Spreekbeurt Drugs, Hoe beginnen?

Sunseed

Belezen gebruiker
Hey,

Ik moet voor Godsdienst ( :confused: ) een spreekbeurt doen over Drugs(problemen).
Alleen praat ik nooit over drugs in school behalve met echte vrienden dus weet ze niet dat ik er al met bezig was. (ben nogal braaf & stil en zo vn die dingen.)

Nu hoe moet ik hier aan beginnen, ze veronderstelt waarschijnlijk dat we drugs volledig moeten zwart maken. Maar dat ben ik niet van plan.
Ik wil mijn klasgenoten ( :tearsofjoy: ) de waarheid vertellen, de volledige waarheid over drugs, geen halve. Niet alleen de goede kanten maar zeker niet alleen de slechte kanten.

Maar hoe begin ik hier nu aan?
Heeft iemand wat tips, en over welke drugs ik best begin?
Of informatie die handig kan zijn, nieuwsartikelen enz.

Bedankt :)

cropp

Badass junkie
ik zou voor de volledige waarheid gaan, maar zorg er voor dat niet de hele school je als een junk beschouwd.

met een monoloog waarin je de advocaat van de duivel speelt zal je meer indruk maken op je godsdienst leraar dan met een standard spreekbeurt over verslavingen

Sunseed

Belezen gebruiker
cropp zei:
ik zou voor de volledige waarheid gaan, maar zorg er voor dat niet de hele school je als een junk beschouwd.

met een monoloog waarin je de advocaat van de duivel speelt zal je meer indruk maken op je godsdienst leraar dan met een standard spreekbeurt over verslavingen
Mijn school zit vol junks, ik word juist niet als een junk beschouwd en moest daarom die spreekbeurt doen. Iemand moest ze doen en die junks uit mijn klas zouden alleen maar de positieve van coke kunnen zeggen. :confused:

Sunseed

Belezen gebruiker
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik mijn persoonlijke ervaring ga vertellen, daar heeft de klas niet veel aan. :P

cropp

Badass junkie
Sunseed zei:
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik mijn persoonlijke ervaring ga vertellen, daar heeft de klas niet veel aan. :P

heb je al informatie over bepaalde drugs opgezocht op internet, als je bij tripreports kijkt vind je veel prachtige ervaringen, je kunt het zo gek niet bedenken

bij het opiaten, speed en coke fora vind je dan weer een hele hoop verhalen van mensen die er minder goede ervaringen en verslavingen aan over hebben gehouden

het wiet en het drugsforum staat dan weer vol met discussies over wat lekkerder is

Sarori

Bewuste gebruiker
Godsdienstles?
vertel dan over de ervaringen van Jezus met zijn discipelen. Jezus dronk al wijn en maakte zelfs wijn uit water :)
Je kunt dan meteen laten zien dat het gebruik van drugs zo oud is als de mensheid en niet iets is om gek over te doen (alcohol is momenteel een gelegaliseerde harddrugs!).
Alles kan misbruikt worden, maar je kunt er ook gewoon van genieten....toch? :wave:

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
Als je het voor godsdienst moet doen, is het misschien een idee je spreekbeurt te baseren op de docu "The Pharmacratic Inquisition". Hierin wordt het christendom herleid tot oorspronkelijke zonneaanbidding en paddogebruik. Er zijn 2 versies van deze docu. een lezing versie van bijna 3 1/2 uur, of een ingekorte dvd versie van een kleine 2 uur.
lang: http://video.google.com/videoplay?docid ... 3003895154
kort: http://video.google.com/videoplay?docid ... 3983229569

of breder is misschien Terrence Mckenna ook een goede bron mbt zijn kijk op de invloed van drugs in de evolutie van ons bewustzijns, of cultuur...

...Maar das allemaal heftige shit..een makkelijker iets is misschien het demonstreren van het groot aantal tegenstrijdig onderzoeksmateriaal, van wiet krijg je meer hersencellen, van wiet breken hersencellen af, van wiet krijg je kanker, wiet gaat kanker tegen...ik noem maar wat, of je kunt natuurlijk een hele speech houden waarom shamanisme en psychonaut(isme?) de enige echte religies zijn en hoe het christendom, islam e.a. volledig de weg kwijt zijn..uiteraard kleurig toegelicht:wink: ..iig..Succes!

Wacky

Badass junkie
Lees eens een en ander over verslavingen. Vertel dan dat drugs leuk kunnen zijn mits je ze verstandig gebruikt (dat is dus met mate, duidelijk je grenzen stellen, en je daar aan houden) en leg uit hoe verslavingen kunnen ontstaan als je je niet verstandig gebruikt.

Dat is dan vooral aangaande coke, speed en wiet enzo (wat je klasgenoten voornamelijk zullen gebruiken) die drugs moet je niet teveel ophemelen, en je klasgenoten proberen wat te vertellen over verslaving zonder al te veel "drugs are bad" gedoe is wel goed.

De link tussen religie en pscychedelica is natuurlijk ook heel leuk, maar daar gaan ze toch geen kut van snappen vrees ik. Maar misschien kan je het allebei in je verhaal stoppen, en zo ook gelijk een onderscheid duidelijk maken tussen psychedelica en ander soort drugs.

Gemini

Badass junkie
Hoe beginnen..? Simpel toch: 'Mijn naam is wat-je-naam-ook-moge-zijn en ik houd mijn spreekbeurt over drugs.'

tomz0r

Badass junkie
Soms moet je tactisch zijn en gewoon zeggen wat de docenten willen horen. Je houdt een spreekbeurt voor je docent en niet voor je klas.
Helemaal bij levensbeschouwing, waarbij je docent waarschijnlijk een religieus mens is. :P

Denk dat hij met drugs niet de effecten bedoelt maar de drugsproblematiek. Dat is wat hij wil horen. Zoek dus iets op over alcohol -en drugsproblemen, en probeer niet stoer over te komen tegenover je klasgenootjes op zo'n achterlijke manier want je cijfer lijdt er onder.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
tomz0r zei:
Soms moet je tactisch zijn en gewoon zeggen wat de docenten willen horen. Je houdt een spreekbeurt voor je docent en niet voor je klas.
Helemaal bij levensbeschouwing, waarbij je docent waarschijnlijk een religieus mens is. :P

Denk dat hij met drugs niet de effecten bedoelt maar de drugsproblematiek. Dat is wat hij wil horen. Zoek dus iets op over alcohol -en drugsproblemen, en probeer niet stoer over te komen tegenover je klasgenootjes op zo'n achterlijke manier want je cijfer lijdt er onder.

Ik wil niet vervelend doen, maar dit is dus hoe de huidige foutieve consensus over drugs in stand gehouden word. Nooit iets zeggen wat je niet meent, puur omdat het 'politiek correct' is om het te zeggen.

Aan de topicstarter; als ik die spreekbeurt zou houden zou ik waarschijnlijk beginnen met 'vergeet alles wat je weet over drugs'. Voor alle eerlijke informatie die je nodig hebt over drugs, ga naar Erowid. Voor je spreekbeurt misschien een korte inleiding met wat de ergste 'probleemdrugs' zijn, wat die drugs doen en in welke dosis, en dan over op de echte problematiek. De aanvoer van die drugs, de regelgeving, een aantal verhalen vanuit verslaving, maar ook vanuit verantwoord gebruik. Je kan iets vertellen over de succesvolle therapie met MDMA in de jaren 60. Keus zat, ik denk dat je tijd tekort komt.

tomz0r

Badass junkie
RSW zei:
tomz0r zei:

Ik wil niet vervelend doen, maar dit is dus hoe de huidige foutieve consensus over drugs in stand gehouden word. Nooit iets zeggen wat je niet meent, puur omdat het 'politiek correct' is om het te zeggen.

Aan de topicstarter; als ik die spreekbeurt zou houden zou ik waarschijnlijk beginnen met 'vergeet alles wat je weet over drugs'. Voor alle eerlijke informatie die je nodig hebt over drugs, ga naar Erowid. Voor je spreekbeurt misschien een korte inleiding met wat de ergste 'probleemdrugs' zijn, wat die drugs doen en in welke dosis, en dan over op de echte problematiek. De aanvoer van die drugs, de regelgeving, een aantal verhalen vanuit verslaving, maar ook vanuit verantwoord gebruik. Je kan iets vertellen over de succesvolle therapie met MDMA in de jaren 60. Keus zat, ik denk dat je tijd tekort komt.

Ik ben het hier ook niet mee eens. Maar het is een schoolopdracht, en je moet niet denken dat je met die schoolopdracht de kijk op drugs van zo'n man kan veranderen. Je moet aan jezelf denken. Een goed cijfer dus. Levensbeschouwing docenten (moeten op mijn oude school gelovig zijn) zijn vaak niet de ruimdenkendste mensen op aarde, en dat heb ik zelf ondervonden. Je moet zeggen wat die gast wil horen, hij zit echt niet te wachten op positieve kanten van drugs.

Werd bijna van school getrapt omdat ik die kutlessen van die levensbeschouwing leraar niet wou volgen omdat hij ons allemaal kerkopdrachten liet doen enzo. Dat had niks met 5 Vwo te maken en hij wou niet eens met me in discussie gaan toen ik zei dat zijn lessen nergens op sloegen. Maar achteraf vind ik het best stom van mezelf. Ook al ben je het niet eens met sommige dingen, schoolopdrachten moet je gewoon maken zoals de leraar dat wil. Je praat hem toch niet om.

Sarori

Bewuste gebruiker
tomz0r zei:
...Maar het is een schoolopdracht, en je moet niet denken dat je met die schoolopdracht de kijk op drugs van zo'n man kan veranderen. Je moet aan jezelf denken. Een goed cijfer dus...
Geloof in je eigen verhaal. Vertel wat je wilt vertellen. Dat verdient pas punten!
Liever een mager 5-je voor een overtuigend verhaal waar je achterstaat, dan een 9 voor een zeververhaaltje.

Maar ja, wie ben ik :wink:

tomz0r

Badass junkie
Sarori zei:
tomz0r zei:
...Maar het is een schoolopdracht, en je moet niet denken dat je met die schoolopdracht de kijk op drugs van zo'n man kan veranderen. Je moet aan jezelf denken. Een goed cijfer dus...
Geloof in je eigen verhaal. Vertel wat je wilt vertellen. Dat verdient pas punten!
Liever een mager 5-je voor een overtuigend verhaal waar je achterstaat, dan een 9 voor een zeververhaaltje.

Maar ja, wie ben ik :wink:

Zo dacht ik eerst ook. Voordat ik er achter kwam dat liegen en slijmen je rapport veel beter maken en dat de docenten helemaal niet hoeven te weten hoe ik over dingen denk aangezien ze nog een stuk of honderd andere leerlingen hebben.

drain bamage

Badass junkie
wel even Hans Sibbel citeren:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1XF95-0SHaU&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1XF95-0SHaU&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
echt heerlijk, die hele show overigens
aanrader

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Begin over middelen die ze in sommige geloofsovertuigingen gebruiken, om hun goden te kunnen ontmoeten, en Hallucinaties te krijgen over de toekomst.

De indianen, bijvoorbeeld. die het gebruikten in de avond voor de jacht. of voor oorlogspad.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
In de jaren dat de meeste mensen LSD en Wiet hebben ontdekt en hebben gebruikt, is de technologosche vooruitgang erg snel gegaan. in 50 jaar tijd, hebben we op de maan gelopen. computers gemaakt, die op je bureau passen, auto's die op water rijden, mobiele telefoons die minder dan 50 gram wegen, draagbare muziekdragers.

Stel je voor dat toen de drugs enorm zwaar werden bestraft, en werden uitgeroeid.

Dan hadden we nu nog steeds fietsen met houten wielen, stroomtreinen, en jongetjes en meisjes, die keurig in pak, op een krijtbordje het aap noot mies, uit hun hoofd opschreven

Sunseed

Belezen gebruiker
Bedankt voor jullie reacties,

Tomzor, ik ben niet van plan een spreekbeurt te maken zoals zij het veronderstelt dat ik ze ga maken, het laatste wat me kan schelen op school zijn mijn punten voor Godsdienst wel :tearsofjoy:

:)

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
Drugs verbieden is op dit moment Hot, en de politiek is op dit moment gemotiveerd om Alle psychedelica te gaan verbieden. Dit omvat vele geloofsovertuigingen zoals SantoDaime, Cantheisme, Sjamanisme, niet door religie overkoepelde spiritualiteit e.a.
Je kunt je spreekbeurt houden over hoe de nederlande politiek steeds meer en meer de vrijheid van religie en het recht op zelfontwikkeling ondermijnd.

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Sowieso kan je best wel dingen zeggen die niet aansluiten bij de overtuigingen van je leraar, zolang je het maar goed onderbouwd. En aangezien de meeste standpunten die hiervoor werden genoemd wel te onderbouwen zijn, moet dat best wel lukken.

Ik zou gewoon bronnen gebruiken om het verband te leggen tussen verschillende religies en de rol die drugs hierbij spelen. Een voorbeeld hiervan is de belangrijke rol die paddo's hebben bij een aantal oude religies.

Chris Pontius

Badass junkie
Spor zei:
Sunseed zei:
de volledige waarheid over drugs, geen halve.

Nou dan moet je hier
http://www.eenanderewaarheidoverdrugs.nl/
zeker niet beginnen :wink:

Als je alles wil weten wat NIET waar is, kijk daar !
ow jij hebt echt mijn dag gemaakt hahahaah :tearsofjoy:

"Wat is de slechtste drug?

Een drug die LSD heet. LSD gooit je herinneringen helemaal door de war. Het is erg moeilijk om daarvan te herstellen en iemand kan daar heel erg lang last van hebben. In XTC zitten stoffen die op LSD lijken. Sommige soorten XTC zijn heel gevaarlijk."
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

of dit :
Deze site is gemaakt door de medewerkers van de anti-drugs campagne "geen drugs, wél leven".

Dit is een internationale campagne van de scientology kerk met als doel jonge mensen te informeren over de gevaren van drugs.

zegt al weer genoeg :P

tijd voor de vragenlijst :rock:

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Trouwens mijn levensbeschouwing leraar tripte volgens mij zelf. Het eerste wat hij op 4 vwo vertelde was in de trant van hoe de grieken een soort sjamaan op een berg hadden die altijd boven een put hing waar van die dampen vanaf kwamen waar die van begon te hallucineren. Ook moesten we The Matrix kijken en kregen daar een toets over. haha.

Maar ff ontopic, als je het over verslaving gaat hebben zou ik ook vertellen dat iedereen aan zijn emoties verslaafd is en dat drugsverslaving gewoon imitaties zijn van die emoties. Voor meer info hierover zou je WHAT THE #$*! DO WE KNOW?! kunnen kijken. Die docu gaat wel helemaal niet over drugs, is wel heel interessant, gaat in eerste instantie over de kwantumtheorie en daarna gaat het erover hoe we allemaal verslaafd zijn aan onze emoties. Vond het dus persoonlijk wel veel met drugs te maken heeft.

Ook zou je kunnen vertellen over medicijnen zoals ritalin, ssri's en antipsychotica. Deze medicijnen zijn net illegale drugs.

Serenity

Badass junkie
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een case; je neemt een voorbeeld van iemand en verteld een tripreport erbij (dan heb je aan DF als infobron een hele goede). Stuur wel de schrijver van het tripreport een PB met zijn/haar toestemming om zijn/haar tripreport in een klas te vertellen.
Zo heb je gelijk de aandacht van de klas en docent en ga je geen persoonlijke verhalen vertellen over je drugservaringen. Daarna kun je bijvoorbeeld in het kort de kant van drugs uitleggen hoe het werkt in je lichaam en als afsluiter de risico's maar óók de leuke kanten.

Smile

Newbie
Ik zou zeggen: doe het heel basisch en exact. Dan is iedereen geïnformeerd en ben je nog neutraal ook :)

Leg uit dat drugs chemische moleculen zijn die ergens vandaan komen en een bepaald effect hebben op je lichaam, zet drugtypes in trips/stimulants/downers/etc. uit, geef uitleg over regelgeving en het waarom van regelgeving, etcetera. Zo kan je nog wel even doorgaan! Bij godsdienst zal je wel niet al teveel tijd krijgen; hou het lekker globaal.

cuber3

Experimenterende gebruiker
Ik hoop echt ten zeerste dat die scientology site een wansmakelijke grap is... Wow. :kots:

Martijn.

Belezen gebruiker
tomz0r zei:
Ik ben het hier ook niet mee eens. Maar het is een schoolopdracht, en je moet niet denken dat je met die schoolopdracht de kijk op drugs van zo'n man kan veranderen. Je moet aan jezelf denken. Een goed cijfer dus. Levensbeschouwing docenten (moeten op mijn oude school gelovig zijn) zijn vaak niet de ruimdenkendste mensen op aarde, en dat heb ik zelf ondervonden. Je moet zeggen wat die gast wil horen, hij zit echt niet te wachten op positieve kanten van drugs.

Werd bijna van school getrapt omdat ik die kutlessen van die levensbeschouwing leraar niet wou volgen omdat hij ons allemaal kerkopdrachten liet doen enzo. Dat had niks met 5 Vwo te maken en hij wou niet eens met me in discussie gaan toen ik zei dat zijn lessen nergens op sloegen. Maar achteraf vind ik het best stom van mezelf. Ook al ben je het niet eens met sommige dingen, schoolopdrachten moet je gewoon maken zoals de leraar dat wil. Je praat hem toch niet om.
Sommige vakken zijn gewoon hobby en voorlichtingen over drugs zijn pure anti-drugspropaganda: verdraaiing van feiten, precies zoals Goebbels deed, niet anders. Wie gelooft in democratie moet toch eens goed om zich heen kijken. Een democratie bestaat alleen op papier.

Ik ben zelf een zwaar tegenstander van het vak letterkunde/literatuur. Ook ben ik iemand die zich heel sterk vasthoudt aan eigen principes. Daarom heb ik simpelweg geweigerd boeken (15 stuks!) te lezen voor mijn literatuur, met een 1 tot gevolg. Ik ben van mening dat lezen geen schoolvak of wetenschap is, maar enkel en alleen een hobby. Lezen is nou eenmaal mijn hobby niet, en hobby's horen niet thuis in het onderwijs...

Wat ik dus wil zeggen, is dat je toch altijd aan het kortste eindje trekt als je binnen het onderwijs kiest voor je eigen mening in plaats van jezelf aan het gezag van de overheid te ondermijnen. Dus mijn advies: houd gewoon een negatief, anti-drugspraatje. Dat is wat ze willen horen en dat wordt goed beoordeeld. Voor het onthullen van de waarheid over drugs wordt je hoogstwaarschijnlijk hard afgerekend door je leraar tenzij je een extreme uitblinker bent in argumentatie óf je momenteel hoog gemiddeld staat voor dat vak.

Omdat ik natuurlijk ook letterkunde gewoon voldoende af moet sluiten, heb ik dus al die onzinnige theorie wel geleerd. Je moet jezelf toch gewoon neerleggen bij het feit dat je altijd aan het kortste eindje trekt mensen, echt waar. De overheid pakt je wel terug, altijd.

Heil Hi.... eh... Balkenende! :kots:

Kigh

Bewuste gebruiker

Holden

Bewuste gebruiker
plantenbak zei:
Spor zei:
Sunseed zei:
de volledige waarheid over drugs, geen halve.

Nou dan moet je hier
http://www.eenanderewaarheidoverdrugs.nl/
zeker niet beginnen :wink:

Als je alles wil weten wat NIET waar is, kijk daar !
ow jij hebt echt mijn dag gemaakt hahahaah :tearsofjoy:

"Wat is de slechtste drug?

Een drug die LSD heet. LSD gooit je herinneringen helemaal door de war. Het is erg moeilijk om daarvan te herstellen en iemand kan daar heel erg lang last van hebben. In XTC zitten stoffen die op LSD lijken. Sommige soorten XTC zijn heel gevaarlijk."
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

of dit :
Deze site is gemaakt door de medewerkers van de anti-drugs campagne "geen drugs, wél leven".

Dit is een internationale campagne van de scientology kerk met als doel jonge mensen te informeren over de gevaren van drugs.

zegt al weer genoeg :P

tijd voor de vragenlijst :rock:

Ik lig strijk :grin:

tipsyflipsy

Belezen gebruiker
neem gewoon een hele bult pillen mee.
En zeg dat het een interactieve spreekbeurt word en dat ze mee mogen doen aan je spreekbeurt om het effect te laten zien. En als eerste pak je je docent en geeft hem een plak spacecake en vraagt of ie ook een tictac wil want hij stinkt uit zn mond.

En na een uurtje vind hij je interactieve spreekbeurt zo leuk en fijn.

dat je gegarandeerd je een 10 krijgt.{of 10 maanden huisarrest} maar ja het was de moeite waard.

:wink: :wink: :wink: :wink:

acidboy

Badass junkie
Mirrorball zei:
Gemini zei:
Hoe beginnen..? Simpel toch: 'Mijn naam is wat-je-naam-ook-moge-zijn en ik houd mijn spreekbeurt over drugs.'
...
-1

Echt, als je toch zo suf wil gaan reageren, houd dan gewoon je mond dicht.

Verder genoeg prima suggesties hierboven.

Ik zou ook voor de eerlijke en goede versie over drugs gaan, dan maar een lager cijfer... Dat cijfer zegt meer over hen dan over jou.

Informatie is overal genoeg te vinden.

Bovenaan