Kortademig na (speciaal)bier

henk123

Newbie
Hallo! Hier een vraag die ik tot nu toe nergens kwijt kan:
Ik heb de afgelopen ~7 jaar 5x een moment gehad dat ik vrij plots kortademig werd, ofja ik merkte vooral een piepende uitademing (stridor); alsof iemand je luchtpijp dichtknijpt. Verder geen klachten van hoofdpijn/pijn op de borst/ of zweten. Alleen het gevoel te ademen door een rietje voor 30-45 minuten. Daarna gaat het langzaam weg. Het enige dat ik kan bedenken dat in al die 5 gevallen speelde, is dat ik in een korte tijd bier heb gedronken voorafgaand aan de piepende ademhaling. Volgens mij heb ik er vooral last van bij tripel/ipa en/of blond (speciaal)bier. Herkent iemand dit? Zou dit kunnen door alcohol (bier)? Waarom gaat het eigenlijk altijd goed en soms ineens zo'n reactie?

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Het zou natuurlijk gerelateerd kunnen zijn maar kijk ook uit dat je geen onterechte causale verbanden legt.

Het kan ook zijn dat je onderliggende longklachten hebt en dat het niets met alcohol te maken heeft.

Als het weer gebeurt kun je het misschien bij de dokter voorleggen. Wel vervelend zo door een rietje ademen lijkt me.

Anjovis

Bewuste gebruiker
Piepende ademhaling en precies ademen door een rietje zijn typische astma aanvallen, ik ken iemand die dat heeft en die zegt net hetzelfde. Dus toen ik uw post las heb ik even opgezocht of er een verband is met alcohol en er duiken in google best wat websites op die zeggen dat alcoholische dranken astma aanvallen kunnen uitlokken.

Ik zou eens naar een dokter gaan en u laten testen op astma.

sz74

Newbie
Ik heb het ook. En een kennis met astma heeft het ook paar keer gehad. Bezig met 2e pijpje en ik word al benauwd. Vorige keer was het een blond en een IPA. Keer ervoor weet ik niet precies meer.

Sommigen denken dat het puur het alcohol is. Dat is niet het geval bij mij. Ik drink ieder weekend pils, soms ook wijn / shotjes / sterk. Dan is er niets aan de hand, alleen bij bepaalde soorten speciaalbier.

Bovenaan