Je kunt ook nog even kijken op MentaalVitaal over wat zijzelf kan doen en wat jij kan doen om haar te helpen. Misschien ook handig als zijzelf de info leest.
"Voorlichting of psycho-educatie geeft je inzicht in de stoornis, waardoor je er beter mee om kunt gaan. Zo leer je bijvoorbeeld de voortekenen van een manische of depressieve periode herkennen. En wanneer je ze kunt verwachten: vaak zo’n een tot vier weken van tevoren. Met dat soort inzichten ben je samen met je omgeving beter voorbereid op zo’n periode."
Als je middenin een manie of depressie zit, is het belangrijk dat de verschijnselen zo snel mogelijk verminderen. Dit kan met medicijnen, rust en structuur. Meestal blijf je ook na zo’n periode medicijnen gebruiken. Zo houd je je stemming stabiel en kan je een nieuwe depressie of manie voorkomen of uitstellen.
Er zijn drie vormen van psychologische behandeling die een terugval kunnen voorkomen of beperken.
- Cognitieve therapie: je leert dat je stemming, gedachten en gedrag onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ook leer je een beginnende manie of depressie op tijd te herkennen.
- Combinatie van interpersoonlijke therapie en sociale-ritmetherapie: je kijkt naar het verband tussen belangrijke gebeurtenissen (bijvoorbeeld verhuizen, een kind krijgen, ernstig ziek worden, een sterfgeval) en je wisselingen in stemming. In de sociale-ritmetherapie werk je aan een vast dag- en nachtritme en een vast patroon van sociale activiteiten zoals kletsen met vrienden, sporten of samen eten.
- Gezinsgerichte therapie: deze therapie verbetert onder andere de communicatie en de sociale vaardigheden van een gezin. Ook daarmee kun je een terugval voorkomen."
Mensen met een bipolaire stoornis zijn soms extreem vrolijk en energiek, maar op andere momenten zijn ze heel depressief.
www.mentaalvitaal.nl