halfwaardetijd medicatie

pammetje82

Bewuste gebruiker
Ik vraag me nog steeds af hoe dit nu precies zit. De halfwaardetijd is de tijd dat de helft van de ingenomen medicatie door het lichaam word afgebroken. Toch hoor ik van mensen dat het niet zo is dat na 2 halfwaardetijden de stof volledig uit je bloed is?? Hoe werkt dit dan precies?

Nog een vraag. Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een langdurig werkend middel hebt met een halfwaarde tijd van meer dan 24 uur. Als je dat dan elke dag inneemt betekend dit dan dat je steeds meer in je bloed krijgt? En dit gewoon steeds hoger word bij dagelijks gebruik? Dan zou je op gegeven moment toch een overdosis krijgen? Dit heb ik me heel lang afgevraagd hoe dit zit dus misschien dat iemand er een antwoord op kan geven?
 

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Het bouwt zichzelf op, waardoor je als je bijvoorbeeld flurazepam neemt wat een halfwaardetijd van circa 72(!) uur heeft eigenlijk pas na circa 60-70 uur een nieuwe capsule innemen. Om zo niet teveel en hoge concentraties in het bloed te krijgen.

Diazepam bij dagelijks gebruik van bijvoorbeeld 30mg dagelijks voor 1 maand of langer kan ook zo 240 uur duren voordat het compleet je bloed uit is, daar heb ik rustig en aardig wat tijd met dokters over gepraat een tijd terug. Diazepam bouwt ook steeds verder op bij dagelijks gebruik, net als andere benzo's die lang werken. Bij dagelijks gebruik tenminste, bij eenmalig gebruik is het gewoon de ' normale' halfwaardetijd.
Toch hoor ik van mensen dat het niet zo is dat na 2 halfwaardetijd de stof volledig uit je bloed is?? Hoe werkt dit dan precies?

Komt omdat sommige dagelijks gebruiken en andere niet lijkt mij. Het is namelijk wel uit je bloed na 2x de halfwaardetijd zover ik kan zien, mogelijk eerder afhankelijk van het middel en de dosis maar goed.
 

Realities

Belezen gebruiker
Ja gelijk heb je 25tolife.

Als je 0.25 mg triazolam inneemt bv. is deze na twee halfwaardetijden uit je bloed, na 4u dus imho
Wanneer je echter 1 mg triazolam neemt dan is de stof pas na 4 halfwaardetijden uit je bloed toch imo....

Het hangt ook zeker van de dosis af, hoe hoger de dosis, hoe veel te meer halfwaardetijden nodig, toch???
 
Mensen, Na éen halfwaardetijd is er één helft uit je bloed verdwenen, maar de andere helft zit er nog in. Na twee halfwaardetijden is er dus (ook weer) de helft van die tweede helft over (= een kwart), enz. Wanneer je op dat moment weer een (zelfde!) dosis inneemt heb je na weer een halfwaardetijd nog de helft van een kwart plus de helft van een hele, =1/8 +4/8=5/8 in je bloed. En inderdaad, wanneer je een andere dosis inneemt, heeft dat ook gevolg voor de berekening.
 
Bovenaan