Bedankt voor jullie antwoorden!
azgaza, wat betreft religie: ik begrijp je punt, maar als godsdienstwetenschapper (hehe) moet ik mij buiten het vraagstuk houden of wat iemand gelooft 'waar' is of niet. Hier kun je wetenschappelijk gezien geen antwoord op geven. Ik kijk puur naar de ervaring van mensen.
Je kunt wel stellen dat religie onzin is, maar je kunt niet ontkennen dat voor veel mensen religie wel (dagelijkse) realiteit is (de onwetenden

). En omdat dat zo is, kun je religieuze ervaringen wel degelijk onderzoeken en vergelijken met andere ervaringen.
Ik beperk me trouwens tot mystieke ervaringen en drugservaringen, want met psychoses erbij maak ik het mezelf te moeilijk :P
Enkele kenmerken van een mystieke ervaring:
- gevoel van eenheid, vrede, harmonie, euforie (angst/vrees is echter ook mogelijk)
- transcendentie van ruimte en tijd
- gevoel van heiligheid
- verkrijgen van inzichtelijke kennis die als 'echt' en 'objectief' ervaren wordt (bijvoorbeeld over de fundamentele wetten die de kosmos sturen)
- paradoxie (bijv. het tegelijkertijd bestaan van 'ik' en het niet-bestaan ervan)
- samenvallen van subject en object (ik en buitenwereld)
- vervagen van egogrenzen
- niet in woorden te vatten
- de ervaring is tijdelijk
(Bron: syllabus van m'n studie)
Enkele kenmerken van een psychose:
• De persoon ziet, ruikt en voelt dingen die er in werkelijkheid niet zijn;
• De persoon hoort stemmen;
• De persoon is ervan overtuigd in direct contact te staan met een hogere macht, beweert over buitengewone gaven te beschikken of voelt zich bedreigd en achtervolgd;
• De persoon is zo in de war dat hij of zij moeite heeft met communiceren;
• De persoon slaapt niet of nauwelijks meer;
• De persoon heeft weinig belangstelling voor dagelijkse dingen zoals school, werk en huishouden, heeft geen behoefte aan contact en verzorgt zichzelf niet meer. Dit kan ineens of heel sluipend ontstaan.
Bron
+
Volgens dit (interessante) artikel:
- Verlies besef van tijd en ruimte
- Gevoel van harmonie, maar dan met het gevoel dat JIJ er buiten staat!
Aldous Huxley heeft in
The Doors of Perception (&
Heaven and Hell) iets geschreven over overeenkomsten tussen trippen en psychoses. Feit is ook dat onderzoekers in de jaren 60 (dacht ik) psychedelische drugs zagen als middel om hun psychiatrische patienten beter te kunnen begrijpen. Huxley begreep tijdens een mescaline ervaring ook 'de waanzin':
'If you started in the wrong way,' I said in answer to the investigator's questions, 'everything that happened would be a proof of the conspiracy against you. It would all be self-validating. You couldn't draw a breath without knowing it was part of the plot.'
'So you think you know where madness lies ?'
My answer was a convinced and heartfelt, 'Yes.'
'And you couldn't control it?'
'No, I couldn't control it. If one began with fear and hate as the major premiss, one would have to go on to the conclusion.'
(Wat een prachtig boek trouwens

)
Volgens mij zijn vrijwel alle kenmerken van een mystieke ervaring toepasbaar op trippen. Dit hoeft lang niet in
alle gevallen zo te zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat er overeenkomsten zijn. Ik zou het leuk vinden als ik mijn mede-religie-studenten hier ook van kan overtuigen. Maar ik ben ook al tevreden als ik ze gewoon heb kunnen vermaken.
Edit: ik heb inmiddels een andere invalshoek voor mijn presentatie :P. Maar ik blijf dit interessant vinden!! Dus blijf posten wat volgens jou de kenmerken van een trip zijn, ok thanks