Smartshops naar rechter om paddoverbod

henkie84

Bewuste gebruiker
De smartshops gaan juridische stappen ondernemen om het paddoverbod tegen te gaan. Dat zegt Paul van Oyen van het Landelijk Overleg Smartshops. Hij noemt het verbod "oliedom, kortzichtig en een aanfluiting. Het gaat in tegen alle adviezen aan minister Klink".
De verkoop van de hallucinerende verse paddestoelen is voor veel shops de grootste bron van inkomsten. Een verbod zou een faillissement kunnen betekenen.

Burgemeester Cohen en een meerderheid in de raad zijn tegen een verbod. De PvdA hoopt dat de Tweede Kamer zich tegen het plan van Klink verzet. Over 4 weken wordt het voorstel behandeld.

Bron: http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=34738
Met video.

pieter-b

Wijs gebruiker
fantastisch!
een geweldige zet.. volgens mij is klinks visie onverdedigbaar voor de rechter..
minister van volksgezondheid welzijn en sport...het word tijd dat je op je plek wordt gezet. Binnen jouw kader zijn er geen geldige redenen om paddos te verbieden...en zo is het maar net!

jcutter

Badass junkie
Fucking vet! Hopelijk gaan er discussies komen waardoor die oude piemels die tot dit soort besluiten komen; stoppen met onzin lekken. Het is niet zo moeilijk om zo'n discussie te winnen lijkt mij :)

henkie84

Bewuste gebruiker
Irritant toch, de lokale overheid (burgemeester en gemeenteraad) van waar de 'paddoproblematiek' tot uiting is gekomen zijn falikant tegen het besluit, en degene die er het verst vanaf staan (ministers) luisteren niet naar hen en kiezen hun eigen weg.

Ik hoop dat dit het verschil gaat maken. Er zal nog wel genoeg worden getript anyhow, maar ik zou het fijner vinden als ik gewoon legaal kan blijven thuiskweken. Als is het maar voor het gevoel. Ofzo.

shokora

Wijs gebruiker
Goede ontwikkeling, alle smartshops bij elkaar hebben misschien toch redelijk wat financiën voor het leiden van een goed protest. Het is achterlijk dat alle raadgepleegde instellingen tegen een verbod waren maar dat minister Klink gewoon lekker door gaat.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wie zijn DE smartshops?
Die vage souvenier winkeltjes, of die internethandel(naam zal ik niet noemen) waar ze gedroogde paddo's verkopen terwijl dit al jaren niet meeer is toegestaan?

Ik hoop dat dit 'paddorumoer' een positieve uitwerking heeft op de smartshop-branche.
Bijvoorbeeld dat alle verstandige smartshop ondernemers de koppen bij elkaar steken, om bv richtlijnen vast te stellen waar een gedegen smartshop aan moet voldoen.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Moet dat nog? ik dacht dat toen ik dit nieuwsbericht las het dus door de 1e kamer was gekomen..

neti

Badass junkie
de rechter gaat niet over wetgeving
en zal zich nimmer mengen in politieke
besluitvorming, zij het dat deze kan
toetsen of procedureel alles klopt

trias politica, mavo 3

fs180

Belezen gebruiker
neti zei:
de rechter gaat niet over wetgeving
en zal zich nimmer mengen in politieke
besluitvorming, zij het dat deze kan
toetsen of procedureel alles klopt

trias politica, mavo 3
tijd voor school? :wink:

phy

Bewuste gebruiker
Welhallodaar zei:
Er is echt geen hoop meer hoor ze houden het alleen maar op voor jullie

Nee pessimisme helpt.

Kleine kans dat dit werkt, maar het is tenminste IETS
wees daar blij om.

Ik zeg: hoera voor het hollands rechtssysteem! Wie weet is meneer de rechter wel in staat zijn eigen synapsen te prikkelen.

boterkoek17

Bewuste gebruiker
wat denk je nou zelf, ze worden toch wel verboden. volgend jaar is het gedoogbeleid tav wiet aan de beurt.

over tien jaar mag je niet meer buiten roken denk ik.

Christenhonden verpesten alles!

phy

Bewuste gebruiker
Alsof CDA het alleen doet. Geloof heeft er niets mee te maken. Anders was het allang verboden geweest.

Ketaboy

Bewuste gebruiker
Toch ben ik van mening dat het verbieden van paddo's niet eens echt een slecht idee is.

Paddo's zullen dan tenslotte nog altijd verkrijgbaar zijn via de wegen dat elke andere verboden drugs dat ook is.

Het voordeel daarvan is dat alleen mensen die gericht opzoek zijn naar paddo's er mee in aanraking komen.

Wat ik op smartshops tegen heb is dat er te veel mensen bezoekjes aan brengen diie niet anders te omschrijven zijn als etalagewinkelaar.

Totaal onwetende consumenten die puur omdat ze een dergelijk product in het voorbijgaan tegen het lijf lopen besluiten te kopen en te gebruiken. Met name door de makkelijke verkrijging zich totaal niet bewust van de gemoedstoestand waar ze zich even later in bevinden.

Je kan de winkelier natuurlijk wel verplichten bij elke klant een korte screening af te nemen die meer inzicht bied in zijn of haar "paddo geschiktheid".
Je kan namelijk makkelijk door enkele korte vragen aanvoelen of de klant stevig in zijn schoenen staat en kennis van zaken heeft wat toch wel de twee belangrijkste elementen zijn om iemands geschiktheid te bepalen.

Nu wil ik niet zeggen dat dit in de praktijk niet al gebeurd maar met name in de grote steden waar je smartshops aantreft die hoofdzakelijk draaien op toeristen blijft voorlichting en screening vaak uit.

Daarbij is het practisch onmogelijk om er zeker van te zijn dat je geen paddo’s aan de verkeerde mee geeft.

Het klinkt edelijk krom dat je als winkelier je klant moet beschermen voor het product waar het als het goed is zelf achter staat. Toch is dat de enige manier om op een proffesionele manier een product met zulke eigenschappen aan te bieden.

Nu wil ik wel dat het duidelijk is dat ik het allerminst eens ben met het wetsvoorstel. Dat voornamelijk omdat het weer duidelijk een beslissing is die is genomen als respons op media aandacht.

Wat nogmaals bewijst dat dit kabinet als belangrijkste drijfveer heeft het bevredigen van de behoeftes van een bevooroordeelde massa.

Het toppunt van een voorstel dat er om de totaal verkeerde redenen door heen wordt geramd dus....

pieter-b

Wijs gebruiker
Ketaboy zei:
Toch ben ik van mening dat het verbieden van paddo's niet eens echt een slecht idee is.

Paddo's zullen dan tenslotte nog altijd verkrijgbaar zijn via de wegen dat elke andere verboden drugs dat ook is.

Het voordeel daarvan is dat alleen mensen die gericht opzoek zijn naar paddo's er mee in aanraking komen.

Wat ik namelijk altijd zo op smartshops tegen heb is dat er te veel mensen gebruik van maken die niet anders te omschrijven zijn etalagewinkelaars.
lol, wat een logisch klinkend gebrachte bs.

etalagewinkelaars..het klinkt leuk en aannemelijk, maar mijn ouders zouden toch echt niet al windowshoppend langs een smartshop lopen, en overkomen worden door het verlangen om eens stevig aan de drugs te gaan :mrgreen:

..tja.. en het voorlichtingsverhaal..tja.. meneer de crosselling heroinedealer die die ochtend ff snel het bos in is getrokken om wat random paddos in een zakkie te doen, doet het vast beter :wink:

Ketaboy

Bewuste gebruiker
pipoxyz zei:
Ketaboy zei:

Wat ik namelijk altijd zo op smartshops tegen heb is dat er te veel mensen gebruik van maken die niet anders te omschrijven zijn etalagewinkelaars.
lol, wat een logisch klinkend gebrachte bs.

etalagewinkelaars..het klinkt leuk en aannemelijk, maar mijn ouders zouden toch echt niet al windowshoppend langs een smartshop lopen, en overkomen worden door het verlangen om eens stevig aan de drugs te gaan :mrgreen:

..tja.. en het voorlichtingsverhaal..tja.. meneer de crosselling heroinedealer die die ochtend ff snel het bos in is getrokken om wat random paddos in een zakkie te doen, doet het vast beter :wink:

Ik heb redelijk lang dagelijks in een smartshop gewerkt en geloof me op een kleine groep goed voorgelichte beginners en een nog kleiner groepje ferquent gebruikers heb je voornamelijk te maken met halfegare..

Zo heb je op vrijdagmiddag bij meerdere kroegen happyhour. De daarna aangeschoten tot soms zelfs ronduit dronken jeugd die dan impulsief zonder enig idee waar mee vandoen te hebben paddo's wil aanschaffen is redelijk groot.

Nu zal de gemiddelde smartshop winkelier dit soort typisch de deurwijze maar met name in Amsterdam heb ik hier toch mjin twijfels over.

Ik weet practisch zeker dat zonder paddo in die branch het merendeel van de shops het voor gezien moet houden. De enkele voor wie het is weggelegt op kratom, sealtjes, blowgear en rare snuisterijen te redden zal erg klein zijn..

Toch zou ik dan liever zien dat de smartshop een kenniscentrum wordt. Een plek waar het mogelijk is voor de mensen die zich aangetrokken voelen tot dit soort spirituele prodcuten hier op vakkundige wijzen kennis mee te maken.

Want, nu zijn smartshops naar mijn idee te vaak dusdanig omzetbelust dat ze als aanbieder van middelen die een dusdanig ingrjipende uitwerking kunnen hebben ze vaak vanuit profesioneel en kwalitatief oogpunt te kort schieten.

pieter-b

Wijs gebruiker
juist daar ook lijkt me.. smartshops weten maar al te goed dat het gedrag van hun kopers geflecteerd wordt op de maatschappelijke verantwoordheid van hun bestaan.

overigens wel grappig hè, dat het voornaamste probleem omtrent impulsief en ondoordacht publiek eigenlijk eerder stiekem een drankprobleem lijkt te zijn.

een eventuele oplossing tegen dit lijkt me een alcoholtester aan de muur in de smartshop om dat publiek te weren.. alcohol in bloed = geen bakje paddos.

Ketaboy

Bewuste gebruiker
pipoxyz zei:
juist daar ook lijkt me.. smartshops weten maar al te goed dat het gedrag van hun kopers geflecteerd wordt op de maatschappelijke verantwoordheid van hun bestaan.

overigens wel grappig hè, dat het voornaamste probleem omtrent impulsief en ondoordacht publiek eigenlijk eerder stiekem een drankprobleem lijkt te zijn.

een eventuele oplossing tegen dit lijkt me een alcoholtester aan de muur in de smartshop om dat publiek te weren.. alcohol in bloed = geen bakje paddos.

Ik gaf gewoon een extreem voorbeeld. Ik had ook scholieren kunnen noemen of van mij part de rondtrekkende jongens van de reisvereniging

phy

Bewuste gebruiker
feit blijft: het verbod is geen oplossing.

Aan de ene kant is het gevaarlijk omdat je niet weet 'wat je hebt' qua portie en type paddestoel.
Aan de andere kant.. nu zullen toeristen en impulskopers het niet meer zo snel kopen.

Maar er zijn beter manieren om dat op te lossen. Trouwens, ik denk niet dat het verbod door de media is opgelegd. De media heeft inmiddels ook wel door dat paddo's niet zo gevaarlijk zijn.

Ik geef de toeristen de schuld. En het gezeur van andere landen over ons drugsbeleid.

pieter-b

Wijs gebruiker
phy zei:

Aan de ene kant is het gevaarlijk omdat je niet weet 'wat je hebt' qua portie en type paddestoel.
Aan de andere kant.. nu zullen toeristen en impulskopers het niet meer zo snel kopen.

Maar er zijn beter manieren om dat op te lossen. Trouwens, ik denk niet dat het verbod door de media is opgelegd. De media heeft inmiddels ook wel door dat paddo's niet zo gevaarlijk zijn.

Ik geef de toeristen de schuld. En het gezeur van andere landen over ons drugsbeleid.
lol
een oplossing voor wat als ik vragen mag?

toch wel grappig hoe het vaak herhalen en debatteren van iets, datgen plotseling bijna waar maakt.

er is geen probleem om op te lossen behalve dat van een politiek die ons alles verbieden wil.

phy

Bewuste gebruiker
pipoxyz zei:
phy zei:

lol
een oplossing voor wat als ik vragen mag?

toch wel grappig hoe het vaak herhalen en debatteren van iets, datgen plotseling bijna waar maakt.

er is geen probleem om op te lossen behalve dat van een politiek die ons alles verbieden wil.

Jij weet misschien wel hoe je er mee om moet gaan, maar het overgrote deel van NL denkt 'dat je er kabouters van gaat zien'. Voorlichting is het probleem. Daardoor is misbruik ontstaan. Met para en overleden mensen als gevolg.

Je bent verontwaardigd over de 'drugshetze' van politiek DH. Ze blazen het probleem op en nemen overdreven maatregelen. Maar dat betekent niet 'dat er geen probleem is'.

pieter-b

Wijs gebruiker
alles is relatief natuurlijk..
4000 alcohol doden?..eens 1 of 2 nieuwsstukjes in totaal.. 900 alcohol psychoses.. 0 nieuwsstukjes..
1 dubieuze en niet bewezen paddo zelfmoord... 30.000 googlehits...vrijwel allemaal nieuws.

als wij maatschappelijk 4000 doden en elk weekend ME voor de deur van elk uitgaanscentrum acceptabel vinden, dan is 1 domme suicidale franse trut in 15 jaar gewoon geen probleem.

Bovenaan