Fentanyl

Hans

Wijs gebruiker
Morfinepleisters, met een opium achtig effect. Een milde downer waarvan je overal jeuk krijgt. Dat heb ik me laten vertellen. De naam Fentanyl kwam me al bekend voor, maar voor de rest wist ik er niets over.

Ik kreeg een stukje pleister aangereikt wat er precies uitzag als een doorzichtig stukje plastic. Ik zou het net als acid in mijn mond moeten bewaren want dan zou het sneller opgenomen worden dan de manier waarvoor ze eigenlijk bedoelt zijn: om op je huid te plakken. Het duurde ongeveer een uurtje voordat het opkwam en het was niet echt heftig.

Tot mijn grote schrik lees ik de volgende dag op wikipedia:
Because the effects of fentanyl last for only a very short time, it is even more addictive than heroin, and regular users may become addicted very quickly. Additionally, fentanyl may be hundreds of times more potent than street heroin, and tends to produce significantly worse respiratory depression, making it somewhat more dangerous than heroin to users

WAT?! IS DAT WAAR?!? Heb ik nou spul gebruikt wat verslavender is dan heroine en heb ik er daar na niet 1 keer meer aan gedacht?! Is hero dan eigenlijk wel zo verslavend?

Iemand meer ervaring met dit spul?

speeseend

Wijs gebruiker
Ey Hens, Ben jij niet de GHB-stakker die per ambulance is afgevoerd, waarna deze vol met slangetjes in het ziekenhuis heeft gelegen?!

Serieuze shit. Zeker niet zomaar onder je tong leggen, zou ik zeggen.

Het is daar nu eenmaal niet voor bedoeld én het is inderdaad éen van de zwaarste Opiaten die vrij eenvoudig tot jouw dood kan leiden.

Lees eens op Wiki, daar vind je ook de geschiedenis (uitgevonden door een Belg), best wel boeiend hoor!

Groeten,

Eend

EDIT:

Laat je nooit zomaar wat wijs maken. Zeker niet met drugs / medicijnen.

Hans

Wijs gebruiker
speeseend zei:
Ey Hens, Ben jij niet de GHB-stakker die per ambulance is afgevoerd, waarna deze vol met slangetjes in het ziekenhuis heeft gelegen?!

Ja dat ben ik.

Te laat! Alleen vond ik het helemaal niet zo geweldig ofzo, het effect was heel mild, hoewel ik denk dat het onprettig was geworden als het harder was geweest. Ik heb er daarna ook geen zin meer in gehad. Ik denk dat downers mij over het algemeen niet zo liggen.

Elentherelién

Experimenterende gebruiker
LD50 3.1 mg.
Heftig.
Hmm vind je het niet onverstandig om een drug die je aangeboden krijgt ook direct te proberen?
Ik ken je verder niet, maar je brengt weinig respect op voor deze middelen.
Abused drugs is bad drugs.

Flameon

Badass junkie
speeseend zei:

Het is inderdaad een zwaar opiaat, niet iets om zomaar even onder je tong te leggen als je niet goed weet wat het precies is.
Wees voorzichtig met morfine, je zal niet de eerste zijn die het misschien onderschat

Hans

Wijs gebruiker
Elentherelién zei:
Hmm vind je het niet onverstandig om een drug die je aangeboden krijgt ook direct te proberen?

Ik heb van een vriend die ik blind vertrouw gehoord dat het allemaal niet zo heel veel voorstelde en dat hij het ook maar 1 keertje had gedaan. Ook hij heeft er daarna niet een keer meer aan gedacht om het nog eens te gebruiken. Dus ja, in principe was het onverstandig omdat ik er helemaal niets van af wist behalve wat die vriend me heeft vertelt. Dit druist ook regelrecht in tegen de manier waarop ik drugs altijd heb gebruikt: eerst lezen, dan gebruiken. Maar gelukkig had hij gelijk, en was het (voor mij) allemaal lang niet zo serieus als wat er op internet staat.

Wat ik nu wel weet is dat opiaten echt geen drugs voor mij zijn. Ik hou het wel lekker bij de uppers/trippers.

Spor

Wijs gebruiker
Ken het inderdaad wel, heb eens iemand gezien die het in een spray flesje had en onder zijn tong spoot. Zelf nooit gebruikt, ik zoek namelijk altijd van tevoren op voordat ik iets gebruik :wink:

Maar ja, dat is waar. Maar wat jij zegt is natuurlijk weer iets heel anders. Mede omdat het 100x zo potent is, zit er maar een miniscule dosis in een plijster. Bovendien is het een medicein in die vorm geen drug. Een drug dosis is vaak hoger als een medicinale dosis. Als jij daar een deel van kreeg, en het een uur duurde voordat het werkte, zal de inslag een stuk minder heftig zijn als een normale dosis heroine die je rookt, snuift, of spuit, want alle 3 die manieren werken heel erg snel, waardoor de rush ook vele malen groter is.

Ik denk dat als jij -hypothetisch gezien- een dosis fentanyl zou spuiten, die gelijk staat aan een dosis heroine, dat je het heel anders zou ervaren.

Ja het is waar, maar ik zou me er dus niet te druk over maken. En ik zou al zeker niet hierdoor denken dat heroine helemaal niet zo verslavend is.

Hans

Wijs gebruiker
Spor zei:
Ik denk dat als jij -hypothetisch gezien- een dosis fentanyl zou spuiten, die gelijk staat aan een dosis heroine, dat je het heel anders zou ervaren.

Ja het is waar, maar ik zou me er dus niet te druk over maken. En ik zou al zeker niet hierdoor denken dat heroine helemaal niet zo verslavend is.

Dit had ik zelf ook al bedacht en lijkt me inderdaad de beste conclusie.

Robdebob

Bewuste gebruiker
Ik heb 1 keer tijdens een operatie morfine gehad en 1 keer fentanyl. Ik vond de uitwerking van beide middelen vrijwel hetzelfde. Fentanyl bindt beter aan opiaatreceptoren dan morfine-achtige stoffen. Hierdoor heb je minder van de stof nodig om eenzelfde effect te bereiken. Helaas is het veel riskanter aangezien een overdosis veel sneller behaald wordt.

speeseend

Wijs gebruiker
Ik hoor niemand over het feit dat die pleister een vertraagde afgifte bevat. Die pleister zit normaal gesproken voor twee dagen op je lijf geplakt?!

Qua verslaving; hier hoef jij je niet druk om te maken, na die ene keer. Eerder dat je het op een verkeerde manier gebruikt, je weet niet wat het met jou doet én je bent net herstellende van een overdosis GHB.

caatje

Badass junkie
In het ziekenhuis heb ik 2 weken lang om de 3 dagen zo'n sticker gehad. Eerlijk gezegd vroeg ik me af wat de zin hiervan was. Slapen ging met de sticker een stuk rapper maar voor de rest deed het me weinig. De pijn bleef, wel was het iets of wat afgevlakt. Verslaafd geraakt....welnee.

salvation

Belezen gebruiker
Kun je durogesic pleisters van 4.2mg voor een recreatief gebruik, of is het een matig effect door de vertraagde afgifte?

Bovenaan