Pfff ben zo tering moe heel de dag. Geen druppel drinken, geen benzo nemen maar toch het tegenovergestelde van wat je zult verwachten, ik had onrust verwacht.
Het ergste is, ik kan niet goed slapen.
Ik lig nu al sinds maandag iedere nacht wakker, en als ik slaap kan pakken moet ik dat ook echt doen en helaas is dit vaak smiddags.
Is het ook echt een alcoholverslaving waarmee je kampt? Maar aangezien je alcohol ook opneemt in je detox/afkickfase, veronderstel ik, dat het minstens om een probleemdrinker gaat.
Sowieso is dit niet zo evident, het gaat hier om 2 middelen nl benzo's en alcohol, de ene slaap- en/of kalmeringsmiddel, de andere een downer, dus 2 middelen die de werking van de hersenen en de zenuwen beïnvloeden:
Alcohol werkt voornamelijk verdovend, zorgt verminderde motoriek, onderdrukking vd ademhaling, neurotransmitters als dopamine, GABA en glutamaat worden beïnvloed, het zorgt vr het langzamer werken vd hersenen, waardoor mn ontspannen en rustig wordt.
Benzo's, werken als GABA-agonisten, spierontspannend, angstremmend, sederend, licht euforisch, maar bovenal geven ze je een suf en slaperig gevoel.
Dus dubbele verdoving, die nu wegvalt.
Dus dit is gewoon extra heavy voor je lichaam.
Heb zelf een benzoverslaving gehad (wel weinig tot geen alcohol), die door jaren heen verder en verder zo ontspoord was, met zware blackouts, meer en meer amnesie en fuckedup toestanden, dat ik hier vanaf wou, toch niet meer afhankelijk.
Fase 1: Bewust gaan slapen zonder iets van benzo, GABA-supplement. Lig je daar in je bed, 1u passeert met hoofd vol onrust, geflits en bewegende schimmen/mensen en nooit echt donker en stil, ondanks gesloten ogen, slaapmasker én oordopjes, dus woelend v frustratie en ellende werd dit na dik 2u enkel erger en ben ik puur uit miserie een benzo gaan innemen, Etizolam.
Fase 2: Ik wou er echt zo hard van af, van die benzo-demoon, dat ik voor de cold turkey ging. Geen benzo's, niks van andere drugs of medicijnen, enkel multivitaminen.
Dag 1, 2, 3 passeerden zonder enige slaap, ik was doodop, maar telkens bij poging tot slapen of beetje rusten, stond mijn hoofd nooit stil, integendeel, keer op keer geflits, mensen, schimmen, beangstigende films door mn hoofd, gebons...uit miserie poging tot minimum aan rust maar opgeven. En dit zo voor anderhalve week, omdat ik toen afspraak met psychiater had, al een geluk echt. Daar mijn verhaal gedaan.
Fase 3: Terug vd psychiater met voorschrift voor Mirtazapine 30mg en Seroquel 100mg (quetiapine). Was met beide medicijnen reeds gekend uit het verleden, maar was hier al tijd mee gestopt. Op advies vd psy, die avond nog 100mg Seroquel genomen en whuut, binnen halfu-1u werd ik zo overvallen door verlies evenwicht en ferme moeheid, dat ik meteen nr mn bed strompelde en jawel geslapen dat ik heb, 12-13u aan 1 stuk, zonder gepieker of gedroom en de uren na opstaan, dat ik me nog suf en loom voelde, nam ik er met plezier bij. Dit nog 2 avonden gedaan, ik sliep ook telkens vast, met 1 x opstaan vr toilet, maar dikke 10u à 11u was ik een met mn bed. Ook een vast uur proberen nemen om te slapen, dit was tussen 22u-00u.
Ik had terug echt slaap en totale rust vr mijn lichaam en geest gevonden en ervaren, dolblij was ik.
Daarna met Seroquel gestopt en overgeschakeld naar Mirtazapine 30mg en hier ging ik ook binnen het uur van slapen, maar ipv 11-12u, was ik nu na ca 8u wakker, waarvan zeker 6u diepe slaap, echt perfect. Zo kon ik ook verder aan mn bio- en slaapritme werken. Tussen 22-00u gaan slapen met Mirtazapine, was om 6u-8u wakker en na dit slaapritme terug vast te hebben, bouwde ik m'n Mirtazapine ook af, niet meer dagelijks en al snel werd ik uit mezelf moe rond 22-23u en sliep ik terug zonder enige medicijnen of rc's en echt normaal slapen, met inslaaptijd rons 30min, lichtere slaap, diepe slaap en droom-modus en uitgerust wakker rond 6-7u. Dit heb ik toch anderhalve maand zo gedaan, ik zat in ziekteverlof, dus ging uiteindelijk terug werken in vroege en late shiften.
Fase 4: Ik had oa reeds de diagnose ADHD en was met mijn psy ook die voorbije weken en maanden opzoek nr juiste medicatie en dosis. En die best op punt stond, toen ik terug ging werken, namelijk Rilatine modified release 40mg.
Die Rilatine hielp, allé helpt me ook enorm, zeker ook toen.
Ik was na een vroege shift om 16-17u goe moe, mr probeerde dat te rekken tot een 19u, om niet reeds wakker te worden om 2u fzo. Maar ik werd moe en sliep uit mezelf.
Ook met de late shift, waar ik hier anders en niet zo lang geleden, vaak pas om 4u of later ging slapen en 12u15 wekker ging en opstond. Ging ik nu (en nu nog grotendendeels) vaak al om 01u, max 2u slapen en was ik meestal steeds uitgeslapen en wakker om 8-9u zonder wekker, want die stond om 12u15, dus was xtra luxe om oftewel nog wat blijven liggen of nog volledige voormiddag en middag voor jezelf.
Ik ben sindsdien niet meer teruggevallen, diene benzo-demoon wil ik ni nog eens tegenkomen.
Ik kan nu gedoseerd en gecontroleerd een benzo rc of Mirtazapine nemen en Seroquel durf ik te nemen de avond na een dag/nacht dat ik een stim heb genomen of als ik toch tijdelijke periode heb gehad met echt duidelijke mindere en slechte slaap, gecombineerd met stressy onrust.
Ook hield ik het bij 3 benzo rc's, maar Flubromazepam heb ik sinds maand niet meer, is ook een meer complexe benzo.
Dus enkel nog Bromazolam en Pyrazolam.
Maar de regel is meer slapen zonder benzo dan met benzo. De ene keer zitten er 4 dagen tussen, dan weer 11. Ik neem ze ook nog zelden na een stim, deed ik heel lange tijd wel.
Dus ja dat is mijn ervaring wat benzo's betreft en misschien geeft het moed.
Want jij zit nu in die periode zonder benzo=geen slaap + die alcohol die het extra lastig maakt. Ik ken verder je algehele gezondheidstoestand niet, maar overleg met je arts of Mirtazapine en/of Seroquel niet iets zouden kunnen betekenen. Maar je liep niet hoog op van artsen zeker?
Mijn ritme is dus behoorlijk achteruit gegaan en heb daar zelf al een zwak voor omdat ik meer een nachtdier ben. Nu de vraag, hoe lang kan dit voortduren? In mijn vorige "detox" had ik er veel minder last van.
Ik weet ook niet waarmee je het moeilijkst hebt, geen benzo's of geen alcohol?
Ik zou zeggen, probeer aan die slapeloze hel zo snel mogelijk een einde te maken samen met je arts en breng eventueel onderliggende problemen mee boven water. Dit gegeven is te subjectief en complex, zeker voor totale vreemden.
Ik merk dat ik om deze redenen geneigd ben weer slaapmiddelen te nemen, maar blijf volhouden niet te doen. Maar het besef dat dit niet lang kan voortduren is er ook.
Op dat punt heb ik dus ook gezeten, anderhalve week geen slaap, tikkeltje rust. Ik had mijn consultatie bij de psy als sprankeltje hoop. En tot dan zou ik maar lijden zonder benzo's. Volhouden, maar zonder alternatief en professionele hulp, lijkt me dit onnodig lijden.
Ik heb vandaag extra fysieke spanningen verricht, ben nog rond 01.00 gaan wandelen tot 02.00 ongeveer maar helaas te weinig resultaat.
Echt intensief sporten lukt niet, door moeheid en de angstige klachten.
Dat je dat nog kan, extra fysieke inspanningen en om 01u gaan wandelen. Ik kon met moeite van zetel nr wc, ik was een totaal uitgeput wrak, de totale wanhoop nabij.
Dat je aan sporten kunt denken, is nog best hoopgevend en sta jij er misschien beter voor als mij destijds.
Iemand nog tips? Ik ontspan in de avonduren zoveel mogelijk, echter denk ik dat ik nog winst kan halen met m'n schermtijd.
Professionele hulp, da's mijn raad, omdat het mij ferm heeft geholpen.