Hallo allemaal,
Bij gebrek aan een dealer heb ik besloten op een keer de RCs te proberen.
Weet wel dat research chemicals een ander effect hebben dan traditionele middelen, en dat je jezelf nu opwerpt als proefkonijn om mogelijk te ontdekken wat voor gezondheidseffecten die hebben. Als je dat bij je volle verstand doet dan kan ik er hoogstens hypocriete opmerkingen over maken. Maar ik wil dan nog wel even benadrukken hoe essentieel het is dat we eigenlijk niks weten over de gezondheidseffecten van dit soort middelen. Bijvoorbeeld bij MDMA zijn we nog steeds aan het ontdekken dat sommige mensen last krijgen van permanente verstoringen in hun gezichtsveld (HPPD) of derealisatie (het gevoel dat de wereld onecht is). Bij ketamine zijn we er pas heel laat achter gekomen dat het nogal schadelijk is voor je blaas doordat mensen het regelmatig gingen gebruiken en zo'n last kregen van blaasontstekingen dat de blaas eruit moest worden gehaald en die mensen de rest van hun leven een kathether moesten. En ketamine was toen al lang en breed goedgekeurd als veilig en effectief geneesmiddel he!
Daarom krijg ik altijd een beetje een knoop in hun maag als mensen besluiten zeer nieuwe stoffen te nemen omdat de middelen die ze eigenlijk willen nemen (even) niet beschikbaar zijn of (op dat moment) even wat lastiger te krijgen. Imo mag je rc's niet zien als vervanging van (..), maar moet je ze echt beschouwen als aparte drugs met hun eigen kenmerken en hun eigen (on)veiligheidsprofiel, waarover vrijwel niks bekend is. Daar horen dus ook allerlei aanvullende veiligheidsmaatregelen bij, zoals dat je rc's nooit regelmatig moet gebruiken. Op de website van stichting CP vind je daar een goede gids over; hoe je dat aanpakt als je écht besloten hebt dat je deze specifieke middelen wil proberen.
De populariteit van research chemicals als 4-FA en 1P-LSD is de afgelopen jaren enorm toegenomen in Nederland. Volg deze gids wanneer je NPS gaat gebruiken.
www.changingperspective.info
Ik heb nu verschillende middelen besteld namelijk, 5-MABP, 3-MMC en 4-FMA.
Nog nooit geprobeerd dus vraag me af welke het beste zou zijn om mee te beginnen. Benieuwd naar jullie ervaringen
Gr puch
5-MAPB, 3-MMC en 4-FMA zijn alledrie entactogene stimulanten. Het effect lijkt enigszins op elkaar, maar er zitten ook verschillen tussen. Zo geeft 5-MAPB een heel empathische rush en een warme bodyload. Van 4-FMA raak je ook redelijk zwaar onder invloed; je kan er best vaag van worden met trillende ogen maar wat minder empathisch oprispingen dat je anderen MOET vertellen hoe leuk/lief ze zijn. 3-MMC is wat dat betreft mentaal best helder en wat meer actief-stimulerend, maar het is ook behoorlijk more-ish; mensen vinden het lastig om te stoppen met bijpakken voordat het zakje leeg is.
Het is niet per se zo dat je voor het ene middel meer ervaring moet hebben dan voor het andere middel. Wel is 5-MAPB in relatief lage hoeveelheden al best potent. Het is sterker dan MDMA (per milligram). De dosering van 4-FMA komt behoorlijk nauw. Ik lees veel underwhelming ervaringen, maar als je een klein stukje omhoog gaat in dosering dan schijnt het ineens binnen te klappen. Met dat laatste heb ik dan ervaring (160 milligram).
Het is dus vooral belangrijk dat je een goed idee hebt van wat voor stoffen dit zijn en wat je kunt verwachten (voor zover dat gaat met de beschikbare informatie). Daarom is de vuistregel dat je minsten één uur aan voorbereidende research moet besteden voordat je een middel uitprobeert. Populaire platforms om dit soort middelen te bespreken zijn (uiteraard) drugsforum.nl, maar ook reddit.com/researchchemicals, erowid.org, bluelight.org, psychonautwiki.org, Tripsit.me, disregardeverythingisay.com, The Drug Classroom (op Youtube) en Drugslab (ook op Youtube). Als je al die websites naslaat op het middel wat je van plan bent om te proberen dan moet je wel een aardig idee krijgen van de subjectieve effecten. Maar wees je er dus bewust van dat er een onderrapportage is van risico's en gezondheidsklachten, en een overrapportage van de leuke belevingen. Er zit dus een positiviteitsbias in de dingen die je leest.