Lol! We kregen maar liefst 24 minuten om te antwoorden. De gemiddelde wachttijd bedraagt... eh, iets langer. Maar goed je oproep werkt wel aangezien ik toch nu een advies zal geven.
SSRI's (selective serotonin reuptake inhibitor) waartoe sertraline toebehoort zijn in het algemeen niet zo goed te combineren met MDMA omdat het de werking van MDMA verzwakt. MDMA zorgt er namelijk voor dat de afgifte van serotonine (wat invloed heeft op o.a. je stemming) in je hersenen sterk verhoogd wordt en dat doet sertraline ook waardoor de werking van de MDMA geneutraliseerd wordt. Het kan ook gevaarlijk zijn omdat het kan leiden tot het serotoninesyndroom.
Het serotoninesyndroom is een vergiftiging met serotonine door gebruik van medicijnen die de serotonine-spiegel verhogen. Het syndroom wordt meestal veroorzaakt door minimaal twee geneesmiddelen die de serotonine-spiegel verhogen, waarvan minimaal één SSRI of MAO-remmer. Kort na het verhogen van de dosis of na toevoegen van een tweede serotonerg middel kan het syndroom ontstaan. Veel artsen in Nederland kennen het serotoninesyndroom niet goed en hebben hierdoor moeite met het herkennen van de symptomen.
Meeste mensen voelen er dus weinig van als ze het combineren al zijn zijn er altijd uitzonderingen. Mijn advies is om het niet te doen omdat de kans dat je iets voelt klein is en er daarbij ook complicaties kunnen ontstaan.