemen, want hoe langer je het herstel uitstelt, hoe langer het gaat duren. Ik ken mensen die wekenlang met die schokjes rondgelopen hebben i.c.m. met korte termijn geheugenverlies. Er is veel onderzoek gedaan naar blijvende schade, maar de meeste onderzoeken zijn helaas op niets uitgelopen omdat kruisverbanden tussen verschillende soorten drugs niet uit te sluiten waren en voor-na testen omtrent geheugen en intelligentie moeilijk te realiseren vielen.

Ikzelf heb ook last gehad van schokjes in m´n hoofd na xtc gebruik. Mijn tips:

Neem veel rust. Serotonine wordt in je slaap aangemaakt

Daarnaast:

Eet goed en drink goed, vitaminerijk. Vooral B6 en B12 zijn belangrijk (ik weet het, kan moeilijk zijn de eerste dagen). Vitamine totaal supplementen zijn ok. Verder, vitamine C (anti-oxidant) helpt enorm tegen een slap gevoel.

Eet ook Triptofaan of 5htp houdende voedingsmiddelen. Dat zijn precursors voor de aanmaak van Serotonine. Bananen, kalkoen o.a.
Wil je dat niet, of heb je dat niet:
Er zijn bij vitaminewinkels ampullen te verkrijgen met 5htp of L-tryptofaan waarmee je het serotoninetekort in versneld tempo kan oplossen.

YourePrivateDj

Belezen gebruiker
heb ik ook allemaal ooit gehad..na 3dagen 27pillen te slikken.

Dat was effe op het randje of ik was dood.Maar niks intreseerde mij toen..erna had ik 1week geen eetlust of toch erg weinig zin in iets,evenwichtstoornissen,angstig..bang in het donker..en erg veel schokjes wat heel vervelend was.Had ik vooral aan de pc en in bed.

lesje goed geleerd toen :wink:

sinfony zei:

okeeej!

Niks oke, het lijkt wel of er iemand trots is op het feit dat ie een zelfmoord aktie heeft overleefd.

En nadenken dat waneer je dit soort dingen schrijft er mischien 1 dom oor kan zijn die daarna denkt wat hij kan kan ik ook, kan onze 27 pillen slikkende maloot ook niet! :angry:

Prinz

Jack-Herrer zei:
Prinz zei:

Hier het duidelijke bewijs dat XTC je hersenen aantast, want het bovenstaande is pure onzin!

Argumenten graag? Zulke ongenuanceerde negatieve reacties zijn pas het bewijs van een gebrek aan intelligentie. Of nee, blijf nog maar een nachtje wakker, dan ben je nog vriendelijker :wink:

tomz0r

Badass junkie
Prinz zei:
Jack-Herrer zei:
Prinz zei:

Hier het duidelijke bewijs dat XTC je hersenen aantast, want het bovenstaande is pure onzin!

Argumenten graag? Zulke ongenuanceerde negatieve reacties zijn pas het bewijs van een gebrek aan intelligentie. Of nee, blijf nog maar een nachtje wakker, dan ben je nog vriendelijker :wink:

Er zijn zat voorbeelden dat veelvuldig gebruik van MDMA wel degelijk je hersenen aantast.

Prinz

Dat is een feit bij elke drugs, maar het gaat hier om het feit dat meneer op een agressieve wijze duidelijk wil maken dat slaap niet belangrijk is bij herstel na drugs. Ik zou zeggen... snuif er nog eentje! :wave:

YourePrivateDj

Belezen gebruiker
Jack-Herrer zei:
sinfony zei:

okeeej!

Niks oke, het lijkt wel of er iemand trots is op het feit dat ie een zelfmoord aktie heeft overleefd.

En nadenken dat waneer je dit soort dingen schrijft er mischien 1 dom oor kan zijn die daarna denkt wat hij kan kan ik ook, kan onze 27 pillen slikkende maloot ook niet! :angry:

ah man,maak je niet druk..ik leef nog :wink:

En de reden daartoe toen was de breuk van een relatie..zag het niet meer zitten..idd zelfmoordactie.Waar ik veel uit geleerd heb achteraf uit beide :) Dus maak je niet druk dit gebeurt nooit meer,en ik ben er ook niet trots op :wave:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Die electrische schokjes in het hoofd na xtc en mdma, ken ik maar al te goed! Bij mij komen ze altijd standaard op de vierde dag na het gebruik. Over het algemeen duurt het een hele dag, soms langer.
Ik gebruik sinds een jaar of twee nog maar heel sporadisch xtc en mdma; ongeveer eens in de 5 mnd en dan ook niet zo'n hoge dosis. Toch krijg ik die schokken vier dagen later nog steeds. Niet meer zo heftig als ik voorheen had, maar toch.... Ik ben wel eens bang dat ik iets blijvend heb beschadigd, voor mij is de lol van xtc er echt wel van af...

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
aviced zei:
vaag man ik heb nooit ergens last van
ook niet van de welbekende dinsdagdipjes

Slik je gemiddeld 10 pillen per week? Ik deed dat iets van een jaar - tijdens het xtc-hoogtepunt in mijn leven - namelijk wel....(en dan tel ik de rest uit mijn tienjarige pillencarriere er nog niet eens bij):rolleyes: Als je op die schaal gebruikt, dan krijg je uiteindelijk 100% zeker weten ook de klachten die hier in het topic beschreven staan. Mijn pillenvriendjes van vroeger hebben ook allemaal dezelfde verschijnselen en het is dus bij veel mensen hier op 't drugsforum ook een bekend fenomeen.

Gebruik je echter sporadisch en verantwoordelijk, dan blijf je waarschijnlijk vrij van klachten... Blijkbaar doe jij dat? En zoniet, dan zal het niet lang meer duren voordat jij ook de eerste kortsluitinkjes in je hoofd voelt....

Lektroluv

Bewuste gebruiker
Supervlieg zei:
Japi-10 zei:
Schokjes kunnen langer aanhouden.
Bij mij bleven ze meestal wel een week.
Ook af en toe irritante tintelingen.
Kortsluiting noem ik dat :)

HAHAHHA ik lees dit topic nu pas voor 't eerst!!!!

Ik heb dit ook heel erg meer dagen wel dan niet :grin: MAAR kon 't niet uitleggen dus ik dacht ik laat ik mijn bek maar houden :d

Ik heb t vooral als ik ineens naar rechts kijk.....FLITS hahahah VAAAG

Detroit303

Bewuste gebruiker
Lijkt me niet echt gezond :confused:
Ik gebruik xtc om de 3 á 4 maanden, en slechts 1 pil, en nog nooit ergens last van gehad. Ik moet later nog geld verdienen met m'n grijze massa. Mss zijn die schokken toch een teken dat je wat rustiger aan moet met de mdma?

aviced

Marla Singer zei:
aviced zei:
vaag man ik heb nooit ergens last van
ook niet van de welbekende dinsdagdipjes

Slik je gemiddeld 10 pillen per week? Ik deed dat iets van een jaar - tijdens het xtc-hoogtepunt in mijn leven - namelijk wel....(en dan tel ik de rest uit mijn tienjarige pillencarriere er nog niet eens bij):rolleyes: Als je op die schaal gebruikt, dan krijg je uiteindelijk 100% zeker weten ook de klachten die hier in het topic beschreven staan. Mijn pillenvriendjes van vroeger hebben ook allemaal dezelfde verschijnselen en het is dus bij veel mensen hier op 't drugsforum ook een bekend fenomeen.

Gebruik je echter sporadisch en verantwoordelijk, dan blijf je waarschijnlijk vrij van klachten... Blijkbaar doe jij dat? En zoniet, dan zal het niet lang meer duren voordat jij ook de eerste kortsluitinkjes in je hoofd voelt....
neeh hoor doe het soms 3x in 4 maanden, de andere keer 8x in 4 maanden ofzo
meestal tussen de 3 en 6 pillen

inferno33

Bewuste gebruiker
Is ook nog niet echt geweldig... Het streven is geloof ik eens in de 2 à 3 maanden..

Maar iig beter dan 10 per week ja :wink:

Bovenaan