Nu drie weken gestopt na 22 jaar

Zal me ff voorstellen.. ben een man van 34 die 22 jaar heeft gerookt en de laatse jaren zware roker(4gram per dag).

Ben nu 3 weken echt gestopt(cold Turkey) en moet zeggen heb nergens last van.

In het begin wou ik stopen voor andere mensen maar dat hielp niet..

Nu doe ik het voor me zelf en moet zeggen dat ik geen drang meer heb om een joint te roken en merk ook dat ik me zelf beter voel..
Ik slaap beter en voel me ook beter.

Ben best trots op me zelf

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Goed bezig man. Je mag zeker trots zijn. Als ik het zo goed lees heb je geblowt sinds je 12 jaar.
Herkenbaar beeld en had zelf toch best lang last van ontwenning na 15 a 20 jaar.

Gewoon verder gaan zo. Het leven zonder wiet roken is een pak gezonder. Je krijgt er een pak meer positieve energie voor terug en je slaapt veel optimaler dan dat nachtelijk wietroesslaapje. Doe zo verder en succes!

Manu76

Badass junkie
Mooi werk! Ik zit in mijn 7de week zonder wiet en voel ook dat het zwaarste achter de rug is. Maar ik merk wel, dat er nog momenten zijn, dat ik me wat leeg voel en dat kan maanden de beste overkomen.
Succes en genieten van de positieve kanten!

Hippie Langwaus

DF-koning
Mooie stap! De motivatie is de belangrijkste factor tot succes. Dat je het voor jezelf doet en echt wil.

Opmerkelijk dat je nergens last van hebt. Mijn laatste pauze in dagelijks cannabisgebruik duurde 3 weken en ik had nog steeds last van ontwenningsverschijnselen. Ik heb de pauze verbroken.

Maar voor jou gaat het hopelijk gewoon goed. Ga zo door!

New Dawn

Bewuste gebruiker
Goed bezig!

Ik sta op dezelfde plek, ben weer gestopt en dat is erg prettig. Mijn zwakte is dat deze mindset me elke keer weer langzaam ontglipt en ik na jaren gestopt te zijn gewoon ineens weer de gedachte kan hebben "dat het wel weer kan", " af en toe", en het de eerste keer echt fantastisch is, waarna de gewoonte me steeds weer in zijn grip krijgt.

Ik moet blijven beseffen dat ik me totaal niet verslaafd voel, dat ik denk dat het enkel "maar een slechte gewoonte is" maar ondertussen is er nul zelfbeheersing als ik er weer mee begin...

FerdFatoehaus

Badass junkie
In het begin wou ik stopen voor andere mensen maar dat hielp niet..

Nu doe ik het voor me zelf en moet zeggen dat ik geen drang meer heb om een joint te roken en merk ook dat ik me zelf beter voel..
Dit is zo belangrijk. Misschien wel het belangrijkste bij het stoppen met misbruik van een middel.

Goed bezig amigo, kan je terecht op trots op zijn!

Wijkpoes

Newbie
Zelf nu ook 17 dagen gestopt na 6 jaar dagelijks tussen 4 & 6 jointjes te hebben gerookt, niet spectaculaire jointjes aangezien ik maar 5 gram per 6/7 dagen rookte.

Qua afkick verschijnselen viel het enorm mee, had verwacht mij enorm slecht te voelen of zelfs ziek te voelen, maar niks van dat, enkel 2 avondjes dat ik wat zweete voor het slapen gaan, en ik droom behoorlijk wat snachts in vergelijking daarvoor.

Het is niet dat ik nou zo graag wilde stoppen, maar omdat ik een veiligheidsfunctie heb kan ik het risico niet lopen om positief getest te worden, dan is het direct klaar met het werk.

Test helaas nog wel altijd positief bij urine testen, test mij om de 2 dagen, kost geen fluit die testen, doel is uiteraard om niet meer positief te testen, na 17 dagen helaas nog niet het gewenste resultaat, kan helaas ook nog enkele weken duren.

Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Zelf nu ook 17 dagen gestopt na 6 jaar dagelijks tussen 4 & 6 jointjes te hebben gerookt, niet spectaculaire jointjes aangezien ik maar 5 gram per 6/7 dagen rookte.

Qua afkick verschijnselen viel het enorm mee, had verwacht mij enorm slecht te voelen of zelfs ziek te voelen, maar niks van dat, enkel 2 avondjes dat ik wat zweete voor het slapen gaan, en ik droom behoorlijk wat snachts in vergelijking daarvoor.

Het is niet dat ik nou zo graag wilde stoppen, maar omdat ik een veiligheidsfunctie heb kan ik het risico niet lopen om positief getest te worden, dan is het direct klaar met het werk.

Test helaas nog wel altijd positief bij urine testen, test mij om de 2 dagen, kost geen fluit die testen, doel is uiteraard om niet meer positief te testen, na 17 dagen helaas nog niet het gewenste resultaat, kan helaas ook nog enkele weken duren.

Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Wiet verslaving misschien maar er zijn veel verslavingen waar je echt psychische en lichamelijke afkick verschijnselen van krijgt.

Manu76

Badass junkie
Je komt wel een beetje super stoer over. Rook je nog tabak? Probeer die maar eens 17 dagen niet te roken.
Voorlopig niet trouwens, volgens mij ga je nu top en mag je er best wel trots op zijn!

Wijkpoes

Newbie
Je komt wel een beetje super stoer over. Rook je nog tabak? Probeer die maar eens 17 dagen niet te roken.
Voorlopig niet trouwens, volgens mij ga je nu top en mag je er best wel trots op zijn!
Nee wil zeker niet stoer overkomen , wilde juist andere soort van moed inspreken, ik dacht namelijk zelf ook dat het mij ziek of gek zou maken, maar het viel mij echt reuze mee vandaar.

Helaas nog wel roken ja, maar dat is geen issue voor het werk dus zie ik ook geen rede om te stoppen, maar ik geef je gelijk, kans dat mij dat zou lukken is misschien kleiner, maar had het nu specifiek over cannabis.

CaRRita

Belezen gebruiker
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die dit beamen. Bruce Alexander bijvoorbeeld deed onderzoek naar de verslaving van ratten. Daar was ooit onderzoek naar gedaan en toen bleek dat ratten zichzelf liever drugs toedienden dan eten. Ze stierven van de honger, maar bleven toch voor drugs kiezen.

Maar prof. Alexander keek eens goed naar de omstandigheden van die ratten. Ze zaten helemaal alleen in kleine kale kooien en er was niets rattigs aan hun bestaan. Hij besloot het experiment eens anders te doen. Hij maakte het equivalent van een rattenhemel. Een grote ruimte, met lekker veel stro, speeltjes, holletjes, een aangename temperatuur en - het belangrijkste- rattenfamilieleden. Hij maakte kraambedjes voor de rattenmama's en serveerde culinair ratteneten. En wat bleek? De ratten waren helemaal niet zo geïnteresseerd in drugs. Ze namen het wel, maar vooral voor de lekker. Ze kozen het nooit boven eten en ze hadden er geen probleem mee als het werd weggehaald.

Dit is zijn conclusie: The view of addiction from Rat Park is that today’s flood of addiction is occurring because our hyperindividualistic, hypercompetitive, frantic, crisis-ridden society makes most people feel social and culturally isolated. Chronic isolation causes people to look for relief. They find temporary relief in addiction to drugs or any of a thousand other habits and pursuits because addiction allows them to escape from their feelings, to deaden their senses, and to experience an addictive lifestyle as a substitute for a full life. https://www.brucekalexander.com/articles-speeches/rat-park/148-addiction-the-view-from-rat-park

Ik vind het persoonlijk heel logisch en eigenlijk ook hoopvol om te weten dat verslaving niet alleen maar door een verslavende stof komt. Het zit natuurlijk heel complex in elkaar, maar ook dat is juist wel goed om te beseffen.
Nou ja, ik vond het een interessant verhaal.

CaRRita

Belezen gebruiker
Mer nicotine stoppen ga je merken dat het niet alleen tussen de oren zit.
Nou, dat is best verschillend. Ik ken 2 mensen die allebei pats boem stopten met roken en daar helemaal geen last van hadden, tot hun eigen grote verbazing. Mijn oom had zeker 50 jaar gerookt, een pakje per dag. Hij dronk ook ruim een halve liter jenever per dag. Van de jenever kwam hij nooit af. Maar van het roken... hij moest echt stoppen van zijn dokter en dat deed hij van de ene op de andere dag. Zonder wat voor probleem dan ook.

Een vriendin van mij rookte ook zeker 20 jaar. Door de week misschien 15 sigaretten, maar in het weekend ging ze vaak los en pafte dan wel 2 pakjes weg. Zij ging naar een seminar van een of andere anti-rook guru, stopte de volgende dag en heeft echt niet meer naar sigaretten getaald.

Ik zelf ben nu 10 jaar gestopt ofzo. Maar ik heb veel pogingen nodig gehad. En nog steeds kan ik in de zomer, als het een warme dag is geweest en je 's avonds laat lekker afkoelt buiten, echt nog zo'n trek hebben in een sigaret. Niet persé om de nicotine, maar gewoon omdat het ook een fijne bezigheid is. Iets om bij te mijmeren ofzo. Maar goed, ik kan die verleiding makkelijk weerstaan gelukkig.

Manu76

Badass junkie
Nou, dat is best verschillend. Ik ken 2 mensen die allebei pats boem stopten met roken en daar helemaal geen last van hadden, tot hun eigen grote verbazing. Mijn oom had zeker 50 jaar gerookt, een pakje per dag. Hij dronk ook ruim een halve liter jenever per dag. Van de jenever kwam hij nooit af. Maar van het roken... hij moest echt stoppen van zijn dokter en dat deed hij van de ene op de andere dag. Zonder wat voor probleem dan ook.

Een vriendin van mij rookte ook zeker 20 jaar. Door de week misschien 15 sigaretten, maar in het weekend ging ze vaak los en pafte dan wel 2 pakjes weg. Zij ging naar een seminar van een of andere anti-rook guru, stopte de volgende dag en heeft echt niet meer naar sigaretten getaald.

Ik zelf ben nu 10 jaar gestopt ofzo. Maar ik heb veel pogingen nodig gehad. En nog steeds kan ik in de zomer, als het een warme dag is geweest en je 's avonds laat lekker afkoelt buiten, echt nog zo'n trek hebben in een sigaret. Niet persé om de nicotine, maar gewoon omdat het ook een fijne bezigheid is. Iets om bij te mijmeren ofzo. Maar goed, ik kan die verleiding makkelijk weerstaan gelukkig.
Ja, maar toch klopt je verhaal maar voor een deel als het nicotine betreft.. als je nu weer een peukje opsteekt, kan het echt zomaar zijn dat je er nooit meer mee kunt stoppen en die andere met hun "Pats Boem, klaar ermee" lopen hetzelfde gevaar.. ik ben ook meerdere keren gestopt voor 3 jaren en ook 1 ervan was een pats boem verhaal, na het lezen van de "easy way" van Allen Carr. Een geslaagde hypnose, de knop echt goed vinden.. Maar toch, het is echt een herstellen van je gedachte patroon anders.. en duurt vele maanden voordat je weer relax kunt ademen en genieten.
Je beloningssysteem heeft her-educatie nodig en lijkt echt zwaarder dan stoppen met wiet gebruik is nog altijd mijn conclusie (al heb ik nu na 53 dagen zonder wiet ook nog dipjes, maar zeker niet te vergelijken met nicotine ontwenningsverschijnselen)

CaRRita

Belezen gebruiker
Ja, maar toch klopt je verhaal maar voor een deel als het nicotine betreft.. als je nu weer een peukje opsteekt, kan het echt zomaar zijn dat je er nooit meer mee kunt stoppen
Zoals ik schreef, heb ik ook vele stoppogingen nodig gehad. Ik ben ettelijke malen een jaar gestopt, of een half jaar of 2 jaar. Maar dan nam ik bijvoorbeeld een sigaretje voor de gezelligheid op een feestje, of omdat een man die ik leuk vond me een sigaret aanbood. En dan werden het er 2, 3. En de volgende maand weer een feestje en dan elke paar weken en op een bepaald moment ben je weekend-roker en voordat je het weet beginnen de weekends op woensdag en eindigen op dinsdag. Bekend voor velen denk ik zo. Dus het opnieuw verslaafd raken gebeurde eigenlijk nooit pats-boem bij mij. En ik stopte ook dus altijd weer op een gegeven moment.

Maar het is echt een lastige verslaving. Ik weet van een collega vroeger dat hij stoppen met roken ook moeilijker vond dan stoppen met blowen. Hij merkte op een bepaald moment dat hij zoveel blowde, omdat hij dan kon roken. Hoewel, het gaat niet alleen maar om de nicotine natuurlijk. Want dan zouden die pleisters en kauwgom gewoon heel goed helpen en zou iedereen dat kunnen nemen.

Wat ik me wel afvraag, is of je nu dan niet met een dubbele stop bezig bent. Van sigaretten èn van wiet. Want als je jointjes rookt, dan maak je die toch met sigaretten?

Manu76

Badass junkie
Zoals ik schreef, heb ik ook vele stoppogingen nodig gehad. Ik ben ettelijke malen een jaar gestopt, of een half jaar of 2 jaar. Maar dan nam ik bijvoorbeeld een sigaretje voor de gezelligheid op een feestje, of omdat een man die ik leuk vond me een sigaret aanbood. En dan werden het er 2, 3. En de volgende maand weer een feestje en dan elke paar weken en op een bepaald moment ben je weekend-roker en voordat je het weet beginnen de weekends op woensdag en eindigen op dinsdag. Bekend voor velen denk ik zo. Dus het opnieuw verslaafd raken gebeurde eigenlijk nooit pats-boem bij mij. En ik stopte ook dus altijd weer op een gegeven moment.

Maar het is echt een lastige verslaving. Ik weet van een collega vroeger dat hij stoppen met roken ook moeilijker vond dan stoppen met blowen. Hij merkte op een bepaald moment dat hij zoveel blowde, omdat hij dan kon roken. Hoewel, het gaat niet alleen maar om de nicotine natuurlijk. Want dan zouden die pleisters en kauwgom gewoon heel goed helpen en zou iedereen dat kunnen nemen.

Wat ik me wel afvraag, is of je nu dan niet met een dubbele stop bezig bent. Van sigaretten èn van wiet. Want als je jointjes rookt, dan maak je die toch met sigaretten?
Ja, ik ben dit keer eerst met nicotine gestopt al 18 maanden terug. Eerste jaar wist ik netjes alleen wiet in de vaper te doen en laatste 4 maanden toch weer teruggevallen op blowen, maar pure wiet, zonder peuken of nicotine dus. En nu alleen dus ontwenningsverschijnselen van de wiet (maar dus wel iets van de handeling van het roken) Maar 18 maanden terug bij het stoppen met nicotine werd ik echt triest/kwaad/leeg en erger dan deze stoppen met wiet actie.
Maar ook stoppen met wiet is niet geheel zonder onaangename gevoelens, maar ik snak niet naar het blowen om de gevoelens een draai te geven.

Maar zoals je zegt, iemand die stopt met blowen en ook nicotine erin had, kan ontwenningsverschijnselen krijgen van twee drugs tegelijk en kan extra moeilijkheid zijn volgens mij. Dus dan is nog even rustig peukjes roken niet noodzakelijk een slechte manier om kans van slagen te verhogen.

FerdFatoehaus

Badass junkie

Ik ken allemaal mensen die wel fysiek echt merkten dat er een afkick gaande was. Met ontwenningsverschijnselen als onrustig, zweterig, gejaagd en snel geïrriteerd.

Manu76

Badass junkie
Ik ken allemaal mensen die wel fysiek echt merkten dat er een afkick gaande was. Met ontwenningsverschijnselen als onrustig, zweterig, gejaagd en snel geïrriteerd.
Ik ook! Maar als je Allen Carr hebt gelezen en de Brainwash goed gelukt is, dan ga je bij de eerste keer dat je stopt, bij het einde van het boek je laatste peuk roken en geloof je er volledig in. Zelfs zo positief dat je gaat genieten die eerste dagen van die ontwenningsverschijnselen omdat je weet dat die na 3 dagen verdwijnen. Echt A Miracle lijkt het. Maar opnieuw diezelfde Brainwash lukt niet zomaar :(. Maar een beetje genieten van de pijn kan ik nog altijd gelukkig. Top boek!!

De Zandman

DF-koning
Ik ben sinds een maand gestopt met tabak.
In die zin, dat ik nu een e sigaret neem, dus een beetje nicotine krijg ik nog binnen
Mijn bedoeling is om straks die nicotine af te bouwen en dan helemaal te stoppen.
Ik moet zeggen dat ik na ruim 50 jaar roken het nog altijd niet meevalt, ik mis mijn sigaar best wel.
Maar, het moet straks afgelopen zijn.
Ik hoop dat het mij lukt uiteindelijk.

Manu76

Badass junkie
Ik ben sinds een maand gestopt met tabak.
In die zin, dat ik nu een e sigaret neem, dus een beetje nicotine krijg ik nog binnen
Mijn bedoeling is om straks die nicotine af te bouwen en dan helemaal te stoppen.
Ik moet zeggen dat ik na ruim 50 jaar roken het nog altijd niet meevalt, ik mis mijn sigaar best wel.
Maar, het moet straks afgelopen zijn.
Ik hoop dat het mij lukt uiteindelijk.
Mooi man, ga zo door. Misschien relax eerst maar eens een jaar volhouden met de e-sigaret? Of nog even lekker met nicotine en dan langzaam steeds minder nicotine erin en dan als je geen nicotine meer in de sigaret hebt, kun je makkelijker stoppen?
Gefeliciteerd met je eerste maand in ieder geval!

De Zandman

DF-koning
Dank je wel voor het compliment!
Het is idd mijn bedoeling om langzaam de nicotine af te bouwen, en te stoppen met vapen.
Eens zien hoe ver ik kom....

De Zandman

DF-koning
Mijn zwakte is dat deze mindset me elke keer weer langzaam ontglipt en ik na jaren gestopt te zijn gewoon ineens weer de gedachte kan hebben "dat het wel weer kan", " af en toe", en het de eerste keer echt fantastisch is, waarna de gewoonte me steeds weer in zijn grip krijgt.

Noot:
En hier staat het. Dit is de zeer kenmerkende gang van zaken bij een terugval.
Op enig moment krijg je na verloop van tijd dit gevoel en deze gedachten...ach, het kan wel weer een keer, eentje kan geen kwaad, en ik stop hierna meteen weer.
F o u t !
Maar bijna iedereen krijgt hiermee te maken en het is zaak om niet toe te geven.
Het is de verslaving duivel 😈 die je in je oor fluistert en geef je toch toe dan ga je binnen mum van tijd weer op je bek de maalstroom in naar het middelpunt van de draaikolk toe.
Geef niet toe aan dat verhaaltje van " ach, je bent al zo lang clean, eentje kan echt wel....
Want die ene joint, dat eerste glas alcohol, deze kunnen dus niet!

CaRRita

Belezen gebruiker
Ik ook! Maar als je Allen Carr hebt gelezen en de Brainwash goed gelukt is, dan ga je bij de eerste keer dat je stopt, bij het einde van het boek je laatste peuk roken en geloof je er volledig in. Zelfs zo positief dat je gaat genieten die eerste dagen van die ontwenningsverschijnselen omdat je weet dat die na 3 dagen verdwijnen. Echt A Miracle lijkt het. Maar opnieuw diezelfde Brainwash lukt niet zomaar :(. Maar een beetje genieten van de pijn kan ik nog altijd gelukkig. Top boek!!
Oh, dat weet ik ook nog! Ik zat te stuiteren op de bank, zó graag wilde ik stoppen. Ik was ook al gestopt voordat ik alles gelezen had. Het was helemaal geweldig!

Totdat die ene verjaardag kwam, of die personeelsavond, of dat hele diepe gesprek met die vriendin. Altijd ook met veel alcohol erbij. En dan, tja, die ene... dat moet toch kunnen. Ook misschien wel omdat het niet zo moeilijk meer leek om te stoppen. Want met het Allen Carr boek was het bijna een feestje geworden.
Ik denk dat dat bij mij sowieso wel speelde, ik vond het leuk om te stoppen. Dan ging ik allemaal lekkere verwendingen kopen, gezichtsmaskertje opdoen, naar de sauna, supergezond eten, abonnement op een nieuw tijdschrift, eindeloze boswandelingen maken... Totdat dat ene feestje er weer was, dat weekje vakantie, nou ja, ga maar door. Ik ben zeker 5 keer gestopt en altijd weer teruggevallen.

Uiteindelijk ben ik via de zorgverzekering in een programma terecht gekomen. Dat was toen een speciaal aanbod via de huisarts, met een consulente. En die vrouw zei: "Dat lijkt me erg vermoeiend, om altijd een andere positie te willen hebben. Want je bent niet tevreden als je gestopt bent (dus als niet-roker) en ook niet als je weer rookt (als roker). Maak nou gewoon eens een beslissing wat je wilt zijn." Dat was bingo voor mij. Want toen begreep ik eindelijk dat die ene echt niet kan. Wat @De Zandman ook zegt, het kán gewoon niet. Tenminste, niet als je een echte niet-verslaafde wil zijn.

Bovenaan