Drugsliteratuur

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Zeer vermakelijke als interessante literatuur is 'Acid Dreams: The Complete Social History of LSD: The CIA, the Sixties, and Beyond" van de auteurs Martin Lee en Bruce Shlain.

http://www.levity.com/aciddreams/index.html

http://www.amazon.com/Acid-Dreams-Compl ... 0802130623

Het geeft niet alleen de geschiedenis van LSD weer, het verloop van de turbulente jaren '60, maar ook de interactie met Amerikaanse geheime diensten, alsook de gerechtelijke vervolging van voorname verdelers-producenten.

Dat boek heeft echt mijn ogen geopend in vele opzichten :hearteyes:

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Tom Wolfe

Wie heeft er hier Tom Wolfe's The Electric Kool-Aid Acid Test gelezen?
Het boek is zeer bekend en Wolfe is nu eenmaal een fantastisch schrijver.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wel in mijn handen gehad, op een rommelmarkt, maar weer teruggelegd. Op jouw berichtje afgaande was dat een foute beslissing :)

Wacky

Badass junkie
Ik heb net een stapeltje besteld bij amazon, inclusief de meesten die hierboven genoemd zijn. Ook met verzendkosten is dit ruim goedkoper dan bol.com, ik heb nu 8 boeken voor een 62E + 25E verzendkosten = 11E per boek. Moet je wel een week of 3 op je boeken wachten. Het assortiment is ook een stuk groter.

dfssdfde

Badass junkie
Acid Dreams: The Complete Social History of LSD: The CIA, the Sixties, and Beyond - Martin A. Lee & Bruce Shlain

zal even iemand anders quoten:
Een bijzonder informatief en interessant boek, de titel dekt de lading ervan precies. Veel weet je op zich al, maar om alles zo bij elkaar gebracht te zien worden en op een rijtje gezet is erg fijn en bovendien bevat het boek enkele bijzondere en intrigerende inzichten. Vooral in het begin vond ik dat er soms iets te lang bij bepaalde zaken stilgestaan werd en ervoer ik het soms als repetitief, maar als geheel is het essentieel voor iedereen met een interesse in LSD of de tumulteuze ontwikkelingen van de jaren '60 counterculture.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ivoos zei:
Acid Dreams: The Complete Social History of LSD: The CIA, the Sixties, and Beyond - Martin A. Lee & Bruce Shlain

zal even iemand anders quoten:

Zééééér goed. Dat boek heeft mijn ogen geopend. De auteur neemt hier en daar een onhoudbaar standpunt in (o.a. over Leary's verraad, de mate waarin justitie indirect verantwoordelijk is voor bad trips, enz), maar al bij al blijft het zeer essentiële lectuur!!!

Een prachtige handleiding tot de tumultieuze jaren '60-'70.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wacky zei:
Ik heb net een stapeltje besteld bij amazon, inclusief de meesten die hierboven genoemd zijn. Ook met verzendkosten is dit ruim goedkoper dan bol.com, ik heb nu 8 boeken voor een 62E + 25E verzendkosten = 11E per boek. Moet je wel een week of 3 op je boeken wachten. Het assortiment is ook een stuk groter.

Amazon.com of amazon.uk? Ik heb ooit wel is iets besteld bij amazon.com, en toen kwam er ook nog een invoerheffing overheen. Als ik me niet vergis was dat iets van 17%, maar dat weet ik niet zeker.

Wacky

Badass junkie
Ja, dat heb ik vaker gehoord, dat is of een kwestie van geluk hebben, of afhankelijk van de verzendmethode.

Ik heb al een aantal keren besteld van amazon.com en nooit moeten betalen. Telkens met de traagste verzendwijze. Als je priority neemt moet je ze zowieso betalen. met de trage manier niet of misschien alleen als er toevallig een doane ambtenaar bedenkt je pakje er eens uit te halen ofzo denk ik.

Forrest

Experimenterende gebruiker
Re: Tom Wolfe

ErnstJünger zei:
Ben er net in bezig. Vette tijdsperiode. Lang leve de Pranksters!

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb gisteren 'LSD Story' van John Cashman uitgelezen. Ik had dat ergens goedkoop op de kop kunnen tikken.

Hoewel het boekje zeker verouderd is, staan er toch vele nieuwe feiten in en neemt de auteur een gebalanceerde positie m.b.t. LSD in.
Ook de idee alsof premoderne samenlevingen voortdurend tripten op hallucinogenen (zoals men dat wel vaker tegenkomt in een zekere drugslectuur) wordt afgekraakt. Er stonden zeer strenge straffen (soms zelfs de doodstraf) op voor het ongeoorloofd nemen van de teonocuatl-paddestoelen.

En natuurlijk blijft het me verbazen dat alcohol wél toegelaten is, terwijl hallucinogenen strafbaar zijn.

jimi

Belezen gebruiker
Re:

Psycho_Chrono zei:
Ik ben nu bezig in 'Het onkruid en de bloem', is een soort dagboek van een meisje dat veel lsd gebruikt (ze heet toevallig ook Alice, cliché) en in veel problemen komt erdoor.

De engelse versie heet volgens mij Go Ask Alice, is best een leuk boek om te lezen

oh dat vind ik echt een heel slecht boek.
het gaat alleen maar over wat ze doet en wat er gebeurt, en niets over wat ze denkt en voelt.

ik wil binnekort Tom Wolfe gaan lezen en voorderest is Christiane F. altijd al mijn lievelingsboek geweest.
niet echt in hetzelfde straatje als de boeken hier aangezien het over een heroine verslaving gaat, maar wel een heel goed boek.
en Trainspotting van Irvine Welsh ben ik half in bezig.
verder word er ook wat afgesnoven in de boeken van Brett Easton Ellis (schrijver van het verfilmde boek American Psycho) en ik vond Floortje Bloem van Yvonne Keuls ook erg goed (ook over verslaving)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Een oud topic die nog in de general stond, maar deze mag natuurlijk wel naar drugs algemeen, omdat de general niet bedoeld is voor drugsgerelateerde onderwerpen... :wink:

Hunter S T

Belezen gebruiker

ErnstJünger zei:

ben er in bezig, heerlijk boek,

en natuurlijk fear and loathing in las vegas :hearteyes:

universal*flow

Belezen gebruiker
Psychedelica:
An ancient culture a modern way of life :grin:

erg interessant voor de psychonauts onder ons. Op het moment alleen nog maar in Engels verkrijgbaar.

ErnstJünger zei:

heb het nu al drie keer gelezen, geniaal hoe hun ideeën steeds verder uitgewerkt worden doorheen het verhaal, en zonder ze ooit te vermelden, je voelt gewoon wat ze bedoelen en het is alsof je mee bezig bent steeds dieper te gaan erin. Eigenlijk is dit gewoon een soort van bijbel, compleet met leefregels en dergelijke, maar je moet het gewoon voelen terwijl je leest.
Ik voel me wel aangetrokken tot veel van hun ideeën, en pas ook veel ervan toe in mijn leven, maar de manier waarop ze met LSD omgaan zou niets voor mij zijn. Ze trekken zelf de lijn met aan de ene kant Leary's Millbrook en aan de ander kant hun bus, en dan kan ik mij toch nog altijd veel meer vinden in de spirituelere context van Leary en Mckenna.

By the way: ik ben bezig met een samenvatting/interpretatie van Leary's Psychedelic Experience in het nederlands, ik heb eerst een vertaling van het echte tibetaans dodenboek bestudeerd en ben nu bezig met zijn interpretatie ervan, zou iemand er wat aan hebben als ik dat hier ergens post? zo ja in welke topic dan best?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter

StarveYourEgo zei:
By the way: ik ben bezig met een samenvatting/interpretatie van Leary's Psychedelic Experience in het nederlands, ik heb eerst een vertaling van het echte tibetaans dodenboek bestudeerd en ben nu bezig met zijn interpretatie ervan, zou iemand er wat aan hebben als ik dat hier ergens post? zo ja in welke topic dan best?

Jazeker! Graag zelfs zet het gewoon hierbij, ben benieuwd.

Tijdloos zei:
StarveYourEgo zei:

Jazeker! Graag zelfs zet het gewoon hierbij, ben benieuwd.

Ok, bedankt!Ik ga proberen het tegen het einde van mijn examens (eind januari) klaar te hebben, misschien zelfs vroeger.

Blijkbaar toch niemand geïnteresseerd, no problemo :) Weet er toevallig iemand waar je het boek van Gordon Wasson over Maria Sabina zou kunnen vinden? Ik geloof dat het 'María Sabina and her Mazatec mushroom velada' heet, maar vind er geen exemplaar van in bibliotheken in België en op de gangbare sites waar je boeken kunt kopen vind ik ook niet echt iets. Iemand een idee waar ik nog kan zoeken erachter?

Bovenaan