Beste analoge benzo

geflipt

Wijs gebruiker
Deze vraag is niet voor mij. Maar ik stel ze alsnog. Het gaat om een vrouw met last van zware manische opstoten. Lorazepam werd haar voorgeschreven maar die werken niet... De manieen zijn te sterk. Slapen is een ramp. Ze moet kunnen rusten om eruit te raken.

Wat zijn de sterkste analoge benzo's?
En om te slapen?

Dank bij voorbaat!
 

Hardcore_frk

Badass junkie
Deze vraag is niet voor mij. Maar ik stel ze alsnog. Het gaat om een vrouw met last van zware manische opstoten. Lorazepam werd haar voorgeschreven maar die werken niet... De manieen zijn te sterk. Slapen is een ramp. Ze moet kunnen rusten om eruit te raken.

Wat zijn de sterkste analoge benzo's?
En om te slapen?

Dank bij voorbaat!
Ik vind op dit moment van etizolam, clonazolam, flualprazolam, flunitrazolam en bromazolam, toch de laatste het sterkste.

Zeer sederend, lange werkingsduur en met de bijbehorende grote tolerantiestijging.

Dit zegt dus niet dat ik dit de fijnste vind. Dat zijn etizolam en clonazolam (afhankelijk van het doel).
 

geflipt

Wijs gebruiker
Of Gwn terug gaan naar de doktor en een anti pwychoticum vragen?

Iets als quetiapine zal haar plat leggen voor een paar uur en helpen met de manie.
Is ze bipolair ?
Dit kan je beter in overleg met de arts regelen.
Ja ze is bipolair, dus een anti-psychoticum zou redding kunnen bieden. Maar ze heeft begin dit jaar besloten te stoppen met dagelijkse medicatie. Tot nu toe gaat het goed en heeft ze toegestemd af en toe een paar dagen een benzo te nemen. Ik ben hier principieel niet tegen.
 

Rivalrie

Badass junkie
Ja ze is bipolair, dus een anti-psychoticum zou redding kunnen bieden. Maar ze heeft begin dit jaar besloten te stoppen met dagelijkse medicatie. Tot nu toe gaat het goed en heeft ze toegestemd af en toe een paar dagen een benzo te nemen. Ik ben hier principieel niet tegen.
Een benzo zal niet helpen tegen het manische denk ik. Juist medicatie is nodig bij een bipolaire stoornis. Of heel veel LSD.... schijnt de stoornis te kunnen genezen.


 

geflipt

Wijs gebruiker
Een benzo zal niet helpen tegen het manische denk ik. Juist medicatie is nodig bij een bipolaire stoornis. Of heel veel LSD.... schijnt de stoornis te kunnen genezen.


Heb ik ook al gezien. Lijkt mij sterk. Maar ze valt niet om te praten. En raar of niet maar ik respecteer die keuze. En ik laat haar zelf de grenzen aftasten. Hopelijk draait ze zo vanzelf wel bij.
 

Rivalrie

Badass junkie
Heb ik ook al gezien. Lijkt mij sterk. Maar ze valt niet om te praten. En raar of niet maar ik respecteer die keuze. En ik laat haar zelf de grenzen aftasten. Hopelijk draait ze zo vanzelf wel bij.
Klinkt als mn moeder.... ook bipolair en gestopt met meds
 

geflipt

Wijs gebruiker
Klinkt als mn moeder.... ook bipolair en gestopt met meds
Ik ben zelf soms gestopt, maar nooit langer dan een paar weken. Dan eindigde het vaak in opnames...

Maar iedereen heeft toch het recht om die keuze te maken, toch? Zoniet zetten we zieke mensen gevangen. Dan mogen die zogezegd niets beslissen...
 

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ik ben zelf soms gestopt, maar nooit langer dan een paar weken. Dan eindigde het vaak in opnames...

Maar iedereen heeft toch het recht om die keuze te maken, toch? Zoniet zetten we zieke mensen gevangen. Dan mogen die zogezegd niets beslissen...
Ik vind dat er nog wel een verschil zit tussen iemand haar eigen keuzes laten maken, of iemand die eigenlijk andere medicijnen nodig heeft sterke benzo's te verstrekken.

Ik zou er niet aan beginnen. Straks gaat het mis, die verantwoordelijk wil je toch niet dragen? Als ze het echt heel graag wil zal ze het zelf wel uitzoeken, maar dan ben jij in ieder geval niet verantwoordelijk. Ik zou er als ik jou was zelfs niet over adviseren.
 

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ja ze is bipolair, dus een anti-psychoticum zou redding kunnen bieden. Maar ze heeft begin dit jaar besloten te stoppen met dagelijkse medicatie. Tot nu toe gaat het goed en heeft ze toegestemd af en toe een paar dagen een benzo te nemen. Ik ben hier principieel niet tegen.
En je zegt hier dat het goed gaat, maar in je openingspost lees ik iets heel anders...
 

geflipt

Wijs gebruiker
En je zegt hier dat het goed gaat, maar in je openingspost lees ik iets heel anders...
Ze vangt haar hoogtes en laagtes goed op. Alleen hebben anderen er som last van. 'gooi er maar wat pillen in', laat ze maar 'normaal' zijn... Dat kan toch ook niet déoplossing zijn?
 

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ze vangt haar hoogtes en laagtes goed op. Alleen hebben anderen er som last van. 'gooi er maar wat pillen in', laat ze maar 'normaal' zijn... Dat kan toch ook niet déoplossing zijn?
Of zij haar medicatie moet nemen is een andere kwestie dan of jij haar niet onderzochte benzo's moet geven.

Jij hebt het er overigens over dat de manieen te sterk zijn en slapen een ramp is. Dat is een consequentie van het niet nemen van de medicatie. Dat is haar eigen keuze, maar dat hoef jij dan toch niet met wellicht gevaarlijke middelen op te lossen?
 

geflipt

Wijs gebruiker
Ik ben eruit. Jullie hebben volkomen gelijk en ik was fout. Het is niet aan mij om haar pillen te gaan verschaffen wanneer ze medicatie weigert. Of het is niet aan mij om haar pillen te gaan verschaffen tout-court. Ik denk dat ik mijn heil zocht in de verkeerde route. Ik moet haar helpen door er te zijn en te luisteren. Punt. Bedankt wederom, DF, om mij terecht te wijzen...
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Je kunt ook nog even kijken op MentaalVitaal over wat zijzelf kan doen en wat jij kan doen om haar te helpen. Misschien ook handig als zijzelf de info leest.

"Voorlichting of psycho-educatie geeft je inzicht in de stoornis, waardoor je er beter mee om kunt gaan. Zo leer je bijvoorbeeld de voortekenen van een manische of depressieve periode herkennen. En wanneer je ze kunt verwachten: vaak zo’n een tot vier weken van tevoren. Met dat soort inzichten ben je samen met je omgeving beter voorbereid op zo’n periode."

Als je middenin een manie of depressie zit, is het belangrijk dat de verschijnselen zo snel mogelijk verminderen. Dit kan met medicijnen, rust en structuur. Meestal blijf je ook na zo’n periode medicijnen gebruiken. Zo houd je je stemming stabiel en kan je een nieuwe depressie of manie voorkomen of uitstellen.

Er zijn drie vormen van psychologische behandeling die een terugval kunnen voorkomen of beperken.

  1. Cognitieve therapie: je leert dat je stemming, gedachten en gedrag onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ook leer je een beginnende manie of depressie op tijd te herkennen.
  2. Combinatie van interpersoonlijke therapie en sociale-ritmetherapie: je kijkt naar het verband tussen belangrijke gebeurtenissen (bijvoorbeeld verhuizen, een kind krijgen, ernstig ziek worden, een sterfgeval) en je wisselingen in stemming. In de sociale-ritmetherapie werk je aan een vast dag- en nachtritme en een vast patroon van sociale activiteiten zoals kletsen met vrienden, sporten of samen eten.
  3. Gezinsgerichte therapie: deze therapie verbetert onder andere de communicatie en de sociale vaardigheden van een gezin. Ook daarmee kun je een terugval voorkomen."

 

GABAadvisor

Experimenterende gebruiker
Ik kom recent uit een mania, mijn gebruik was 3mg clonazolam 5mg flualprazolam en voor slapen 7 etizolam, aangezien flunitrazolam niks voor me deed. En door de mania zit ik nu vast aan een zware benzo verslaving. Misschien CBD proberen ipv benzo?
Edit: seroquel en nozinan zullen je wel plat krijgen. Maar wel nare bijwerkingen voor mij iig. Maar ik zou naar de dokter gaan voor seroquel vanwege mania.

Mijn mania kwam trouwens omdat huisarts lexapro 20mg cold turkey deed bij me en slik ik al jaren, en hij gaf me wellbutrin. Dus niet bipolair maar huisarts gewoon dom.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan