Hoeveel risicovoller is 4fma TOV MDMA?

Hallo mensen.

Ik ben geïnteresseerd geraakt in 4fma omdat ik van vrienden begrepen heb dat de effecten van 4fma langer aanhouden dan die van MDMA. Ook heb ik begrepen van vrienden dat je ten opzichte van MDMA minder pieken en dalen en dus een meer stabiel gevoel ervaart. Deze twee aspecten, de langere duur en de meer constante ervaring, spreken mij wel aan. Vooral de langere duur klinkt interessant, omdat de vermoeidheid meestal wel toeslaat in de laatste paar uurtjes van een feest.

Ik was eigenlijk benieuwd naar de schadelijkheid van het gebruik van 4fma ten opzichte van MDMA bij een goede maar niet buitensporig hoge dosis, bij eenmalig gebruik of met minimaal 3 maanden tussenpauze. Ik heb het dan over een dosis MDMA van ong 1.5 keer je lichaamsgewicht, in milligrammen. Ik meen dat de dosis bij 4fma vergelijkbaar zou moeten zijn? Ook als niet exact bekend is wat de gevolgen op lange termijn zijn, was ik wel benieuwd of er hier mensen zijn die in ieder geval een indicatie kunnen geven zodat ik een afweging kan maken.

Overigens overweeg ik helemaal te stoppen met het gebruik van MDMA of andere serotonineslurpende drugs omdat ik simpelweg niet weet wat de effecten op de lange termijn zijn en omdat ik goede dingen heb gehoord over een heleboel andere drugs die waarschijnlijk minder schadelijk zouden zijn (zoals 2cb of ketamine). Echter is mijn kennis over drugs zeer beperkt en dus zal ik me eerst verder moeten verdiepen. En ja, ik weet dat ik me beter had kunnen verdiepen in drugs voordat ik ze ging gebruiken, maar beter laat dan nooit.

Disclaimer: voorlopig ga ik niet naar feestjes toe, vanwege het heersende corona virus. Ik wil mezelf alleen informeren.
 
Laatst bewerkt:

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben geïnteresseerd geraakt in 4fma omdat ik van vrienden begrepen heb dat de effecten van 4fma langer aanhouden dan die van MDMA.
MDMA is mede populair vanwege zijn intense euforische piek.

Op de vraag hoe schadelijk 4-FMA is ten opzichte van MDMA gaat niemand je een concreet antwoord kunnen geven.

2C-B en Ketamine zijn in ieder geval toch wel vrij fundamenteel andere drugs waar 4-FMA en MDMA overeenkomsten vertonen qua molecuulstructuur (een Methamfetamine basisskelet) en werkingsmechanisme (sterke serotonine releasers).
 

FerdFatoehaus

Badass junkie
Lastige vraag, volgens mij is er nog geen onderzoek naar gedaan. Met die RC's blijf je zelf je proefpersoon. Je kan wel wat dingen doen om de schade te beperken maar eigenlijk weet je nooit of dat voldoende is.

Als je op zoek bent naar iets stabielers en langdurigers dan mdma is 6-apb misschien ook wel wat.
 
Dankjewel voor jullie reacties. Ik was me er inderdaad al van bewust dat 2cb en ketamine totaal andere drugs zijn, met andere effecten. Ik hoef niet per se een alternatief voor MDMA te vinden met een vergelijkbare werking. Ik ben gewoon op zoek naar andere mogelijkheden om een leuke avond te hebben, om ervoor te zorgen dat feestjes een stuk specialer worden. Ik denk niet dat ik nog snel nuchter naar een feest zou gaan namelijk, daar vind ik niet zo veel meer aan. Het is gewoon zo dat het besef begon in te dalen dat het mij het niet waard is om een paar leuke avonden te hebben waarvoor ik de rest van mijn leven een grote prijs zal moeten blijven betalen. Echter, als ik gewoon 3 keer per jaar een verantwoorde dosis MDMA of 4Fma of wat dan ook zou kunnen blijven gebruiken en de kans groot is dat daar geen noemenswaardige consequenties aan verbonden zullen zijn, dan zal ik dat waarschijnlijk niet laten.
 

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik denk niet dat ik nog snel nuchter naar een feest zou gaan namelijk, daar vind ik niet zo veel meer aan.
Dit lijkt me wel een problematische mindset. Gewoon een paar biertjes drinken of een jointje roken is toch ook prima? Dat komt meer in de buurt van nuchter dan keta, 2cb of stimulerende middelen.
 
Met feest bedoel ik wel een techno of house feest. Misschien overdrijf ik een beetje, maar ik zou echt niet vaak nuchter blijven op een feestje. Een jointje doe ik ook wel af en toe, maar meestal ben ik niet zo van de alcohol omdat ik een hekel heb aan katers.
 

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Echter, als ik gewoon 3 keer per jaar een verantwoorde dosis MDMA of 4Fma of wat dan ook zou kunnen blijven gebruiken en de kans groot is dat daar geen noemenswaardige consequenties aan verbonden zullen zijn, dan zal ik dat waarschijnlijk niet laten.
MDMA (3,4-Methyleendioxy-Methamfetamine) heeft de sterkste serotonine affiniteit (ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit).
4-FMA (4-Fluor-Methamfetamine) komt aardig in de buurt qua serotonine affiniteit (ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit).
4-FA (4-Fluor-Amfetamine) ligt weer een tree lager in het verlengde daarvan qua serotonine affiniteit (ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit).
MA (Methamfetamine) heeft een subtiel merkbare serotonine bijslag (ten opzichte van noradrenaline en dopamine).

MDMA heeft het laagste lange termijn misbruik potentieel, MA (Methamfetamine) heeft het hoogste misbruik potentieel op de lange termijn. Misschien dat je iets hebt aan dit referentiekader. Als jij je gebruik van MDMA of 4-FMA bij 3x per jaar weet te houden denk ik niet dat je noemenswaardige consequenties zult ondervinden.
 
Even voor mijn eigen beeldvorming: de effecten op de lange termijn zouden voor MDMA en 4fma ongeveer vergelijkbaar moeten zijn? Is dit zeker? Loop ik niet extra risico? Dan zou 4fma wel eens een hele goed optie kunnen zijn bij het volgende feestje dat tot 6 uur in de morgen doorgaat.
 

Romanempire

Newbie
Zelf heb ik 4FMA als een neutrale en praatgrage booster. Lekker licht gevoel, veel energie en een vrolijke stemming maar niet de serotonine rush zoals MDMA. Dit analoog van Methamfetamine is volgens mij echt een noradrenaline en dopamine booster. Geen dinsdagdip ervaren ook. Werkt bij mij 8 tot 10 uur lang voldoende om lekker te blijven dansen op een techno feestje. Mijn dosering is 160mg met een lichaamsgewicht van 85kg.
 

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Zelf heb ik 4FMA als een neutrale en praatgrage booster. Lekker licht gevoel, veel energie en een vrolijke stemming maar niet de serotonine rush zoals MDMA. Dit analoog van Methamfetamine is volgens mij echt een noradrenaline en dopamine booster. Geen dinsdagdip ervaren ook. Werkt bij mij 8 tot 10 uur lang voldoende om lekker te blijven dansen op een techno feestje. Mijn dosering is 160mg met een lichaamsgewicht van 85kg.
Je bedoeld 4fa denk ik, dat is de officiële naam.
Het werkt wel degelijk ook op serotonine. Weliswaar net ff anders en waarschijnlijk ook net even minder sterk als bij mdma. Omdat het een rc is is er weinig over bekend. Er wordt geadviseerd je aan dezelfde richtlijnen te houden bij 4fa als bij mdma. Dus niet hoog doseren en wel met een pauze van zeker 2 a 3 maanden tussen gebruik.
Bij 4fa zijn ook meer ehbo gevallen bekend als bij mdma.
 

Romanempire

Newbie
Je bedoeld 4fa denk ik, dat is de officiële naam.
Het werkt wel degelijk ook op serotonine. Weliswaar net ff anders en waarschijnlijk ook net even minder sterk als bij mdma. Omdat het een rc is is er weinig over bekend. Er wordt geadviseerd je aan dezelfde richtlijnen te houden bij 4fa als bij mdma. Dus niet hoog doseren en wel met een pauze van zeker 2 a 3 maanden tussen gebruik.
Bij 4fa zijn ook meer ehbo gevallen bekend als bij mdma.
Nee, ik bedoel 4-fluoromethamfetamine, met de m van meth erin. Veel minder euforisch dan mdma en 4fa. De 2/3 maanden is sowieso beter voor je brein op langer termijn dan wekelijks gebruik.
 

Anderemaan

Wijs gebruiker
Nee, ik bedoel 4-fluoromethamfetamine, met de m van meth erin. Veel minder euforisch dan mdma en 4fa. De 2/3 maanden is sowieso beter voor je brein op langer termijn dan wekelijks gebruik.
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
 

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
Ik heb recent best wat online research gedaan naar 4-FMA en ik zag ook verrassend veel positiviteit: https://drugsforum.nl/threads/4-fma-underrated.66725/. Ik snap daarom tot op heden eigenlijk nog steeds niet waarom 4-FMA nooit echt aan populariteit lijkt te hebben gewonnen vergeleken met, destijds, 4-FA en later 3-MMC en 6-APB, welke momenteel aardig populair zijn hoewel nog lang niet zo mainstream als 4-FA destijds. Dat er momenteel geen rc's mainstream worden zoals 4-FA werd komt denk ik doordat er momenteel genoeg MDMA voorhanden is. De populariteit van 4-FA viel samen met het instorten van de markt voor MDMA. Waarom 4-FMA toch niet minstens in het rijtje valt van 3-MMC en 6-APB snap ik echter niet, als ik afga van de reports die ik erover tegenkom. Er schijnen overigens wél af en toe wat pillen in omloop te zijn die als XTC worden verkocht en 4-FMA bevatten. Die pillen zie je dan terug op de Lijst Recente Extra Riskante Tabletten van DIMS.

Ik moet 4-FMA echt nog eens proberen. Ben toch wel erg benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

Romanempire

Newbie
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.

volgens het testrapport bevatten het 160mg 4FMA maar ik lees ook dat jij het hebt over 3FMA, misschien dat daar het verschil zat. Mijn ervaringen komen tot nu toe vrij sterk overeen met Methamphetamine tripreports. Ik heb zelf nooit gebruikt
 

Romanempire

Newbie
Ik heb recent best wat online research gedaan naar 4-FMA en ik zag ook verrassend veel positiviteit: https://drugsforum.nl/threads/4-fma-underrated.66725/. Ik snap daarom tot op heden eigenlijk nog steeds niet waarom 4-FMA nooit echt aan populariteit lijkt te hebben gewonnen vergeleken met, destijds, 4-FA en later 3-MMC en 6-APB, welke momenteel aardig populair zijn hoewel nog lang niet zo mainstream als 4-FA destijds. Dat er momenteel geen rc's mainstream worden zoals 4-FA werd komt denk ik doordat er momenteel genoeg MDMA voorhanden is. De populariteit van 4-FA viel samen met het instorten van de markt voor MDMA. Waarom 4-FMA toch niet minstens in het rijtje valt van 3-MMC en 6-APB snap ik echter niet, als ik afga van de reports die ik erover tegenkom. Er schijnen overigens wél af en toe wat pillen in omloop te zijn die als XTC worden verkocht en 4-FMA bevatten. Die pillen zie je dan terug op de Lijst Recente Extra Riskante Tabletten van DIMS.

Ik moet 4-FMA echt nog eens proberen. Ben toch wel erg benieuwd.

het is vooral een lekkere stim waarvan je echt zin krijgt om te dansen. Ik vind het geen vervanger voor MDMA en zou het zelf ook alleen aanraden als deze stof niet bedoeld is om MDMA te vervangen
 

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
het is vooral een lekkere stim waarvan je echt zin krijgt om te dansen. Ik vind het geen vervanger voor MDMA en zou het zelf ook alleen aanraden als deze stof niet bedoeld is om MDMA te vervangen
Wat is voor jou de meerwaarde t.o.v. MDMA? Stel, je gaat een avond uit en je kunt kiezen tussen MDMA en 4-FMA, waarom zou je dan 4-FMA kiezen? Wat zou dan een reden voor je zijn om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het risico van 4-FMA is niet bekend. Als je dus veilig wil zitten dan moet je extreme maatregelen nemen, omdat het best kan dat we gewoon nog niet weten hoe gevaarlijk het is. Dat onbekende gezondheidsrisico moet je wel echt meetellen. Daarom is het verstandig om in ieder geval regelmatig gebruik van nieuwe stoffen te vermijden. De kans is groot dat als je vaak een research chemical gaat uitproberen, dat jij dan degene gaat zijn die voor de rest ontdekt wat voor vervelende klachten je er van kunt krijgen.

Sowieso wordt bij gebruik van alle stimulanten risico verwacht op hart- en vaatproblemen (hersenbloeding, beroerte, embolie, hartinfarct), oververhitting, uitputting, psychose, en op lange termijn verslaving, depressie, concentratiestoornissen, emotie-regulatie-stoornissen, de ziekte van Parkinson, impotentie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met (over)stimulatie van dopamine en noradrenaline; precies wat stimulanten doen.

De ene stof zal misschien wat vaker een hersenbloeding triggeren en de andere keer wat vaker een hartinfarct. Maar eigenlijk alle stimulanten geven risico op dit soort aandoeningen.
Wel is het dus mogelijk dat een nieuwe psychoactieve stof iets nog veel naarders doet dan de al bekende risico's van stimulerende middelen. Soms zijn stoffen namelijk een hormoon-verstoorder. Dan kan je echt een hele waslijst aan mogelijke klachten krijgen. Of soms ontdekken we pas na 20 jaar dat je er kanker van krijgt (zoals bij asbest). Soms is een afbraakproduct van de drug in je lichaam ineens giftig voor je blaas (zoals bij ketamine).
Je weet gewoon niet in welke stoffen 4-FMA nog verder afgebroken wordt en wat die allemaal doet met verschillende weefsels. Dusja, er zijn nogal veel processen in het lichaam die verstoort kunnen worden. En je hebt toch al die processen nodig :sweatsmile:

Ik zal niet zeggen dat je per se iets naars zal meemaken. In Nederland belanden jaarlijks enkele tientallen mensen in het ziekenhuis omdat ze een research chemical hebben genomen. En er zijn (tien)duizenden mensen die dat wel eens doen. Dus de meerderheid van de mensen die met rc's experimenteert belandt niet in het ziekenhuis.
Maar het is altijd zo lastig uitleggen wat het betekent als er een onbekend gezondheidsrisico is. Letterlijk alles is dan mogelijk.
 

Buu

Wijs gebruiker
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
Ik vind 4-FA euforischer dan MDMA.

4-FA GOAT. :redheart::redheart::redheart::redheart:
 

Anderemaan

Wijs gebruiker
volgens het testrapport bevatten het 160mg 4FMA maar ik lees ook dat jij het hebt over 3FMA, misschien dat daar het verschil zat. Mijn ervaringen komen tot nu toe vrij sterk overeen met Methamphetamine tripreports. Ik heb zelf nooit gebruikt
3-FMA is minder empatisch dan 4-FMA, juist daarom die vergelijking.
 

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Het risico van 4-FMA is niet bekend. Als je dus veilig wil zitten dan moet je extreme maatregelen nemen, omdat het best kan dat we gewoon nog niet weten hoe gevaarlijk het is. Dat onbekende gezondheidsrisico moet je wel echt meetellen. Daarom is het verstandig om in ieder geval regelmatig gebruik van nieuwe stoffen te vermijden. De kans is groot dat als je vaak een research chemical gaat uitproberen, dat jij dan degene gaat zijn die voor de rest ontdekt wat voor vervelende klachten je er van kunt krijgen.

Sowieso wordt bij gebruik van alle stimulanten risico verwacht op hart- en vaatproblemen (hersenbloeding, beroerte, embolie, hartinfarct), oververhitting, uitputting, psychose, en op lange termijn verslaving, depressie, concentratiestoornissen, emotie-regulatie-stoornissen, de ziekte van Parkinson, impotentie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met (over)stimulatie van dopamine en noradrenaline; precies wat stimulanten doen.

De ene stof zal misschien wat vaker een hersenbloeding triggeren en de andere keer wat vaker een hartinfarct. Maar eigenlijk alle stimulanten geven risico op dit soort aandoeningen.
Wel is het dus mogelijk dat een nieuwe psychoactieve stof iets nog veel naarders doet dan de al bekende risico's van stimulerende middelen. Soms zijn stoffen namelijk een hormoon-verstoorder. Dan kan je echt een hele waslijst aan mogelijke klachten krijgen. Of soms ontdekken we pas na 20 jaar dat je er kanker van krijgt (zoals bij asbest). Soms is een afbraakproduct van de drug in je lichaam ineens giftig voor je blaas (zoals bij ketamine).
Je weet gewoon niet in welke stoffen 4-FMA nog verder afgebroken wordt en wat die allemaal doet met verschillende weefsels. Dusja, er zijn nogal veel processen in het lichaam die verstoort kunnen worden. En je hebt toch al die processen nodig :sweatsmile:

Ik zal niet zeggen dat je per se iets naars zal meemaken. In Nederland belanden jaarlijks enkele tientallen mensen in het ziekenhuis omdat ze een research chemical hebben genomen. En er zijn (tien)duizenden mensen die dat wel eens doen. Dus de meerderheid van de mensen die met rc's experimenteert belandt niet in het ziekenhuis.
Maar het is altijd zo lastig uitleggen wat het betekent als er een onbekend gezondheidsrisico is. Letterlijk alles is dan mogelijk.
Best een eng besef. En waar natuurlijk. Ik ben om die reden best terughoudend in het proberen van nieuwe stofjes. Ik beperk me vooral tot stofjes waarvan ik verwacht dat ze echt een meerwaarde hebben als aanvulling op wat ik al voor handen heb. Ik ga niet iets proberen louter for the sake of novelty. Daarnaast de rc's die me heel goed bevallen ook niet te vaak doen. Maar ja, wat is te vaak? Toch merk ik dat ik mezelf gerust stel door maar te denken 'zal allemaal zo'n vaart niet lopen' en als ik dan dit lees denk ik toch van 'hmm, oh ja...'. Maar eerlijk, van de enórme range aan stofjes, hoeveel echt serieus desastreuze stoffen zitten er werkelijk tussen? Je hebt natuurlijk zo'n 4-chloroamphetamine (4-CA/PCA) ofzo, en MPTP dat eens als vervuiling werd aangetroffen in pethidine/meperidine (een opioïde) en acute, irreversibele Parkinson veroorzaakte zelfs bij een enkele dosis. Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en kan een bepaalde rc niet nu maar wel in de toekomst opeens problemen veroorzaken, maar hoe groot is de kans dat bij gematigd gebruik opeens over 20 jaar ofzo klachten optreden?

Niet dat ik je waarschuwende woorden onder het tapijt wil geven though. Of misschien ook wel... :tongueout:
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
maar hoe groot is de kans dat bij gematigd gebruik opeens over 20 jaar ofzo klachten optreden?
Juist bij chronisch gebruik van stimulanten kan je gezondheidsklachten verwachten. Alle stimulerende middelen die langdurig zijn getest, geven risico op voornamelijk hart- en vaatproblemen en verslaving. Dat zijn problemen die sterk samenhangen met activeren van dopamine en noradrenaline.
Ik zei het al: de totale hoeveelheid mensen die op de intesive care beland door rc's is laag. Dus in de praktijk blijkt het op korte termijn in de meerderheid van de gevallen in ieder geval niet fataal of desastreus af te lopen. Juist dat middellange en lange termijn effect is een grote onbekende.

Ik zou dus zeggen: rc's hoogstens sporadisch gebruiken: enkele keren in je leven. Dus geen gewoonte maken van rc's. En zeker niet van de rc-stimulanten.
 
Laatst bewerkt:

Megadude

Experimenterende gebruiker
Ik zou dus zeggen: rc's hoogstens sporadisch gebruiken: enkele keren in je leven. Dus geen gewoonte maken van rc's. En zeker niet van de rc-stimulanten.

Ja, dat zou jij z
eggen. Ik begrijp daar toch niks van. Ik vind je als Neo-Shuliginist je avatar in ieder geval nu geen eer aandoen. Juist een heleboel RC's zijn ontdekt door Alexander Shulgin die enthousiast aan het werk ging in zijn schuurtje achter in de tuin en er een heleboel beschreef. in THIKAL en PHIKAL.



Nou die meneer lijkt me toch heel blij en die heeft toch veel genomen joh....! En hij is maar liefst 89 jaar oud geworden. Wat wel is, hij zei dat je jezelf zoveel mogelijk moest informeren. Nu juist hij heeft ons veel informatie gegeven.

Shulgin ook degene die nieuwe invulling gaf aan het begrip toxiciteit. Nabben: "Hij redeneerde dat er geen veilige drugs bestaan en dat zoeken ernaar hetzelfde is als zoeken naar de heilige graal. Het gaat erom dat je weet wat je neemt. In zijn boeken heeft hij dat uitgebreid beschreven. Hij heeft ook precies aangegeven wat een goede dosis is. Als je iets neemt, moet je zorgen dat je binnen een bepaalde risicomarge blijft." Des te pijnlijker vond Shulgin het als mensen zichzelf overdoseerden. "Eén middel dat hem vooral kopzorgen heeft opgeleverd is DOM. (Bron Vice)

Dus wel voorzichtig zijn, alleen als jij er plezier in hebt, en er geen problemen van ondervindt, gewoon lekker doen en die informatie weer delen. Bijv op dit forum. Als het niks is, en je er wel problemen van ondervindt, ook gewoon delen met de wereld. Open source. rules.
 
Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ja, dat zou jij z
eggen. Ik begrijp daar toch niks van. Ik vind je als Neo-Shuliginist je avatar in ieder geval nu geen eer aandoen. Juist een heleboel RC's zijn ontdekt door Alexander Shulgin die enthousiast aan het werk ging in zijn schuurtje achter in de tuin en er een heleboel beschreef. in THIKAL en PHIKAL.



Nou die meneer lijkt me toch heel blij en die heeft toch veel genomen joh....! En hij is maar liefst 89 jaar oud geworden. Wat wel is, hij zei dat je jezelf zoveel mogelijk moest informeren. Nu juist hij heeft ons veel informatie gegeven.

Shulgin ook degene die nieuwe invulling gaf aan het begrip toxiciteit. Nabben: "Hij redeneerde dat er geen veilige drugs bestaan en dat zoeken ernaar hetzelfde is als zoeken naar de heilige graal. Het gaat erom dat je weet wat je neemt. In zijn boeken heeft hij dat uitgebreid beschreven. Hij heeft ook precies aangegeven wat een goede dosis is. Als je iets neemt, moet je zorgen dat je binnen een bepaalde risicomarge blijft." Des te pijnlijker vond Shulgin het als mensen zichzelf overdoseerden. "Eén middel dat hem vooral kopzorgen heeft opgeleverd is DOM. (Bron Vice)

Dus wel voorzichtig zijn, alleen als jij er plezier in hebt, en er geen problemen van ondervindt, gewoon lekker doen en die informatie weer delen. Bijv op dit forum. Als het niks is, en je er wel problemen van ondervindt, ook gewoon delen met de wereld. Open source. rules.

Shulgin heeft anders wel een vergroeiing van de hartklep gekregen door al die psychedelica en leverkanker omdat hij uit een tijd kwam waarin het in laboratoria nog heel normaal was om je handen te wassen met benzeen.
 

Neo-Shulginist

Badass junkie
Maar ik denk dat je mijn reacties verkeerd interpreteert. Ik zeg niet: 'nooit rc's gebruiken want er is een onbekend gezondheidsrisico'. Dat zou hypocriet zijn, want ik gebruik zelf ook wel eens rc's.

Ik vind alleen dat áls je gaat experimenteren met rc's, dat je dan doordrongen moet zijn van wat het betekent dat je een onbekend gezondheidsrisico neemt. Het is heel makkelijk om daar laconiek over te doen. Zo van: 'we kennen nog geen risico's DUS zal het wel goed zijn.' Het is die houding die ik gevaarlijk vind.

Juist Alexander Shulgin was iemand die donders goed wist wat een onbekend gezondheidsrisico inhoudt, en hoe je daarmee om moet gaan. Hij wist absoluut wat het betekende om zichzelf als proefkonijn te gebruiken, welk risico hij daarbij liep. En hij heeft een eigen systeem ontwikkeld om dat onbekende gezondheidsrisico's tot beheersbare proporties te reduceren. Die man was echt een briljant genie. Je kunt niet zo maar zeggen 'ja maar Shulgin heeft honderden rc's op zichzelf geprobeerd dus kan je het zelf ook wel gewoon doen'. Dan doe je geen recht aan de systematiek die hij daarvoor ontwikkelde.
 

Megadude

Experimenterende gebruiker
Ja, dat is ook weer zo. En leverkanker is ook wel een teken aan de wand, alleen op je 89e met zo'n fijn leven ervoor. Lekker beetje knutselen en lekker fijn seksen met de liefde van je leven. Hij leek me altijd heel gelukkig, beetje hippie en toch ook strijdbaar en sterk. Echt een voorbeeld.
 

gebruiker292744

Bewuste gebruiker
Met feest bedoel ik wel een techno of house feest. Misschien overdrijf ik een beetje, maar ik zou echt niet vaak nuchter blijven op een feestje. Een jointje doe ik ook wel af en toe, maar meestal ben ik niet zo van de alcohol omdat ik een hekel heb aan katers.
Als je niet houdt van een kater neem je gewoon een Gtje joh :tilttearlaugh:
 
Bovenaan