Drugsgebruik onder jongeren

Ik heb voor mijn 18e jaar wel eens cocaine gebruikt

• ja

Stemmen: 1 100,0%
  • nee

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    1
Hallo,

ik ben Merel en ik doe namens de Universiteit van Amsterdam een klein onderzoekje naar het drugsgebruik onder jongeren. Ik onderzoek of jongeren op door de jaren heen op steeds jongere leeftijd (hard)drugs gaan gebruiken. Ik probeer ook te achterhalen wat hieraan ten grondslag ligt. Heeft het te maken met opvoeding, verandering van normen en waarden, veranderende maatschappij enz.

Heeft iemand hier een idee over of wil je er iets over kwijt, laat dan een reactie achter!

Bedankt!

HDA

Bewuste gebruiker
Ik heb voor de eerste keer coke geproefd toen ik 25 jaar was (wordt er dit jaar 30)
Niet meer gesnoven sedert juli 2005...

Elektronik_dynamite

Badass junkie
ik heb voor mijn 18e nog geen coke gebruikt, waarom?
omdat ik er hier teveel negatieve situaties over heb gehoord
en dat niet wil meemaken.
verder heb ik wel andere drugs gebruikt.
dit kwam voornamelijk door de omgeving waar ik in zat, als je mensen om je heen veel ziet gebruiken begin je je op den duur toch af te vragen waarom gebruiken ze het, wat is er zo lekker aan. dus word je niewsgierig en ga je het zelf ook maar eens proberen.
hoewel als je niet meer in zon omgeving zit nadat je hebt gebruikt blijft het toch hangen en wil je het toch ooit nog is proberen en blijf je nieuwsgierig naar dingen die je nog niet hebt geprobeerd.
maar het is eigelijk een combinatie van alle factoren dat maakt dat je gaat beginnen met drugs (denk ik persoonlijk)

opvoeding: je ouders zeggen altijd je moet geen drugs gebruiken want het is slecht. dan begin je je af te vragen waarom het slecht is je begint er dingen over te lezen, je verdiept jezelf er in word nog nieuwsgieriger en besluit het zelf maar eens te proberen

verandering van normen en waarden: er is een grote verscheidenheid aan drugs in de omloop wat het makkelijker maakt om het te gebruiken, je kot er sneller in, het word vaak in het daglicht gezet (kranten artikels, tv, etc)

kortom eigelijk hebben alle factoren er mee te maken

BillyBilo

Badass junkie
Elektronik_dynamite zei:
ik heb voor mijn 18e nog geen coke gebruikt, waarom?
omdat ik er hier teveel negatieve situaties over heb gehoord
en dat niet wil meemaken.
verder heb ik wel andere drugs gebruikt.
dit kwam voornamelijk door de omgeving waar ik in zat, als je mensen om je heen veel ziet gebruiken begin je je op den duur toch af te vragen waarom gebruiken ze het, wat is er zo lekker aan. dus word je niewsgierig en ga je het zelf ook maar eens proberen.
hoewel als je niet meer in zon omgeving zit nadat je hebt gebruikt blijft het toch hangen en wil je het toch ooit nog is proberen en blijf je nieuwsgierig naar dingen die je nog niet hebt geprobeerd.
maar het is eigelijk een combinatie van alle factoren dat maakt dat je gaat beginnen met drugs (denk ik persoonlijk)

opvoeding: je ouders zeggen altijd je moet geen drugs gebruiken want het is slecht. dan begin je je af te vragen waarom het slecht is je begint er dingen over te lezen, je verdiept jezelf er in word nog nieuwsgieriger en besluit het zelf maar eens te proberen

verandering van normen en waarden: er is een grote verscheidenheid aan drugs in de omloop wat het makkelijker maakt om het te gebruiken, je kot er sneller in, het word vaak in het daglicht gezet (kranten artikels, tv, etc)

kortom eigelijk hebben alle factoren er mee te maken

Ja de rol van de media is groot onder nieuwsgierige gebruikers, daar ben ik ook wel overtuigd van, en die van de ouders ook, maar ik denk dat je nog een heel belangrijke bent vergeten, en dat zijn de gebruikers die een uitvlucht in een middel of middelen zoeken, daar ben ik er een van, ik ben begonnen met drinken nadat mijn moeder werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis waarik totaal niet bij kon, aangezien ik nog maar 12 was, en mijn vader deed denk ik net té veel moeite om me er vanaf te houden, laat ik het anders zeggen, het werd verkeerd aangepakt, ipv je kind te zien als een crimineel kan je beter begrip tonen denk ik, maarja ik ben zelf de gene die er mee begonnen is, dus dat doet er verder niet toe. maar dat van het ene het andere komt als een "uitvlucht gebruiker" ben ik wel overtuigd van, ik ben begonnen met drinken dus, daarna gingen we blowen, en zo steeds verder, nu kan ik opzich bestwel zeggen dat ik vrij verantwoordelijk gebruik, maar dat is ook wel anders geweest. ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen hier gingen gebruiken als een uitvlucht?

Bal0n

Badass junkie
MerelMilou zei:
Hallo,

ik ben Merel en ik doe namens de Universiteit van Amsterdam een klein onderzoekje naar het drugsgebruik onder jongeren. Ik onderzoek of jongeren op door de jaren heen op steeds jongere leeftijd (hard)drugs gaan gebruiken. Ik probeer ook te achterhalen wat hieraan ten grondslag ligt. Heeft het te maken met opvoeding, verandering van normen en waarden, veranderende maatschappij enz.

Heeft iemand hier een idee over of wil je er iets over kwijt, laat dan een reactie achter!

Bedankt!

Denk je dat dit een eerlijk onderzoek wordt? Als je op een drugsforum vraagt of mensen voor hun 18e cocaïne gebruikt hebben, krijg je natuurlijk een veel hoger percentage dan het daadwerkelijk onder jongeren ligt.

slunse

Bewuste gebruiker
idd.. tzal geenzins een representatieve steekproef zijn en dus ook geen valide onderzoek..
als ik jou was zou ik een zo heterogeen mogelijke steekproef nemen, zijnde uit alle of zoveel mogelijke (sub)lagen van de bevolking
en dan nog zit je met sociaal wenselijk antwoorden hé..

Wortel

Bewuste gebruiker
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!
Misschien is coke niet de juiste drugs voor een onderzoek naar harddrugs gebruik onder jongeren. Gelukkig hebben veel mensen het idee van: Coke is slecht. Onderzoek naar XTC/Speed onder de jeugd zal veel meer resultaat op leveren.

A

Anonymous

Gast
Ik heb afgelopen zomer voor de eerste keer coke geprobeert, sindsdien maar 3 keer gebruikt.

Toen was ik nog 17..

Psykaholik

Wijs gebruiker
ook 16 denk ik ongeveer eerste maal
waarom jong, nieuwschierig, en stoer :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
en nu verslaafd nie aan coke maar drugs in het algemeen

HAL9000

Newbie
Ik werk liever niet mee aan dit soort onderzoekjes aangezien mensen over het algemeen moeite hebben om een objectief beeld neer te zetten, helemaal omtrent dit onderwerp.

Jeller

Badass junkie
ik 1 keer, k kreeg een gratis lijn dus niet afgestaan.. kheb het sindsdien maar 1 keer meer gedaan.. vind het wel leuk maar zijn geld niet waard en het effect is ook maar vrij flauw

Psychedelic_Fairytale

Bewuste gebruiker
ik was 17 de eerste keer coke
waarom weet ik zelf niet echt, denk nieuwsgierigheid, mss verveling, nieuwe dingen willen uitproberen...
heb maar een paar keer coke gedaan maar ben niet van plan om nog te doen, is niet echt mijn drugs, hou meer van geestverruimende drugs :)

Bollie

Bewuste gebruiker
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!

alle mensen die op deze forum zitten hebben al temaken gehad met drugs, dus het is geen eerlijke uitslag die je hier krijgt.

Vriendelijke groeten.

BillyBilo

Badass junkie
Bollie zei:
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!

alle mensen die op deze forum zitten hebben al temaken gehad met drugs, dus het is geen eerlijke uitslag die je hier krijgt.

Vriendelijke groeten.

lees, lees het eerst voordat je zo'n raar antwoord geeft.

BacingsPen

Badass junkie
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!

je wil hier wel onderzoek naar doen... Maar heb niet bep. het idee dat je je er echt betrokken bij voelt! Jij zal dus nooit en te nimmer een goed onderzoek kunnen doen! Ga onderzoeken wat voor merk babyluiers we vroeger om deden ofzo!

En ook dat onderzoek zal vast niet valide worden mwoahahahhahaa :P

Ik ga dit drugsforum ook niet gebruiken als lijdraad voor mijn onderzoek. Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het interviewen van mensen uit mijn regio van verschillende generaties. Wat denken zij over drugs, wat zien zij als 'normaal' hoe is het wereldbeeld van de personen die ik interview. Dan vraag ik ze naar opvoeding, puberteit en als dat soort sociaal gerelateerde factoren. Uiteindelijk kom ik dan uit op hun drugsgebruik en probeer dit samen met de geinterviewden te koppelen aan hun sociale achtergrond, vriendengroep of persoonlijkheid.
De reden dat ik dit forum heb geopend is puur uit orientatie, want inderdaad ik heb zelf nauwelijks ervaring met drugsgebruik , maar moet er wel een onderzoek over houden, vandaar dit forum.
Bovendien heb ik me ook regiogespeicaliseerd.

groetjes

Bollie

Bewuste gebruiker
drugs nemen daar kies je zelf voor. Daar heb je nu toch geen onderzoek voor nodig ?

Iemand dat nieuwsgierig is voor wat drugs met je doet, zal het meestal wel uitproberen.
Iemand die zich ongelooflijk slecht voelt in z'n vel en geen gewone uitweg meer ziet, zal ofwel zelfmoord plegen of naar de drugs grijpen.
Mensen in geldnood zullen ofwel gaan stelen en in de criminaliteit terrecht komen. Hierbij zullen ze mss een aanbod krijgen om drugs te verkopen, en het mss zelf ook uitproberen...
Men kan ook aan de drugs geraken door anderen. Iemand heeft iets in het drinken gedaan, en der persoon vind de effecten wel leuk en voor herhaling vatbaar...
Men kan zich ook door vrienden laten overhalen, door groepsdruk...

Voila.
Logischer kan niet toch ?

HAL9000

Newbie
Oke mijn redenen om drugs te gebruiken komen voort vanuit m'n hedonische levensovertuiging (genot dus) maar dat is dankzij het gebruik van psychedelica overgegaan naar spirituele zelfontplooing, het vergaren van meer zelfkennis en het verkennen van /experimenteren verschillende niveaus van het menselijke bewustzijn.

michielxboxer

Belezen gebruiker
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!

kun je dan niet beter een POLL Starten op een site met gebruikers die representatief zijn voor de samenleving? op www.drugsforum.nl kun je denk ik niet echt onderzoeken hoeveel jongeren er drugs gebruiken.

Wortel

Bewuste gebruiker
Bollie zei:
drugs nemen daar kies je zelf voor. Daar heb je nu toch geen onderzoek voor nodig ?

Iemand dat nieuwsgierig is voor wat drugs met je doet, zal het meestal wel uitproberen.
Iemand die zich ongelooflijk slecht voelt in z'n vel en geen gewone uitweg meer ziet, zal ofwel zelfmoord plegen of naar de drugs grijpen.
Mensen in geldnood zullen ofwel gaan stelen en in de criminaliteit terrecht komen. Hierbij zullen ze mss een aanbod krijgen om drugs te verkopen, en het mss zelf ook uitproberen...
Men kan ook aan de drugs geraken door anderen. Iemand heeft iets in het drinken gedaan, en der persoon vind de effecten wel leuk en voor herhaling vatbaar...
Men kan zich ook door vrienden laten overhalen, door groepsdruk...

Voila.
Logischer kan niet toch ?
Aan zoiets heeft ze toch niks dus zeg dan niks. Het is een onderzoek over drugsgebruik bij jongeren :) Dat doet ze ook wat is je probleem?

Pintho

Belezen gebruiker
Bij mij heeft de saaiheid ( verveling ) door de gulzigheid ( van deze maatschappij ) er voor gezorgd dat ik mijn heil in drugs ben gaan zoeken.

Als ze ( Onderwijs, Maatschappij )op deze manier verder gaan voorspel ik dat de exponentiele toename alleen maar zal doortrekken. Het is gwoon allemaal of te snel of te saai.

Pilleboom

Newbie
Tsja ik ben nu 16 maar opgegroeid in de drugscultuur, op me 14e had ik voor de eerste keer gesnoven dat was toen een pony packie

the_love_docter

Experimenterende gebruiker
jah helaas, maar gelukkig bij een keer gebleven, maar die ene keer was wel voor me 18de. ik ben nie eg zoon dief van me eigen portomonee

greets THa doc :hearteyes:

JewCookie

Wijs gebruiker
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!

als het over drugs in het algemeen gaat, zou ik als ik jou was meer keuzes maken.. (bijvoorbeeld xtc en speed..)

JewCookie

Wijs gebruiker
Bollie zei:
MerelMilou zei:
Hallo,

Bedankt!

Vriendelijke groeten.

het gaat hier om de LEEFTIJD dat men ermee begon, niet om of je het ooit een x gehad hebt, dus denk ik dat dit juist een goed punt is om het te vragen, aangezien (bijna) iedereen hier ervaring heeft met drugs.. :wave:

Frisko

Badass junkie
Borstemans zei:
Ja ik ben 14 jaar en ik gebruik regelmatig cocaïne, elk weekend.
vet!
ik wou dat ik ook zo jong begonnen was ermee :rolleyes:
neej,ik geloof niet veel van je post om de 1 of andere reden,hoe kom je aan het geld,je moeder en vader zien het vast niet,krijg je dan geen billekoek? :rolleyes: :( :wave:

Psykaholik

Wijs gebruiker
Frisko zei:
Borstemans zei:
Ja ik ben 14 jaar en ik gebruik regelmatig cocaïne, elk weekend.
vet!
ik wou dat ik ook zo jong begonnen was ermee :rolleyes:
neej,ik geloof niet veel van je post om de 1 of andere reden,hoe kom je aan het geld,je moeder en vader zien het vast niet,krijg je dan geen billekoek? :rolleyes: :( :wave:
jah idd
das nog zo een feit
hoe the fuck kunt gij ooit aan da geld geraken
stoefen over drugs is nie stoer hoor voor het geval ge da denkt :wave: :wave: :wave:

caatje

Badass junkie
ooit 1x, niet noemenswaardig. geloof dat t op een verjaardag was en ik 17was. Kzie t ook niet als "gebruikt" maar asl proberen.

T.

Newbie
waar gaat dat idd naartoe met die jongeren. Ik ben nu 19 jaar binnen paar maanden word ik er 20. als ik ook zie hier bij ons, van hoe jong ze er al allemaal aan beginnen dan denk ik tch van :wave: :confused:
Ikzelf heb mijn eerste joint gerookt toen ik 15jaar was....daar bleef het ook bij. Andere harddrugs ben ik maar met beginnen experimenteren vanaf myn 18jaar. Ook al vond ik dit zelf nog een beetje vroeg....

Ik vind...de mensen die beginnen met harddrugs vanaf hun 14-15-16 jaar dat zijn nog kinderen...hebben geen verstand van wat ze nemen,hoeveel ze nemen,...enz
en dan krijg je problemen ja....

Bovenaan