Ik ook! Maar als je Allen Carr hebt gelezen en de Brainwash goed gelukt is, dan ga je bij de eerste keer dat je stopt, bij het einde van het boek je laatste peuk roken en geloof je er volledig in. Zelfs zo positief dat je gaat genieten die eerste dagen van die ontwenningsverschijnselen omdat je weet dat die na 3 dagen verdwijnen. Echt A Miracle lijkt het. Maar opnieuw diezelfde Brainwash lukt niet zomaar

. Maar een beetje genieten van de pijn kan ik nog altijd gelukkig. Top boek!!
Oh, dat weet ik ook nog! Ik zat te stuiteren op de bank, zó graag wilde ik stoppen. Ik was ook al gestopt voordat ik alles gelezen had. Het was helemaal geweldig!
Totdat die ene verjaardag kwam, of die personeelsavond, of dat hele diepe gesprek met die vriendin. Altijd ook met veel alcohol erbij. En dan, tja, die ene... dat moet toch kunnen. Ook misschien wel omdat het niet zo moeilijk meer leek om te stoppen. Want met het Allen Carr boek was het bijna een feestje geworden.
Ik denk dat dat bij mij sowieso wel speelde, ik vond het leuk om te stoppen. Dan ging ik allemaal lekkere verwendingen kopen, gezichtsmaskertje opdoen, naar de sauna, supergezond eten, abonnement op een nieuw tijdschrift, eindeloze boswandelingen maken... Totdat dat ene feestje er weer was, dat weekje vakantie, nou ja, ga maar door. Ik ben zeker 5 keer gestopt en altijd weer teruggevallen.
Uiteindelijk ben ik via de zorgverzekering in een programma terecht gekomen. Dat was toen een speciaal aanbod via de huisarts, met een consulente. En die vrouw zei: "Dat lijkt me erg vermoeiend, om altijd een andere positie te willen hebben. Want je bent niet tevreden als je gestopt bent (dus als niet-roker) en ook niet als je weer rookt (als roker). Maak nou gewoon eens een beslissing wat je wilt zijn." Dat was bingo voor mij. Want toen begreep ik eindelijk dat die ene echt niet kan. Wat
@De Zandman ook zegt, het kán gewoon niet. Tenminste, niet als je een echte niet-verslaafde wil zijn.