THC en mannelijke vruchtbaarheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kuba

Newbie
Beste forumleden,

Sinds jaar en dag ben ik een liefhebber van cannabis en alles wat hiermee te maken heeft. Zowel de recreatieve, als medicinale eigenschappen ervan staan bij mij hoog in het vaandel.

Onlangs las ik echter wat onderzoeken die suggereren dat thc een zeer nadelige werking zou hebben op de sperma productie bij de man. Het zou de aanmaak verstoren, testosteron verlagen en de zaadcellen zouden er zowel in kwantiteit, als kwaliteit (lees: te beweeglijk en veel misvormingen) negatief beïnvloeden.
Nu zijn de studies niet op een extreem grote schaal uitgevoerd, maar veel van de studies laten hetzelfde beeld zien.
Best bijzonder, aangezien wiet jarenlang als afrodisiacum werd gezien.

Ik ben benieuwd hoe dit zich in de praktijk vertaalt en of de stoners onder de forumleden het kunnen beamen, of juist ontkrachten wat er wordt gesuggereerd.

Ikzelf kan hier niks over zeggen, aangezien ik nog geen kids heb.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Hoi @Kuba,

Dat is best een bijzondere stelling en zonder onderbouwing valt dit onder speculeren en is dus ook niet toegestaan.

Je kunt wel even de onderzoeken hier delen en evt daar een discussie over starten. Grtjes

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Alright, ik zal gelijk wat kritische kanttekeningen plaatsen.

1. Deze organisatie gebruikt geen bronvermelding en dus is de informatie niet te achterhalen op betrouwbaarheid.

2. Deze organisatie heeft een monetair belang: want to make an appointment?

Dit samen kan het eigenlijk al in de prullenbak, maar goed laten we in iets meer detail kijken. Ze spreken over cannabis in het algemeen, maar bedoelen ze dan bepaalde stoffen in cannabis? Zo ja, welke dan? (Dus niet THC, zoals jij zei) Of juist cannabis gebruikers in het algemeen? Dat laatste zou misschien een correlatie hebben met het feit dat cannabis gebruikers vaker roken. Zouden ze 20 cannabisgebruikers hebben afgespiegeld tegen het landelijk gemiddelde.

Wat mij betreft Amerikaanse desinformatie. Lijkt mij misschien ook een goed idee als je de openingspost iets aanpast. Het is niet de bedoeling dat een leek hier terecht komt en zonder meer aanneemt dat cannabis de vruchtbaarheid beïnvloedt.

Het is niet de bedoeling om de discussie omtrent cannabis en vruchtbaarheid neer te sabelen. Als je goede bronnen hebt lees ik ze graag!

Hier bijv een wetenschappelijke bron die zegt: eigenlijk hebben we niets gevonden. De kans is te groot dat het afhangt van een levensstijl van een cannabis gebruiker.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
dat thc een zeer nadelige werking zou hebben op de sperma productie bij de man. Het zou de aanmaak verstoren, testosteron verlagen en de zaadcellen zouden er zowel in kwantiteit, als kwaliteit (lees: te beweeglijk en veel misvormingen) negatief beïnvloeden.
Het is niet de bedoeling dat een leek hier terecht komt en zonder meer aanneemt dat cannabis de vruchtbaarheid beïnvloedt.
Dan bedoel ik vooral dit stuk

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Als je zegt ‘veel van de studies laten hetzelfde beeld zien’ dan is het wel handig dat je dan ook een linkje of verwijzing post naar die studies.

Opzich slaat het ‘speculeren’ in de forumregels op speculatie over de inhoud van drugs. Je bent verder vrij hier een alternatief, afwijkend, minder bekend of minder populair (stand)punt te bespreken. Maar ik ben het wel met @Geneesmiddel eens dat het niet echt zinnig of informatief is om zo’n bom te droppen in een openingspost zonder dit te staven met enige (wetenschappelijke) onderbouwing, alsof het al bestaande algemene kennis is. Iemand die net begint met blowen en wat info aan het opzoeken is schrikt zich misschien wel een hoedje als-ie dit leest. :tongueout:

Ik ben er zelf in ieder geval niet mee bekend dat cannabis nadelig zou werken op de spermaproductie, nooit eerder gehoord of gelezen. Zo lang daar geen bewijs voor is in de wetenschappelijke literatuur lijkt het me eerder een broodje-aap.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Onlangs las ik echter wat onderzoeken die suggereren dat thc een zeer nadelige werking zou hebben op de sperma productie bij de man. Het zou de aanmaak verstoren, testosteron verlagen en de zaadcellen zouden er zowel in kwantiteit, als kwaliteit (lees: te beweeglijk en veel misvormingen) negatief beïnvloeden.
Nu zijn de studies niet op een extreem grote schaal uitgevoerd, maar veel van de studies laten hetzelfde beeld zien.
Best bijzonder, aangezien wiet jarenlang als afrodisiacum werd gezien.
Dit hoeft niet tegenstrijdig te zijn. Een middel kan zowel lustopwekkend werken en tegelijkertijd nadelig zijn voor de vruchtbaarheid. Dat is met stimulerende middelen zoals cocaïne en speed ook het geval :wink:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dit hoeft niet tegenstrijdig te zijn. Een middel kan zowel lustopwekkend werken en tegelijkertijd nadelig zijn voor de vruchtbaarheid. Dat is met stimulerende middelen zoals cocaïne en speed ook het geval :wink:

Ik vind stims persoonlijk echt het tegenovergestelde van lustopwekkend, vooral pep. 😁

Maar klopt, voor veel mensen is het dat wel. Dus kan samengaan.

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
@Kuba je gaat hier op DF geen steun vinden om deze stelling te onderbouwen, eerder elk mogelijk gaat gescreened worden en er zal snel off topic gegaan worden..

Maar kijk eens naar mensen in je omgeving die dagelijks blowen, maar moet ik er niet over zeggen.

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
Some studies have found that frequent marijuana use leads to dramatic reductions in testosterone and, thus, to ancillary problems ranging from weight gain to infertility

Er zijn echt meerdere studies die het zelfde besluit tonen.

En vooral uit eigen ervaring, hier en daar een wietje maakt je geiler. Maar elke dag smoken: heb meerdere vrienden zien veranderen: geen motivatie om te sporten, slecht in daten en ontwikkelen mentale problemen.. en een haat naar de maatschappij

FerdFatoehaus

Badass junkie
Some studies have found that frequent marijuana use leads to dramatic reductions in testosterone and, thus, to ancillary problems ranging from weight gain to infertility

En vooral uit eigen ervaring, hier en daar een wietje maakt je geiler. Maar elke dag smoken: heb meerdere vrienden zien veranderen: geen motivatie om te sporten, slecht in daten en ontwikkelen mentale problemen.. en een haat naar de maatschappij
Bron?

Dirkdirk

DF-koning
Google staat vol met studies, je moet het alleen leren accepteren.
Ga je nou echt de classic wappie move gooien? Wie stelt, bewijst.
Classic wappie kaart inderdaad. De laatste move van een man zonder argumenten. Google staat vol met bewijs? Google staat ook vol met filmpjes van honden die kunnen praten. Kunnen honden praten? Volgens mij niet.

Ga terug naar je wappie grot, man.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Haha wat een stelletje "mannen".. Gaan jullie nu echt meteen wappie in de mond nemen. De reden dat er continu naar een bron wordt gevraagd blijkt maar eens te meer dat jullie niet zo zeker zijn.
De reden dat er naar een bron wordt gevraagd is omdat jij ongefundeerde uitspraken doet, zonder bron. Net zoals veel wappies. Sinds wanneer ben jij zo'n zielig trolletje geworden?

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
Zielig? Dat heet een mening hebben, maar je bent misschien eerder NPC’s gewoon. Als je met Google kunt werken vind je studies, al snap ik wel dat het te confronterend is.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Zielig? Dat heet een mening hebben, maar je bent misschien eerder NPC’s gewoon. Als je met Google kunt werken vind je studies, al snap ik wel dat het te confronterend is.
Jij komt met een uitspraak dat er genoeg bronnen over te vinden zijn maar als men vraagt of je die kan delen dan wordt het te spannend en verander je in een boze peuter. Dat vind ik zielig.

Is het wellicht te confronterend dat jij die bewuste onderzoeken (als ze al bestaan) verkeerd geïnterpreteerd hebt?

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Haha wat een stelletje "mannen".. Gaan jullie nu echt meteen wappie in de mond nemen. De reden dat er continu naar een bron wordt gevraagd blijkt maar eens te meer dat jullie niet zo zeker zijn.
Ach kom op zeg. Het is heel normaal dat je, als je uitspraken doet over een studie, je de bron van die studie er even bij vermeld. Doe niet alsof de rest achterlijk is dat ze om een bron vragen.

Het is eerder uitermate bijzonder gedrag dat je die bron niet wil geven. Dan komt inderdaad vrij makkelijk de gedachte 'uit zn nek gekletst' op. En dat ligt bij jou, niet bij de ander.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Achja ze zijn vast gelukkig zo, wat gaat een bron hun visie veranderen.
Heel vreemde redenatie.

Aangezien gedegen onderzoek en betrouwbare bronnen inderdaad visies veranderen.

Anyway, omdat een bron vermelden voor jou blijkbaar ontzettend moeilijk is, zal ik hem wel even knippen en plakken. Zodat de thread weer over het onderwerp kan gaan, ipv over jouw onwil je uitspraken te onderbouwen.

Komtie: https://www.hcplive.com/view/is-the...-testosterone-and-chronic-marijuana-useandrwe

FerdFatoehaus

Badass junkie

Wel heel selectief geknipt en geplakt om je argument kracht bij te zetten.

Ik citeer uit jouw bron (thanks @Mevrouw Pløp )

'Some experts are concerned that efforts to legalize medical marijuana may lead to an increase in the incidence of low testosterone and related conditions such as gynecomastia.

Will efforts to legalize medical marijuana lead to an increase in the incidence of low testosterone and related conditions such as gynecomastia?

Assuming greater availability leads to greater usage among at-risk groups, some doctors expect the answer to that question may be “yes.”'

Dit gaat over risico groepen, die sowieso al kans hebben op een lager testosteron door een aandoening.

Daarnaast is er in 1974 een onderzoek geweest wat aantoonde dat er veel verschil werd gemerkt in testosteron levels en dit onderzoek wordt heel veel geciteerd. Hetzelfde jaar is er een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd en daar werd geen verschil aangetoond. Oftewel zoals jouw bron zelf noteert:

'The failure to reach definitive conclusions on marijuana’s medical effects, not just on testosterone but on a wide range of factors, stems largely from the difficulties of performing trials on an illegal substance.

As the drug creeps toward legalization, medical professionals expect better trials that will provide better guidance about the wisdom of further deregulation.

“My hope,” Buford said, “is that the medical profession will begin studying the potential link between frequent marijuana use, testosterone and estrogen levels and determine just how concerned we really should be"'

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
@FredKroket omdat je het zo lief vraagt, en nood hebt aan een mannelijke hand.

Natuurlijk gaat het testosteron bij groepen die het om medische redenen gebruiken naar omhoog: ze kunnen eindelijk wat slapen en hoeven niet door het leven met teveel stresshormoon..

Mannen die dagelijks roken veranderen stilaan in een wietplantje, terwijl ze mij de bestuiving laten doen van de vrouwtjes in bloei.

Amen

FerdFatoehaus

Badass junkie
@FredKroket omdat je het zo lief vraagt, en nood hebt aan een mannelijke hand.

Natuurlijk gaat het testosteron bij groepen die het om medische redenen gebruiken naar omhoog: ze kunnen eindelijk wat slapen en hoeven niet door het leven met teveel stresshormoon..

Mannen die dagelijks roken veranderen stilaan in een wietplantje, terwijl ze mij de bestuiving laten doen van de vrouwtjes in bloei.

Amen
Je snapt er echt niks van. Troll confirmed.

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
Zo complex is het niet, tast de wiet ook het kritische denken aan? Zal wss een copingsmechanisme zijn..

Ik zeg dat ik veel success heb met de vrouwen

FerdFatoehaus

Badass junkie
Zo complex is het niet, tast de wiet ook het kritische denken aan? Zal wss een copingsmechanisme zijn..

Ik zeg dat ik veel success heb met de vrouwen
Je kan niet toegeven dat je het onderzoek niet begrijpt of dat je simpelweg niet kan lezen? Clownachtig menneke.

Probeer eens inhoudelijk in te gaan op wat ik geciteerd heb uit jouw bron.

Opscheppen op internet is voor kleuters trollen.

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
Je kan niet toegeven dat je het onderzoek niet begrijpt of dat je simpelweg niet kan lezen? Clownachtig menneke.
Helaas voor jou heb ik universitaire studies gedaan en geen clown studies maar wetenschappen en meer bepaald in de chemie.
Probeer eens inhoudelijk in te gaan op wat ik geciteerd heb uit jouw bron.
Ook helaas voor jou is dat inhoudelijk met je communiceren verloren moeite is, kijk maar eens naar de scheldwoorden die je overal hebt gebruikt.
Opscheppen op internet is voor kleuters trollen.
Dubbel helaas voor jou is dat ik alles kan verifiëren, en menig fact checker zal me het logo WAAR nageven.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Helaas voor jou heb ik universitaire studies gedaan en geen clown studies maar wetenschappen en meer bepaald in de chemie.

Ook helaas voor jou is dat inhoudelijk met je communiceren verloren moeite is, kijk maar eens naar de scheldwoorden die je overal hebt gebruikt.

Dubbel helaas voor jou is dat ik alles kan verifiëren, en menig fact checker zal me het logo WAAR nageven.
Wanneer ga je inhoudelijk hier op reageren dan?
Wel heel selectief geknipt en geplakt om je argument kracht bij te zetten.

Ik citeer uit jouw bron (thanks @Mevrouw Pløp )

'Some experts are concerned that efforts to legalize medical marijuana may lead to an increase in the incidence of low testosterone and related conditions such as gynecomastia.

Will efforts to legalize medical marijuana lead to an increase in the incidence of low testosterone and related conditions such as gynecomastia?

Assuming greater availability leads to greater usage among at-risk groups, some doctors expect the answer to that question may be “yes.”'

Dit gaat over risico groepen, die sowieso al kans hebben op een lager testosteron door een aandoening.

Daarnaast is er in 1974 een onderzoek geweest wat aantoonde dat er veel verschil werd gemerkt in testosteron levels en dit onderzoek wordt heel veel geciteerd. Hetzelfde jaar is er een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd en daar werd geen verschil aangetoond. Oftewel zoals jouw bron zelf noteert:

'The failure to reach definitive conclusions on marijuana’s medical effects, not just on testosterone but on a wide range of factors, stems largely from the difficulties of performing trials on an illegal substance.

As the drug creeps toward legalization, medical professionals expect better trials that will provide better guidance about the wisdom of further deregulation.

“My hope,” Buford said, “is that the medical profession will begin studying the potential link between frequent marijuana use, testosterone and estrogen levels and determine just how concerned we really should be"'
Je hebt alleen maar onzin gepost hier, je wil geen bron vermelden én als iemand anders (notabene) dan jouw bron deelt ga je er niet op in. Sterker nog, je lult er alleen maar omheen. Tot dusver heb je alleen maar informatie uit z'n verband getrokken en ga je er niet inhoudelijk op in. Classic wappie move dus, dat is geen scheldwoord maar een constatering. Slachtofferrol much?

Leuk dat je een universitaire studie hebt gedaan. Niet afgemaakt zeker?

Laatst bewerkt:

Nickjeee

Belezen gebruiker
Ik ga inhoudelijk weinig toevoegen behalve dat ik in mijn zoektocht naar lange termijn gevolgen van wietgebruik nog geen info ben tegengekomen over verminderde vruchtbaarheid o.i.d. Maar ik ben wel een beetje teleurgesteld in de felle reacties hier. In de eerste plaats poneert de OP volgens mij geen stelling maar stelt ze een vraag, dat ze daarop wordt aangesproken bevreemd me, daar is dit forum tenslotte toch voor? Vervolgens ontspint zich een nasty discussie waarbij vrijwel niemand de moeite neemt om de vraag daadwerkelijk te beantwoorden en met degelijke links te onderbouwen. We can do better...
Edit: op de site van de Jellinek is een uitgebreide pagina met info over (mogelijke) lange termijn effecten te vinden, inclusief een stukje over vruchtbaarheid. Of je dat een betrouwbare bron vindt laat ik aan eenieder zelf over.

Laatst bewerkt:

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik ga inhoudelijk weinig toevoegen behalve dat ik in mijn zoektocht naar lange termijn gevolgen van wietgebruik nog geen info ben tegengekomen over verminderde vruchtbaarheid o.i.d. Maar ik ben wel een beetje teleurgesteld in de felle reacties hier. In de eerste plaats poneert de OP volgens mij geen stelling maar stelt ze een vraag, dat ze daarop wordt aangesproken bevreemd me, daar is dit forum tenslotte toch voor? Vervolgens ontspint zich een nasty discussie waarbij vrijwel niemand de moeite neemt om de vraag daadwerkelijk te beantwoorden en met degelijke links te onderbouwen. We can do better...
Lees de rest van de posts van @GABA-B Bonanza maar eens, dit komt niet uit de lucht vallen.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik maakte me eerlijk gezegd drukker om de "aanval" op OP die volgens mij precies doet waar dit forum voor bedoeld is 😁
Als je een stelling plaatst is het wel handig om er legitieme bronnen bij te zetten. Anders wordt een discussie slechts meningen zonder argumentatie naar elkaar gooien. Laten we dat lekker op facebook houden.

Zie niet echt een aanval.

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
Wanneer ga je inhoudelijk hier op reageren dan?

Je hebt alleen maar onzin gepost hier, je wil geen bron vermelden én als iemand anders (notabene) dan jouw bron deelt ga je er niet op in. Sterker nog, je lult er alleen maar omheen. Tot dusver heb je alleen maar informatie uit z'n verband getrokken en ga je er niet inhoudelijk op in. Classic wappie move dus, dat is geen scheldwoord maar een constatering. Slachtofferrol much?

Leuk dat je een universitaire studie hebt gedaan. Niet afgemaakt zeker?
Laat het achter je ik ben toch maar een wappie weet je toch. Rook gewoon de wietjes dagelijks en de testosteron bom volgt wel.,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan