Help!!!! Advies nodig voor afbouwen GHB

Mike033

Newbie
Beste mede forumleden,

Ik heb een vraag!!!!

Wie kan mij advies geven omtrent het afbouwen van GHB???
Heb echt jullie hulp nodig want zit met me handen in t haar.

Sinds een maand of 6 zit ik 24/7 aan de GHB, ik wil ermee stoppen
maar t lukt niet, als ik een paar uur geen buisje neem ga ik zweten, krijg hartkloppingen etc.

Ik heb gisteren een halve liter gekocht met dee bedoeling om af te bouwen...
Wie kan mij advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken???

Hoop echt dat jullie mij advies kunnen geven.

Gr M V L

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ga alsjeblieft naar een verslavingsinstelling. Zij hebben ervaring met afbouwen/afkicken en kunnen je daar veel beter mee helpen dan wij dat kunnen.

Mike

Bewuste gebruiker
Dione zei:
Ga alsjeblieft naar een verslavingsinstelling. Zij hebben ervaring met afbouwen/afkicken en kunnen je daar veel beter mee helpen dan wij dat kunnen.

Dat dus, je komt niet in je eentje van een GHB verslaving af, sterker nog, het is gevaarlijk! Ga naar je huisarts, die heeft beroepsgeheim en kan je verder helpen. Als je dat niet wil kan je je melden bij een verslavingsinstelling, gewoon even op internet zoeken.

Sterkte met je probleem, je zal het nodig hebben...

Mike033

Newbie
Hardstikke bedankt voor je reactie`s

Ik heb contact gehad met novodic kentra ofzo

die hebben helaas een lange wachtlijst...
Maar ben er klaar voor,
hoe eerdfer hoe beter

me geest wil helemaal geen ghb meer
maar me lichaam vraagt erom

ze helpen je daar afbouwen

zijn dan de afkickverschijnselen nog zo erg?

groetjes MVL

Aalpoepert

Badass junkie
Naar wat ik gelezen heb is GHB lichamelijk verslavend. Waarschijnlijk is dat de reden dat je gaat zweten wanneer je je ervan onthoudt.
Veel sterkte in ieder geval!

Elfquest

Bewuste gebruiker
Je kan best zelf afbouwen. Heb ik ook gedaan.

Dit kan op twee manieren:
Telkens een half uurtje langer tussen je dosissen laten zitten, zodat het lichaam langzaam went aan geen G.
Elke dag de dosis wat verlagen. Hoeveel is afhankelijk van hoeveel je neemt. Neem net genoeg G om geen afkick te voelen, maar niet in een roes te raken. Een beetje paniek/onrust moet je doorheen, maar let op hartklachten.
Of een combinatie van die twee. Luister naar je eigen lijf.

Je kan afbouwen met G alleen of jezelf ondersteunen met bv pregabaline of phenibut of benzo's. Benzo's zijn goed om snachts te kunnen slapen, want als je G hebt genomen om te kunnen slapen, kan het zijn dat je een aantal nachten moeilijker in slaap komt. Als je eenmaal zonder G hebt geslapen, gaat je lijf weer een beetje snappen hoe dat moet.

Het beste maak je voor jezelf een schema en hou je je daaraan. Of je meet de doseringen vantevoren af en gooit de rest van de G weg zodat je niet stiekem toch meer kan nemen.

Mike033

Newbie
Ik kan mogelijk meedoen aan het programma van bnn
spuiten en slikken

hoop dat dat wat word
hun zouden een plek regelen bij novodic kentron ofzo

kent iemand dat?

Atropa

Bewuste gebruiker
Hoi Snotneusje,

Heb zelf geen ervaring met professioneel afkicken, maar ik wil je sterk aanraden om niet op eigen houtje naar pharmaceuticals te grijpen. Zorg dat je vèèl GHB/GBL in huis hebt. Niet om jezelf niet in een roes te wanen, maar om elk moment dat je koud wordt en het zweet voelt opkomen met een zeer snel kloppend hart (omdat de GHB in je bloed begint terug te lopen) een 'halve' dosis te nemen (Vermijd doseren op het oog! Meet je milliliters in spuitjes alvorens je ze wegdrinkt) om je lichaamsfuncties veilig te stellen en weer kalm te worden en niet in (gevaarlijke) lichamelijke misère te vallen.

Je ben redelijk stevig verslaafd (6 maanden 24/7 is behoorlijk heftig), GHB is op dit moment net zo essentieel voor je als zuurstof, je kunt niet zonder. Zorg dat je de controle behoud over je supply en niet tussentijds afhankelijk wordt van een leverancier of supplier.

Het slechte nieuws is dat het een lang traject kan worden van grote somberheid, het goede nieuws is dat een verantwoorde, trapsgewijze, evenwichtige en berekende aanpak van ontwennen je uiteindelijk weer helemaal terug zal brengen naar baseline zonder lichamelijke schade of aantasting van je cognitieve vermogen.

Zorg dat je iemand hebt intern bij een verslavingszorg die weet hoe met het specifieke geval van een GHB verslaving om te gaan. In Nederland is dit verschijnsel bij de reguliere verslavingszorg vrij nieuw en er heerst verbreide onwetendheid. Het is geenszins te vergelijken met heroïne, heroïne withdrawals, ondanks hevig kotsen, verklapte rillingen en verstoppingen in het darmkanaal, zijn niet levensbedreigend.

In jou geval mag je zeker NIET cold turkey gaan! Al zeggen de hoogst gekwalificeerde academici het, doe dit niet! Hoop dat je goede hulp krijgt van de verslavingszorg. Sterkte!

Atropa

Bewuste gebruiker
Je kunt ook zelf afbouwen, als je dit voor elkaar krijgt met je werk en dagelijkse orde tenminste. Als je zelf doorkrijgt hoe dat werkt (staan veel topics over in de G sectie) is het niet heel moeilijk. Als je er zelf niet uitkomt, dan een detox instelling.

Mike033

Newbie
Atropa zei:
Hoi Snotneusje,

Heb zelf geen ervaring met professioneel afkicken, maar ik wil je sterk aanraden om niet op eigen houtje naar pharmaceuticals te grijpen. Zorg dat je vèèl GHB/GBL in huis hebt. Niet om jezelf niet in een roes te wanen, maar om elk moment dat je koud wordt en het zweet voelt opkomen met een zeer snel kloppend hart (omdat de GHB in je bloed begint terug te lopen) een 'halve' dosis te nemen (Vermijd doseren op het oog! Meet je milliliters in spuitjes alvorens je ze wegdrinkt) om je lichaamsfuncties veilig te stellen en weer kalm te worden en niet in (gevaarlijke) lichamelijke misère te vallen.

Je ben redelijk stevig verslaafd (6 maanden 24/7 is behoorlijk heftig), GHB is op dit moment net zo essentieel voor je als zuurstof, je kunt niet zonder. Zorg dat je de controle behoud over je supply en niet tussentijds afhankelijk wordt van een leverancier of supplier.

Het slechte nieuws is dat het een lang traject kan worden van grote somberheid, het goede nieuws is dat een verantwoorde, trapsgewijze, evenwichtige en berekende aanpak van ontwennen je uiteindelijk weer helemaal terug zal brengen naar baseline zonder lichamelijke schade of aantasting van je cognitieve vermogen.

Zorg dat je iemand hebt intern bij een verslavingszorg die weet hoe met het specifieke geval van een GHB verslaving om te gaan. In Nederland is dit verschijnsel bij de reguliere verslavingszorg vrij nieuw en er heerst verbreide onwetendheid. Het is geenszins te vergelijken met heroïne, heroïne withdrawals, ondanks hevig kotsen, verklapte rillingen en verstoppingen in het darmkanaal, zijn niet levensbedreigend.

In jou geval mag je zeker NIET cold turkey gaan! Al zeggen de hoogst gekwalificeerde academici het, doe dit niet! Hoop dat je goede hulp krijgt van de verslavingszorg. Sterkte!

Hallo

Bedankt voor je reactie

echt super an je dat je zo de tijd neemt om een goed advies op papier te zetten

dat respecteer ik enorm.

aankomende maandag word ik opgenomen in een kliniek an novodic kentron
ze zullen me daar helpen om van de g af te komen

ik zal tijdens het afkicken mijn verhaal posten hierzo

thnx all

gr

Roseta Stoned

Belezen gebruiker
Er zijn verslavingartsen die aanraden om je GHB telkens een klein beetje te verdunnen met water. Aangezien je al behoorlijk lang verslaafd bent zou ik zeker langzaam afbouwen. Bij mij speelde niet zozeer de dosis maar de frequentie van de dossisen een rol. Als ik een te grote nam in 1 keer voelde ik de G roes. En als ik een kleinere dosis nam voelde ik na anderhalf uur de afkickverschijnselen al opkomen. Verder is het misschien aan te raden om voor een tijdje een SSRI te slikken tegen de somberheid. Deze kan je dan later weer afbouwen als je een tijdje clean bent. Benzo's om te slapen zijn inderdaad wel aan te raden want goed slapen kun je de komende tijd wel vergeten denk ik (en geloof me, dat is echt slopend als je ook bezig bent met afkicken).

Goed dat je je hebt laten opnemen trouwens. Scheelt een hoop kopzorgen en discipline.

njirem

Belezen gebruiker
Afkicken van GHB is zelfs in een kliniek levensgevaarlijk, dus thuis in je eentje speel je helemaal met je leven!! Luister AUB niet naar de adviesen van mensen die je aanraden om thuis in je uppie te gaan zitten afkicken, laat staan cold turkey!

psy september 2009:

Zowel door de gebruikers als door sommige deskundigen werd GHB niet beschouwd als een drug waaraan je zwaar verslaafd zou raken.
GHB bleek echter lichamelijk zeer verslavend. ‘Als je het dagelijks gebruikt, kun je na twee tot vier weken al niet meer stoppen zonder heel heftige en gevaarlijke ontwenningsverschijnselen te krijgen’, zegt Belgers. ‘Mensen die verslaafd zijn, moeten dus iedere drie uur een slokje GHB drinken, omdat ze anders heel ziek worden. Ze krijgen last van hartritmestoornissen en een hoge bloeddruk. bovendien is de kans groot dat ze een epileptische aanval krijgen of in een delier terechtkomen.’

Die ontwenningsverschijnselen maken het afkicken erg moeilijk, en zelfs gevaarlijk. ‘Eigenlijk is er maar één middel dat de ontwenningsverschijnselen kan tegengaan, en dat is GHB zelf’, zegt Belgers.

Het aantal GHB-verslaafden groeit explosief. Deze zogenaamde gezellige partydrug blijkt levensgevaarlijk en zeer verslavend te zijn. Afkicken met benzo’s is omstreden. ‘Sommigen moesten acuut naar het ziekenhuis.’
Daarom behandelt IrisZorg de verslaafden sinds kort met medicinaal GHB, waarbij de dosis in
gemiddeld tien dagen geleidelijk wordt afgebouwd.
Novadic-Kentron begon als eerste met de behandeling met GHB. Verslavingsarts Kamal van Novadic- Kentron: ‘Er is nog steeds heel weinig over het middel bekend. De behandeling met GHB zit nog in de experimentele fase. We hebben wel al een behandelprotocol ontwikkeld, dat nu ook door Iris- Zorg is overgenomen, en ook met andere instellingen zijn we in gesprek.’
Sommige instellingen maken voor de detoxbehandeling gebruik van kalmeringsmiddelen, zogenoemde benzodiazepines. Dat werkt goed, zegt verslavingsarts David Teshome van de Amsterdamse Jellinekkliniek. ‘Natuurlijk moet je de patiënten goed in de gaten houden, vooral om te voorkomen dat ze een delier krijgen. We laten eerst de GHB uitwerken. Wanneer de ontwenningsverschijnselen opkomen, dienen we de benzo’s toe. We controleren ieder uur en passen de medicatie aan op de verschijnselen. Pas als de toestand stabiel is, bouwen
we de medicatie langzaam af.’ De behandeling met benzodiazepines is echter omstreden. Verslavingszorg Brijder in Noord-Holland had er zoveel negatieve ervaringen mee, dat ze
besloot met de behandeling te stoppen. Verslavingsarts Pieter ten Holt: ‘Het was té gevaarlijk.
Van de veertien verslaafden die we met benzo’s behandelden, kreeg de helft een delier. Bij sommigen was het zo erg dat ze acuut moesten worden opgenomen in het ziekenhuis.’
Op dit moment heeft Brijder geen detoxbehandeling meer voor GHB-verslaafden. Vier verslaafden staan nog op de wachtlijst. Binnen twee maanden hoopt de kliniek de medicinale GHB-behandeling te kunnen aanbieden.

Omdat de afkickende GHB-verslaafde heel goed in de gaten moet worden gehouden, raden alle instellingen thuis afkicken ten zeerste af. Op eigen houtje ineens stoppen, kan levensgevaarlijk zijn. Wie wil ontgiften, moet zich klinisch laten opnemen. ‘De ambulante zorg heeft in dat opzicht nauwelijks iets te bieden’, zegt Kamal van Novadic-Kentron

Roseta Stoned

Belezen gebruiker
Ik heb zelf geexpirementeerd met afbouwen na 24/7 gebruik (nooit langer dan een maand gelukkig). En ik ben er van overtuigd dat sommige mensen prima zelf kunnen afkicken. Nooit cold turkey afkicken als je langer dan een week 24/7 GHB hebt gebruikt. Daar doe je jezelf overigens ook geen plezier mee. Benzo's in combinatie met een onderhoudsdosis kunnen denk ik wel helpen om beter te slapen. Als je erge afkickverschijnselen hebt nooit afkicken zonder GHB want benzo's mogen dan wel wat overlap hebben met G qua farmacologie, je pakt met een ander middel nooit alle receptoren mee waar GHB op werkt.

Verder zou ik stoppen in een vakantie of een weekje vrijnemen want op je werk of school kan het nogal lastig zijn om netjes je schema van dosissen te volgen. Bovendien is het bijzonder stressvol als je nog een hoop andere dingen moet doen, want echt leuk is afkicken niet.

Elfquest

Bewuste gebruiker
Makkelijker gezegd dan gedaan: Laat je maar opnemen.
Voor klinische opnamen om te helpen met afkicken zijn helaas lange wachtlijsten. Erg fijn als je wil stoppen, maar nog maanden GHB moet nemen voordat je terechtkan..

Mike033

Newbie
Elfquest zei:
Voor klinische opnamen om te helpen met afkicken zijn helaas lange wachtlijsten. Erg fijn als je wil stoppen, maar nog maanden GHB moet nemen voordat je terechtkan..

Ik ben afgelopen maandag opgenomen in Novadic Kentron in Vught.

Dinsdag is Nicolette Kluiver hier geweest voor het BNN programma Spuiten en Slikken.

Ik zit hier nu dus 5 dagen en het gaat erg goed.

Ben maandag begonnen met 15ml GHB van de apotheek.
Dinsdag begonnen met afbouwen, sta nu op 4 ml elke 3 uur.

De ontwenning is mij 100% meegevallen, los van wat slaapproblemen heb ik verder weinig last

ga zo mijn bed in ik zal morgen meer posten

Zondagavond om 22:55 word het uitgezonden op BNN

Elfquest

Bewuste gebruiker
Fijn dat ze zo snel een plekje hebben kunnen regelen! Wat meedoen aan een programma wel niet kan doen. :grin: Ik ga het kijken zondag.

Atropa

Bewuste gebruiker
Hehe snotneus, was jij dat!? :grin: Gast, ik heb je gezien maar je bent gelukkig nog best scherp, duidelijk voldoende G in het bloed (zag het ook meteen aan je ogen hoe ze stonden hehe). Ziet eruit dat je redelijk chill baseline bent geworden dankzij kundige begeleiding.

Kan me goed met jou situatie identificeren, het idee van elke 3 uur een gecalculeerde dosis klinkt best heftig voor outsiders, maar aan de andere kant is het dat ook weer niet. Het is een kwestie van geduld, tijd, ruimte, metingen en voorzichtigheid.

Die andere gast overigens rechts van je had het wat zwaarder, die zag ook geel. Grappig programma overigens van BNN. Dat moet je ze wel meegeven.

Astrix_7

Experimenterende gebruiker
Zag je inderdaad bij S & S :openmouth:

Respect hoor dat je en wilt stoppen en met je hoofd op televisie was.

Klasse :rock: hoe gaat het nu met je?

SperSIZEboon

Badass junkie
snotneusje zei:
Elfquest zei:

Ik ben afgelopen maandag opgenomen in Novadic Kentron in Vught.

Dinsdag is Nicolette Kluiver hier geweest voor het BNN programma Spuiten en Slikken.

Ik zit hier nu dus 5 dagen en het gaat erg goed.

Ben maandag begonnen met 15ml GHB van de apotheek.
Dinsdag begonnen met afbouwen, sta nu op 4 ml elke 3 uur.

De ontwenning is mij 100% meegevallen, los van wat slaapproblemen heb ik verder weinig last

ga zo mijn bed in ik zal morgen meer posten

Zondagavond om 22:55 word het uitgezonden op BNN
he dat heb ik gezien :) had trouwens wel meer van dat item verwacht

Mike033

Newbie
Hey mensen hier ben ik weer,

Sorry voor mijn late reactie.

Moet mededelen dat het top gaat met me en dat ik weer volop in het leven sta zonder dat ik G nodig heb.

Mijn dank is groot aan novodic kentron

wat een proffesionaliteit daar zeg petje af.
er word echt naar je geluisterd en ze doen een hoop voor je...

ik moet zeggen dat ik de eerste 2 weken thuis nog wel slecht kon slapen of bijna niet heb geslapen.
ik kon naar de huisarts gaan om van allerlei slaapshit te halen maar ik denk ik bijt wel ff door voor ik dalijk weer verslaafd raak aan de valium of slaappillen

na 2 weken zwaar afafzien heb echt nachten bijna niet geslapen viel ik gewoon op eigen kracht weer in slaap echt heerlijk en gewoon de normale 7 tot 8 uur weer doorslapen

ben weer elke dag aan het trainen en in maart of april hoop ik mijn come back in de ring te maken op een kickbox gala van mik`s gym.
de datum voor dit gala staat nog niet vast maar ik laat het nog wel horen....

voor degene die ook echt net als ik zwaar aan de g zaten heb ik wel wat tips en advies om de wachttijd bij novodic kentron te omzeilen

als jullie nog vragen hebben vraag maar raak ik zal t forum dagelijks blijven checken

groetjes wesley

Bovenaan