Meest Verslavende Drug?

Wat is de Meest Verslavende drug?

  • Crack (basecoke)

    Stemmen: 14 11,4%
  • Wiet

    Stemmen: 12 9,8%
  • Heroine

    Stemmen: 43 35,0%
  • GHB

    Stemmen: 1 0,8%
  • Cocaine (Cocainesulfaat)

    Stemmen: 12 9,8%
  • Speed (Amfetamine)

    Stemmen: 12 9,8%
  • Ketamine

    Stemmen: 1 0,8%
  • Crystal (Methamfetamine)

    Stemmen: 25 20,3%
  • Opium

    Stemmen: 3 2,4%

  • Totaal aantal stemmers
    123

Miss J

Bewuste gebruiker
Lichamelijk of geestelijk? En verder, dat is gewoon voor iedereen anders:

Welke drugs hebben de grootste verslavingskans
Of een drug verslavend wordt hangt af van:
- de eigenschappen van de drug
- de manier waarop de drug gebruikt wordt
- de mate van gebruik. Veelvuldig gebruik leidt sneller tot verslaving dan matig gebruik.

Eigenschappen van de drug
Drugs kunnen verschillende eigenschappen hebben. De sterkte in effect kan verschillen. Verder treden bij de ene drug snel tolerantie en ontwenningsverschijnselen op, terwijl dat bij een andere drug veel minder het geval is.

Toedieningswijze
Ook de toedieningswijze speelt een rol. Roken en spuiten leiden sneller tot verslaving dan eten of slikken.

Hieronder een lijst waarin drugs en toedieningswijze in volgorde zijn geplaatst van zeer verslavend naar nauwelijks verslavend:

1. het roken van tabak
2. het basen (inhaleren) van basecoke (crack)
3. het roken inhaleren van heroïne
4. het spuiten van heroïne
5. het spuiten van (meth)amfetamine
6. het snuiven van cocaïne
7. het slikken van pijnstellers
8. het slikken van amfetamine
9. het slikken van kalmerings- en slaapmiddelen
10. het drinken van alcohol
11. het roken van hasj en wiet
12. het drinken van koffie
13. het slikken van XTC
14. het slikken van LSD
15. het slikken van Peyote

Mate van gebruik
Veelvuldig gebruik leidt sneller tot verslaving dan matig gebruik.

Andere Factoren
Verslaafd worden hangt niet alleen af van het het type drug. Ook de eigenschappen van de persoon en de omgeving waarin hij gebruikt zijn van grote invloed. Zie hiervoor ook de vraag: waarom raakt de een wel verslaafd en de ander niet?

Bij de beoordeling van de risico's van een drug moet niet alleen kijken naar verslavingskans. Maar ook naar kans op lichamelijke risico’s en naar kans op maatschappelijke problemen. Zo heeft XTC een lage verslavingskans, maar uit onderzoek is inmiddels wel gebleken dat als gevolg van gebruik bepaalde hersencellen kunnen beschadigen.

Bron: Jellinek.nl
 

Soma

Bewuste gebruiker
Sja, ik weet het niet echt, ik denk dat dat voor iedereen anders ligt eigenlijk. Ik denk dat de drug waar je het snelst aan verslaafd kan geraken crack is. Of mss meth, maar dat hangt ook weer af van de dosis..
 

cronos

Wijs gebruiker
vroeger verslaafd aan speed :angry: ,nu nog mijn alcoholprobleem proberen op te lossen(ben van plan mijn laatse bierke te drinken de dag voor mijn verjaardag) :sunglasses:
 

Angramar Temenos

Badass junkie
Wat ik me vooral afvraag is, wat is verslavender tussen: Basen, Heroine (shotten) en Crystal Meth (over het algemeen gezien als de "ergste" drugs).
 

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Angramar Temenos zei:
Wat ik me vooral afvraag is, wat is verslavender tussen: Basen, Heroine (shotten) en Crystal Meth (over het algemeen gezien als de "ergste" drugs).
En hoe bedoel je dat? Statistisch gezien? Dan gok ik op meth omdat het het goedkoopst is.
 
Ligt persoonlijk verschillend lijkt me.. iemand die van een relaxte roes houdt zal gevoeliger zijn voor een heroine verslaving dan voor meth.

Basecoke, meth en heroine hebben alle 3 een behoorlijk verslavingspotentieel, en welke van die 3 het meest verslavend is valt denk ik niet in cijfers uit te drukken.
 

azgaza

Badass junkie
Ik denk dat het per persoon enorm verschilt maar dat heroine het best te benoemen is tot verslavendste drug omdat het de zwaarste lichamelijke verslaving heeft, dat is namelijk een maatstaf die bij iedereen bij gelijk is, waarbij geestelijke verslaving enorm uit een loopt per persoon en voorkeur voor effect. Verder noem ik heroine omdat ik bijna geen mensen ken die er vanaf komen, bij alle andere drugs heb je ex verslaafdes die er echt een afkeer voor hebben, niet allemaal, maar bij heroine zie je die gewoon haast niet, dat valt me op.

Verder denk ik dus wel dat dat absoluut niet voor iedereen geldt, en dat het per persoon verschilt maar als je zo eel mogelijk gemiddeldes en meetbare dingen neemt denk ik dus dat heroine op #1 zou staan.
 

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Ik zou pas goed kunnen stemmen als ik alles uit die lijst geprobeerd hebt. Maar dat gaat nooit gebeuren ofcourse :grin: (Ok zeg nooit nooit, maar het lijkt me van niet).

Maar van alle drugs die heb ik heb gebruikt staat nicotine op nr 1 als verslavendst.
 

kotssmurf

Belezen gebruiker
Dat valt echt maar te zien in welke situatie...
Voor mij persoonlijk zijn het speed en coke, maar wegens gezondheids/financiele redenen zou ik hier nooit verslaafd aan kunnen worden...

Coke omdat ik het gewoon geen 50 euro waard vind.
Speed omdat ik langer als 1 nacht wakker zijn gewoon niet tof vind.
 

shokora

Wijs gebruiker
Ik denk dat heroine toch een goede kans maakt (evenals crack), om de meest lichamelijk verslavende drug te zijn. Maar ik denk dat voor veel mensen vooral speed en cocaine problemen geven. Vooral wanneer ze het ook gewoon in het dagelijks leven gebruiken en ze de crash op moeten vangen met nog meer speed gaat het behoorlijk de verkeerde kant op ._.'.
 

Flameon

Badass junkie
Crack en heroine zijn denk ik de snelst verslavende drugs van dit rijtje. Maar natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk. De een raakt sneller er aan verslaafd dan de andere, dat hoeft niet altijd met de drugs te maken te hebben.
De drugs die het meest verslavende is en niet op het lijstje staat is naar mijn inziens Alcohol
 

Flugeltje

Wijs gebruiker
De drugs die het meeste verslavingskans heeft ?

Of de drugs die het die het meeste verslavend werkt als je verslaafd bent
 

TrippyShit

Badass junkie
Als we het hebben over de verslavingskans van een drug en dus niet persoonsgebonden zou ik zeggen Cristal Meth.

1.Het moet een GE-WEL-DIG gevoel geven!
2.Na die tijd val je in een verschrikkelijke Crash, waardoor je meestal gelijk weer wilt neem ik aan om die crash op te vangen. Kom je uit die crash zijn er veel gevallen die het gevoel toch nog een keer willen hebben.
3. Het is goedkoop.

Zijn denk k de belangerijkste punten?

Later wordt je paranoia, voel je je zwaar kut zonder en wordt je echt gek.
Dus je blijft gebruiken om het slechte gevoel en schizofrene trekjes te beperken.


Dit is tenminste wat ik wijs wordt uit docu's over verslaafde en informatie op internet en dergelijke. En dan zou ik dus echt zeggen. Cristal Meth..
 

Atropa

Bewuste gebruiker
Sigaretten.

Omdat er bij Crack en Meth zoveel verschrikkelijke nadelen bij komen kijken is dat voor gebruikers een drive om er met man en macht afscheid van te willen nemen.

Sigaretten lijken onschuldig een levensloop lang totdat de huisarts opbelt dat je even langs moet komen omdat er iets gevonden is op rontgen foto's. Van sigaretten voel je aan den lijve geen sleur om er echt eens mee te kappen, de eerste waarschuwingsklap in het gezicht zal namelijk meteen de laatste zijn. En dat een roker uit de boekjes weet dat het slecht is, is een gedachte die door z'n vingers glijdt als zand.

Bij Meth en Crack lig je na de eerste keren al in de kreukels en dat zijn al signalen dat het zooi is, terwijl je dan nog kilometers verder moet zijn om er machteloos aan onderdoor te gaan.

Overigens moet je Meth niet zo ernstig nemen als wordt beschreven, de nadelen zijn hetzelfde als die van speed alleen het gaat sneller en heviger bergafwaarts. Die faces of Meth gaat op z'n minst om halve deccenia's dagelijks gebruiken.

Zelfs afgekickte junks roken vaak nog in hun nieuwe leven. Sigaretten hechten zich vanaf de eerste peuk aan je receptoren en de 2de peuk geeft nauwelijks nog dat lekkere lichthoofdige effect, je rookt maar door en door om telkens de na effecten van de vorige sigaret weg te nemen. Als roker gaat dit besef langs je heen.

Overigens is het ook persoonsgebonden. Sigaretten, drank, cocaine, crack, opiaten en speed allen nooit probs mee gehad en zal dat ook nooit krijgen. Gewoon slecht voor je looks en geestelijke gestel.

Maar wel een forse GHB verslaving gehad, en omdat het m'n lichaam niet aantaste, de seks er alleen maar beter op werd en ik er gevoelig/emotioneel van werd, nam ik het vaak. Zaten geen na effecten aan of echte nadelen. Nog steeds prijs ik het spul maar de roes is zo afgezaagt geworden dat een single dose GHB niet meer sprankelent is, wat overigens nu geen probleem is, 1 x nemen bedoel ik.

Koffie zal ik tot m'n dood veel blijven drinken, cafeine craving is bij mij onweerstaanbaar. Net als coke verslaafde is een dag zonder koffie een dag niet geleeft.
 

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
roken is de gevaarlijkste insluiper. als je een pakje koopt, denk je vaak aan of je een keer gaat stoppen, maar niet vandaag. vlak voor het aansteken van de sigaret, zie je de text nog op het pakje staan, je voelt je een beetje schuldig, maar dit verdwijnt na het aansteken, en inhaleren van het eerste trekje. en tja, je drukt later de sigaret uit, en telt nog even of je er genoeg hebt, of snel nog even een nieuw pakje haalt.

roken al 8 jaar lang elke dag, zonder schuldgevoel, en het gepraat door anderen erover blijven negeren. daarintegen heb ik die behoefte niet bij de andere drugs die ik heb geprobeerd.
 

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Alle stoffen die je inneemt, die niet vallen onder "essentiele voedingsmiddelen" die je bewustzijn veranderen. zijn in feite drugs, tabak ook
 

cronos

Wijs gebruiker
ok,maar het klinkt toch wat een beetje raar dat tabak en caffeine een softdrugs is,daar er zovelen het gebruiken :confused: ,nu enfin...wat dat lijstje betreft"de meest verslavende drug" heb ik alcohol(kan gewoon niet met mate drinken :( ) en speed(lang geleden een verslaving geweest)genoteerd,maar heroine zal wel nr 1 zijn...gelukkig heb ik dat nooit gebruikt :)
 

Drientje

DF-koning
Verslavingen zijn persoons, plaats en emotioneel gebonden. Je kunt iemand heroïne geven en die heeft er een afkeer van voor de rest van zijn leven, de ander is meteen verslaafd.

Ik heb best veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van een verslaving en bij 40% van de personen die verslaafd waren, die ik heb ondervraagd, bleek dat er een familie historie was van verslavingen. Bij sommige mensen is het dus een soort aangeboren afwijking (zoals bij mij, ben erg verslavings gevoelig) en andere mensen spelen andere factoren een rol, zoals, het verdrinken in verdriet, het wegsnuiven van de teleurstelling of het wegshotten van de honger en misère omdat je zwerversbestaan leidt.

Je kunt niet een lijstje maken met "wat is het verslavendst?" omdat de criteria van een verslaving en hoe die tot stand komt nooit gelden voor alle drugs tegelijk.
 

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Ik had het bijna met alcohol, ben gewoon van het een op andere moment ermee gestopt, ben intussen ook 3 maanden niet de kroeg in geweest. tja je voelt je een weekje kut. Ik heb voor twee weken eten in huis gehaald, gordijnen dicht, deur dicht, en iedereen verteld dat ik voor me werk een weekje weg was. ( De "je moet stoppen en je moet volhouden" gesprekken werkten averechts bij mij, en zo voorkwam ik dat.)

Na ja of het afkicken was weet ik niet, ik was gewoon gestopt met het kopen en drinken van alcoholhoudende middelen. en dat werkte.
 

Flugeltje

Wijs gebruiker
Het enige waar ik niet kan afblijven is ghb en koffie. Wiet zou wel kunnen als ik er niet mee in contact moest komen
 
L

Lid 6909

Gast
wist je dat alleen heroïne(opiaten) verslavend is?

de rest van de drugs zit tussen je oren als je verslaafd bent.
 

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
de drugs die je gebruikt om geen lichaamlijke klachte te krijgen wanneer je niet gebruikt, zijn verslavender dan de drugs die dat stemmetje om schreeuwt. maar dat stemmetje kan je negeren.
je lichaam niet. die moet je letterlijk laten ontwennen.
 

Flugeltje

Wijs gebruiker
Dan ben je toch niet op de hoogte van wat een lichaamlijke ghb verslaving kan doen.

Afkicken is niet moeilijk, clean blijven wel
 

Robdebob

Bewuste gebruiker
Drientje zei:
Ik heb best veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van een verslaving en bij 40% van de personen die verslaafd waren, die ik heb ondervraagd, bleek dat er een familie historie was van verslavingen. Bij sommige mensen is het dus een soort aangeboren afwijking (zoals bij mij, ben erg verslavings gevoelig)
Ik vraag me af in hoe verre er erfelijke factoren bestaan die mensen verslavingsgevoelig maken. Ik denk eerder dat sociale factoren een grote rol spelen. Als je in een omgeving opgroeit waar drugs meer geaccepteerd zijn zul je sneller geneigd zijn om dat ook te gaan doen.

Drientje zei:
Je kunt niet een lijstje maken met "wat is het verslavendst?" omdat de criteria van een verslaving en hoe die tot stand komt nooit gelden voor alle drugs tegelijk.
Je zou misschien van elke drug een grote groep gebruikers ondervragen en bepalen hoeveel hiervan daadwerkelijk verslaafd zijn. Vervolgens deel je het aantal verslaafden door het totaal aantal gebruikers. Dan krijg je een getal tussen de 1 en de 0, hoe dichter bij de 1 hoe meer kans je loopt om verslaafd te raken.
 

cronos

Wijs gebruiker
momenteel staat heroine hier als hoogst genoteerd als "meest verslavende drug",maar mij moet je niet wijs maken dat er hier zovelen al heroine gebruikt hebben :openmouth: ,ik ben bijna zeker dat heroine inderdaad de meest verslavende drug is,maar ik heb het nog nooit genomen(en zal het nooit nemen),dus heb ik speed vermeld ...ik heb 1 maal opgenomen geweest in de pshychatrie(om mijn drankprobleem)en 4 maal dagtherapie(voor mijn angsten"hyperventilatie")van die 5 maal dat ik er geweest ben,waren er onder de druggebruikers amper heroine gebruikers...maar de meest verslavende(en zal zo blijven)zijn alcohol gebruikers(met een hoge percentage van oudere mensen),want de wending 1(waar de mensen met een alcoholprobleem zitten)zit altijd propvol...in de stad waar ik woon(kleine stad van zo'n een 30.000 inwoners)zitten nogal wat druggebruikers,maar heroine gebruikers heel heel weinig(veel meer speed of xtc)...maar de meesten in de stad blijven alcoholgebruikers(oudere leeftijd)...ik ken er zoveel die dagelijks drinken,waar ze het geld halen om dagelijks te drinken blijft mij een raadsel :confused: ,ik ben nog steeds een probleemdrinker,maar tijdens de week (kan het ook niet betalen,want drank is heel duur als je veel drinkt)...ga ik bijna nooit weg... :wave:
oesje ik heb weed vergeten...velen zeggen dat weed niet verslavend is...maar ik ken er wel degelijk veel die dagelijks blowen,hoor :stoned:
dat is hier mijn persoonlijke lijstje:5.coke,4.speed,3.xtc,2.weed,1.alcohol
ik twijfel wel tussen 4 en 3 (misschien moet die 3 op 4,weet het echt niet doordat ik op een leeftijd gekomen ben,dat ik nog eens amper dancings doe,waar er volgens mij dan meer xtc dan speed genomen word) :wave:
 

Safaarii

Belezen gebruiker
Vanalles wat ik tot nu toe heb gebruikt vind ik speed het verslavendst, het is het smerigste
wat er is maar ik vind aan de andere kant ook zo lekker. :(
 

Ewie

Belezen gebruiker
Voor mij gelukkig totaal niets :mrgreen:

Al heb ik met wiet de meeste moeite nog, ik rook nogal graag 's avonds, na het werk.. Sigaretten bijna dagelijks, maar kan daar zo mee stoppen, ook met roken als het moet.

Daarom vind ik het ook moeilijk te begrijpen hoe iemand aan coke, speed etc. verslaafd raken kan..
 

cronos

Wijs gebruiker
Ewie zei:
Voor mij gelukkig totaal niets :mrgreen:

Al heb ik met wiet de meeste moeite nog, ik rook nogal graag 's avonds, na het werk.. Sigaretten bijna dagelijks, maar kan daar zo mee stoppen, ook met roken als het moet.

voor mij gelukkig totaal niks,goedzo,maar met weed heb je de meeste moeite :openmouth: ,begrijp het niet echt

Daarom vind ik het ook moeilijk te begrijpen hoe iemand aan coke, speed etc. verslaafd raken kan..
:openmouth: ,begrijp ik ook niet goed,daar jij dat niet kan begrijpen...tja nevermind zou ik zeggen :rolleyes:
 

J0rrit

Badass junkie
Hoe kun je da nou weten als je niet eens hero, crack of meth hebt geprobeerd, zoals de meeste hier denk ik. Waardeloos dus.
 

Ewie

Belezen gebruiker
J0rrit zei:
Hoe kun je da nou weten als je niet eens hero, crack of meth hebt geprobeerd, zoals de meeste hier denk ik. Waardeloos dus.

Denk ik, zeg je goed... Mijn leven is niet zo'n puinhoop dat ik aan de crack of meth hoef/wil, ik geniet voldoende met af en toe xtc, coke etc.
 

J0rrit

Badass junkie
Ewie zei:
J0rrit zei:
Hoe kun je da nou weten als je niet eens hero, crack of meth hebt geprobeerd, zoals de meeste hier denk ik. Waardeloos dus.

Denk ik, zeg je goed... Mijn leven is niet zo'n puinhoop dat ik aan de crack of meth hoef/wil, ik geniet voldoende met af en toe xtc, coke etc.

Daarom, waardeloos topic dus, zo kun je nooit weten welke de meest verslavende drug is, en dan nog verschilt het per persoon.
 
Bovenaan