MDMA als therapeutisch middel

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
XTC voor militairen

In Israël krijgen militairen met een posttraumatische stressstoornis als gevolg van oorlogservaringen XTC. Het is een medisch experiment om te kijken of de partydrug helpt tegen de stressstoornis waar ongeveer vijfhonderd reservisten last van hebben. Dat meldde de Israëlische krant Maariv vrijdag.

Overwinnen
Artsen in het psychiatrische ziekenhuis Beer Yakov testen de reactie van de getraumatiseerde militairen op de werkzame stof MDMA. De psychiaters zijn zeker dat de XTC zowel kalmerende als stimulerende effecten kan hebben. Door deze effecten kunnen de patiënten hun trauma overwinnen.

Relatietherapie
Heel vernieuwend is de test niet. Al in de jaren zeventig werd het middel gebruikt in de psychotherapie ter ondersteuning van de behandeling van depressieve en neurotische patiënten en in relatietherapie. In de jaren tachtig werd de stof populair op rave parties. Dit leidde ertoe dat het therapeutische gebruik van XTC werd afgeraden en zelfs verboden in de Verenigde Staten.

Bron: ANP/WIKIPEDIA
25-04-2008

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
Nick de Neger zei:
whahaha lol! Daar werd het vroeger ook voor gebruikt! Ze zouden ook LSD kunnen proberen... :beer:
Al gedaan.

trouwens ik dacht dat 1 op de 50.000 mensen opslag dood gaan van mdma omdat ze er allergisch voor zijn hoe zouden ze het dan kunnen testen?

DreamWeaver

Badass junkie
Welhallodaar zei:
Nick de Neger zei:
whahaha lol! Daar werd het vroeger ook voor gebruikt! Ze zouden ook LSD kunnen proberen... :beer:
Al gedaan.

trouwens ik dacht dat 1 op de 50.000 mensen opslag dood gaan van mdma omdat ze er allergisch voor zijn hoe zouden ze het dan kunnen testen?

1 op de 100.000. Is gewoon te testen door vooraf een buisje bloed af te nemen, no problemo....

pieter-b

Wijs gebruiker
dat kan nooit kloppen.. dat moet een fabeltje zijn
daar zijn veel te veel gebruikers voor in verhouding tot mdma ongevallen.

deadlock

Badass junkie
DreamWeaver zei:
Welhallodaar zei:
Nick de Neger zei:
Al gedaan.

1 op de 100.000. Is gewoon te testen door vooraf een buisje bloed af te nemen, no problemo....
Heb je daar een bron van Willem? Ik kan er nergens iets over vinden. Ook niet op MDMA.net en in het grote verdovende middelen-boek.
Wel een boel misverstanden over veel water drinken enzo, en de toxische dosis (die bij ongeveer 85 pillen bij een gemiddeld persoon ligt)

DreamWeaver

Badass junkie
deadlock zei:
DreamWeaver zei:
Welhallodaar zei:
Nick de Neger zei:
Al gedaan.

Heb je daar een bron van Willem? Ik kan er nergens iets over vinden. Ook niet op MDMA.net en in het grote verdovende middelen-boek.
Wel een boel misverstanden over veel water drinken enzo, en de toxische dosis (die bij ongeveer 85 pillen bij een gemiddeld persoon ligt)

Helaas geen geschreven bronnen vandaag, maar ik heb het voorrecht een meisje te kennen dat allergisch is voor mdma. Ze is bijna overleden na consumptie van 45 mg mdma, in het ziekenhuis werd haar verteld dat ze deze aparte allergie heeft. Ik spreek haar dagelijks, heb je vragen voor 'r?

deadlock

Badass junkie
Ja ik wil graag een medische bron want ik ga dood van nieuwsgierigheid over het chemische hoe en wat!

azgaza

Badass junkie
Het heeft iniedergeval in het verleden wel op erowid gestaan, dat een zeldzaam aantal mensen een allergie voor de stof heeft. www.erowid.org, mdma, en dan effecten, daaronderaan stond het. Als het er niet meer staat is het mogelijk tegen bewezen, als het er staat heb je een bron om bij te beginnen met zoeken.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Als het idd 1 op de 100.000 is, dan is het iig niet iets om je druk om te maken. Tenminste niet in de zin van, dat politici dit als argument tegen het gebruik van mdma zullen aanwenden.

Er bestaan immers ook mensen die dood gaan als ze ook maar een halve pinda binnenkrijgen. Ik schat(maar dit is puur natte vingerwerk) dat dit ook zo 1 op de 100.000 zal zijn. Althans een erg klein aantal. En dit is ook geen reden om pinda's te verbieden.

En nog iets anders. Als je te veel mdma binnen krijgt, moet je dan juist wel of juist niet veel water drinken? Ik hoor op dit gebied tegenstrijdige geluiden.

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
het staat hier hoor

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... =2+100.000

kapitein-x zei:
Als het idd 1 op de 100.000 is, dan is het iig niet iets om je druk om te maken. Tenminste niet in de zin van, dat politici dit als argument tegen het gebruik van mdma zullen aanwenden.

Er bestaan immers ook mensen die dood gaan als ze ook maar een halve pinda binnenkrijgen. Ik schat(maar dit is puur natte vingerwerk) dat dit ook zo 1 op de 100.000 zal zijn. Althans een erg klein aantal. En dit is ook geen reden om pinda's te verbieden.

En nog iets anders. Als je te veel mdma binnen krijgt, moet je dan juist wel of juist niet veel water drinken? Ik hoor op dit gebied tegenstrijdige geluiden.

het is 2 op de 100.000 en dan nog je kan het niet voorspellen en zoveel mensen gaan er dus opslag dood als je xtc probeert

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het lijkt mij sterk dat het niet te voorspellen is, of iemand een verhoogd risico loopt. Maar als dit onderzocht is door artsen, dan wil ik het best aannemen.

DreamWeaver

Badass junkie
kapitein-x zei:

1 op de 3 mensen is in meer of mindere mate allergisch voor noten. Ikzelf sterf na een pinda of 3.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
DreamWeaver zei:
kapitein-x zei:

1 op de 3 mensen is in meer of mindere mate allergisch voor noten. Ikzelf sterf na een pinda of 3.

Nu kreeg ik aardigheid om het even uit te zoeken. :grin:
Maar helaas is het enigste wat ik te weten ben gekomen dat c.a. 1 op de 200 mensen een pinda-allergie heeft. Best veel eigenlijk. Uiteraard is het slechts voor een klein gedeelte van deze groep werkelijk dodelijk. De aantallen kan ik niet vinden, maar het is op jaarbasis toch een handjevol.

En o ja, een interessant weetje: een pinda is blijkbaar niet een noot. :openmouth: Notenallergie staat dus los van pinda-allergie.

pieter-b

Wijs gebruiker
statistisch gezien klopt dat 1, 2 of whatever op de 100.000 niet..
er zijn in verhouding veeeeeeeeeel meer mensen die xtc vreten

mij klinkt dit als just another 'ik geef je drugsvoorlichting door je bang te maken met enge leugens' poging.

(overigens was dit 1 van de enige dingen die 'als voorlichting' beschikbaar was toen ik mijn eerste pilletje nam...tig jaar geleden..)

Bovenaan