Meer dan een jaar gestopt met weed

Vaper

Experimenterende gebruiker
Hallo iedereen,

Ik ben reeds meer dan 1 jaar gestopt met weed, na 20 jaar dagelijks gebruikt te hebben.
Een jaar geleden werd ik opgenomen omdat ik kampte met een burn out. Op de psychiatrie afdeling waar ik een maand heb verbleven werd ik erop gewezen dat ik aan het afkicken was. Afkicken van weed, ik wist niet eens dat dat mogelijk was, maar toch heeft 1 verpleegster me gewezen op afkickverschijnselen. Ik was nogal hard aan het beven tijdens het drinken van m'n soep.
Na die maand was het terug mogelijk voor me om terug te beginnen met het gebruik van weed, maar omdat m'n vrouw daar niet achter stond ben ik blijven volhouden. In samenwerking met psychologen en medicatie ben ik er tot nu toe niet meer aan geweest.
Maar, nog elke dag verlang ik ernaar om eentje te roken. M'n rookgedrag is ondertussen vervangen door drinken. Ik ben een beetje beginnen drinken enkele maanden na m'n opname maar vandaag zit ik terug al aan m'n derde Duvel bezig.
Ik weet me geen raad meer. Ik ben bang dat ik een drankverslaving ga krijgen, maar dat is dan weer sociaal aanvaardbaar. Weed gebruik is nog steeds verboden in België.
Ik gebruik ook nog steeds medicijnen dat ze me een jaar geleden hebben voorgeschreven, hierdoor mag ik van m'n dokter eigenlijk niet drinken, maar toch kan ik het me niet laten.
Waarom ik dit hier post? Omdat ik ten einde raad ben. Ik ben eigenlijk een gesloten persoon en loop met dit soort problemen zeker niet te koop. Zelfs m'n vrouw weet niet dat ik het hier moeilijk met heb. Ik heb wel m'n echte naam opgegeven maar omdat m'n vrienden en kennissen niet op dit forum zitten heb ik toch het gevoel dat het anoniem is.
Is het normaal dat ik na anderhalf jaar op de tanden bijten nog steeds hunker naar weed? Ga ik nu een alcohol verslaving krijgen? Zou ik niet beter terug een jointje roken? Dit zijn vragen waar ik elke dag met te kampen heb.
Bij vrienden gaan doe ik ook niet meer, omdat al m'n vrienden weed roken. Ik zit steeds thuis nu en heb het gevoel dat dat me ook niet echt helpt.

Vanwege een gefrustreerd nieuw lid.

chipmunk

Belezen gebruiker
Hallo,

je moet zelf uitmaken of je terug weed wilt roken of niet; ik wil je daar zeker niet tot aanzetten.

Ik rook zelf dagelijks wiet en weet ook dat het beter geen dagelijkse gewoonte zou zijn.

Belemmert het weed roken je in je dagelijkse leven? Laat je taken liggen enz.?
Ik ken mensen die enkel maar liggen tv te kijken en niet meer buitenkomen omdat ze te stoned zijn, dan is het wel een probleem vind ik.

Het is wel een goed idee om minstens een keer per jaar een tolerantie pauze te houden van enkele weken.

Echter ben ik wel van mening dat elke dag alcohol schadelijker is, zeker als het Duvels zijn.

Ik heb al genoeg alcoholiekers gezien; je wilt echt geen alcoholverslaving ontwikkelen!

Maar als je dat interessanter vindt omdat het sociaal aanvaardbaar is..dan ben je een echte Belg! :wink:

grts

MDMAap

Belezen gebruiker
Hoi Koen,

Goed dat je je verhaal op deze manier deelt. Als ik dit (vanaf een afstandje) bekijk, merk ik twee dingen:

Middelengebruik:
Je gebruikt middelen om iets te ontvluchten of onderdrukken. Je hebt wiet vervangen voor alcohol en als ik het een beetje inschat zoek je ontspanning. Heb je stress? Geldproblemen? Relatieproblemen? Zorg dat je die problemen aanpakt, want middelen gebruiken werkt alleen op korte termijn. Als je een splinter in je vinger hebt kun je paracetamol slikken tot je niks meer voelt, of je haalt de splinter eruit en voorkomt dat het gaat ontsteken.

Je wilt hulp:
Je ziet een (vervangende) verslaving ontstaan en bent bang er te diep in te zakken. Daarom richt je je tot een forum voor advies. Daarnaast meldt je je aan met je eigen naam, zogezegd omdat je vrienden en familie hier toch niet zitten. Ik denk dat je vanbinnen gewoon hoopt dat bekenden dit verhaal lezen en jou te hulp schieten.

Wat nu?
Wij kunnen je hier niet helpen. Zeker niet als je al 20 jaar dagelijks gebruikt. De kans dat familie per ongeluk op dit bericht stuit is daarnaast ook vrij klein.
Zet zelf die stap en ga terug naar je psychiater. Spreek je zorgen daar uit en bespreek een behandelplan. Ik weet dat dit makkelijker klinkt dan het is, maar dit is oprecht het beste wat ik je kan meegeven.

Fool

Badass junkie
Je merkt dat je aan het begin van een terugval zit, en probeert op een zwak moment mezelf ervan te overtuigen dat je wellicht één van beiden weer kan doen.

Het probleem is, je gebruikte voordat je daarover na ging denken. Helaas ben je dus nog op het moment waarop het waarschijnlijk weer een volledige terugval gaat krijgen als je blijft doorgaan nu.

Kun je niet een spoedafspraak maken met een psycholoog/verslavingsbeheer of des noods een huisarts, als je aangeeft dat je bang bent dat je terug gaat vallen?

Vaper

Dank voor de reacties.

Een dagje verder en eens goed kunnen nadenken.
@chipmunk Ik lag niet in de zetel en werd eerder actief door het gebruik. Daarom mis ik het ook wel. En nee, een alcoholverslaving wil ik echt niet krijgen. Daarom heb ik een ander besluit genomen vandaag, maar hier zal ik straks op ingaan.

@MDMAap Je hebt gelijk, ik ben toentertijd begonnen met weed om bepaalde zaken te onderdrukken. Tot een jaar geleden heeft me dat goed geholpen en gebruikte ik voornamelijk nog om te kunnen slapen. Ondertussen neem ik slaapmiddelen (tegen mijn gedacht omdat ik liever natuurlijke middelen gebruik) . En nee hoor, ik hoop niet dat bekenden dit verhaal lezen, heb daarstraks even zitten zoeken om m'n naam te wijzigen en zal daar straks dieper op in gaan. M'n vrienden kennen m'n verhaal wel, maar zijn helaas geen rots in de branding voor me omdat ze zelf ook veel baat hebben bij het gebruik van. Wat nu? Dat is de vraag die ik me al de hele dag stel. Straks meer hierover.

@Fool U heeft ook gelijk, ik probeer mezelf te overtuigen of toch deed dat gisteren. Vandaag heb ik een goed gesprek gehad met m'n vrouw hierover

Dus vandaag met m'n vrouw gesproken en tot de conclusie gekomen dat ik beter eens contact zou opnemen met de druglijn. Zo gezegd zo gedaan. Helaas was dat gesprek niet zo bemoedigend als ik had gehoopt. Tijdens vroegere psychologische gesprekken werd me nl voorgehouden dat het eerste jaar het moeilijkste zou zijn, daar heb ik me dan ook aan opgetrokken. Nu heb ik vernomen, omdat ik rond m'n 18e begonnen ben en dit 20 jaar heb volgehouden, ik me dit voor de rest van m'n leven zal moeten bekopen. Er werd een vergelijking gemaakt dat het gevoel van terug willen gebruiken is zoals een golf op de zee en dat ik moet leren surfen in plaats van te vechten tegen de golven. Nu, surfen kan ik nog niet en heb het gevoel op een wel heel onstuimige zee te zitten. Dus deze stelling kon me niet echt bevredigen om vrede te vinden met dit gevoel. Zorg ervoor dat je terug sociale contacten krijgt was de volgende stelling. Helaas zijn al m'n vrienden gebruikers en durf ik geen contact meer zoeken met hen uit angst te hervallen. Waarom ben je gestopt, kreeg ik de vraag. Nou, en ik legde haar mijn situatie uit. Bleek dat ik een a-typisch geval ben. De meeste stoppen uit eigen wil en halen daar dan hun krachten uit. Conclusie: ga eens praten in een centrum voor geestelijke gezondheidszorg. Hmmm, heb ik in het verleden al gedaan en heb het gevoel dat eens ze hun trucen en raad hebben gebruikt het ophoud. Daarmee wil ik zeggen dat dit wel kan helpen maar dan op korte termijn. Eens je stopt met therapie komt het duiveltje terug uit zijn doosje.
Ik ben een beetje ten einde raad, ik zit nu al zover dat ik eigenlijk niet terug wil herbeginnen, maar heb het gevoel dat het mijn leven wel eenvoudiger en positiever zou maken.
Dus wat gaan we doen? We gaan beginnen met geen drank meer te kopen zodat ik niet meer in de verleiding kom. Ik ben nu vastberaden om geen alcohol meer te nuttigen. Een vriend van me gebruikt CDB in z'n damper en is daar heel positief over. Misschien is dat wel iets voor mij? Iemand ervaring met CDB? Werkt dat ook verslavend? Ik ga me vanavond eerst eens goed inlezen over het gebruik hiervan en misschien later deze week daar eens met experimenteren. Hopelijk krijg ik zo de drang naar een joint onder controle.
Waarom niet terug een beetje weed roken? Misschien wil ik dat ook niet. Het gevoel van stoned of high te zijn boeit me eerlijk gezegd niet meer. Waarom gebruikte ik dan? Om tot rust te komen en dat mis ik nu.

chipmunk

Belezen gebruiker
CBD werkt antipsychotisch, indien je soms paranoia zou worden van de wiet, dan gaat de CBD dit tegengaan.

Sommige coffeeshops verkopen al eens CBD wiet, maar 't is nog niet ruim te verkrijgen in NL.
Je hebt cbd wiet met nog een gemiddeld thc percentage, dus je wordt er nog een beetje high / stoned van zonder dat je angstig kan worden ofzo. Maar er bestaan nu ook CBD soorten met helemaal geen thc in, misschien is dat wel iets voor jou, maar die ga je niet in de coffeeshops vinden vrees ik.

Men heeft de laatste jaren de wietsoorten zo ontwikkelt dat ze zoveel mogelijk thc bevatten, maar men begint daar nu op terug te komen.
In Amerika daarentegen verkopen ze in die dispensaries zowel thc knallers als cbd wiet maar daar heb jij dus niets aan.

https://www.cnnbs.nl/cbd-only-wiet-binnenkort-ook-in-jouw-shop-cnnbs-proeft-voor/

Vaper

Hoi @chipmunk bedankt voor de info, hier heb ik wel iets aan. Maar weed is voorlopig geen oplossing voor me. Het heeft me zoveel moeite gekost om ermee te stoppen dat herbeginnen zonde zou zijn. Heb gisteren wel CDB gekocht in de vorm van liquid voor in een damper.

Gisteren heb ik dus voor het eerst CDB gebruikt en het beviel me wel, ik kreeg een ontspannen gevoel en stond licht op m'n benen. Dat was het, zoals te verwachten zeker geen gevoel van stoned/high. Het gevoel beviel me wel en ben eens vroeg in mijn bedje gekropen en heb heel goed kunnen slapen. Misschien heb ik wel iets gevonden dat me kan helpen. Nu er nog kunnen afblijven overdag, want het kriebelt al om er terug aan te zitten maar dat ga ik bewaren voor deze avond.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Waarom niet terug een beetje weed roken? Misschien wil ik dat ook niet. Het gevoel van stoned of high te zijn boeit me eerlijk gezegd niet meer. Waarom gebruikte ik dan? Om tot rust te komen en dat mis ik nu.
Ik snap precies wat je bedoeld met dat het high zijn je niet meer zo boeit, maar dat je die rust wel zoekt. Dat is bij mij vaak de reden geweest om toch weer wiet te gebruiken. De drukte in je kop waar je met wiet even een ontsnapping van hebt.

Maar er is een alternatief dat veel beter werkt. En nee, ik ga hier niet een ander middel of iets dergelijks opnoemen, maar eerder een compleet andere instelling. Het enige wat bij mij écht werkt tegen terugvallen in wiet gebruik (en potentieel alle andere vormen van escapisme en verdoving) is ophouden tijd te verdelen in inspanning en ontspanning. Als je bijvoorbeeld je werk als inspanning ziet, dan stop je dus 8 uren per dag spanning 'in' je lichaam. Vervolgens heb je dan ontspanning nodig. Het lijkt heel logisch om te denken dat het leven nou eenmaal zo werkt, maar is dat ook echt zo? Natuurlijk, het werkt op zich wel, maar is dit hoe het leven hoort te zijn? Enorme pieken van stress en dan middelen gebruiken om dat stressniveau omlaag te krijgen? Natuurlijk is dat niet hoe het leven hoort te zijn. Stress is desastreus voor ons lichaam en geest.

En hoewel ik een groot voorstander van meditatie ben, wordt dat meestal eigenlijk ook op exact diezelfde manier gebruikt: in het dagelijks (werk)leven zeer hoge stress levels en in de vrije tijd tot rust komen met meditatie sessies (en yoga bijvoorbeeld). Naar mijn mening hebben we (iedereen, zonder uitzonderingen) een veel ingrijpendere oplossing nodig. Iets waar we allemaal naar hunkeren, velen denk ik zonder precies te beseffen naar wat. Ik denk dat we niet zozeer ontspanning/rust nodig hebben, maar eerder vitaliteit/energie. Een oneindige bron van vitaliteit/energie. En nu wil het zo zijn dat precies dat beschikbaar is, maar daarvoor moeten we die bron in onszelf ontdekken. Het is een kwestie van aanhoudende meditatie, elk moment van de dag. Het moment dat meditatie stopt, ga je namelijk over van netstroom op je batterij. En je batterij loopt snel leeg in stressvolle situaties. En wanneer je batterij bijna leeg is, dan raak je je focus kwijt en zijn je gedachten all over the place. We proberen dan op allerlei manieren te ontspannen om geen last te hebben van die chaos aan gedachten, maar het doel zou moeten zijn om onszelf weer aan de netstroom te pluggen zodat we een constante bron van energie hebben waardoor orde aanbrengen in onze gedachten een makkie wordt.

Hoe koppel je jezelf dan aan de netstroom? In werkelijkheid hoef je je aan niets te koppelen, want de 'netstroom' of bron van energie ben je werkelijk zelf(!) Het enige wat gedaan moet worden, is een constante bewustwording van jezelf. Op dat moment wordt je energie niet verstrooit en verkwist in onnodige denkprocessen, maar behoudt je deze en kun je deze op een ordelijke manier (met focus) gebruiken naar eigen wil. Ik heb zelf mijn hele leven aandachtsproblemen ondervonden, maar nooit het nut gezien om mezelf een label (ADD of zo) toe te eigenen en nu blijkt dat mijn aandachtsproblemen niets met een of andere afwijking te maken hebben, maar simpelweg met het niet juist omgaan met mijn energie. Ik ben er van overtuigd dat dit precies zo geldt voor alle zogenaamde AD(H)D'ers, maar helaas zijn velen daarvan zeer blij met- en gehecht aan hun label en zullen daardoor niet actief bezig gaan met de bron van het probleem, terwijl ook zij focus kunnen verkrijgen...

Om de kern van dit verhaal samen te vatten: Je kunt zo leven dat je niet steeds van 'inspanning' naar 'ontspanning' gaat, maar ontspannende inspanning kunt leveren gedurende de hele dag. Daarvoor heb je een constante bron van energie nodig, welke je aanboort door aanhoudende meditatie: gedurende de hele dag door bewust zijn van jezelf/je energie. Hierdoor worden je denkprocessen geordend en verspil je geen kostbare energie met onnodige gedachtes. Op deze manier ontspan je tijdens inspanning en ben je niet compleet op na een intense dag hard werken. Je werkt niet op je batterij, maar zit constant aan de netstroom. Voor of na de dag, je energie blijft hetzelfde of je krijgt zelfs meer energie van je werk! Dit geeft zo'n goed gevoel dat je letterlijk vergeet 's avonds aan wiet te denken, omdat wiet je vibe zelfs naar beneden haalt en je helderheid wegneemt.

Ik ben zelf ook nog maar net met dit proces bezig en het is extreem zwaar in het begin, maar dat komt omdat je door jezelf aan de netstroom te "koppelen" je bewust wordt van alle blokkades in je lichaam waar die stortvloed aan energie eerst tegenop botst. Vaak is dat erg pijnlijk, maar je hebt vanaf het begin door dat het een goed iets is om hiermee bezig te zijn. En als je er intens mee bezig gaat, merk je snel dat die blokkades minder worden. Ik heb het woord nog niet eerder genoemd, maar hierboven omschrijf ik het spirituele proces. Dat is wat je permanent zal helpen met je moeilijkheden, al het andere is tijdelijk behelpen met middeltjes, pilletjes, afleiding, etc. Op het moment ben ik bezig met een gedetailleerde uitleg over spiritualiteit gebruiken tegen o.a. verslaving en depressie. Dit zal ik binnenkort in het spiritualiteit forum posten. Mocht je (of anderen) hier interesse in hebben, dan is dat wellicht interessant om door te nemen.

Vaper

@Mindless Bedankt om dit zo uitgebreid neer te schrijven! Uw woorden doen me nadenken. Spiritualiteit! Dit is iets dat ik uit m'n leven heb geband omdat dit niet echt thuishoort in mijn of onze manier van leven. We zijn veel te druk bezig met het uitvoeren van taken die we moeten doen en 's avonds ploffen we neer ik onze zetel om wat 'ontspannend' voor de buis te hangen.
Maar is dat wel zo ontspannend? Je doet me beseffen, en toeval wil dat ik vandaag ook een mail heb ontvangen van iemand die de spirituele kant van het leven naar boven bracht, dat dit misschien wel eens kan bijdragen aan een positiever leven.
Voor mijn opname ben ik een paar maand na elkaar, eens per week naar een boeddhistisch klooster geweest om daar meditatielessen te volgen. Nu ik erop terugkijk heb ik daar in die periode veel aan gehad. Helaas heb ik dat laten verwateren maar ik ben vastbesloten om deze avond terug de juiste stap te zetten.
Stilletjes aan begin ik erin te geloven dat stoppen met cannabis ook wel iets positiefs met zich meebrengt. Tot over een paar dagen dacht ik steeds "Die burn out heeft ervoor gezorgd dat ik nu geen cannabis meer kan/mag gebruiken" en had dit altijd een negatieve bijklank. Nu begin ik pas in te zien dat dit ook een positieve bijklank heeft.
Ik begin ook te geloven dat het gebruik van cannabis ervoor zorgt dat je meditatie niet ten volle kan beoefenen en kijk er naar uit om meditatie eens nuchter te beoefenen. Dat ga ik deze avond eens doen, terugkeren naar dat klooster en opnieuw, op een andere manier leren mediteren.
Er is altijd wel een reden waarom je begint met cannabisgebruik. Voor mij was dit een vlucht uit de realiteit. Ik weet nog goed dat meditatie ook een vlucht is uit de realiteit, maar dan op een positieve manier. Wat me ook bijgebleven is, is dat meditatie ook kan meegenomen worden in het dagelijkse leven. Meditatie komt er in feite op neer naar het rustpunt in je lichaam te gaan, ja dat rustpunt is bij iedereen nog aanwezig, maar we weten gewoon niet meer wat het is. Dankzij meditatie kan je dat terug leren kennen en meenemen naar je dagelijkse leven.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik heb zelf mijn hele leven aandachtsproblemen ondervonden, maar nooit het nut gezien om mezelf een label (ADD of zo) toe te eigenen en nu blijkt dat mijn aandachtsproblemen niets met een of andere afwijking te maken hebben, maar simpelweg met het niet juist omgaan met mijn energie. Ik ben er van overtuigd dat dit precies zo geldt voor alle zogenaamde AD(H)D'ers, maar helaas zijn velen daarvan zeer blij met- en gehecht aan hun label en zullen daardoor niet actief bezig gaan met de bron van het probleem, terwijl ook zij focus kunnen verkrijgen...

Ehh,

Je beweert nu dus gewoon dat je de hele AD(H)D problematiek gewoon even zelf hebt opgelost?

Ik vind het nogal een stelling. En dan ook nog even melden dat veel AD(H)D-ers blij zijn met het stempel en niet actief zoeken naar een oplossing.

Ik ben met stomheid geslagen.......

Zelf heb ik die spirituele weg ook bewandeld, maar het heeft me niet genezen van mijn AD(H)D. Ik ben er van overtuigd dat je het helemaal mis hebt, en voel me zelfs lichtelijk beledigd.

Ik heb het tweede gedeelte van mijn leven juist last gehad van mijn superfocus, vertel mij dan maar eens hoe dat in je verhaal past.

Ik vind je een goeie gast, maar je bent ook een beetje een zwever die te veel op gevoel doet en zijn verstand niet altijd gebruikt.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Vaper,

Goed dat je met meditatie bezig gaat! Maar ik wil nog wel zeggen dat meditatie niet een vlucht uit de realiteit is. In tegendeel zelfs. Zo mag het dan eerst lijken, maar het hele punt van meditatie is om het huidige moment bewuster te beleven. Je ervaart dus meer realiteit tijdens meditatie. Als je het goed "doet". Ik zou zelfs durven stellen dat álles dat niet meditatie is, een vlucht van de realiteit is.

@acht.zes,

Ik begrijp niet waarom je steeds zo bot moet reageren als ik een paar stellige dingen over spiritualiteit zeg. Dat is namelijk mijn ervaring en daar sta ik volledig achter. Hoeft nog niet te betekenen dat jij je dat persoonlijk aan hoeft te trekken.

Superfocus/tunnelvisie is trouwens ook erg goed aan te werken met meditatie. En als meditatie de eerste, tweede, of zelfs honderdste keer niet werkt voor je, zegt dat nog steeds niet dat het niet kán werken hè. Voor de meesten komen de echte resultaten niet gauw. Alsnog: ik ben er absoluut van overtuigd dat aandachtsproblemen op te lossen zijn middels meditatie.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Mindless

Ik trek het me aan dat je zo gemakkelijk over AD(H)D denkt. En de reden dat je daar zo gemakkelijk over denkt is omdat je de problematiek alleen maar bekijkt vanuit spirituele hoek, dus benoem ik dat.

Als je echt denkt dat je de oplossing hebt betreffende de algehele AD(H)D problematiek, verlos de wereld er dan maar van. Mocht je dat lukken dan zal ik je alsnog gelijk geven, maar tot dan vind ik je stelling gewoonweg slap gelul.

Over bot reageren gesproken, probeer je eens te verplaatsen in een echte AD(H)D-er en lees dan nog eens wat je zelf schrijft. Met jouw empathisch vermogen zou je dan toch wel moeten beseffen hoe een en ander op mij overkomt.

Je hebt geen ADD of ADHD en je hebt je eigen daar niet van genezen. Jouw concentratieproblemen hadden volgens mij een geheel andere oorzaak. Dat is in ieder geval mijn mening.

Je hebt echt interessante stellingen, maar jammer genoeg ben je net zo dogmatisch als zeg het leger des heils als die aan je deur staan.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Waarom denkt iedereen altijd dat de spirituele weg makkelijk denken is. Ik heb zelf mijn leven lang aandachtsproblemen gehad en het spirituele proces om daar wat aan te doen is gruwelijk zwaar. En ik kan niemand verlossen van wat dan ook, dat moet je zelf doen. Maar ik durf weldegelijk te beweren dat vele geestelijke kwalen puur van spirituele aard zijn ja. Als jij dat gelijkstelt aan mij die zegt dat die kwalen niets voorstellen, dan is dat jouw eigen interpretatie, want dat is absoluut niet wat ik wil beweren. Aandachtsproblematiek is een zeer bepemmerend iets dat je hele leven kan ontwrichten. Maar dat betekent niet dat het niet fundamenteel verholpen kan worden (imo!).

8️⃣6️⃣

Badass junkie
En ik kan niemand verlossen van wat dan ook, dat moet je zelf doen

Sjezus......

We staan hier gewoon lijnrecht tegenover elkaar. Zaken als meditatie maar ook mindfullness zijn heel goede instrumenten waar iedereen wel baat bij heeft, zelfs ik, maar het geneest geen AD(H)D. Echt niet. Ik vind het net zo iets als dat religie een homo zou kunnen genezen en weer een hetero van hem kan maken. Zelfde soort kwats.

En dan moeten we het gewoon eens zijn dat we het hier nooit eens over zullen worden, even goede vrienden wat mij betreft.

Laatst bewerkt:

Vaper

Ik zou zelfs durven stellen dat álles dat niet meditatie is, een vlucht van de realiteit is.

Tja, het gaat er maar om hoe je het bekijkt he. Vandaag bekijk ik de realiteit als de wereld waarin ik leef. Maar ik besef ook goed dat dit slechts een illusie is, zoals alles in dit leven. En ja meditatie brengt je dichter tegen het werkelijke, maar is dat de realiteit? Wellicht wel voor mensen die dagdagelijks met meditatie bezig zijn en ergens verblijven waarmee ze niet hoeven te kampen met de realiteit van de maatschappij. Maar bij die groep behoor ik helaas niet.
Meditatie blijft voor mij dus een vlucht uit de realiteit waarin we leven en brengt ons naar de werkelijke manier van zijn.
Voor mij persoonlijk is meditatie ook een instrument om het leven van een andere kant te beleven, een kant waar wij, of toch de meesten onder ons, niet bij stilstaan. Een andere kant van het leven bekijken brengt me ook dichter bij de dood, wat voor veel mensen een lugubere gedachte zal zijn, maar iets wat me rust brengt. Meditatie is als het ware een voorbereiding op het sterven. Deze gedachte maakt het voor mij eenvoudiger om om te gaan met het leven.

Over ADHD ga ik me hier niet uitspreken maar volgens mijn vrouw heb ik hier ook wel wat van weg heb.
Rust vinden, dat is voor mij het belangrijkste, vroeger gebruikte ik hiervoor cannabis, nu ga ik meditatie gebruiken omdat ik weet uit vorige ervaringen dat dit me rust kan brengen. Maar het hangt er ook van af welke vorm je beoefend. Voor mij is de Dhammakaya methode blijven hangen. Voor wie wil weten wat dit inhoud, hier een link http://en.dhammakaya.net/the-meditation/basic-dhammakaya-meditation-practice/

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik zal nog even de problematiek van AD(H)D kort uiteenzetten.

Het betreft een aangetoonde onbalans in de hersenen van de neurotransmitters. Je kan mediteren tot je een ons weegt, maar onbalans van de neurotransmitters zal er niet mee veranderen.

En dan ben ik nu wel klaar met deze discussie

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Meditatie blijft voor mij dus een vlucht uit de realiteit waarin we leven en brengt ons naar de werkelijke manier van zijn.
Meditatie heeft niet de voorwaarde dat je omgeving stil hoeft te zijn hè. Als dat zo was, was meditatie vrij waardeloos geweest omdat je het 90% van de tijd dan niet kunt toepassen. Helaas heerst nog steeds het idee dat er aan de ene kant spiritualiteit en aan de andere kant de "realiteit" is. Maar die twee zijn één en daar kan naar geleefd worden.
Meditatie in de vorm van doorlopende mindfulness kun je de hele dag door toepassen. Sommigen gaan er zelfs in hun slaap mee door.

Vaper

Meditatie in de vorm van doorlopende mindfulness kun je de hele dag door toepassen
Daar kan ik me moeilijk in vinden, wellicht komt dat door het feit dat ik nog niet voldoende ervaring heb met meditatie. Ik kan wel op elk moment van de dag terugkeren naar het innerlijke rustpunt, maar daar moet ik me wel op concentreren. Ik kan me (hopelijk nog) niet voorstellen dat het gevoel dat je hebt tijdens de meditatie een gevoel kan zijn dat doorheen de dag blijft hangen. Wel heb ik al heb mogen ervaren dat ik na een meditatie me wel rustig en ontspannen voel, maar na een nachtje slapen is dat gevoel dan terug weg.
Ik ben vastberaden om terug te gaan mediteren op een regelmatige basis, zoniet elke dag.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik vind het vaak ook nog lastig, maar het is zeker mogelijk. Het is vooral het geloof dat het niet mogelijk is dat het in de weg staat. Verwacht ook niet teveel dat je eenzelfde soort effect krijgt als bij zittend mediteren. Het is meer dat je constant in verbinding blijft met je eigen bron van vitaliteit en bewust blijft van jezelf. Waardoor alle activiteiten/uitdagingen gedurende de dag makkelijk en vreugdevol worden. Lukt dat, dan heb je 0 behoefte meer aan ontspanning zoeken in externe zaken.

Uiteraard geeft het ook een vredigheid/sereniteit, maar wellicht niet in die mate als bij zittende meditatie. Maar ik zal proberen het te omschrijven en binnenkort in de spiritualiteit sectie plaatsen.

Ik zal nog even de problematiek van AD(H)D kort uiteenzetten.

Het betreft een aangetoonde onbalans in de hersenen van de neurotransmitters. Je kan mediteren tot je een ons weegt, maar onbalans van de neurotransmitters zal er niet mee veranderen.
Niet met die instelling.

Het interesseert me persoonlijk niet wat er aangetoond is, ik ervaar direct de wonderen die meditatie teweegbrengt. Ik heb een velerlei aan geestelijke kwalen die effectief verminderen of verdwenen zijn door meditatie. En ik ben niet een speciaal iemand, afgezien van dat ik me niet neerleg bij dingen en nooit geloof dat ik de labels ben die op me gedrukt worden. Omdat ik niet speciaal ben, moet meditatie dus ook voor anderen werken. Ik had maar al te graag gewild dat iemand mij 10 jaar (of whatever) geleden dit verteld had, dus daarom heb ik het altijd over genezing dmv meditatie, zodat anderen er ook baat bij hebben. Als jij je daardoor beledigd voelt omdat het in jouw ogen ongeneeslijk is, dan is dat jammer maar is dat jouw probleem. Ik kan je toch niet overtuigen.

Als je een hekel krijgt aan mij, so be it. Dat maakt mij niet uit. Maar ik hoop niet dat je door mij een hekel krijgt aan spiritualiteit zelf, want we hebben het allemaal nodig, of je dat nu wilt of niet.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Sorry Mindless, maar ik kan me hier wel verplaatsen in de irritatie van acht.zes. Ik vind spiritualiteit en vooral meditatie interessant en ben me hier meer in het verdiepen momenteel. Maar ik vind echt dat je een beetje begint door te draven wanneer je het gaat prediken alsof dit de oplossing, het wonderelixer, is voor alle mentale problemen. Dat veel psychiatrische problematiek van 'spirituele aard' is, kan jouw mening zijn, maar is gezien de kennis de mensheid in de afgelopen tig jaren verzameld heeft ook niet meer dan dat: een mening. Het is wél zo dat mensen met psychiatrische stoornissen vaak baat hebben bij meditatie, omdat ze hierdoor met bepaalde aspecten van hun ziekte beter kunnen leren omgaan. Dus dat meditatie interessant voor ze kan zijn is niet iets waar we over hoeven te discussiëren volgens mij. Maar dat staat niet gelijk aan genezing.

'Het interesseert me persoonlijk niet wat er aangetoond is.' Mja, oké, vind ik apart, een sterke mening hebben over een onderwerp zonder je iets aan te trekken van, of je te interesseren voor wat aangetoond is, de (zeer interessante!) geschiedenis van de psychiatrie reikt ver en we weten nog lang niet alles, maar toch al veel meer over deze tak van de geneeskunde dan vroeger. Maar die beslissing is aan jou. Echter, als je je niet verdiept in wat er bekend is over psychiatrische stoornissen - die inderdaad zoals acht.zes zegt vaak een neurobiologische basis hebben - dan vind ik dat je er ook niet zo'n stellige beweringen over zou moeten doen naar anderen toe. Ik vind het bij dit soort discussies altijd erg bijzonder hoe overtuigt je bent van je eigen (controversiële) standpunt terwijl je alle bestaande kennis waar in principe legio bewijs voor is in de wind slaat. En andermans ervaring ook. De manier waarop je dit soort dingen brengt komt soms zo overtuigd van je eigen ideeën over dat het bijna arrogant aandoet, terwijl ik weet dat je verre van arrogant bent en het zo ook absoluut niet bedoelt omdat het je intentie is om mensen te helpen. Maar denk er inderdaad ook even over na hoe dit op anderen overkomt, die zichzelf níet hebben weten te genezen. Als meditatie echt zo'n wondermiddel was dan was de wereld al lang van geestelijke stoornissen verlost. Dat jij aandachtsproblematiek en andere problemen met meditatie hebt kunnen oplossen, is fijn voor jou maar zegt helaas niets over de effectiviteit van spiritualiteit en meditatie bij AD(H)D en andere stoornissen in het algemeen.

Acht.zes vertelt hier zelf boven dat hij de spirituele weg ook behandeld heeft en het heeft hem niet geholpen. Nou, dat kan toch? Neem wat hij zegt serieus. Accepteer dat hij dit anders ervaren heeft. Is het feit dat het jou wel geholpen heeft meer waard dan het feit dat het hem niet geholpen heeft? In jouw ogen heeft hij dan waarschijnlijk het wonder achter meditatie nog niet ontdekt, maar jouw waarheid is niet een waarheid voor iedereen. Door het neer te zetten alsof dat wel zo is, kun je mensen kwetsen die vanalles geprobeerd hebben maar blijven worstelen met hun problematiek en zet je daarnaast ook de kennis vergaard door al die duizendtallen mensen op deze aardbol die hun leven lang studie en onderzoek hebben gedaan naar de oorsprong en behandeling van psychiatrische stoornissen neer als een lachertje. Waarom? Waarom plaats je jouw ervaring boven andermans ervaring, en boven de gedragswetenschap en psychiatrie?

Aangezien veel psychiatrische stoornissen voor een groot deel hun oorsprong vinden in het brein - een disbalans van neurotransmitters of zelfs bepaalde afwijkende structuren - is het ook helemaal niet gek en zelfs te verwachten dat velen misschien wel geholpen maar NIET genezen zullen worden door meditatie. Nu niet, en in de toekomst niet. Net zoals dat meditatie geen kanker kan genezen, kan het ook niet op zichzelf staand, in zijn eentje, een verstoorde neurobiologie verhelpen. En ik neem aan dat je tegen kankerpatiënten ook niet zegt dat het aan hun instelling die niet spiritueel genoeg is ligt dat ze nog niet genezen zijn. Althans, dat mag ik toch hopen.

Excuses voor de felle toon, maar dit soort reacties stuiten mij altijd nogal tegen de borst.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Het interesseert me persoonlijk niet wat er aangetoond is, ik ervaar direct de wonderen die meditatie teweegbrengt. Ik heb een velerlei aan geestelijke kwalen die effectief verminderen of verdwenen zijn door meditatie. En ik ben niet een speciaal iemand, afgezien van dat ik me niet neerleg bij dingen en nooit geloof dat ik de labels ben die op me gedrukt worden. Omdat ik niet speciaal ben, moet meditatie dus ook voor anderen werken. Ik had maar al te graag gewild dat iemand mij 10 jaar (of whatever) geleden dit verteld had, dus daarom heb ik het altijd over genezing dmv meditatie, zodat anderen er ook baat bij hebben. Als jij je daardoor beledigd voelt omdat het in jouw ogen ongeneeslijk is, dan is dat jammer maar is dat jouw probleem. Ik kan je toch niet overtuigen.

Als je een hekel krijgt aan mij, so be it. Dat maakt mij niet uit. Maar ik hoop niet dat je door mij een hekel krijgt aan spiritualiteit zelf, want we hebben het allemaal nodig, of je dat nu wilt of niet.

Laat ik maar eens heel wijs zijn en hier niet op in gaan.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Na een nacht slapen realiseer ik me dat ik een vrij grote eikel was hier gisteren. Excuses daarvoor...

Ik was de hele dag op het werk ook al een niet al te vriendelijke modus en ik denk dat ik getriggered werd door acht.zes' reactie hier.

Je kan mediteren tot je een ons weegt, maar onbalans van de neurotransmitters zal er niet mee veranderen.
Ja, ik weet dat het nogal een uitspraak is om te beweren dat met behulp van meditatie die onbalans weggenomen kan worden, maar denk je dat ik zomaar zoiets zou zeggen? Mensen mogen me echter een zweverige hippie vinden dat ik dat denk, dat is oké.

Sorry Mindless, maar ik kan me hier wel verplaatsen in de irritatie van acht.zes. Ik vind spiritualiteit en vooral meditatie interessant en ben me hier meer in het verdiepen momenteel. Maar ik vind echt dat je een beetje begint door te draven wanneer je het gaat prediken alsof dit de oplossing, het wonderelixer, is voor alle mentale problemen. Dat veel psychiatrische problematiek van 'spirituele aard' is, kan jouw mening zijn, maar is gezien de kennis de mensheid in de afgelopen tig jaren verzameld heeft ook niet meer dan dat: een mening. Het is wél zo dat mensen met psychiatrische stoornissen vaak baat hebben bij meditatie, omdat ze hierdoor met bepaalde aspecten van hun ziekte beter kunnen leren omgaan. Dus dat meditatie interessant voor ze kan zijn is niet iets waar we over hoeven te discussiëren volgens mij. Maar dat staat niet gelijk aan genezing.
Wat kan ik zeggen... Meditatie ís genezing. Het ervaren van de eigen pure zelf is meditatie, is genezing, is de oplossing voor alle mentale problemen. Het is niet iets voor erbij om te assisteren in beter kunnen omgaan met een ziekte of aandoening. Dat kan het zijn, wanneer gedacht wordt dat meditatie iets is dat jij doet. Maar dan is meditatie slechts een troost, een manier om ons door dit zware bestaan heen te loodsen. Nee, meditatie is veel meer dan dat.

Maar ja, dat beweren is nogal wat en ik zie hoe ik op die manier snel over kan komen als arrogant en betweterig. Of tenminste, dat mijn manier van het te brengen arrogant kan zijn/overkomen. Soms word ik gefrustreerd wanneer mensen heel stellig redeneren vanuit meer conventionele denkwijzen. Alleen omdat die denkwijzen erkend zijn, betekent niet dat ze waarheid zijn, of zelfs dat per se gebouwd moet worden op die ondergrond van kennis. Mijn frustratie hierover is echter mijn probleem en daar moet ik beter mee om leren gaan, dat weet ik.

'Het interesseert me persoonlijk niet wat er aangetoond is.' Mja, oké, vind ik apart, een sterke mening hebben over een onderwerp zonder je iets aan te trekken van, of je te interesseren voor wat aangetoond is, de (zeer interessante!) geschiedenis van de psychiatrie reikt ver en we weten nog lang niet alles, maar toch al veel meer over deze tak van de geneeskunde dan vroeger. Maar die beslissing is aan jou. Echter, als je je niet verdiept in wat er bekend is over psychiatrische stoornissen - die inderdaad zoals acht.zes zegt vaak een neurobiologische basis hebben - dan vind ik dat je er ook niet zo'n stellige beweringen over zou moeten doen naar anderen toe. Ik vind het bij dit soort discussies altijd erg bijzonder hoe overtuigt je bent van je eigen (controversiële) standpunt terwijl je alle bestaande kennis waar in principe legio bewijs voor is in de wind slaat. En andermans ervaring ook. De manier waarop je dit soort dingen brengt komt soms zo overtuigd van je eigen ideeën over dat het bijna arrogant aandoet, terwijl ik weet dat je verre van arrogant bent en het zo ook absoluut niet bedoelt omdat het je intentie is om mensen te helpen. Maar denk er inderdaad ook even over na hoe dit op anderen overkomt, die zichzelf níet hebben weten te genezen. Als meditatie echt zo'n wondermiddel was dan was de wereld al lang van geestelijke stoornissen verlost. Dat jij aandachtsproblematiek en andere problemen met meditatie hebt kunnen oplossen, is fijn voor jou maar zegt helaas niets over de effectiviteit van spiritualiteit en meditatie bij AD(H)D en andere stoornissen in het algemeen.
Ja, ik geef ook toe dat ik bijzonder arrogant postte gisteren waarvoor sorry aan acht.zes.

Zoals ik eerder ook gezegd heb is het niet zo dat ik vind dat psychiatrie geen waarde en plek heeft in de wereld. Wat ik wel beweer is dat spiritualiteit op een ander niveau opereert. Psychiatrie onderzoekt in mijn ogen de mens op het mentale vlak. Spiritualiteit daarentegen heeft een directe benadering waarbij genezing op energetisch niveau plaatsvindt. Welke een hoger niveau is, omdat door je energie te helen, het mentale niveau dat daaronder ligt ook automatisch geheeld wordt. Ja, ik weet dat dit ook weer nogal een stelling is, maar dat is in mijn ogen hoe het werkt. Je kunt de langzame manier van zoeken naar genezing door meer conventionele geneeskunde toepassen (wat binnen die 'realm' ook gewoon echt is en werkt tot bepaalde hoogte), of je kiest de directe methode die doorwerkt in de lagere niveau's.

Meditatie is geen wondermiddel omdat het niet een quick fix is. Daarom is de wereld niet verlost van geestelijke stoornissen. Omdat mensen een quick fix willen en omdat mensen een rigide idee hebben van zichzelf en hun problematiek. Niet omdat meditatie niet werkt. Meditatie werkt en verricht wonderen. Maar dit is een rare tijd waarin we tijdelijk de absolute noodzaak van meditatie vergeten zijn.

Maar nogmaals, ondanks dat is het dus wel zo dat ik mij bijzonder arrogant uitgelaten heb hier gisteren. :( Klote om dat van mezelf zo terug te lezen, maar het is gebeurd en ik zal hierop moeten reflecteren.

Acht.zes vertelt hier zelf boven dat hij de spirituele weg ook behandeld heeft en het heeft hem niet geholpen. Nou, dat kan toch? Neem wat hij zegt serieus. Accepteer dat hij dit anders ervaren heeft. Is het feit dat het jou wel geholpen heeft meer waard dan het feit dat het hem niet geholpen heeft? In jouw ogen heeft hij dan waarschijnlijk het wonder achter meditatie nog niet ontdekt, maar jouw waarheid is niet een waarheid voor iedereen. Door het neer te zetten alsof dat wel zo is, kun je mensen kwetsen die vanalles geprobeerd hebben maar blijven worstelen met hun problematiek en zet je daarnaast ook de kennis vergaard door al die duizendtallen mensen op deze aardbol die hun leven lang studie en onderzoek hebben gedaan naar de oorsprong en behandeling van psychiatrische stoornissen neer als een lachertje. Waarom? Waarom plaats je jouw ervaring boven andermans ervaring, en boven de gedragswetenschap en psychiatrie?
Het is niet dat ik andermans meningen niet respecteer. Of onderzoek naar oorsprong en behandeling van psychiatrische stoornissen. En ik wil niet zozeer 'mijn' ervaring daar boven stellen. Ik beweer slechts dat er voor genezing een directe methode is en dat niet per se gebouwd moet worden op de basis gezet door wat we weten van het verleden. Als men dat doet namelijk, dan kan het zo zijn dat men elke keer de mogelijkheid voor zichzelf uitsluit om tot iets fundamenteel nieuws te komen, omdat men bouwt op steeds dezelfde fundering.

Aangezien veel psychiatrische stoornissen voor een groot deel hun oorsprong vinden in het brein - een disbalans van neurotransmitters of zelfs bepaalde afwijkende structuren - is het ook helemaal niet gek en zelfs te verwachten dat velen misschien wel geholpen maar NIET genezen zullen worden door meditatie. Nu niet, en in de toekomst niet. Net zoals dat meditatie geen kanker kan genezen, kan het ook niet op zichzelf staand, in zijn eentje, een verstoorde neurobiologie verhelpen. En ik neem aan dat je tegen kankerpatiënten ook niet zegt dat het aan hun instelling die niet spiritueel genoeg is ligt dat ze nog niet genezen zijn. Althans, dat mag ik toch hopen.
Wat als het brein en zijn gehele biologische samenstelling op zijn beurt weer zijn oorsprong heeft in de spirituele "dimensie"? Dat is namelijk wat ik beweer.

En zoals meestal ligt daar denk ik het misverstand. Ik zie de wereld niet als fundamenteel gegrond in materie, maar in bewustzijn. Dus ja, ik denk dat zelfs ziektes als kanker een spirituele oorsprong kunnen hebben. En dus ook een spirituele genezing. Begrijp ik dat deze uitspraak compleet in het verkeerde keelgat van mensen kan schieten? Natuurlijk begrijp ik dat... Maar betekent dat, dat ik dan maar moet zwijgen en doen alsof spirituele heling niet echt is?

Excuses voor de felle toon, maar dit soort reacties stuiten mij altijd nogal tegen de borst.
Geen excuses nodig. Ik ben degene die zijn excuses moet aanbieden. Over mijn toon en houding. Alsnog neem ik niets terug over dat spirituele genezing echt is en in staat om alle mentale aandoeningen te helen, mits men echt serieus is over meditatie.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@ Mindless:

Dank voor je reactie. :)

Ja, ik heb me wat geirriteerd gisteren, maar ben op tijd uit de discussie gestapt voordat ik me er echt druk over ging maken.

Ik heb ontzettend hard aan mezelf gewerkt de laatste jaren en heb depressie en angststoornis verslagen en de ADD klachten terug kunnen brengen naar een aanvaardbaar niveau, met wat hulp uit de zorg. Het laatste wat ik van de zorg heb aangeboden gekregen is, hoe ironisch, een cursus mindfulness.
Die cursus mindfullness was uiterst interessant en geeft me weer wat meer handvaten om met mijn ADD om te gaan en om een fijn leven te leiden. Maar het is maar een klein stukje in het geheel wat dus heeft geleid naar geweldige verbetering van mijn situatie
En dan suggereert iemand dat al dat harde werk om er weer bovenop te komen verspilde moeite is want ik had gewoon de verkeerde instelling en alleen mindfulness en meditatie was al genoeg geweest en dan kan ik wel zeggen dat ik er 100% van overtuigd ben dat dit in mijn geval echt niet gewerkt zou hebben.

Als je een hekel krijgt aan mij, so be it. Dat maakt mij niet uit.

Eigenlijk vond ik bovenstaande regel nog het ergst, he just don't care... maar goed, er zat bij jou ook wat frustratie en dan kan ik me voorstellen dat je zoiets schrijft.

Uiteraard excuus geaccepteerd, wat mij betreft niks aan de hand.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja dat was best een kut opmerking. En weet je, ondanks dat ik misschien zo overkom dat ik het allemaal wel weet, is er een kant van mij die klein is, zichzelf wil bewijzen, bang is ongelijk te hebben, etc. Een kant die bovenkomt wanneer ik veel stress ervaar door werk en dergelijke. En die kant wil nog weleens spiritualiteit misbruiken voor die dingen. Ik wil dan weleens vergeten dat de wijze manier om met dingen om te gaan, niet de meest directe is.

Ik denk wat ik wilde zeggen, is dat het uiteindelijk het belangrijkste is dat we onze weg terug vinden naar die directe genezing. Dat dat belangrijker is dan wat iemand van mij vindt. Maar dit is niet de manier om dat te doen. Het is ook belangrijk om respect- en liefdevol met elkaar om te gaan. Wat ik wil zeggen, i do care...

Het is ook zo verwarrend om over deze zaken te praten. Wat ik met meditatie of spiritualiteit bedoel, kan iets heel anders zijn dan wat een ander denkt. Laat ik in ieder geval zeggen dat ik meditatie boven alles meer zie als wat wij zijn, dan wat wij doen. Onze essentie. En die essentie is in staat tot directe genezing en daardoor is in mijn ogen al het andere een omweg. Wat echter niet wil zeggen dat het vergeefs of verspilde moeite is. We bewandelen allemaal onze eigen weg en op bepaalde momenten is het wellicht vereist om die omweg te nemen. Hoe paradoxaal dat misschien ook is. Ik ben echter door het ontdekken (van misschien slechts een glimp) van die essentie, zo gefascineerd geraakt hierdoor, dat er weldegelijk iets is dat in staat is ons te genezen op een fundamentele manier. En ik wil dat zo graag delen. Maar ik druk me daar zo vaak ongelukkig in uit.

Fijn dat er geen hard feelings zijn. :)

Vaper

Fijn dat jullie het terug hebben bijgelegd, leuk om te lezen allemaal.
Ik denk waar het om draait is dat ieder zijn weg moet vinden in de wereld. Voor de ene is meditatie het hulpmiddel, voor de ander is dat mindfullness, voor nog een ander is dat gebruiken, of sporten, of ....
Op zich maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang jij maar vindt wat voor jou helpt, dat is de uitdaging van het leven.

Voor mij is dat ook meditatie geworden, zeker na gisterenavond nog es het voorrecht gekregen te hebben meditatielessen te krijgen van een persoon waar ik naar op kijk. Ik ben nu terug vastberaden om meditatie terug een plaats te geven in m'n leven.
Of dit voor iedereen een oplossing kan zijn laat ik in het midden, maar ik geloof dit graag.
Ik kan je inzet om anderen te overtuigen dat meditatie het van het is wel begrijpen, @Mindless maar misschien moet je de mensen dat zelf laten ontdekken. Als ze dit nodig hebben in dit leven zal het lot hen daar zelf wel naar toe sturen, net zoals bij jou en bij mij. Meditatie is niet iets wat opgedrongen mag worden het is iets dat je zelf moet ontdekken. Zelf praat ik hier ook graag over met andere mensen. Ik gooi soms es een visje uit om te kijken of er interesse is om daar een gesprek over te voeren. Je merkt meestal onmiddellijk of de persoon ervoor open staat of niet. Als die er niet voor open staat heeft het ook geen zin daar dieper op in te gaan.

Meditatie is ook niet het grote geheim waar iedereen door genezen kan worden, maar het kan wel een hulpmiddel zijn om op een andere manier tegen het leven en al haar kwalen aan te kijken. Ik zeg duidelijk kan, vroeger kon ik het ook niet opbrengen om gedisciplineerd elke dag te mediteren en m'n gedachten los te laten. Ik hoop dat ik het nu wat langer zal volhouden. Waar meditatie voor mij om draait is het vinden van rust en of je het geloofd of niet, ieder van ons heeft die rust in zich maar die kan je slecht bereiken door te oefenen.

Voor mij was gisteren een keerpunt in m'n leven. Eerlijk toe geven, de dag ervoor heb ik van een vriend wat weed gekregen. 's avonds heb ik enkele kruimeltjes in een sigaretje gedaan en opgerookt. Het was te weinig om er iets van te voelen. Maar nu kom ik er niet meer aan. Ben wel trots op mezelf dat het al 2 dagen in de kast ligt en ik er kan afblijven, net hetzelfde als van die CDB en de drank. Al de hele week geen druppel alcohol meer aangeraakt, trouwens.
Ik haal het meeste moed om door te zetten door erin te geloven dat je nuchter dieper kan gaan in meditatie. Een paar jaar geleden heb ik ook lessen gevolgd en na enkele lessen kon ik naar mijn gevoel al in diepe meditatie komen. Ben toch stiekem benieuwd hoe het me de komende weken zal afgaan. Ok, ik weet dat je geen verwachtingen mag stellen in meditatie, maar voor het moment kan ik het me nog niet laten, dat komt nog wel als het meer een gewoonte is geworden denk ik.

Vaper

Hier zit ik dan met mijn goede voornemens. Deze week op bezoek geweest bij een vriend en we hebben wat zitten praten over weed en CDB. Om een lang verhaal kort te maken ben ik daar buitengestapt met wat weed in m'n zakken. Het heeft hier een paar dagen in m'n kast gelegen, maar gisteren kwam er dan toch een moment dat de drang te sterk werd en ik maar een stickietje heb gerookt. Gelukkig was het geen al te straffe en ben ik er ook niet stoned of high van gekomen maar toch.
Ik voel me enorm schuldig nu en heb het gevoel dat ik gefaald heb. Gelukkig geeft dit me nu de kracht om verder clean te blijven. Ik ben terug vastberaden om er niet meer aan te komen. Nu weet ik dat het gevoel waar ik naar streef er niet zal komen door weed te gebruiken. Het zal wellicht moeilijk blijven om er nu niet meer aan te komen en ik kan alleen maar hopen dat het gevoel dat ik nu heb zal blijven hangen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ken het gevoel. Maar dat schuldgevoel is een dubbele valstrik. Want omdat je teleurgesteld bent in jezelf praat je jezelf down, waardoor het des te aanlokkelijker wordt om het de volgende dag gewoon weer te gebruiken. Gedachten als "ik heb het nu toch verpest, dus kan ik het net zo goed weer doen vanavond" zijn zo venijnig.

Zo vaak ben ik daar ingetrapt. Maar op een gegeven moment leer je dat beter doorzien en moet je vooral alert blijven. Niet slechts hopen, dat haalt niks uit. Je moet scherp en bewust blijven, dat is nog belangrijker dan daadwerkelijk van die wiet afblijven. Zo heb ik donderdag avond om mijn 4 daagse weekend in te luiden samen met een vriend sinds lange tijd weer eens een lekkere amnesia haze gevaped. Direct de volgende dag (gisteren dus) meteen al weer de gedachte van waarom vanavond ook niet even lekker in mijn eentje aan de AH? Op zo'n moment moet je scherp en daadkrachtig zijn en gewoon nee zeggen tegen jezelf. Anders wordt het heel snel heel makkelijk om er dagelijks aan te gaan zitten. En lukt dit niet goed, dan is het op het moment gewoon niet veilig voor je om überhaupt wiet te gebruiken.

Zo nu en dan met vrienden heb ik ook weleens zoiets van waarom zou ik eigenlijk iets moeten gebruiken? En dan doe ik het niet en dan mis ik het ook helemaal niet. Je moet eigenlijk tegenover jezelf bewijzen dat je sterk bent en je eigen wil boven die gluiperige gedachten staat die je keer op keer een verslaving in werken. Daarnaast natuurlijk het meditatie verhaal wat ervoor zorgt dat je in eerste instantie al helemaal geen hunkering ervoor voelt.

Vaper

Ik ken het gevoel. Maar dat schuldgevoel is een dubbele valstrik. Want omdat je teleurgesteld bent in jezelf praat je jezelf down, waardoor het des te aanlokkelijker wordt om het de volgende dag gewoon weer te gebruiken. Gedachten als "ik heb het nu toch verpest, dus kan ik het net zo goed weer doen vanavond" zijn zo venijnig.

Daarin kan ik je volgen. Gelukkig gaat het er in m'n hoofd nu wel positiever aan toe. Meer van "ok ik heb het geprobeerd maar eigenlijk heb ik niet het gevoel gehad waar ik op hoopte". Ik besef nu dat weed me altijd een vals gevoel van rust heeft gegeven. Rust, zoals reeds gezegd ben ik nu aan het zoeken in m'n meditatie. Ik heb meer motivatie gekregen nu om me daarin te verliezen.

En lukt dit niet goed, dan is het op het moment gewoon niet veilig voor je om überhaupt wiet te gebruiken.

'Veilig om weed te gebruiken' Is weet gebruiken ooit veilig? Ik denk van niet. Op de psychiatrie hebben ze het er bij mij ingepompt dat elke joint die je gebruikt paranoia kan triggeren. En dat klopt wel, ik heb me vaak zo gevoeld. Wat ik niet wist echter is dat dat gevoel wel eens kan blijven hangen voor de rest van je leven. Misschien was het gewoon bangmakerij, maar ik ben dat echt beginnen geloven.

e moet eigenlijk tegenover jezelf bewijzen dat je sterk bent en je eigen wil boven die gluiperige gedachten staat die je keer op keer een verslaving in werken.

Je hebt gelijk daarin, de laatste dagen veel lopen nadenken hierover en nu voel ik me wel sterker dan toen ik deze blog begonnen ben. Ik heb ook lopen nadenken over de momenten dat ik zonder weed zat en liep te Craven, zoeken naar weed die ik toch niet had. Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. En dat is nu een gevoel dat ik niet meer wil. Dit gevoel is zelfs sterker geworden dan het gevoel dat ik terug wil gebruiken.

Daarnaast natuurlijk het meditatie verhaal wat ervoor zorgt dat je in eerste instantie al helemaal geen hunkering ervoor voelt.

Ik heb de draad terug opgepakt met mediteren en moet zeggen dat het goed voelt. Ik kan je begrijpen als je zegt dat je dan geen hunkering meer voelt. Stilletjes aan zal dat wel komen, ik doe het rustig aan. Helaas moet ik zeggen dat ik nu niet zo diep geraak als anderhalf jaar terug. Ik had een beetje gehoopt dat ik de draad terug zou kunnen oppikken maar nu heb ik het gevoel dat ik terug vanop 0 moet herbeginnen. Dan is dat maar zo.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Daarin kan ik je volgen. Gelukkig gaat het er in m'n hoofd nu wel positiever aan toe. Meer van "ok ik heb het geprobeerd maar eigenlijk heb ik niet het gevoel gehad waar ik op hoopte". Ik besef nu dat weed me altijd een vals gevoel van rust heeft gegeven. Rust, zoals reeds gezegd ben ik nu aan het zoeken in m'n meditatie. Ik heb meer motivatie gekregen nu om me daarin te verliezen.
Inderdaad een soort vals gevoel van rust. Maar toch... wiet heeft me dan ook weer zo vaak geholpen wanneer het léék alsof ik op mezelf geen rust kon vinden. Het is dan ook wel echt rust denk ik, maar je betaald er altijd een prijs voor en dat is de vermindering van je helderheid/bewustheid.

'Veilig om weed te gebruiken' Is weet gebruiken ooit veilig? Ik denk van niet. Op de psychiatrie hebben ze het er bij mij ingepompt dat elke joint die je gebruikt paranoia kan triggeren. En dat klopt wel, ik heb me vaak zo gevoeld. Wat ik niet wist echter is dat dat gevoel wel eens kan blijven hangen voor de rest van je leven. Misschien was het gewoon bangmakerij, maar ik ben dat echt beginnen geloven.
Goede vraag om jezelf te stellen. Ik denk dat het wel veilig kan zijn, wanneer je diep geaard bent in jezelf en daardoor je gevoel van welzijn vanuit een diepere plek in jezelf haalt. Maar ja, waarom zou je dan nog wiet gebruiken...

Edit: nu realiseer ik me dat ik mezelf van hierboven tegenspreek. Aargh... Hier maar eens diep op reflecteren denk ik.

Je hebt gelijk daarin, de laatste dagen veel lopen nadenken hierover en nu voel ik me wel sterker dan toen ik deze blog begonnen ben. Ik heb ook lopen nadenken over de momenten dat ik zonder weed zat en liep te Craven, zoeken naar weed die ik toch niet had. Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. En dat is nu een gevoel dat ik niet meer wil. Dit gevoel is zelfs sterker geworden dan het gevoel dat ik terug wil gebruiken.
Het is een kwestie van vertrouwen in je eigen kracht opbouwen denk ik. Geloven dat je met gemak verleidingen kunt weerstaan. Als je gelooft dat je dat niet kunt, dan moet je dus het tegendeel tegenover jezelf bewijzen door het in de praktijk te brengen. Als je toegeeft aan verleidingen, zal dat vertrouwen weer minder worden, maar ik denk wel dat als je er over het algemeen voor zorgt dat er een stijgende lijn zit in vertrouwen opbouwen aangaande je eigen (wils)kracht, dat je wel goed zit. Je gaat namelijk toch weleens toegeven aan verleidingen en dan is het denk ik beter om niet té streng voor jezelf te zijn.

Ik heb de draad terug opgepakt met mediteren en moet zeggen dat het goed voelt. Ik kan je begrijpen als je zegt dat je dan geen hunkering meer voelt. Stilletjes aan zal dat wel komen, ik doe het rustig aan. Helaas moet ik zeggen dat ik nu niet zo diep geraak als anderhalf jaar terug. Ik had een beetje gehoopt dat ik de draad terug zou kunnen oppikken maar nu heb ik het gevoel dat ik terug vanop 0 moet herbeginnen. Dan is dat maar zo.
Allemaal een kwestie van geloof denk ik. Als je nu gelooft dat het makkelijk zal zijn om meditatief te zijn, dan manifesteert jouw werkelijkheid dat. Al jaren verteld mijn verstand me dat het moeilijk is om meditatief te zijn, maar door simpelweg daarvóór te blijven, voordat ik die gedachte aanhoor, dan bén ik al meditatief. Het is een spelletje dat ons verstand/ego met ons speelt. Het is eigenlijk een enorm indrukwekkend iets. Het ego heeft het vermogen om tegen zichzelf te liegen, waardoor het plausibele ontkenning creëert. Door middel van enorm slimme en sluwe gedachten maken we onszelf wijs dat bepaalde dingen zeer complex zijn, terwijl ze dat in werkelijkheid helemaal niet zijn. En zo zorgen we ervoor dat we onszelf ervan overtuigen dat we gebonden zijn aan die dingen. Maar het is slechts een kwestie van dat doorzien en die gedachten te 'doden' op het moment dat ze in leven komen. Daarom is bewustzijn zó cruciaal.

Spirituele vooruitgang kun je denk ik niet echt kwijtraken. Het is niet als gewone kennis die je kunt vergeten. Je hebt er altijd de beschikking over als je jezelf in de juiste state of mind weet te krijgen.

En je hebt gelijk, stilletjes zal het wel komen. :) Niet teveel tegelijk willen, want dat werkt juist averechts. Onder de radar van het ego blijven. :)

Vaper

Hey @Mindless
Ten eerste wil ik je bedanken om steeds maar te reageren op m'n uitspraken. Ik vind het wel leuk om voor de verandering eens te kunnen communiceren met iemand die spiritualisme ook in zijn leven heeft toegelaten. Zo ken ik er helaas niet veel.

Verslaving vervangen door spiritualisme, in mijn geval boeddhisme lijkt me wel een positief alternatief dat kan helpen me van de weed af te houden. Al m'n hele leven ben ik geboeid door boeddhisme maar heb het door het gebruik van weed nooit in de praktijk gebracht. Weed gebruiken lijkt een beetje op mediteren zij een vriend me onlangs. Voor mij maakt het gebruik van weed het moeilijker om tot een diepe toestand van meditatie te komen. Alhoewel ik vroeger, als ik gebruikte, het tegendeel zou durven beweren.

Weed benevelt inderdaad je geest en/of ego en laat je geloven dat je ontspannen bent, maar met meditatie bereik ik een ander gevoel van ontspannen zijn, mettertijd zal dit waarschijnlijk zelfs een dieper gevoel van ontspanning worden. En ik moet je gelijkheden in wat je zei in een van je vorige posts, nl dat meditatie een deel van je leven kan worden en dat je zonder te mediteren het gevoel van 'rust' ook kan bekomen. Ik herinner me nog dat ik dat een aantal jaren terug wel kon, maar nu nog niet. Ik ben het gelijk een beetje verleerd. De theorie ken in nog, maar de praktijk brengt me nog niet zo diep als toen. Het is niet dat je nu kan herbeginnen waar je destijds gestopt bent, het gevoel vervaagt. Ik ben er van overtuigd dat ik dit gevoel binnenkort terug zal kunnen meenemen in mijn dagelijks leven.

En als ik nu effe heel diep mag gaan, moet ik zeggen dat het ego niet bestaat. Gedachten maak je niet zelf, gedachten komen en gedachten gaan. Je moet met je ego maar eens proberen om je gedachten stop te zetten. Je wilt met je ego geen gedachten meer, maar toch blijven ze komen. Eens je je daarvan bewust bent kan je een gedachte herkennen en ze tijdig loslaten, terwijl je je anders laat meesleuren door deze gedachte. Go with the flow is geen goede uitspraak als je wil mediteren, herken de flow en laat de flow los zou beter zijn. Wat ik oa heb geleerd is de mantra samma araghang te gebruiken om gedachten een halt toe te roepen. Deze mantra denken en vanuit je centrum laten klinken, dat is iets dat me momenteel goed helpt om mn gedachten tijdens de meditatie onder controle te houden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja joh, ik grijp elke kans aan om hierover met mensen te praten. :wink: Want inderdaad: niet veel mensen praten erover of interesseert het überhaupt. Dus jij ook bedankt. :)

Het is niet dat je nu kan herbeginnen waar je destijds gestopt bent, het gevoel vervaagt.
Maar is dat zo? Begin je niet altijd waar je al bent? Want waar je echt bent, is het doel van meditatie: blijven waar je bent, zonder jezelf te verliezen in het verstand.

Zelfs van meditatie maken we iets wat het niet is. We maken er een soort oefening van waar je beter in kunt worden, wat je langer kunt volhouden. Maar de meester mediteerders zijn kleine kinderen. En zij hoeven niets 'vol te houden'. Ze zijn gewoon zichzelf en hoeven niet ergens te komen waar ze nu nog niet zijn. Om met meditatie iets te bereiken wat je nu nog niet bereikt hebt, ik denk dat dat een grote illusie is. Je bent alreeds wat je wilt bewerkstelligen, dus het idee is eerder om als dat te verblijven, zonder doel om iets anders/beters te worden. En paradoxaal genoeg, ga je dan juist vanzelf meer de diepte in en ontdek je meer van je essentie...

En inderdaad, ego bestaat niet. Alleen leven we alsof dat wel zo is, ook al weten we intellectueel gezien wel dat het ego niet bestaat. Neem mezelf bijvoorbeeld, ik zit hier altijd over ego te praten en "weet" precies hoe het allemaal werkt (wink :wink: ), maar in de praktijk opereer ik dan vaak juist vanuit ego en praktiseer ik het tegenovergestelde van die theorie. Je kunt wel zeggen dat ik een flink spiritueel ego heb opgebouwd...

We voelen ons vaak lichamelijk alsof het wel bestaat, dus dat is waar we naar leven. Want het gevoel (hart) ligt dichter bij ons wezen dan het intellect (hoofd). Het punt is dus denk ik om ons verleden, wat we meedragen in het lichaam als een soort verkramping van energie, los te laten. Wat je dus in feite doet met meditatie.

Vaper

Maar is dat zo? Begin je niet altijd waar je al bent? Want waar je echt bent, is het doel van meditatie: blijven waar je bent, zonder jezelf te verliezen in het verstand.

Daar ben ik het een beetje met oneens, of anders misbegrepen. Je hebt volgens mij verschillende diepte's in meditatie. Ik bedoelde gewoon dat ik nu niet meer op hetzelfde level zit als waar ik destijds gestopt ben. Ik moet terug door dezelfde poorten die ik al eens ben doorgegaan. Ik weet zo nog goed dat ik op het laatst gemakkelijk een uur kon zitten en daarna het gevoel had dat het maar 15min waren. De tijd stond als het ware stil. Dat is nu voorlopig nog niet zo. Een half uur zitten duurt in m'n hooft dan ook een half uur. Ik kan mezelf nog niet verliezen in de tijd omdat ik nog niet diep genoeg kan gaan, het is voorlopig nog een oppervlakkige vorm van meditatie. Misschien is het zelfs nog geen meditatie maar is het gewoon stilzitten en de gedachten laten gaan. Wanneer wordt stilzitten mediteren?

Maar de meester mediteerders zijn kleine kinderen. En zij hoeven niets 'vol te houden'. Ze zijn gewoon zichzelf en hoeven niet ergens te komen waar ze nu nog niet zijn

Toch wel, ik heb 2 kinderen en meditatie is ze nog vreemd. Ik ben me ervan bewust dat ze dichter tegen hun innerlijke rust staan dan volwassen personen omdat zij minder lang dan ons uit een toestand van niet zijn komen. Maar nu moet hen iemand de weg tonen naar die innerlijke rust en ook zij zullen moeten oefenen, minder intens dan wij, maar toch. Het is niet een toestand waar je van nature terecht kan komen, tenzij in je slaap misschien. Iemand moet je het pad dat je kan volgen tonen.

Zelfs van meditatie maken we iets wat het niet is. We maken er een soort oefening van waar je beter in kunt worden, wat je langer kunt volhouden

Met mediteren kan je een andere geestestoestand bereiken. Je kan een moment van volledige rust bereiken. Dat bereik je niet zomaar geloof ik, je moet effectief wel oefenen. Het is niet zo dat meditatie voor iedereen is weggelegd, je moet er een zekere vorm van discipline voor hebben, je mag niet verwachten dat je van de eerste sessie direct heel diep kan gaan. Hiervoor moet je toch oefenen. Hoe meer je mediteert hoe dieper je kan gaan, hoe langer je het kan volhouden. Mocht dit niet zo zijn zouden we allen meesters zijn in meditatie en zou ons dit niet moeten aangeleerd worden.

We voelen ons vaak lichamelijk alsof het wel bestaat, dus dat is waar we naar leven. Want het gevoel (hart) ligt dichter bij ons wezen dan het intellect (hoofd). Het punt is dus denk ik om ons verleden, wat we meedragen in het lichaam als een soort verkramping van energie, los te laten. Wat je dus in feite doet met meditatie.

Inderdaad, het verleden loslaten, maar ook de toekomst. Tijdens een meditatie sessie moeten we hier en nu zijn, niet met onze gedachten verdwaald in het verleden of de toekomst.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Daar ben ik het een beetje met oneens, of anders misbegrepen. Je hebt volgens mij verschillende diepte's in meditatie. Ik bedoelde gewoon dat ik nu niet meer op hetzelfde level zit als waar ik destijds gestopt ben. Ik moet terug door dezelfde poorten die ik al eens ben doorgegaan. Ik weet zo nog goed dat ik op het laatst gemakkelijk een uur kon zitten en daarna het gevoel had dat het maar 15min waren. De tijd stond als het ware stil. Dat is nu voorlopig nog niet zo. Een half uur zitten duurt in m'n hooft dan ook een half uur. Ik kan mezelf nog niet verliezen in de tijd omdat ik nog niet diep genoeg kan gaan, het is voorlopig nog een oppervlakkige vorm van meditatie. Misschien is het zelfs nog geen meditatie maar is het gewoon stilzitten en de gedachten laten gaan. Wanneer wordt stilzitten mediteren?
Ja, zo bedoelde je.

In mijn ogen wordt het meditatie wanneer het idee dat je iets kunt bereiken mét meditatie weg is. Dat gezien wordt dat de meditatie zelf het doel is, niet het middel tot iets anders (een staat van diepe(re) vrede of zo). Want als er nog steeds een doel is, dan ben je niet volledig in het hier en nu, maar gedeeltelijk in de toekomst (fantasie). Vanaf dat moment dat je al je doelen loslaat, begint de meditatie, welke een compleet open en accepterende staat van bewustzijn is. In die ontvankelijke staat kunnen dan vervolgens gedachten en gevoelens opkomen, welke je in het accepterende 'licht' van jouw bewustzijn houdt om ze terug te brengen naar hun oorspronkelijke staat van puur bewustzijn (jezelf). Uiteraard is er wel een gradatie van vredigheid, of anders gezegd: afwezigheid van gedachten. Maar ik denk dat het er hoofdzakelijk om gaat dat je geniet van simpelweg 'zijn' en dat je verlangen naar iets anders dan dit moment weg is.

Toch wel, ik heb 2 kinderen en meditatie is ze nog vreemd. Ik ben me ervan bewust dat ze dichter tegen hun innerlijke rust staan dan volwassen personen omdat zij minder lang dan ons uit een toestand van niet zijn komen. Maar nu moet hen iemand de weg tonen naar die innerlijke rust en ook zij zullen moeten oefenen, minder intens dan wij, maar toch. Het is niet een toestand waar je van nature terecht kan komen, tenzij in je slaap misschien. Iemand moet je het pad dat je kan volgen tonen.
Ja dat is waar. En ik denk ook echt wel dat een verlichte meester - iemand die van de onschuld van een klein kind en vervolgens door het kwijtraken van die onschuld tijdens de pubertijd en daarna, en dan vervolgens bewust heeft gekozen terug te komen naar die onschuld en zo ware volwassenheid bereikt - meer is dan het bewustzijn van het onschuldige kind. Hij/zij heeft nu namelijk geleerd wat het is om zonder goedheid (God, as you will...) te leven. Hij/zij heeft in eigen ervaring gezien hoe het is om als een ego in deze wereld te leven en wat het is om diep te lijden, waardoor compassie geleerd is voor anderen die ook lijden. Een klein kind is puur (niet allemaal...), maar ook naïef. Een meester is niet naïef, doch puur.

Met mediteren kan je een andere geestestoestand bereiken. Je kan een moment van volledige rust bereiken. Dat bereik je niet zomaar geloof ik, je moet effectief wel oefenen. Het is niet zo dat meditatie voor iedereen is weggelegd, je moet er een zekere vorm van discipline voor hebben, je mag niet verwachten dat je van de eerste sessie direct heel diep kan gaan. Hiervoor moet je toch oefenen. Hoe meer je mediteert hoe dieper je kan gaan, hoe langer je het kan volhouden. Mocht dit niet zo zijn zouden we allen meesters zijn in meditatie en zou ons dit niet moeten aangeleerd worden.
Dat is wel waar ja. We zijn denk ik allemaal meesters in potentie. We zijn zaadjes met de volledige potentie om uit te groeien tot een magnifieke boom, maar de meesten zullen in dit leven altijd slechts een zaadje blijven.

Inderdaad, het verleden loslaten, maar ook de toekomst. Tijdens een meditatie sessie moeten we hier en nu zijn, niet met onze gedachten verdwaald in het verleden of de toekomst.
Daar kan ik het niet meer dan mee eens zijn. :) En eigenlijk is het ook makkelijk, omdat verleden en toekomst überhaupt niet bestaan en dat dit altijd slechts concepten zijn geweest. Goed om soms bij stil te staan en even goed hard te lachen om hoe serieus we tijd nemen. :wink:

Vaper

In mijn ogen wordt het meditatie wanneer het idee dat je iets kunt bereiken mét meditatie weg is. Dat gezien wordt dat de meditatie zelf het doel is, niet het middel tot iets anders (een staat van diepe(re) vrede of zo). Want als er nog steeds een doel is, dan ben je niet volledig in het hier en nu, maar gedeeltelijk in de toekomst (fantasie). Vanaf dat moment dat je al je doelen loslaat, begint de meditatie, welke een compleet open en accepterende staat van bewustzijn is. In die ontvankelijke staat kunnen dan vervolgens gedachten en gevoelens opkomen, welke je in het accepterende 'licht' van jouw bewustzijn houdt om ze terug te brengen naar hun oorspronkelijke staat van puur bewustzijn (jezelf). Uiteraard is er wel een gradatie van vredigheid, of anders gezegd: afwezigheid van gedachten. Maar ik denk dat het er hoofdzakelijk om gaat dat je geniet van simpelweg 'zijn' en dat je verlangen naar iets anders dan dit moment weg is.

Je hebt gelijk, door mijn vorige ervaringen met meditatie verlang ik er te hard naar die toestand van toen terug te bereiken. Ik geloof nu dat ik die maar zal kunnen bereiken als ik mijn verlangen laat varen. Gewoon mediteren en blij zijn, openstaan voor wat komen zal, gewoon zijn. Dat is de uitdaging, geen verwachtingen koesteren, dit belemmert je alleen maar om meer diepgang te vinden.

Ik lees ook dat je het hebt over een verlichte meester, helaas zijn deze maar dun gezaaid. Owh wat zou ik ervoor over hebben om zo eens iemand te ontmoeten. Ik geloof niet dat dit nog voor me weggelegd is in dit leven. Ze lopen er ook niet met te koop he. Ik ben allang tevreden dat ik lessen krijg door iemand die jaren in Thailand tussen de boeddhisten heeft gezeten en veel boen wil verdienen door zijn ervaringen met ons te delen.

Dat is wel waar ja. We zijn denk ik allemaal meesters in potentie. We zijn zaadjes met de volledige potentie om uit te groeien tot een magnifieke boom, maar de meesten zullen in dit leven altijd slechts een zaadje blijven.

Wat zeg je dat mooi, we zijn inderdaad zaadjes, of we uitkiemen tot een mooie boom hangt ook deels af van de bodem waarin we vallen. De ene zal in voedingsarme bodem moeten opgroeien, de andere in een rijke voedingsbodem. Karma is volgens mij ook een factor of we zullen uitgroeien tot een mooie boom. Een positieve levenshouding en het achtvoudige pad volgen, nog een factor om uit te groeien tot een mooie boom. En uiteraard meditatie beoefenen.

En eigenlijk is het ook makkelijk, omdat verleden en toekomst überhaupt niet bestaan en dat dit altijd slechts concepten zijn geweest. Goed om soms bij stil te staan en even goed hard te lachen om hoe serieus we tijd nemen.

Tijd! Een van de belangrijkste concepten uit onze tijd. Als je tijd bekijkt vanuit het oneindige is dit net zoals alles slechts een illusie. Tijd is oneindig en wij spenderen met ons leven slechts een fractie van die tijd, hoewel een leven in onze ogen heel erg lang kan duren is het zo voorbij.

Laatst leerde ik in de lessen over boeddhisme dat alles ontstaan is door een samenkomen van 3 krachten: het positieve, het negatieve en het neutrale. Het neutrale is een kracht die ik tot nu toe niet kende, ik dacht altijd dat zoals bij yin en Yan er maar 2 krachten aan het werk waren, maar als je er eens over nadenkt is het neutrale ook een belangrijke kracht. Het is wellicht beter om een neutraal leven te leiden, dan een leven dat je laat uitwijken van het positieve naar het negatieve. Voor velen is het leven zoals een slingerbeweging die nooit stopt, van positief naar negatief. Het grote geheim in echt gelukkig zijn zit em volgens mij in een neutraal leven, een leven waar de slinger stil hangt, in evenwicht.

Vaper

Zo, zal ik van deze pagina maar m'n blog maken en m'n relaas met het 'van de weed afblijven' hier wat van me afschrijven.

Ik blijf het moeilijk hebben, heb nu nog wat weed over om nog eentje te roken. Deze ligt nu al enkele dagen op een plaats waar ik normaal niet kom en tot nu lukt het redelijk om het daar te laten. Vandaag wel effe de neiging gehad om eentje te rollen en dat heb ik dan maar gedaan. Gelukkig ben ik vandaag veel de baan op geweest en heb ik m'n zinnen kunnen verzetten door andere dingen te doen, maar nu komt de avond eraan. De periode dat ik vroeger een vaste afspraak had met die verrijkte sigaret.

Nu, ik zou die joint met alle gemak kunnen opsteken en toch is er iets dat me ervan weerhoudt. Vooral m'n vrouw en m'n kinderen. Ik durf bijna geen joint meer opsteken in hun bijzijn. Je zou kunnen stellen dat zij me de moed geven om er verder van af te blijven. Niet door iets te zeggen of te doen, maar gewoon door hun aanwezigheid. Ik geloof dat ik geen goed gevoel zou hebben door nu te gebruiken in hun aanwezigheid, het zou me een vreemd gevoel geven en ik zou ook geremd zijn om me volledig over te geven aan het gevoel stoned/high.

Door de bezige dag hen ik vandaag ook nog niet de tijd gehad om te mediteren, straks na dit neer te schrijven, ga ik me hier een half uurtje afzonderen om even te zitten en m'n gedachten te laten bezinken. Hopelijk denk ik anders na m'n meditatie, anders zit de kans er dik in dat ik die joint toch nog opsteek deze avond. Het vergt me veel wilskracht om deze te laten liggen. Het is eenvoudiger om een joint op te steken, dan ervoor te kiezen om een half uur gewoon stil te zitten. En toch is er een kracht in mij aanwezig waardoor ik dit wel kan opbrengen.

Ik stel er veel hoop in (ik weet het hopen en mediteren gaan niet samen) dat ik zonder weed te gebruiken dieper in meditatie kan komen dan met. Die gedachte geeft me nog meer doorzettingskracht om niet te hervallen.

Als ik dit stukje zo herlees zijn er 2 factoren die me van de weed afhouden: m'n gezin en m'n meditatie. Waarom zou ik dan nog herbeginnen? Voor het gevoel, maar ik heb een beter gevoel in m'n meditatie. Voor de smaak? M'n dampertje smaakt me beter. Voor de rust en om goed te kunnen slapen? Ik voel me nu ook wel rustig door de medicatie die ik neem. Ik kan eigenlijk geen goede reden vinden om terug te herbeginnen, maar toch voel ik de drang ervoor. Vreemd he wat verslaving met je kan doen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Herkenbaar. Ik had dus vorige donderdag ook niet écht behoefte aan wiet. Ik was al vrij ontspannen en goedgehumeurd, maar ik denk dat er dan gewoon die gulzigheid is van "ik wil me nóg beter voelen". Terwijl je ondertussen ook weet dat als je het niet doet, dat je trots op jezelf bent dat je het hebt kunnen weerstaan en dat je je de volgende dag helderder en beter uitgeslapen voelt (bij mij is dat zo in ieder geval). Maar die verstandige gedachten schakel je op zo'n moment uit. Je wilt alleen denken aan die avond zelf.

Ik denk trouwens ook oprecht dat we (of eerder: onze ego's) ons met opzet in zulke patronen houden. Verslaving, depressie, etcetera. Alles, maar dan ook alles om maar niet gewoon content te zijn. Maar dat inzicht kun je gebruiken om die patronen te doorbreken. Kiezen om een keer niet te luisteren naar dat stemmetje die je iets wil laten doen waar je spijt van krijgt. Elke keer dat je nee zegt, versterk je je wilskracht. Het is niet voor niets dat dat stemmetje zo schreeuwerig kan zijn. Het "weet" namelijk dat het zwak is en het heeft momentum - constante herhaling van hetzelfde patroon - nodig om in leven te blijven. Daarom schreeuwt het zo. Omdat het onze aandacht wil trekken en omdat we bereid zijn om te luisteren.

Aangezien mijn lange weekend nu ten einde is, had ik net ook de impuls om de vape erbij te pakken om nog even een bedwelmd avondje te hebben. Maar ik doe met je mee en ik blijf eraf (misschien dat dat ook nog wat helpt :wink: ).

Vaper

de volgende dag helderder en beter uitgeslapen voelt

Ja, nu je het zegt, dat is ook nog een voordeel van te stoppen. Ik ben het nu al zo lang gewoon dat ik dat gevoel van murf opstaan al vergeten was :)

Ik denk trouwens ook oprecht dat we (of eerder: onze ego's) ons met opzet in zulke patronen houden. Verslaving, depressie, etcetera. Alles, maar dan ook alles om maar niet gewoon content te zijn.

Volgens mij vallen deze zaken te wijten aan verbindingen in de hersenen die niet zijn zoals ze horen te zijn. Ik heb ergens gelezen of gehoord dat langdurig gebruik de verbindingen in je hersenen aantast. Dat het andere wegen maakt en dat sommige wegen gewoon verdwijnen. Dat is iets dat aangetoond kan worden met scanners. Met depressie, net hetzelfde. Door een tekort aan een bepaalde stof de naam ontsnapt me maar het wordt geproduceerd door de bijnieren. Stress bv kan deze productie stilleggen en als dat jaren duurt (zoals ik heb mogen ervaren) legt dat de productie stil, krijg je een tekort in je hersenen.
Al deze zaken kunnen nu aangetoond worden door scanners. Depressie heeft hier zeker mee te maken en door de inname van deze stoffen kan je je terug beter gaan voelen.
Dat we ons met opzet in deze patroneren houden, dat kan ik niet volgen. Waarom zouden we dat doen? Ons natuurlijk instinct is overleven. Als we ons bewust depressief gaan houden slinkt de kans om te overleven.

Elke keer dat je nee zegt, versterk je je wilskracht

Daar kan ik me dan weer bijzonder goed in vinden :)

Daarom schreeuwt het zo. Omdat het onze aandacht wil trekken en omdat we bereid zijn om te luisteren.

Omdat we bereid zijn te luisteren, wel dat ben ik niet. Ik ben niet meer bereid om te luisteren naar het stemmetje dat steeds schreeuwt 'rook eens een jointje', maar soms wel, zoals deze week heb ik eraan toegegeven. Raar he, als je de kat bij de melk zet... Het komt er denk ik vooral op neer om het stemmetje geen voedingsbodem te geven. Je niet in de verleiding te laten brengen om het goedje waar je verslaafd aan bent in je bezit te laten komen. Als je niets hebt valt het nog mee om er niet aan toe te geven, maar als je het in bezit hebt is de stap naar zoveel kleiner.

Aangezien mijn lange weekend nu ten einde is, had ik net ook de impuls om de vape erbij te pakken om nog even een bedwelmd avondje te hebben. Maar ik doe met je mee en ik blijf eraf (misschien dat dat ook nog wat helpt :wink: ).

Wat medelevend van je, ik hou deze woorden in m'n achterhoofd en deze zullen me zeker helpen om de avond zonder door te komen, want ik heb nog een beetje liggen dat ligt te roepen naar me.

Vaper

Gisteren kon ik de slaap niet vatten. Ik heb de avond doorgebracht zonder weed en had daar totaal geen problemen bij. Tot ik in mijn bed lag, voor de zoveelste keer kon ik weer de slaap niet vatten. Wetende dat ik - dat wondermiddel dar me wel zou laten inslapen - had liggen ben ik als iedereen al lang sliep nog eens opgestaan. En waar raad je, ik heb terug gebruikt. Eens die joint op was drong het tot me door, ik heb dit eigenlijk niet nodig. Gedachten van 'ik kom er nooit meer aan' kwamen in m'n hoof op.

Waarom toch? Waarom heb ik steeds die neiging om te gebruiken? Ik zal het maar op 'slechte' banen in mijn hersenen steken. Helaas heeft dat me het gevoel dat ik die niet kan veranderen. Het is zo moeilijk voor me om sterk te blijven en aan de drang te weerstaan. Meditatie helpt me nog niet, maar ik blijf er vertrouwen in hebben dat dit op een dag wel zal komen.

Maar voorlopig zal ik op karakter verder moeten. Ik heb nu nog voor 1 jointje liggen. Wat doe ik hiermee? Weggooien, houden voor vanavond, proberen sparen tot een dag dat ik het echt moeilijk heb? Voorlopig zal ik het maar op dat laatste houden, hopelijk kan ik er deze avond aan weerstaan.

Heb ik nu door een paar keer te gebruiken m'n hersenen nodig geconditioneerd dat ik vanavond terug het gevoel zal hebben het nodig te hebben? Ik vrees er een beetje voor. 1,5 jaar gestopt. Heb ik dat nu allemaal in het water gegooid?

Zoveel vragen die vandaag in m'n hoofd komen. Zou het niet eenvoudiger zijn om er gewoon aan toe te geven en terug dagelijks te blowen? Waarschijnlijk wel, maar ga ik me daar dan goed bij voelen of ga ik mezelf opzadelen met schuldgevoelens?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jammer Vaper, maar het is nou eenmaal gebeurd.

Waarom toch? Waarom heb ik steeds die neiging om te gebruiken? Ik zal het maar op 'slechte' banen in mijn hersenen steken. Helaas heeft dat me het gevoel dat ik die niet kan veranderen.
Daar zeg je wel iets. Dit is een van de redenen waarom ik altijd in termen van gedachten denk en niet 'hersenen'. Wat er in onze 'hersenen' gebeurd is namelijk altijd secundaire kennis en geen primair weten. Onze ervaring is altijd die van direct onze gedachten kennen. De werking van hersenen weten we niets van in directe zin. Persoonlijk ga ik nog een stap verder en hou ik me zo ver mogelijk van het materiële model vandaan en ben ik overgestapt op het bewustzijn model. In mijn belevingswereld bestaan geen hersenen, slechts de dingen die ik zelf direct ervaar. Zoals je zegt, als je eenmaal voor jezelf de conclusie hebt getrokken dat je hersenen nu geconditioneerd zijn, dan maakt dat de hele boel wel heel rigide. Wat kun je dan nog doen? Je wordt er machteloos van, gebonden aan een concept dat stelt dat het materiële (lichaam) primair is en het geestelijke (bewustzijn) secundair. Ik draai het andersom en beschouw bewustzijn als primair. Even los gezien van welke zienswijze nou "waarheid" is, geeft dat 2e model je wél het gevoel dat je in staat bent dingen te veranderen. Het geeft je echter ook de volledige verantwoordelijkheid over je leven, want je kunt niets meer afschuiven op het lichaam of de wereld. Wat ironisch is, omdat mensen denken dat spiritualiteit het "echte leven" en verantwoordelijkheid uit de weg gaat. Het is het compleet tegenovergestelde. Stap je over van het oude (materiële) model naar het spirituele (bewustzijn = primair) model, dan krijg je de volle 100% aan verantwoordelijkheid over je leven. Wat je de macht geeft om dingen te veranderen, maar ook keiharde confrontatie met jezelf als je je verantwoordelijkheid niet nakomt.

Misschien iets om te overwegen?

Heb ik nu door een paar keer te gebruiken m'n hersenen nodig geconditioneerd dat ik vanavond terug het gevoel zal hebben het nodig te hebben? Ik vrees er een beetje voor. 1,5 jaar gestopt. Heb ik dat nu allemaal in het water gegooid?
Nee joh, dat zit tussen de oren. Het is nu (en altijd) een kwestie van vooruitkijken. Ja, waarschijnlijk zul je binnenkort het gevoel krijgen om er 1 op te steken, maar dat gevoel hoeft toch niet de reden te zijn om het dan ook echt te gaan doen? Laat dat gevoel er lekker zijn en laat het doodbloeden door jouw gebrek aan aandacht ervoor. Als kracht betekende dat we nooit een uitdaging hoefden te overkomen, dan was kracht betekenisloos geweest.

Zoveel vragen die vandaag in m'n hoofd komen. Zou het niet eenvoudiger zijn om er gewoon aan toe te geven en terug dagelijks te blowen? Waarschijnlijk wel, maar ga ik me daar dan goed bij voelen of ga ik mezelf opzadelen met schuldgevoelens?
In eerste instantie misschien eenvoudiger, maar op de lange termijn? No way en dat weet je zelf ook wel. :wink:

Wat ik trouwens bedoelde met dat we onszelf met opzet in negatieve patronen houden, is dat we op een bepaald niveau ervoor "kiezen" (weliswaar onbewust) om steeds dezelfde fouten te maken, omdat dat tenminste bekend is. De angst voor het onbekende is het allergrootste. Het zijn ook niet echt wij/onszelf die dat patroon gaande houden. Het is het ego, terwijl wij slapend toekijken. Dat is mijn opvatting ervan hè, ik wil niet gaan preken. :wink:

Vaper

Misschien iets om te overwegen?

Zeker iets om te overwegen, Ik heb lang in de materialistische wereld geleefd en me er ook volledig aan overgegeven, tot ik er een burn out van heb gekregen. Nu begeef ik me terug op het pad van de spiritualiteit en dan voornamelijk de Boedhistische visie op het leven.
De hersenen hebben mij echter ook steeds geboeid en ik geloof ook wel in de moderne wetenschap, ik bekijk de dingen het eerst vanuit de wetenschap en dan vanuit het spirituele oogpunt.
Vroeger was ik ook meer zoals jij en kon de materialistische wereld me niet zo erg boeien, maar rond mijn 20ste heb ik een keuze gemaakt en heb ik het spirituele achter me gelaten. Voor m'n 20ste ben ik gefascineerd geweest door het spirituele en heb ik het boeddhisme leren kennen omdat dit me een antwoord bracht op m'n vragen waar ik toen met zat. Ik vond het destijds moeilijk om een evenwicht te vinden tussen de twee werelden en heb ik de spirituele wereld maar gelaten voor wat het was.
De laatste jaren echter ben ik me daar terug meer en meer beginnen in interesseren en ben ik blij dat ik in het klooster terecht ben gekomen.
Waar ik naar toe wil is dat ik naar jouw visie aan het toeleven ben, maar voor het ogenblik helt de weegschaal nog wat over naar het materialistische.

Als kracht betekende dat we nooit een uitdaging hoefden te overkomen, dan was kracht betekenisloos geweest.

Daar zit ook wel iets in, ik moet gewoon een alternatief vinden voor dat blowen. De voorbije maanden deed ik dat met alcohol, maar daar kom ik nu niet meer aan. Waarschijnlijk is dat de oorzaak waarom ik het juist nu zo moeilijk heb. Denk dat, eens ik de meditatie terug onder de knie heb, ik zal gaan mediteren als ik behoefte heb naar een joint.

In eerste instantie misschien eenvoudiger, maar op de lange termijn? No way en dat weet je zelf ook wel. :wink:

Yep, maar toch. Met momenten ben ik die drang naar zo beu... Veel heeft er denk met te maken dat ze me voorgehouden hebben dat het eerste jaar het moeilijkste is en dat het daarna betert. Nou, het betert dus niet en daar moet ik met leren leven.

Bovenaan