beste en snelste manier om te drogen??

toepiekloot

Belezen gebruiker
djowziee, zoals ik al gezegd heb, heb ik mij een kweeksetje aangeschaft
nu zou ik graag de beste en snelste manier weten om ze te drogen??
ik ben nogal nen ongeduldigen dus ik hoop dat dat niet langer duurt dan nen dag?? :flushed:

merciiiii

A

Anonymous

Gast
Drogen duurt wel een aantal dagen.

Een Fohn mischien? (Schaal driekwart afdekken en met fohn erin blazen)
Bij de kachel?
Ik denk om de kwaliteit te behouden kan je het beste natuurlijk laten drogen.

Bal0n

Badass junkie
toepiekloot zei:
ik dacht eraan om ze gewoon op velletjes keukenpapier te leggen en een ventilator ernaast?

Zo heb ik het ook gedaan, werkte prima :). Ging wel een beetje muf ruiken though.

Dr. Tommy

Badass junkie
ik heb ze ook op een theedoek en keukenpapier en de eerste lading is nu droog.

ik weet alleen niet meer precies hoelang..week of 2/3 ofzo

caatje

Badass junkie
je hoeft ze voor een omlet niet helemaal door te bakken. Thee water is 100 graden das behoorlijk heet en dan moet je ze ook nog eens zo'nkwartiertje laten pruttelen op t fornuis dus denk dat t wel mee valt. Maar weet iemand hoe t zit met invriezen?

Wortel

Bewuste gebruiker
Zal wel goed zitten hoor... de werkzame stoffen zitten er in en liggen er niet voor een groot deel op zoals bij wiet.

Dr. Tommy

Badass junkie
caatje zei:
je hoeft ze voor een omlet niet helemaal door te bakken. Thee water is 100 graden das behoorlijk heet en dan moet je ze ook nog eens zo'nkwartiertje laten pruttelen op t fornuis dus denk dat t wel mee valt. Maar weet iemand hoe t zit met invriezen?

bedenk me net dat ik ze al eens op pizza heb gedaan...

caatje

Badass junkie
yep maar de andere kant is wel dat als ik t vind dubbel zo blij ben en meestal met een dubbele voorraad zit hahaha

Bal0n

Badass junkie
Bij mijn weten bij 70-80 graden pas, aangezien het stoeltje oorspronkelijk uit Mexico komt, waar het wel warmer is dan 40 graden soms :wink:.

Bal0n

Badass junkie
Ik heb er zelf ook meerdere malen thee van gemaakt, en die heeft uiterst goed gewerkt. Het is uitereaard beter om de temperatuur zo laag mogelijk te houden (kamer temp), maar bij 40 graden zullen ze echt niet merkbaar in potentie afnemen.

fun

Bewuste gebruiker
Bij het zetten van thee of het verwerken in gerechten is het volgens mij belangrijk dat de temparatuur niet al té hoog wordt, hoe hoger de temperatuur hoe meer kans op verminderde kwaliteit.
Rustig rond het kookpunt de paddo's 20-30 min laten koken schijnt goed te werken, hoewel andere bronnen beweren dat alles boven de 80graden slecht zou zijn...
Invriezen zou ik niet weten, ben er ook wel benieuwd naar.
Kan me voorstellen dat je vochtige paddo's kunt kapotvriezen maar zou hier ook wat meer over willen weten.

ontopic:

neem een bak/emmer
onderin leg je een vochtvreter
doorboven hang je een rekje of span je wat gaas
daarop leg je de paddo's
deksel erop of goed afsluiten met huishoudfolie (kun je ook nog kijken :rolleyes: )

binnen enkele dagen zijn ze droog, beste is ze enkele weken (2-3) te laten staan, hoe droger hoe langer houdbaar.

drogen met warmtebronnen kán nadelige effecten op de kwaliteit hebben.

BacingsPen

Badass junkie
mmm, heb opzich wel een manier gevonden om ze te drogen, maar deze is ietwat anders dan jullie beschreven, en gezien het om 8 porties natte paddo's gaat die nu de koelkast uitmoesten, vraag ik het toch nog ff na!

Ik heb all paddo's op servetjes over een serveerplankverspreid, en daarboven op heb ik ook weer wat gelegd, je zag het vocht er al in kruipen, vervolgens heb ik ze op de bovenste plank van mijn kast gelegd, waar het het warmst is in mijn ogen :)

Zal dit niet stinken of iets? Ik ben zelf nogal bang dat ze gaan bederven :P

Bovenaan