Cocaïne werkt niet?

Joori

Newbie
Dag allemaal, ik ben nieuw hier! Mijn naam is Joori, 22 jaar oud en woon in Eindhoven.

Sinds een jaar slik ik methylfenidaat (ritalin) bij het studeren. Ik krijg dit zelf voorgeschreven toen ik mij liet testen nadat ik merkte dat dit (toen ik het nog wat van anderen ronselde) me enorm helpt bij mijn motivatie bij studeren. Zelf ben ik echt totaal geen hyperactieve ADHD patient ofzo (net voldoende voor een recept), maar door lange dagen en een druk leven met een kantoorbaan + studie gebruik ik het haast dagelijks (+/- 80mg per dag, relatief veel dus).

Sindskort ben ik wat gaan experimenteren met coke. Zelf had ik al een keer speed en pep gedaan en ook wel eens ritalin gesnoven. Als ik naar mensen om mij heen kijk en het effect wat anderen ervaren met mijzelf vergelijk, lijkt het soms alsof het weinig effect heeft. Pas na 3 flinke punten voel ik hetzelfde als wat zij al bij anderhalf/twee normale hebben.

Nu lees ik me altijd wat in en weet ik dat zowel coke als methylfenidaat invloed uitoefenen op het dopamine gehalte in het bloed. Ben ik in zekere mate gewend geraakt aan een hoog dopamine gehalte door dagelijks gebruik van ritalin? Hebben stimulerende drugs daarom minder effect op me? Ik vraag me vooral af of andere mensen dit ook ervaren, of dat het 'tussen mijn oren' zit. Zou namelijk graag op hetzelfde level zitten als anderen wanneer we op een feestje staan! :grin:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb er toch wat moeite mee dat je methylfenidaat voorgeschreven krijgt terwijl je het niet nodig hebt voor een aandoening. Tegenwoordig krijg je t wel heel makkelijk blijkbaar.
Welke diagnose heb je dan?

silkroad

Bewuste gebruiker
Ik heb er toch wat moeite mee dat je methylfenidaat voorgeschreven krijgt terwijl je het niet nodig hebt voor een aandoening. Tegenwoordig krijg je t wel heel makkelijk blijkbaar.

zolang het opbrengt kan iedereen voorgeschreven krijgen zolang het geld opbrengt!
verslaving => geld opbrengen

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Het gaat mij om het feit dat zoveel mensen bepaalde medicijnen krijgen voorgeschreven terwijl ze niet een aandoening hebben waar die medicijnen voor gemaakt zijn. Of het mij nou wel of heen geld kost.
Het werkt verslaving in de hand en maakt ons mensen een zwakker soort.

Joori

Newbie
De diagnose was ADHD met versterkte symptomen van ADD. Na de medicatie gaat het in mijn privéleven en studie een stuk beter, of het nu ligt aan een aangewakkerde motivatie door of enkel naar aanleiding van de medicatie.

Mijn vraag blijft alleen nog wel of iemand dit herkent? Ik vraag me namelijk af of een ‘normale’ dosering methylfenidaat kan leiden tot een waarneembare afname in een ‘partydrug’?

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Joori

Ja.

Tolerance and addiction potential
In terms of its tolerance, methylphenidate can be used multiple days in a row for extended periods of time and is often prescribed to be used in this way. Tolerance to many of the effects of methyphenidate develops with prolonged and repeated use. This results in users having to administer increasingly large doses to achieve the same effects. In the case of acute (i.e. one-off) exposure, it generally takes about 3 - 7 days for the tolerance to be reduced to half and 1 - 2 weeks to be back at baseline (in the absence of further consumption).

Methylphenidate presents cross-tolerance with all dopaminergic stimulants, meaning that after the consumption of methyphenidate all stimulants will have a reduced effect.

Je hebt dus de diagnose, maar als je niet verder komt aan het algemene 'Na de medicatie gaat het in mijn privéleven en studie een stuk beter' betwijfel ik ten zeerste of die juist is.

Bovenaan