Knuffelen doet langer leven
Een goeie, lange, warme knuffel. Meer is er volgens Amerikaanse wetenschappers niet nodig om je gezondheid te bevorderen. Bij knuffelen maakt het lichaam extra hoeveelheden van het hormoon oxytocine aan. Daarmee kan je stress verhelpen, de bloeddruk verlagen en dus zelfs de kans op hartziekten, en zou je zelfs langer leven.
Volgens de wetenschappers is de kwaliteit van de knuffel van groot belang: hij moet lang genoeg duren en is het meest weldadig wanneer de knuffelaars een warme, duurzame relatie hebben.
De voorbije jaren toonden studies al aan dat echtscheiding, sociaal isolement en single zijn de gezondheid kunnen schaden. Wat precies de gezondheidsfactor van het huwelijk of een vaste relatie was, bleef een mysterie. Tot nu: gewoon lekker lang knuffelen.
Knuffelen is in mijn ogen het mooiste lichamelijke contact dat er kan plaats vinden tussen 2 personen. Een heerlijk warm gevoel van welbehagen en veiligheid word gecreërd alsof je in een warm holletje kruipt, deze uitting van liefde is zo puur dat ik het zelfs nog fijner vind dan seks.
Een hele nacht lang tegen elkaar aan kruipen en knuffelen en strelen is voor mij het hoogtepunt van aanraking tussen mij en m'n lief. Als ik koud en leeg ben vanbinnen en ik ontvang een knuffel word dit meteen opgevuld met positieve energie en warmte, niets kan mij zo goed laten voelen. Lieve woorden fluisterend in haar oor en elkaars warme lichamen voelen, hoe kan ik mijn liefde nog duidelijker maken? In mijn ogen is dat niet te overtreffen!
Wat vinden jullie van knuffelen?