Jongeren & coke gebruik

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
AMSTERDAM - Twintig procent van de Nederlandse jongeren van 15 en 16 jaar heeft wel eens cocaïne gebruikt. Dat meldt RTL Nieuws zaterdag naar aanleiding van een rondgang langs verslavingsklinieken. In de groep 13- en 14-jarigen heeft een op de tien de harddrug gebruikt.

Uit het onderzoek blijkt dat cokegebruik niet alleen in de grote steden een probleem is. Ook in de provincie gebruiken jongeren steeds vaker coke. Het gebruik vindt niet alleen plaats op feestjes. Ook thuis of tijdens tussenuren op school gebruiken jongeren het verdovende middel.

Een precieze verklaring voor het cokegebruik geeft het onderzoek niet. De populariteit van trends uit de jaren tachtig zou een rol spelen. In die periode werd cocaïnegebruik populair onder jongeren.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Ik had dit inderdaad zaterdag bij RTL gezien.

Echt verbazingwekkend eigenlijk. Die gastjes van 13-14 jaar kunnen gewoon zonder probleem 40 euro neerleggen voor 1 gram. :confused: Alsof het helemaal niks kost.

Ben benieuwd hoeveel problemen hier van gaan komen in de komende jaren.

matthijs

Badass junkie
Twintig procent van de Nederlandse jongeren van 15 en 16 jaar heeft wel eens cocaïne gebruikt. Dat meldt RTL Nieuws zaterdag naar aanleiding van een rondgang langs verslavingsklinieken.

Bedoelen ze nou dat ze in verslavingsklinieken hebben zitten vragen :confused:

Marlon

Belezen gebruiker
mathijs zei:
Twintig procent van de Nederlandse jongeren van 15 en 16 jaar heeft wel eens cocaïne gebruikt. Dat meldt RTL Nieuws zaterdag naar aanleiding van een rondgang langs verslavingsklinieken.

Dat zou zelfs voor rtl heel dom zijn...

Misschien hebben ze gekeken naar de verhoudingen in de klinieken en in de 'normale' maatschappij?

Mindless1985

Badass junkie
Marlon zei:
mathijs zei:

Dat zou zelfs voor rtl heel dom zijn...

Misschien hebben ze gekeken naar de verhoudingen in de klinieken en in de 'normale' maatschappij?

Ik denk vooral dat ze naar verslavingsklinieken zijn gegaan omdat die al dat soort informatie hebben. Die laten statistici dat soort dingen onderzoeken enzovoorts. Denk dat die klinieken autoriteit zijn op drugs gebied in Nederland.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Wat dacht je van gewoon heel simpel een onderzoek over drugs onder jongeren?! Het is echt niet zo dat al die 15-16 jarige of zelfs de 13-14 jarige na die ene keer altijd cocaine zijn gaan gebruiken en zich melden bij een verslavingskliniek. Het gaat ook om jongeren die een keer iets gebruikt hebben.
Ze hebben gewoon steekproefgewijs jongeren uitgekozen voor een drugsonderzoek en daarvan zijn de resultaten gepubliceerd (natuurlijk wel vergroot naar landelijk)

azgaza

Badass junkie
Wat een hoge getallen zeg, dat had ik echt niet verwacht. Ik heb er ook nooit wat van gemerkt; ken haast niemand die coke heeft gebruikt (alleen in engeland ken ik twee mensen die het gebruikt hebben).

Imke

Badass junkie
azgaza zei:
Wat een hoge getallen zeg, dat had ik echt niet verwacht. Ik heb er ook nooit wat van gemerkt; ken haast niemand die coke heeft gebruikt (alleen in engeland ken ik twee mensen die het gebruikt hebben).

En hoeveel mensen ken je in Engeland? :)

GewoonVOL

Wijs gebruiker
Tja door die slappe muziek van tegenwoordig hebben ze geen keuze meer. :rolleyes:

Maar nu effe serieus;

Ik vind het best wel erg (als die cijvers kloppen).

Jongeren gebruiken (meestal)drugs zonder er bij na te denken.
Laat staan er eerst even informatie over verzamelen. Onverantwoord bezig gewoon..
Later kunnen ze daar heel erg spijt van krijgen. :rolleyes:

azgaza

Badass junkie
Saivy zei:
azgaza zei:

En hoeveel mensen ken je in Engeland? :)
Stuk of 30, mijn vriend is engels en ik ken zijn hele sociale leven inclusief vertakkingen en ex-schoolgenoten van hem. Dat zijn er toch op zijn minst 30 die ik wel een beetje ken (en nog vele waarvan ik dus echt niet weet wat ze zijn en doen, ik tel alleen degene waarmee ik heb gepraat over o.a.drugs)

Qocaïne

Badass junkie
Play_bunny zei:

Echt verbazingwekkend eigenlijk. Die gastjes van 13-14 jaar kunnen gewoon zonder probleem 40 euro neerleggen voor 1 gram. :confused: Alsof het helemaal niks kost.

Dat vond ik ook zeer onwaarschijnlijk.. maar de kinderen blijken groepskortingen te krijgen. Echt héél ziek!

Alleen daarom zou drugs verboden moeten worden.. ik vind niet dat jongeren onder de 18 jaar in contact mogen/kunnen komen met drugs zoals deze.

cunt

Wijs gebruiker
ik schrok er ook echt van.. had ik totaal niet verwacht! ik ken echt niemand die al zo jong coke heeft gebruikt. alleen mensen die het rond hun 18e proberen.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Qocaïne zei:
Play_bunny zei:

Dat vond ik ook zeer onwaarschijnlijk.. maar de kinderen blijken groepskortingen te krijgen. Echt héél ziek!

Alleen daarom zou drugs verboden moeten worden.. ik vind niet dat jongeren onder de 18 jaar in contact mogen/kunnen komen met drugs zoals deze.

Tering, groepskorting.. Dat meen je niet.. Ben het helemaal eens met het laatste..

JewCookie

Wijs gebruiker
Safire zei:
Qocaïne zei:
Play_bunny zei:

Tering, groepskorting.. Dat meen je niet.. Ben het helemaal eens met het laatste..

:openmouth:

Psykaholik

Wijs gebruiker
coke is troep, rotzooi, bazaar en noem maar op!!
je hebt er niet veel aan en het is toch zo verslavend.
en het is zeker en vast zijn geld niet waard!!

TeQ

Bewuste gebruiker
Vooral in je pubertijd moet het verslavend zijn idd omdat je dan nog met al je onzekerheidjes zit te worstelen.

Vind het idd ook een beetje zorgwekkend klinken. Denk dat ontwetendheid naast aanbod ook een grote oorzaak is.

GewoonVOL

Wijs gebruiker
TeQ zei:
Vooral in je pubertijd moet het verslavend zijn idd omdat je dan nog met al je onzekerheidjes zit te worstelen.

Vind het idd ook een beetje zorgwekkend klinken. Denk dat ontwetendheid naast aanbod ook een grote oorzaak is.

Pcies. :wink:

Bovenaan