Paranoia/Bewust zijn van alle interacties

Mindgamer

Badass junkie
Hoi Df'ers,

Al een paar jaar lang, ben ik enorm bewust van alles wat er om mij heen gebeurt. Als ik bijvoorbeeld in de supermarkt sta, dan ben ik al bewust van hoeveel mensen er om mij heen staan, wat ze doen, hoe ze kijken en van daaruit kan ik voorzichtig interpreteren; hoe ze zich voelen. Althans; dat denk ik.

Het lijkt wel alsof; mijn zintuigen enorm strak staan afgesteld. Ik zie nu alles als iets waar ik een metafoor heb bedacht of Manson:wink: :Ik zie dus alles als een gevecht; als je slaat, is het meest logische wat er gebeurt; dat je doel zich verdedigt en de klas op ontwijkt. Zo zie ik dit dus ook in sociale interacties. Dit doet mij heel erg denken; aan de roos van Larry.

Maar om verder te praten hier over, is dat ik weleens teveel bewust ben van alles wat er om mij heen gebeurt, waardoor ik soms in paniek kan raken, vooral wanneer ik me zwak voel, vaak door te weinig testosteron. Dit straal ik vervolgens, volgens mij, ook uit, want als ik mensen voorbij zie kijken, kijk ik altijd naar hun gezichtsuitdrukking en dat hebben ze in de gaten (dat zou mij dus ook opvallen) waardoor ze vaak of onzeker weg kijken of wat twijfelachtig gaan lachen en dat interpreteer ik niet als negatief, maar zo van: Jongen, waarom kijk jij zo? Zelfreflectie dus.

Het probleem ligt hem echter in het feit; dat ik mezelf gek loop te maken, als ik al even niet zo goed in mijn vel zit en makkelijk mee gaat in mijn paranoia gedachtegang. Dit moet ik dus zien te voorkomen en ik geen idee hoe! Heeft iemand hier tips voor?
 

Taat

Bewuste gebruiker
En de andere drugs?
Of blow je alleen? :stoned:

Want als dat zo is kan het niet aan de drugs liggen nee :beer:
 

Mindgamer

Badass junkie
Mwa, ongeveer een klein half jaartje terug, experimenteerde ik veel met drugs. Zoals: LSD, 2cb, DMT, speed, coke, LSA, paddo, dagelijks ritalin, xtc, efedra en nog meer drugs. Dit heb ik allemaal in 1 jaar tijd gebruikt. Maar wat ik niet snap, is dat dit zich voor mijn experimentele fase; zich ook al afspeelde. Toen blowde en rookte ik alleen maar. Het is zich gaan manifesteren rond mijn 15de levensjaar. Ik weet nog steeds niet, hoe ik mezelf hier zo goed mogelijk doorheen kan slaan. En herkennen mensen dit trouwens wel?
 

Northawke

Wijs gebruiker
Ga maar 'ns naar een psychiater, zou ik zeggen. Dit klinkt veel als een lichte of beginnende psychose. Een vriend van me is psychotisch en dit klinkt sprekend als beschrijvingen die hij geeft als hij helder is van hoe het is om psychotisch te zijn. Ik zeg niet dat je er een hebt, maar het kan nooit kwaad om jezelf te laten controleren.
 

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
klinkt me bekend in de oren :( Oorzaak bij mij: lichte aanleg tot psychoses, aangewakkerd door het jarenlang blowen, en in mindere mate andere drugs. Enige oplossing: eerst stoppen met blowen natuurlijk, en dan van die gedachtengang proberen af te raken (al dan niet met drugs :grin: )
 

zommes

Badass junkie
Hier komen jullie erachter wat een psychose nou werkelijk is.

Het is merkwaardig, de topicstarter beschrijft een gewaarwording, die van de intensiteit van de impulsen die zijn zintuigen hem brengen. Iets waar ik me heel erg mee kan identificeren. Een supermarkt is ook een soort constante chaos van beelden die een onnatuurlijke boodschap aankondigen en voor enige verwarring kunnen zorgen. Angst wellicht.

Maar psychotisch is toch wel weer het laatste wat in mij op zou komen als ik dit topic lees. Waar zien jullie de wanen en hallucinaties die de topicstarter krijgt? Er staat ook helemaal nergens dat hij niet meer in staat is om te kunnen spreken of lopen. Zelfs een beginnende psychose staat ver van wat ik denk dat er hier gaande is.

Voor mensen die last hebben van een overmatige aanvoer van impulsen van buitenaf, is een omgeving waarin dit tot een extreem niveau leidt gewoon moeilijker dan voor het oppervlakkige doelgerichte brein dat denkt te weten waar het mee bezig is. Het probleem is bijna het tegenovergestelde van een psychose, namelijk de realisatie van de verbindingen tussen zintuig en brein en het leren controleren daar van. Het vertonen van een geschrokken gezicht is daar een simpel gevolg van en niets meer.
 

Mindgamer

Badass junkie
^Ja!!
Dat herken ik dus echt allemaal!!

Thnx dude :smoke:

En voor de vrouwen: Ik ben gevoelig, dus wees voorzichtig met mij :hearteyes:
 

Jeniger

Experimenterende gebruiker
Er zijn heel veel "truukjes" waardoor je hier best goed mee kan leren omgaan, er zijn tal van boeken te koop, het heeft mij ontzettend geholpen om eindelijk te ontdekken dat ik niet gek was :mrgreen: ,maar laat je ook geen label op je hoofd drukken, gebruik het alleen om er je voordeel uit te halen.
 

Atropa

Bewuste gebruiker
Lees eens boeken van McKenna, Hofmann, Huxley of Larry. Dat zal je ervaringen goed laten integreren.

Jij maakt de keus hoe ontvankelijk je wilt zijn voor vibes en golven met je zintuigelijke waarneming.

Kies voor alcohol of tabak als je de wereld wilt zien als een vastvormige klomp ijs en leef met dat bewustzijn je leven.

Kies voor entheogenen als je de wereld wilt zien als een warm vloeibare zee waarin je de transparantie ziet.

De een noemt het psychose, de ander noemt het het zien van de bouwtekening waaruit de waarneembare wereld is opgebouwd.
 

bella1979

Newbie
ik weet niet of ik te laat ben metmijn reactie, maar ik wil hier graag op reageren..

Het feit dat je je heel erg bewust bent van wat er om je heen gebeurd kan heel vervelend zijn, omdat je dan ook vaak heel erg van je zelf bewust bent, en dat is irritant (plat)
Maar je kan je ook je voordeel uit halen, je kan mensen beter begrijpen, minder snel veroordelen, invoelen, empathie. Dit is iets waar je trots op mag zijn, en waar jij je voordeel uit kan halen en nog belangrijker...andere mee kan helpen. Natuurlijk heb je het niet altijd bij het rechte eind. En je moet proberen open te blijven staan...maar jouw gave is dat je kan begrijpen en inleven...hadden meer mensen dat maar.. en je hoeft daar niet voor naar een psycholoog...je kan juist rust vinden in het feit dat je mensen kan begrijpen, en in de supermarkt voelt iedereen zich opgelaten..of je komt (vaak) in je trainingspak iemand tegen die je niets te melden hebt....of je rekent af en heel je mandje zit vol met ongezond voedsel..of in het allerergste geval heb je niet meer genoeg geld op je rekening...haha..supermarkt sucks...er is ook geen weg uit als je niets koopt..kijk maar eens naar de jerry seinfeld show: i am telling you for the last time.. downloaden of kopen, je zal het vast leuk vinden..sterkte..ik ben benieuwd of je dit bericht nog leest...maar hoop dat het je goed doet...
 

Mindgamer

Badass junkie
Hoi Bella,

Ik ben er mee bezig, om met dit te kunnen handelen.
Het lastige is, dat het soms uitdraait op paranoia.
Vandaar dat ik rust moet proberen te vinden.

Ik kan dit zeker gebruiken, voor mijn empathisch vermogen.
Het is me echt al snel duidelijk; hoe iemand zich voelt, wat diegene denkt enz.
Althans; je kan dit nooit zeker weten, totdat je het vraagt, maar om een wild vreemde nou zoiets te gaan vragen, zie ik ook niet zitten :)

Maar de kunst is idd, om dit om te zetten; in iets positiefs.
Alleen dat kost tijd.

Soms word het me even teveel en moet ik even rust vinden en dat doe ik met drugs.

Al dat denken enz.

Bedankt voor jullie reacties :)
 

DreamerOfDreams

Bewuste gebruiker
Ik vermoed dat je teveel nadenkt over allerdaagse dingen, ik zou je als tip willen geven:
probeer eens wat meer te voelen en wat minder te denken, vertrouw zoveel mogelijk op je zintuigen, dit lijkt mss een beetje simplistisch maar dit eenvoudig zinnetje heeft mij geholpen om meer mijzelf te zijn en minder na te denken over eenvoudige, allerdaagse en natuurlijke dingen.
Verder wil ik nog een anti paranoia tip met je delen die ik heb bedacht op LSD. Je moet zelf maar zien of je het kan vertalen en of het bruikbaar is maar als ik bang ben dat ik plots in mijn rug zou gegrepen worden (als ik in het donker ergens sta met koptelefoon op ofzo) probeer ik gewoon de situatie uit de lucht te bekijken, dan zie ik een jongen staan en besef ik dat er niets is om bang voor te zijn. Of, probeer jouzelf te bekijken uit het standpunt van iemand anders in de supermarkt, dan ben je gewoon een jongen die aan het aanschuiven is... helemaal niets bijzonder. als je nu ook nog een beetje vertrouwen hebt in je zintuigen komt het mss wel goed

Ik had het graag allemaal wat beter beschreven maar ben daar nu even niet echt tot in staat
groeten
 

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik denk ook dat je last hebt van iets dat in zichzelf helemaal niet zo erg is. Het gaat gewoon om een bepaalde invalshoek die jij hebt, mogelijk omdat je die invalshoek in psychedelische ervaringen ook ervaren hebt. Die manier van zien lijkt me niet verkeerd, je blik op de werkelijkheid is alleen wat anders dan die welke de meeste anderen normaal hebben. Zie het als een extra vrijheid om zo te kunnen kijken, een vorm van creativiteit.

Misschien dat het helpt om wat meer naar jezelf te kijken. Waarom maakt die invalshoek je bang? Ben je bang om gek te worden? Om de grip op de werkelijkheid te verliezen? Een bezoek aan de psychiater zou in elk geval in zoverre kunnen helpen, dat het je meer gevoel van controle kan geven, omdat je er in elk geval op een concrete manier mee bezig bent. En je zult dan ook leren dat dit best veel vaker voorkomt onder mensen, dat zal het misschien een minder eenzaam en angstig gevoel maken.

Het zal sowieso helpen om even op een open manier met jezelf bezig te gaan, met of zonder hulp van anderen. Waarschijnlijk is er wel iets dat je 'dwars' zit, ergens. Het zal inderdaad een belangrijke stap zijn om 'rust' te vinden hierin. Als je een beetje rust en vertrouwen hebt in jezelf dan zal dat je minder angstig maken, het is toch een beetje een angst voor een deel van jezelf, lijkt het. Iets als als meditatie kan je ook helpen.

Ik heb dit zelf een aantal jaren geleden ook gehad geloof ik, ik zat er toen ook heel erg mee, en het leek bij mij ook vooral heel sterk in de supermarkt en andere plekken met veel mensen. Misschien versterken die plekken je gevoel van eenzaam zijn met jouw visie, omdat er zo veel mensen zijn die zich gedragen volgens een systeem waar jij je helemaal buiten voelt staan. Bij mij ontstond het korte tijd na een ingrijpende paddotrip. Volgens mijn 'goeroe' (ik noem hem maar zo, in elk geval iemand wiens ideeën heel veel aanzien bij mij hebben) had ik in die trip iets 'aangeboord' in mezelf waar ik eigenlijk nog niet aan toe was. Een diepere laag waarmee ik nog vrede moest vinden, als het ware. In elk geval ging het na +/- een jaar wel zo'n beetje over, en op dit moment zie ik die tijd gewoon als een belangrijk deel van mijn ontwikkeling. :)
 

Mindgamer

Badass junkie
^Ja, prachtige en duidelijke reactie trouwens.

Het zou inderdaad een perspectief kunnen zijn, ontwikkeld door mijn psychedelica gebruik.
Ik zie het ook eerder al iets positiefs, maar soms krijg ik zoveel informatie binnen; dat mijn gedachtegang op hol slaat.
Dit hou ik nooit lang vol en ga ik rust opzoeken in mijn hoofd, met hulp van drugs.
Hardlopen doe ik veel en dat helpt niet, maar vermindert de trek om even te willen ontsnappen van deze geest wel.

Binnenkort participeer ik aan een Ayahuasca ceremonie.
Hopelijk kan dit iets voor mij betekenen + ik confronteer mezelf ermee, door veel met mensen te werken.
Vandaar dat ik de SPW opleiding ben gaan doen.

Ik heb zoiets van: als ik nu veel leer, dan komen er later rustige jaren voorbij waaien.. :)
 

essiej666

Belezen gebruiker
heey :)
ik herken precies wat jij allemaal opschrijft
zelf ben ik een hsper at hiervoor ook al iemand schreef dat dat het misschien was
zelf ben ik er ook nog niet zo lang achter
elke keer weer die chaos gene idee wat het nou was
ik voel mensen hun gevoelens echt heel sterk aan
zonder dat ik er maar ook om vraag ofzo
toen ik erachter was wat het was ben ik het anders gaan interpreteren
waardoor ik nou beter mee om kan gaan
op die site van hoogevoelen staat manieren ook om er anders naar te kijken.
en ik raad je aan voor als het erg lastig voor je word te gaan praten met een psycholoog ofzo.
succes!
 
Bovenaan