De typische kenmerken van een trip

Bestaan er overeenkomsten tussen de drie genoemde bewustzijnstoestanden?

• Ja, zeker weten

Stemmen: 0 0,0%
  • Ik twijfel... als deze er al zijn, zijn ze wel minimaal

• Nee, er zijn geen overeenkomsten

• Geen idee

• Er kunnen wel overeenkomsten zijn, maar het heeft geen zin deze toestanden met elkaar te vergelijken

• Totaal aantal stemmers
    0

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Hoi allemaal!
Aankomende maandag moet ik voor mijn studie een presentatie houden. Het sluit aan bij een paper dat ik vorige week heb ingeleverd; het onderwerp daarvan was de peyote pelgrimage bij de Huichol (een indianenvolk in Mexico).

M'n idee is nu om in mijn praatje drie bewustzijnstoestanden met elkaar te vergelijken, waar 'de' psychedelische/hallucinogene ervaring er een van is (de andere twee zijn: mystieke (religieuze) ervaring, psychose).

Ik heb zelf (uiteraard) al wat bedacht, maar wil jullie toch vragen om jullie input want dat levert wellicht wat interessants op! De vraag is: wat zijn (volgens jou) de typische kenmerken van een trip/hallucinogene ervaring?

Voel je ook vrij om in te gaan op verschillen en overeenkomsten tussen een dergelijke ervaring, een mystieke ervaring en een psychose.

Bij voorbaat dank :)

FlipMeister

Bewuste gebruiker
Verward denken
Abstract denken
Filosofische gedachten
Synthesie
Appreciatie voor de wereld
Inzichten

Meer kan ik zo niet bedenkn :cry:

azgaza

Badass junkie
Gezien ik in het geheel niet geloof in religie vind ik er geen overeenkomst in, wel is het te begrijpen dat onwetenden het als zodanig kunnen interpreteren. Psychoses lijken me meer een datura trip en gezien dat een delerium middel is denk ik dat hallicunogenen (de echten; zoals psilocybine, lsd, mescaline etc.) geen of nauwelijks overeenkomsten hebben met psychoses.
Dus ik heb de tweede optie gestemt, geen overeenkomsten.

Het enige is dat religieus door religieuzen zo geinterpreteerd kán worden, maar gezien het niet hoeft is het nog geen overeenkomst.

De typische kenmerken zijn trouwens (bij paddo's dan, het enige wat ik dan wel zeer frequent maar toch het enige dat ik gedaan heb):
Zintuigelijk: Kenmerkende golvingen in de omgeving, soms vloeiend soms schokkerig, patronen op dingen die er al zijn vallen op bewegen en vervormen, nieue patronen onstaan, gezoem en vreemde geluiden als gehoord hallicunaties. Dingen lopen bij hogere dosis volledig in elkaar over en de CEV's zijn over het algemeen symmetrisch.
Geestenlijk: Vewarring, gelooped denken, soms juist hele diepe inzichten, realisatie van dingen die fout gaan, tijdstempo wisselingen etc.

En dat vind ik weinig met religieuze spirituele dingen of psychose te maken hebben, alleen de verwarring en ik ken iemand met een psychose en het lijkt er niet op.

Het grootste vreschil tussen psychose en trip is nog wel dat je meestal in een trip wéét dat het niet echt is.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik geloof niet dat ik echt typische kenmerken heb, een beetje de standaard dingen die iedereen wel heeft denk ik. Het gevoel dat ik buiten het "normale" val, alsof ik me letterlijk in een andere wereld bevind dan de mensen op straat. Als het een filosofische trip is wil ik, ook al weet ik diep van binnen dat het onmogelijk is, antwoorden vinden op vragen die niemand kan beantwoorden, best frustrerend soms.
Ik hoop dat dit een beetje is wat je bedoelde, vond het best moeilijk om hier antwoord op te geven :)

Edit: Een overeenkomst tussen de 3; Het zit allemaal tussen je oren :grin:

Wacky

Badass junkie
In alle gevallen ga je dingen zien of denken die er niet zijn of onmogelijk zijn. Je verliest het contact met de realiteit.

In het geval van religie zijn die dingen er door indoctrinatie zo hard ingestampt dat ze voor veel mensen permanent in de hersenen zijn geprogrammeerd.

In geval van psychoses is er ook een permanente fout in de programmering.

Een drugs trip is slechts tijdelijk.

Ofwel, drugs zijn beter dan religie :grin:

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Bedankt voor jullie antwoorden!

azgaza, wat betreft religie: ik begrijp je punt, maar als godsdienstwetenschapper (hehe) moet ik mij buiten het vraagstuk houden of wat iemand gelooft 'waar' is of niet. Hier kun je wetenschappelijk gezien geen antwoord op geven. Ik kijk puur naar de ervaring van mensen.

Je kunt wel stellen dat religie onzin is, maar je kunt niet ontkennen dat voor veel mensen religie wel (dagelijkse) realiteit is (de onwetenden :wink:). En omdat dat zo is, kun je religieuze ervaringen wel degelijk onderzoeken en vergelijken met andere ervaringen.

Ik beperk me trouwens tot mystieke ervaringen en drugservaringen, want met psychoses erbij maak ik het mezelf te moeilijk :P

Enkele kenmerken van een mystieke ervaring:
- gevoel van eenheid, vrede, harmonie, euforie (angst/vrees is echter ook mogelijk)
- transcendentie van ruimte en tijd
- gevoel van heiligheid
- verkrijgen van inzichtelijke kennis die als 'echt' en 'objectief' ervaren wordt (bijvoorbeeld over de fundamentele wetten die de kosmos sturen)
- paradoxie (bijv. het tegelijkertijd bestaan van 'ik' en het niet-bestaan ervan)
- samenvallen van subject en object (ik en buitenwereld)
- vervagen van egogrenzen
- niet in woorden te vatten
- de ervaring is tijdelijk
(Bron: syllabus van m'n studie)

Enkele kenmerken van een psychose:
• De persoon ziet, ruikt en voelt dingen die er in werkelijkheid niet zijn;
• De persoon hoort stemmen;
• De persoon is ervan overtuigd in direct contact te staan met een hogere macht, beweert over buitengewone gaven te beschikken of voelt zich bedreigd en achtervolgd;
• De persoon is zo in de war dat hij of zij moeite heeft met communiceren;
• De persoon slaapt niet of nauwelijks meer;
• De persoon heeft weinig belangstelling voor dagelijkse dingen zoals school, werk en huishouden, heeft geen behoefte aan contact en verzorgt zichzelf niet meer. Dit kan ineens of heel sluipend ontstaan.
Bron
+ Volgens dit (interessante) artikel:
- Verlies besef van tijd en ruimte
- Gevoel van harmonie, maar dan met het gevoel dat JIJ er buiten staat!

Aldous Huxley heeft in The Doors of Perception (& Heaven and Hell) iets geschreven over overeenkomsten tussen trippen en psychoses. Feit is ook dat onderzoekers in de jaren 60 (dacht ik) psychedelische drugs zagen als middel om hun psychiatrische patienten beter te kunnen begrijpen. Huxley begreep tijdens een mescaline ervaring ook 'de waanzin':

'If you started in the wrong way,' I said in answer to the investigator's questions, 'everything that happened would be a proof of the conspiracy against you. It would all be self-validating. You couldn't draw a breath without knowing it was part of the plot.'
'So you think you know where madness lies ?'
My answer was a convinced and heartfelt, 'Yes.'
'And you couldn't control it?'
'No, I couldn't control it. If one began with fear and hate as the major premiss, one would have to go on to the conclusion.'

(Wat een prachtig boek trouwens :mrgreen:)

Volgens mij zijn vrijwel alle kenmerken van een mystieke ervaring toepasbaar op trippen. Dit hoeft lang niet in alle gevallen zo te zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat er overeenkomsten zijn. Ik zou het leuk vinden als ik mijn mede-religie-studenten hier ook van kan overtuigen. Maar ik ben ook al tevreden als ik ze gewoon heb kunnen vermaken.

Edit: ik heb inmiddels een andere invalshoek voor mijn presentatie :P. Maar ik blijf dit interessant vinden!! Dus blijf posten wat volgens jou de kenmerken van een trip zijn, ok thanks :wink:

zommes

Badass junkie
Ja, zeker weten. Al hoop ik dat ik de vraag wel helemaal goed begrepen heb.

Mijn ervaring is dat je de ervaringen die je tijdens een trip opdoet later kan herleven of toepassen op je 'normale' bewustzijn. Het gevoel van eenheid hoeft bijvoorbeeld niet te zijn verdwenen als het middel is uitgewerkt. Pas dan gebruik je het middel echt als geestverruimend. Er zijn ook genoeg mensen die zonder een middel al op dergelijke punten komen.

Voor psychotische gedachten geldt hetzelfde. Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee, maar door goed hard trippen kan je wel af en toe het idee hebben dat je meekijkt met zo iemand. De weg naar egodeath komt erg dichtbij. Dat is ook logisch want een schizofreen z'n ego vervloeit in principe met de werkelijkheid.
In mijn ogen zijn er waanzinnige denkbeelden die zo overgevloeid in het dagelijkse bewustzijn dat we kunnen spreken van een soort 'massapsychose', in de Verenigde Staten hebben ze daar nogal een handje(geestje) van. In de ogen van die mensen is de rest van de wereld gek. Wie zijn wij om te zeggen dat wij een 'normaal' bewustzijn genieten?

Kan je misschien vertellen waar je die mede-religie-studenten van zou willen overtuigen, want daar heb ik nog niet helemaal een duidelijk beeld van.

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Tenks voor het reageren.

Overtuigen is een groot woord. In eerste instantie wilde ik laten zien dat er overeenkomsten zijn tussen tripervaringen en mystieke ervaringen (zoals deze omschreven werden in de syllabus van m'n studie). Daar heb ik van afgezien omdat een tripervaring een mystiek karakter kan hebben maar het in de meeste gevallen niet zo is. Ik vond het te lastig om de kenmerken van een trip vast te leggen en bovendien wilde ik tijdens mijn presentatie absoluut niet terugvallen op mijn eigen ervaringen.

Uiteindelijk heb ik dat deel vervangen voor een stuk over een onderzoek van Pahnke uit 1966. Bij dit onderzoek werd er (dubbelblind) psilocybine of een placebo gegeven aan theologiestudenten en dan werd er gekeken in hoeverre hun ervaring (tijdens een dienst van Goede Vrijdag) mystiek te noemen was (zie hier). Tuurlijk valt er veel te bekritiseren aan zo'n onderzoek maar het was leuk om erover te vertellen (en het was makkelijker dan wat ik eerder van plan was). Verder heb ik nog allerlei dingen verteld over de Huichol indianen en peyote. M'n medestudenten en de docent waren er wel enthousiast over :)

Bovenaan