De Telegraaf, donderdag 4 mei 2006
Ik vind dit zo schokkend. Openbare terechtstelling, wat?! Messteken, wtf! "Ik ben nu blij, omdat ik de man heb gedood die mijn vader heeft vermoord", dat zegt een 16-jarige (psychopaat)!? Honderden personen waren getuige, dat meen je niet?!

Een serie opeenvolgende foto's laat het verloop van een openbare terechtstelling zien in Mogadishu, de hoofdstad van Somalië. Een 16-jarige jongen bracht daar de moordenaar van zijn vader met messteken om het leven. De 45-jarige verdachte werd tot de doodstraf veroordeeld door de islamitische rechtbank. Hij stak het slachtoffer, een leraar, dood na een ruzie over de opleiding van zijn zoon. De rechters oordeelden dat de executie op dezelfde wijze moest plaatsvinden als de moord.
De tiener stak de veroordeelde enkele malen in de borstkas en in zijn keel, voor de koranschool waar zijn vader werkte. "Ik ben nu blij, omdat ik de man heb gedood die mijn vader heeft vermoord", reageerde de 16-jarige na afloop. De gebonden en geblinddoekte veroordeelde schreeuwde "Er is geen andere God dan Allah", in het Arabisch tijdens de executie.
Honderden personen waren getuige van het eerste publieke vonnis in Somalië sinds jaren. In het Afrikaanse land ontbreekt centraal gezag, nadat in 1991 militair dictator Siad Barre werd verjaagd door krijgsheren. De sterk verdeelde interim-regering, die in 2004 in Kenia werd opgericht, oefent weinig macht uit over de staat met tien miljoen inwoners. De islamitische wetgeving, sharia, die in het - overwegend islamitische - land werd ingesteld, brengt nog enigszins orde in de chaos. Volgens de sharia verdienen moordenaars de doodstraf.
Ik vind dit zo schokkend. Openbare terechtstelling, wat?! Messteken, wtf! "Ik ben nu blij, omdat ik de man heb gedood die mijn vader heeft vermoord", dat zegt een 16-jarige (psychopaat)!? Honderden personen waren getuige, dat meen je niet?!

.