Detectiespray drugsgebruik scholieren

caatje

Badass junkie
door Jaap Folkerts
DEN HAAG - In de strijd tegen drugsgebruik bij jongeren moet op scholen speciale detectiespray worden ingezet, die door verkleuring aantoont dat ze in aanraking zijn geweest met wiet, cocaïne of heroïne. Ouders van een 'betrapte' jongere krijgen een telefoontje en kunnen daarna in actie komen.

Dat bepleit voorzitter Gary Kok van Moedige Moeders in Edam-Volendam. PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester is laaiend enthousiast over het plan en zal minister Ab Klink (Volksgezondheid) volgende week in een debat oproepen serieus onderzoek te doen naar de haalbaarheid. "De pauzes op scholen zijn af en toe net drugsfeesten. Het drugsgebruik onder jongeren is enorm" , zegt Bouwmeester.

Ouders hebben vaak wel een vermoeden dat hun kinderen aan de drugs zijn, maar kunnen dat niet bewijzen en het aan de orde stellen in het gezin is vaak moeilijk.

bron

Zelf vind ik dit wel een goede zaak, school=je toekomst. Al zien scholieren dat nu mss nog niet in. Persoonlijk vind ik drugs het zelfde als uitgaan: leuk voor in het weekend en vakantie maar daarna is er weer het dagelijkse leven van school en/of werken.

matthijs

Badass junkie
Je hebt wel gelijk dat je niet doordeweeks moet gebruiken als je op school zit, maar om dat op zo'n manier te gaan testen vind ik niet echt okay.
Je kan beter voorlichting geven dan iedereen direct als een crimineel een testje te laten doen.
De drugs waar ze op testen lijken overigens ook nogal lukraak gekozen, welke scholier gebruikt er nou heroine en ook coke zal niet zo heel erg veel voorkomen omdat het gewoon te duur is. Test dan op pillen en pep.

Delirium

Badass junkie
Ik ben ook voor voorlichting, en niet veroordeling. Het zal alleen maar zorgen voor onnodige problemen met de ouders.

Bovendien kun je op pep heel goed leren :grin:

Armani7

Bewuste gebruiker
matthijs zei:
Je hebt wel gelijk dat je niet doordeweeks moet gebruiken als je op school zit, maar om dat op zo'n manier te gaan testen vind ik niet echt okay.
Je kan beter voorlichting geven dan iedereen direct als een crimineel een testje te laten doen.
De drugs waar ze op testen lijken overigens ook nogal lukraak gekozen, welke scholier gebruikt er nou heroine en ook coke zal niet zo heel erg veel voorkomen omdat het gewoon te duur is. Test dan op pillen en pep.

ik deed coke nochtans op school, moest ik tijdens de les heel nodig naar het toilet :grin:

Solidius

Badass junkie
Deze maatregel helpt voor geen meter, jongeren die drugs willen gebruiken doen dat toch wel. Daar komt bij dat er genoeg alternatieven zijn die door de spray niet gedetecteerd kunnen worden.

Immo

Badass junkie
Zou me niets verbazen als me ouders binnekort ook zoon spray zouden aanschaffen. Balen voor hun dat ik geen wiet,Cocaïne of Heroine gebruik. :grin:

jasper

Wijs gebruiker
ze zouden beter op speed checken, ik denk dat veel meer jongeren dat tijdens school gebruiken

DreamWeaver

Badass junkie
barry zei:
ze zouden beter op speed checken, ik denk dat veel meer jongeren dat tijdens school gebruiken

Inderdaad. De keren dat ik mensen op school iets heb zien doen was het 4 van de 5 keer pep. Af en toe had je de occaisional sosgebruiker die nog wat over had van het weekend ofzo, maar verder eigenlijk niets. Buiten de belachelijke hoeveelheden wiet en hasj die er op school gerookt werden natuurlijk (holland, in de provincie--> niets te doen de hele dag).

azgaza

Badass junkie
Heeft iemand die site van de 'moedigemoeders' bekeken? Zij kwamen ermee geloof ik. Wat een domme trutten zeg, blij dat mijn moeder niet zo is.

azgaza

Badass junkie
Ze demoniseren het gebruik heel erg, en ook dat testen van je kind zorgt ook dat ze misschien wel helemaal geen goede vertrouwensband op zullen doen, en een goede band tussen moeder en kind is zó ontzettend belangrijk. Als je een kind dan alles verbied en diegene controleerd wordt je meer een soort van baas dan een warme liefdevolle moeder.
Natuurlijk gaat het wel eens fout maar zij demoniseren het en ik vind dat hun methodes nou niet echt goed zijn.

matthijs

Badass junkie
azgaza zei:
Heeft iemand die site van de 'moedigemoeders' bekeken? Zij kwamen ermee geloof ik. Wat een domme trutten zeg, blij dat mijn moeder niet zo is.

Waarom geven die moeders hun kinderen niet gewoon pillen mee in hun lunchpakketje? :openmouth:

azgaza

Badass junkie
Lees mijn vorige antwoord even, het is niet dat ik ze slecht vind omdat ze tegen drugs zijn; het zijn hun methodes en de band met het kind die zij toch wel een redeiljke kans lopen stuk te maken, een vertrouwen dat je volgensmij niet terug krijgt als je het sloopt.

psilocybine

Bewuste gebruiker
kom nu :confused: het is en blijft jou verantwoordelijkheid en niet die van de school ..
als je drugs gebruikt doe je het punt uit .. daarvoor moeten ze niet een beetje met je privicy lope kloten ...

Crusher

Experimenterende gebruiker
is wel een beetje onzin om alle jongeren te controleren terwijl ze zelf mssch ook zelf dikke junkies zijn :confused:

Pandemonium

Ik vind het echt belachelijk. Het is gewoon een schending van je privacy. Ik begrijp best dat scholen vinden dat ze iets tegen het drugsgebruik onder jongeren moeten doen, maar dit is niet de goede manier. Zo zorg je er eerder voor dat er een grote kloof ontstaat tussen jongeren en de school wat er nou niet bepaald voor zorgt dat de jongeren beter gaan luisteren naar wat goed en slecht voor hen is. De school heeft dan straks misschien truucjes om drugsgebruik te controleren maar de scholieren hebben straks weer truucjes om het te verbergen en dan is er toch een zeker 'vertrouwen' geschonden.

Supervlieg

Wijs gebruiker
Aan de ene kant denk ik van hmm dit is een prima idee - drugs onder minderjarigen is gewoon onverantwoord en al helemaal op school.

Maar aan de andere kant is dit niet de oplossing om dit tegen te gaan. Misschien minder drugsgebruik op school alleen is het vertrouwen tussen kind en school geschaad waardoor een leerling zich nog meer gaat afzetten. Althans zo was ik vroeger zelf.. Om een probleem op te lossen moet je de leerling leren begrijpen en dat lukt alleen door met hem te communiceren op eenzelfde niveau.

...ok dit klonk wel heel wijs en uit de lucht gegrepen haha

Crusher

caatje zei:
Crusher zei:
is wel een beetje onzin om alle jongeren te controleren terwijl ze zelf mssch ook zelf dikke junkies zijn :confused:

Dit argument slaat werkelijk kant nog wal... Hoe oud ben je?

16 ma ik bedoel eingenlijk kijk er zijn ook heus wel politici die gebruiken wat dan ook en dan gaan ze zeiken over jongeren ook al zijn ze 17 of hoe oud dn ook :wink:

Doodkapje

Wijs gebruiker
Crusher zei:
caatje zei:
Crusher zei:

16 ma ik bedoel eingenlijk kijk er zijn ook heus wel politici die gebruiken wat dan ook en dan gaan ze zeiken over jongeren ook al zijn ze 17 of hoe oud dn ook :wink:

toch hoort al deze zooi niet op een school thuis punt

azgaza

Badass junkie
Crusher zei:
caatje zei:
Crusher zei:

Het punt is dat de bezorgheid opzich niet slecht is, en drugs horen ook zeker niet op school, maar ik vind het allemaal maar een gebrek aan privatie en vertrouwen dat gewoon echt de banden tussen mensen níet ten goede komt, en dat gaan dan vooral over die moedigemoeders, is het moedig om de vertrouwensband met je kind voor het leven te vernietigen? Lijkt me niet. Maargoed. Ik ben dan ook voor 2 dingen: zelfbeschikkingsrecht en goede familie banden. Want beide zijn zeer belangrijk.

Dat laat niet weg dat ouders zich geen zorgen hoeven te maken als hun kind drugsgebruikt, maar stel dat je een goede vertrouwensband hebt en het kind vertelt het gewoon, als het heel open is dus. Dan kan de ouder ingrijpen zodra het eht te ver gaat, of de ouder vínd dat het te ver gaat, ipv dat de ouder geen idee heeft maar weet dat het slecht is dus maar vast ingrijpt.

caatje

Badass junkie
Crusher zei:
caatje zei:
Crusher zei:

Het gaat niet om volwassen personen, het gaat om scholieren. Maar aangezien je zelf waarschijnlijk (gezien je leeftijd) nog naar school gaat, snap je de commotie niet als ik je antwoorden zo eens lees.

Je woont nu eenmaal in een wereld met regels en wetten. En als ik je antwoorden zo eens bekijk dan kan het haast niet anders dan dat jij denkt dat de regels/wetten er zijn om mensen te treiteren.

Ennuh, die gebruikende politici (wie je daar dan ook mee bedoeld) zijn in ieder geval volwassenen. Die klaar zijn met school en in de grote mensen wereld leven. :wink:

lot

Badass junkie
Aan de ene kant ben ik het wel eens met het feit dat school je toekomst is en wij. hier in NL krijgen teminste de kans om naar school te gaan dus moeten we die niet verpesten door drugs.

Daarnaast heb ik ook wel een jointje gesmoked onder schooltijd en op sommige punten kon ik me veel beter concentreren. Dus het werkt niet altijd in je nadeel.

of die spray er daadwerkelijk moet komen? geen mening.

Bovenaan