Interne Gerichte Trip versus Lichamelijke Trip, Mogelijke Schade?

kipzonderkopzoektkop

Experimenterende gebruiker
Achtergrond

Na MDMA een aantal keer te gebruiken de afgelopen jaren (ik denk zo'n 6 in de afgelopen 4 jaar, met elke keer minimaal 3 tot maximaal zo'n 24 maanden ertussen) heb ik het gevoel gekregen dat ik mijn gemiddelde trip wel heb leren kennen. Voor de benodigde context, de pillen die ik heb zijn getest (bij de testdiensten) en zijn gemiddeld ~235mg (wat ik een veel te hoge dosering vindt). Hiernaast test ijk elke pil altijd ook nog met een EZ-Test/Marquis test ter validatie dat er geen vervuilde pil tussen zit. Qua fabricage weeg ik ~90 kilo, soms 2-3 kilo meer, soms 2-3 minder. Deze context geef ik om aan te geven dat ik, naar mijn mening, verantwoordelijk omga met het gebruik van XTC. Ik zie het ook als een verwennerij, niet te vaak en niet te veel.

Mijn normale trip

De meeste trips die ik heb gehad komen ongeveer neer op een verloop zoals hieronder beschreven:

• Het eerste kwartje wat ik neem lijdt tot een bepaalde vorm van lichamelijk euforie. Ik voel, na ongeveer een uur, de tintelingen en een heerlijk uitgerekt gevoel door mijn hele lichaam. Dit houdt vaak de hele trip (6-8 uur gemiddeld voor mij van eerste gevoelens tot uitputting of "uitspacen") aan, en wordt langzaam heftiger en stabiliseert hierna. Hiernaast wordt ik erg blij, en zeggen mensen om mij heen dat ik bijzonder zorgzaam wordt voor iedereen.

• Vaak neem ik na ongeveer twee uur een tweede kwartje. Dit kwartje voel ik vaak na 30-45 minuten, en geeft voor mij vaak een hoge fysieke high aan, waarmee ik bedoel dat ik wil dansen, dat ik met iedereen verbonden voel, en gewoon mijn lichaam laat doen wat het wil. Hiernaast heb ik tijdens deze high vaak inzichten, en wil ik vaak even zitten om te praten of om iemand goed vast te houden.

• Indien ik goed ga neem ik hierna meestal, na zo'n 1.5 uur, nog een kwartje in. Bij dit kwartje krijg ik het gevoel dat mijn fysieke euforie minder is, maar dat de tintelingen en vooral fysieke gevoelens die fijn zijn nog wat intenser worden en nog wat langer aanhouden. Ook sta ik volgens naasten bekend dat ik op dit moment erg meegaand ben, als iemand graag bepaalde muziek wil zien dan ga ik mee, zolang ik maar voor de persoon kan zorgen en/of mee kan doen met de anderen.

• Omdat de pillen sterk zijn, neem ik eigenlijk zelden tot nooit het laatste kwartje. Ik heb het eenmalig gedaan, en dat werkte wel heel fijn. Ik had echter meer het gevoel dat dit gewoon nog even doorspacen was. Ik voelde niks meer of minder, maar voornamelijk dat bestaande effecten langer waren, inclusief hun hevigheid.

Mijn gemiddelde trip zou ik dus als een "lichaamelijke trip" omschrijven, omdat ik hem voornamelijk voel in mijn lichaam. Dat ik het love gevoel heb, en dat ik graag bij anderen wil zijn beschouw ik als aanwezig, maar minder fors dan het lichamelijke gevoel.

De laatste trip

Niet al te lang geleden weer eens mogen genieten van wat MDMA/XTC in een festivalsetting na een pauze van 14 weken tussen het laatste gebruik, en heb een totaal ander verloop van mijn trip en gevoelens gehad dan normaal. Als test had ik bedacht om een keer met een 1/3 te beginnen en dan maximaal 1/3 bij te nemen. Genoten, wel, maar ik ben er ook een beetje bezorgd over, omdat de trip veel korter en totaal anders was dan normaal. Een beschrijving van de trip:

• Het eerste deel (1/3), viel tamelijk snel. Na 30 minuten merkte ik dat ik high was. Echter was ik niet lichamelijk high, ik voelde namelijk niet de tintelingen en het heerlijke gevoel van normaal. In plaats hiervan voelde ik erg mentaal verbonden met mijn medegenoten, interesse in de muziek, en de wens om vooral te praten en gewoon te... zijn. Dit gevoel kwam erg sterk op, en bleef eigenlijk ook hangen gedurende de hele trip. Veel gepraat, en een klein beetje gedanst (maximaal 30-40 minuten).

• Ik heb na ongeveer 2 uur en 15 minuten een kwartje (1/4) bijgenomen. Ik voelde hierna geen enkele verandering ten opzichten van het eerste deel, alleen dat het sterke interne gevoel bleef aanhouden. Ik heb wel, volgens mijn medegenoten, hard staan dansen op de muziek en ik heb veel gewandeld over het festivalterrein. Ik kreeg ook een beetje last van mijn darmen, met een stekende pijn. Dit ging weg na een toiletbezoek, waarbij ik wil melden dat ik de dagen daarvoor ook al last had van mijn darmen i.v.m. het slechte eten op het festival. Ik was eigenlijk al aan het uit-trippen na een uurtje, alle gevoelens waren toen ook verdwenen.

• Ik heb ongeveer 2 uur en 30 minuten daarna nog een klein beetje genomen (ik zou schatten dat het dan totaal 2/3 van de pil was), en voelde mij alleen maar moe en totaal niet geïnteresseerd in de trip of in het spacen. Ik heb zelf ook zwaar getwijfeld om dit nog bij te nemen.

Ik zou dit beschrijven als een meer "intern gerichte trip," want ik was veel meer bezig met mijn gedachten en praten terwijl ik eigenlijk niks echt fysieks voelde qua tintelingen of energie.

Context

De avond dat ik op het festival heb getript waren er een aantal factoren die meespeelde die mogelijk relevant zijn:

• Een van de reisgenoten was fysiek niet 100% door een blessure van tijdens het festival. Deze persoon wou zelf graag meetrippen, maar heeft achteraf gezegd dat deze spijt heeft en eigenlijk niet 100% voelde en ook wou wachten met MDMA tot een later moment. Ik heb als verificatie gevraagd of iemand in de groep, ikzelf inclusief, zat te pushen, maar dat was niet het geval en het was volgens de persoon een persoonlijke foute inschatting. Ik heb ook de meerderheid van mijn tijd met deze reisgenoot besteed. De reisgenoot had ook duidelijk een angstaanval gedurende de eerste come-up, welke zo heftig was dat ik de persoon heb vastgehouden, en heb ontfermd en deze na 10 minuten weer in een goede trip heb kunnen krijgen. Wel stond ik op het punt om naar de EHBO te gaan voor extra ondersteuning van deze persoon, gewoon om een extra paar handen te hebben indien er meer zou gebeuren.

• Ik heb getript op de avond dat er naar mijn mening de beste bands en liveacts stonden. Een deel hiervan had, door technische redenen, helaas geen goede set gedraaid, waardoor ik erg teleurgesteld was.

• Het leek alsof de stekende pijn in mijn darm na de tweede dosis mogelijk een soort paniekreactie in mijn lichaam heeft veroorzaakt, want alhoewel ik mij goed voelde merkte ik dat de weinige mentale gevoelens die ik had ineens ook weg waren.

Zorgen

Zoals je kan lezen was de trip erg anders en veel intgetogener dan normaal, veel korter dan normaal (actief ~3 uurtjes versus de normale 7-8 uur), en voelde ik best weinig naar verhouding. Alhoewel ik terugkijk op een plezierige trip (de korte tijd dat ik bezig was vond ik het wel fijn), en ook dankbaarheid vanuit de mede-tripper heb ontvangen ("dank voor het zorgen, door jou toch een goede trip gehad"), vroeg ik mij af waar dit door komt. Te hoge dosering, te lang gewacht, foute setting, of overgebruik/schade door overmatig gebruik? Te veel teleurstellingen qua liveacts? Hebben jullie wel eens een soort innerlijke trip gehad, en zo ja, komt het door overmatig gebruik? Heb ik schade of verlies ik de magie?

Alvast dank voor eventuele inzichten of suggesties, en excuses voor de lange post.

Miraculeus

Bewuste gebruiker
Om te beginnen: elke trip/space is anders. Er zijn zoveel factoren die invloed (kunnen) hebben op het verloop dat je ze eigenlijk ook niet goed met elkaar kunt vergelijken. Je voelt je geen 2 keer exact hetzelfde, zowel lichamelijk als mentaal, de setting verschilt, de sfeer, en zo nog een hele hoop andere dingen.

Het kan zijn dat er, na een aantal MDMA-ervaringen, wat van de magie die je de eerste keren voelde verloren gaat, simpelweg omdat je lijf weet wat het kan verwachten en dus minder verrast wordt door de effecten.

Daarnaast rag je je serotonine er bij een hogere dosis sneller doorheen en heb je er korter plezier van. Op = op en daarna zit je dan enkel met de lichamelijke bijwerkingen.

Het klinkt niet alsof je overmatig hebt gebruikt, maar het feit dat er iemand niet lekker was, je zelf last had van je darmen en je teleurgesteld was door de acts helpen de trip niet naar een hoger level, integendeel. Op een festival heb je veel niet in de hand, dus een volgende keer wellicht lekker een thuisparty doen?

kipzonderkopzoektkop

Dank voor je reactie!

Om te beginnen: elke trip/space is anders. Er zijn zoveel factoren die invloed (kunnen) hebben op het verloop dat je ze eigenlijk ook niet goed met elkaar kunt vergelijken. Je voelt je geen 2 keer exact hetzelfde, zowel lichamelijk als mentaal, de setting verschilt, de sfeer, en zo nog een hele hoop andere dingen.

Zeker, alleen de extreme verschillen tussen mijn 'normale' trip en deze baarde mij wat zorgen. Ik denk wel dat je opmerkingen mbt sfeer juist zijn, had alleen nooit gedacht dat het zo'n grote impact kon hebben bij MDMA/XTC.

Het kan zijn dat er, na een aantal MDMA-ervaringen, wat van de magie die je de eerste keren voelde verloren gaat, simpelweg omdat je lijf weet wat het kan verwachten en dus minder verrast wordt door de effecten.

Ook een goede, alleen is totale afwezigheid van de normale effecten ook "losing the magic"? Ik heb na mijn eerste trip al niet meer dat ik verrast wordt door de effecten, maar toch voelt het altijd fijn en is het verloop betrouwbaar.

Daarnaast rag je je serotonine er bij een hogere dosis sneller doorheen en heb je er korter plezier van. Op = op en daarna zit je dan enkel met de lichamelijke bijwerkingen.

Ik heb ondertussen gelukkig zwakkere pillen kunnen vinden (gemiddeld ~170mg), en deze hoop ik in kwartjes te nemen de volgende keer.

TimdeR

Newbie
Hey kipzonderkop, tof om je zorgvuldige bericht te lezen. Ik sluit me aan bij wat Miraculeus zegt: elke trip is anders. En misschien speelt de vermoeidheid van meerdere dagen festival ook een rol.

Je zou eens kunnen kijken hoe het voor je is als je 1-1,5 mg per kg lichaamsgewicht in 1 keer neemt. In jouw geval dus 90-135 mg. Zodat je meteen op het goede level zit. Met XTC heb je ook te maken met een bepaalde treshold-dosis voordat alles echt magisch begint te werken :)

Hoe klinkt dat voor je?

kipzonderkopzoektkop

Dank voor je antwoord!

Je zou eens kunnen kijken hoe het voor je is als je 1-1,5 mg per kg lichaamsgewicht in 1 keer neemt. In jouw geval dus 90-135 mg. Zodat je meteen op het goede level zit. Met XTC heb je ook te maken met een bepaalde treshold-dosis voordat alles echt magisch begint te werken :)

Ik ben een beetje bang om echt een threshold dosis te nemen omdat dit tot nu toe voor mij niet goed uit heeft gepakt. Mijn aangename trips kwamen tot nu toe altijd bij inname van een lage startdosis gevolgd door een identieke tweede dosis, waarbij mijn pogingen tot ene threshold nemen (dus richting de 90 a 100 mg) lopen juist uit op wat mindere trips.

Wil het echter wel een keer proberen. Thuissetting, hogeres threshold, ik ga het proberen!

Bovenaan