Zweevteev
Wijs gebruiker
Wat uniek is aan LSD i.t.t. andere (bekende en relatief veel onderzochte) tripmiddelen, is dat LSD een directe dopamine-agonist is. Een te grote hoeveelheid dopamine in je brein kan resulteren in dat je psychotisch wordt, wat ook de reden is dat mensen die psychosegevoelig zijn sterk wordt afgeraden om LSD te gebruiken.
Nu is mijn vraag dus: hoe herken je of je psychotisch geworden bent door LSD? Ik heb hier online niet duidelijk iets over kunnen vinden. Bij alles wat ik tot nu toe gelezen heb, heb ik gedacht "Maar dit is toch niets meer dan een hele slechte trip?" Hoe is het mogelijk om goed onderscheid te maken tussen heel erg slecht gaan en daadwerkelijk een psychose hebben door LSD? Is het überhaupt een voorwaarde dat je slecht moet gaan om te kunnen zeggen dat je door LSD psychotisch geworden bent? Ik heb het idee dat dit namelijk helemaal niet het geval hoeft te zijn.
2 voorbeelden uit eigen ervaring:
Edit: ik heb toch wel iets gevonden.

Bron: https://www.therecoveryvillage.com/lsd-addiction/psychosis-and-lsd/
Nu is mijn vraag dus: hoe herken je of je psychotisch geworden bent door LSD? Ik heb hier online niet duidelijk iets over kunnen vinden. Bij alles wat ik tot nu toe gelezen heb, heb ik gedacht "Maar dit is toch niets meer dan een hele slechte trip?" Hoe is het mogelijk om goed onderscheid te maken tussen heel erg slecht gaan en daadwerkelijk een psychose hebben door LSD? Is het überhaupt een voorwaarde dat je slecht moet gaan om te kunnen zeggen dat je door LSD psychotisch geworden bent? Ik heb het idee dat dit namelijk helemaal niet het geval hoeft te zijn.
2 voorbeelden uit eigen ervaring:
- Ik had 10 zegels LSD genomen en 40mg lisdexamfetamine. Ik had de beste trip van m'n leven en ik was het grootste deel van de tijd in m'n eentje in de natuur. Gedurende die trip dacht ik dat ik een geniaal idee had: mijn eigen bedrijf beginnen en de beste kwaliteit nepnagels maken van heel de wereld. Er was geen twijfel over mogelijk, ik ging dat sowieso doen en het ging me sowieso lukken. Ik legde dit idee voor aan mijn vrienden en zij waren extreem skeptisch over hoe succesvol dat zou zijn. Dat vond ik heel stom en ik vond dat ze veel te pessimistisch nadachten over mijn revolutionaire idee. Hoe konden ze nou niet inzien dat ik hiermee miljonair zou gaan worden? Mijn vrienden hadden later het idee om uit te gaan en ik wilde niet mee, want ik moest aan de slag gaan met nagels maken en ook uitzoeken wat ik allemaal moest regelen om het te laten werken. Uiteindelijk gingen we niet uit en toen ik begon op te nuchteren, besefte ik me dat het compleet onrealistisch was om te concurreren tegen de vele nepnagelproducenten. Het heeft tot het eind van mijn trip geduurd voordat ik echt kon reflecteren.
- Ik had 9 zegels genomen en 40mg lisdexamfetamine. Ik kwam op het ge-ni-ale idee om mijn gehele lichaam te scheren, want toen ik in de spiegel keek had ik het idee dat ik 100x knapper geworden was door iedere haar op mijn gezicht weg te scheren. Ik ben een vrouw en ik sowieso nauwelijks haar op mijn gezicht, maar ik dacht echt dat verschil te zien. Ik had het idee dat ik echt een of andere leipe lifehack had ontdekt, waar niemand anders zich bewust van was behalve ik (dat al je lichaamshaar wegscheren je dus meteen veel knapper zou maken, als vrouw zijnde). Ik moest en zou het nieuws verspreiden aan mijn vriendinnen en tot mijn grote verbazing was helemaal niemand net zo hyped als ik. Ik snapte er niks van, hoe zien jullie niet dat dit echt geniaal is? Ik het overgrote deel van de trip mijn lichaam zitten scheren, want het moest en zou allemaal weggehaald worden. Opnieuw kwam ik pas toen ik nuchter was tot de realisatie dat ik echt niet het ei van Columbus uitgevonden had en dacht ik een patroon te herkennen bij alle keren dat ik extreem veel LSD genomen had, namelijk dat ik sterke waanideeën heb en dat er niemand is die me ergens anders van kan overtuigen.
Edit: ik heb toch wel iets gevonden.

Bron: https://www.therecoveryvillage.com/lsd-addiction/psychosis-and-lsd/
Laatst bewerkt: