1. Ok, Vlaams moest ik nu niet gezegd hebben, was gewoon dat er al zoveel Vlaams stond maar bedoel Nederlands.. Soms versta ik de Nederlanders op Nederland 1, 2 of 3 ook niet, zouden ze beter ook eens ondertitelen. Sommige nederlandstaligen spreken nu eenmaal gewoon niet de correcte versie, het AN. En we spreken bijna allemaal een vorm van tussentaal.
2. Wij hebben jaaaaaaaaaaaaaren gevochten voor taalonafhankelijkheid. Vroeger waren de universiteiten enkel in het Frans, werd er in gans Vlaanderen en Brussel bijna uitsluitend Frans gesproken behalve door de arme boeren.
Dan gaan we nu zomaar toelaten dat bepaalde burgemeesters in Vlaanderen (!) hun kiesbrieven zomaar eventjes enkel in het Frans gaan versturen? Dan gaan we nu zomaar toelaten dat franstaligen in Vlaanderen kunnen stemmen op franstalige partijen terwijl nederlandstaligen in Wallonië niet op nederlandstalige partijen kunnen stemmen?
3. Vlamingen hebben geen faciliteitengemeenten in Wallonië. Ok, we hebben Komen die status gegeven en Wallonië heeft het zelfde gedaan met Voeren (of is het nu omgekeerd?), komt dus neer op een eerlijke ruil. En oh ja, wat hebben we die 3 duitstalige gemeenten waar officieel ook nederlandstalige faciliteiten zijn maar waar de walen ze nooit geinstalleerd hebben. En zoals aangegeven, ze spreken er allemaal duits dus de kans van een doorbraak voor Vlaamse faciliteiten zit er ook niet echt in.
4. Ok, land moest ik NOG niet gezegd hebben, gewest dan. Jacques Brel - "Le plat pays" ?
Maar jij geeft zelf aan dat het zo niet verder kan, dan moet Vlaanderen toch een land worden of niet? Of heb je dan een ander voorstel hoe het verder moet? Bij Nederland aansluiten komt er ook echt niet van, te veel verschillen.
En we hebben wel degelijk de ballen om dingen te veranderen, maar zoals je zelf al aangaf werkt het confederale België niet goed meer en kunnen de walen tegen een splitsing die de meerderheid volledig correct gestemd heeft (BHV) 2 keer belangenconflict inroepen, gevolg van de niet-samensmelting van Gemeenschapsparlement en Gewestparlement (wat in Vlaanderen wel gebeurd is). We hebben de geschiedenis om conflicten tussen Walen en Vlamingen vreedzaam te laten verlopen, er komt heel veel gelul bij kijken maar er zijn nog nooit gewonden bij gevallen. Een staatshervorming vraagt volgens de Belgische wetten veel tijd en moeite.
5. De grote vraag die ik jou stel als je het confederale België dan toch wil afschieten (terecht weliswaar) : Wat gebeurt er met Brussel? Het is een gewest apart, weer (je geeft het echt mooi aan) ingesteld in vroegere tijd met het oog op een confederaal België en gedoemd om sowieso ooit problemen op te leveren. Indien de walen ooit zouden willen meewerken aan een grondige staatshervorming zitten ze sowieso altijd met Brussel in het achterhoofd. Spijtig genoeg zijn de Vlaamse politici er niet echt happig op om Brussel los te laten, het ligt dan ook ingesloten in Vlaanderen (maar de walen hebben er evenveel recht op, akkoord).