Top 20 schadelijkste drugs

Dikke stierenkak?

• Ja

Stemmen: 4 44,4%
  • Nee

Stemmen: 3 33,3%
  • Anders:

Stemmen: 2 22,2%

• Totaal aantal stemmers
    9

pieter-b

Wijs gebruiker
ik ben het niet met alles eens..maar over de grote lijn een stuk correcter dan de huidig algemeen verondersteld correcte volgorde

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Haha de titel: 'Aanstekergas snuiven is schadelijker dan lsd'

No shit.

Snuifdoos

Belezen gebruiker
Dumpy zei:
Haha de titel: 'Aanstekergas snuiven is schadelijker dan lsd'

No shit.

idd, de media hebben weer iets gevonden om wat angst aan te jagen. Laatst zijn er in België in totaal een tiental tieners in het ziekenhuis beland na het snuiven van aanstekergas. Niet door het aanstekergas, maar door het aansteken van een sigaret vlak erna. Nu doen de media uitschijnen dat het een hype is en iedere tiener aan de butaan hangt. In dat waals dorp waar het gebeurd is, is het kopen van aanstekergas al verboden voor jongeren onder 18.

en ivm dat lijstje: ieder heeft zijn eigen lijstje ivm verslaving, en bepaalde vormen van schade.

pixo207

Belezen gebruiker
Ik vind de lijst niet echt slecht. Al moet ik toegeven dat er toch met een aantal dingen niet rekening is gehouden. Bv bij sommige drugs niet is gekeken naar grootschaliger gebruik. Als je voor elke sigaret in de plaats een pilletje (xtc) zou nemen, denk ik dat xtc een veel hoger plaatsje kreeg dan tabak :smoke: .

Als jullie begrijpen wat ik bedoel :wave:

Oom Klaas

Badass junkie
Wat een idiote tekst die d'r bij zit :openmouth:

Cannabis of vloeibare xtc (GHB)?

GHB vloeibare xtc, hoe fucking idioot zijn ze :confused:

En waarom staat lsd er uberhaubt in, voor zover bekend is het niet schadelijk voor het lichaam en hersenen, als ik het goed heb?

Staat weer vol met onzin imo..

honingolie

Bewuste gebruiker
Geen hersenschade..

Naja, dit onderzoek geeft ook wel weer aan hoe vooringenomen mensen nog zijn t.o.v. de schadelijkheid van drugs.. Beetje voorlichting is nooit kwaad, zien ze gelijk in dat alcohol toch niet zo onschuldig is als soms wordt gedacht..

jcutter

Badass junkie
Dat is nog niet gevonden na heel veel jaren onderzoek, maar we weten nog best weinig van onze hersens af.. :wink:

Marten!

Bewuste gebruiker
Drientje zei:
Een verrassend lijstje! Blij dat er eens eerlijk naar drugs wordt gekeken zonder vooroordelen!

X
qft
Maar waarschijnlijk zijn er te weinig mensen die deze film zien om het de massa aan het verstand te peuteren dat hun vooroordelen over LSD, xtc etc. onterecht zijn en dat ze zelf vaak gebruikers zijn van veel gevaarlijkere drugs. Ik denk dat de gebruikers zoals wij wel inzien dat deze documentaire de spijker op z'n kop slaat, maar het zal het heersende vooroordeel niet wegnemen helaas.

Toch leuk om eens van de geleerde mensen te horen dat we niet zo heel slecht bezig zijn :beer:

MiNiMaLiSDope

Bewuste gebruiker
Damn.. Tabak ging ik al mee stoppen maar alcohol?!=o Blijkbaar ben ik een 'bingedrinker' (zoals de meeste hier). En dit is blijkbaar vrij slecht voor mn brein..?

azgaza

Badass junkie
Ik ben het er niet geheel mee eens omdat ik ándere criteria voor gevaarlijk heb en andere waardes aan bepaalde gevaren hangt, dat maakt voor mij xtc bv. gevaarlijker in de lijst en zet LSD nog wat ongevaarlijker, hoewel ik het er in grote lijnen opzich best mee eens ben, maar zij hebben een aantal punten gekozen om dit op te bepalen en ik zou andere punten kiezen.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Net zoals Azgaza zegt ben ik het er voor een gedeelte mee eens. Maar XTC minder schadelijk als LSD geloof ik dan weer niet.. als je ziet wat het met je serotine pijl doet, zeker bij hardcore gebruikers...

Enigmatique

Belezen gebruiker
Dit is een intressant artikel,

Veel van deze dingen zijn weldegelijk waar EN wetenschappelijk onderzocht ,door bekende gerenomeerde wetenschapelijke maandbladen zoals "the Lancet".

In deze tabel wordt niet enkel rekening gehouden met de rechtstreekse schade aan het lichaam,maar ook aan de kans op verslaving zowel geestelijk als lichamelijk,aan de kans op een overdosis en de schade die je er andere mensen mogelijk mee berokent,

Absoluut geen zever dus.

buzzrider

Wijs gebruiker
baseren ze zich voor het schadelijkheidsgehalte van een drugs op het aantal rechtstreekse sterfgevallen door het middel zelf, of op de gevolgen van het gebruik (bv ongevallen) ? dit is belangrijk om te weten...

jcutter

Badass junkie
Wat echt schadelijk is; om geen narcist in balans te zijn, weinig slaap, geen beweging, niet respectvol met drugs omgaan en slechte voeding.

Hans

Wijs gebruiker
Je kan echt niet bepalen wat de gevaarlijkste drug is door te kijken naar hoeveel mensen er dood gaan of hoe snel het schadelijk is want elke stof is in een bepaalde mate schadelijk.

LSD moet zeker schadelijk zijn voor de mens ALS je het tevaak of teveel doet. Dit geldt voor alle drugs en bij alle drugs is er wel een dosis waar het geen tot nauwelijks schade doet. Alle drugs zijn op een andere manier gevaarlijk.

Je kan het gewoon niet vergelijken.

psychopsychedelic

Wijs gebruiker
jaah idd, en als het bepaalde gevolgen kan hebben op lange termijn, zoals skitzo bij pep en een psychose bij tripmiddelen, dat is wel een bepaald gevaar dat je loopt..

shokora

Wijs gebruiker
In grote lijnen ben ik het er mee eens. Maar het zal in de praktijk misschien iets anders zijn. Zo weet de LSD scene vaak veel beter waar ze mee bezig zijn, dan de XTC scene en denk ik dat risico's voor de volksgezondheid daardoor moeilijker te schatten zijn.

Maar ik ben wel blij dat er nu eens wat serieuzer naar gekeken wordt ipv altijd maar 'ALLE DRUGS ZIJN SLECHT! zo... eerst een biertje'.

inferno33

Bewuste gebruiker
paar dingetjes waar ik mijn twijfel over heb, ik vind het jammer dat ze er niet bij zetten hóe ze tot hun beslissing zijn gekomen, een puntensysteem ofzo.

Holymoly

Experimenterende gebruiker
Ja zou mooi zijn als er eens een onderzoek was waar ze lieten zien hoe ze tot hun standpunten zijn gekomen.
Wel kan ik me voorstellen als je lsd dagelijks gebruikt dat dat erger is dan xtc, niet perse voor je lichaam maar voor je geest, want je denkt toch 'anders' op lsd, en dat heb ik minder op xtc, daar ben je gewoon strak&waus.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Lsd dagelijks is meer schade aan je geest, XTC meer schade aan je lichaam, maar weet zeker dat je geestelijk ook een flinke optater krijgt.

Maar het is maar net waar ze op letten in zon onderzoek.
In plaats van een top 20 te maken had ik liever gezien dat ze uitgebreider de drugs per stuk bespraken en korte, lange termijn risico's zouden belichten en uitlegden wat het doet in verschillende frequenties van inname.

Zodat je zelf je mening kan vormen maar de gevolgen wat uitgebreider belicht worden, want die is bij sommige drugs nog steeds wel vaag.

pieter-b

Wijs gebruiker
Dumpy zei:
Lsd dagelijks is meer schade aan je geest, XTC meer schade aan je lichaam, maar weet zeker dat je geestelijk ook een flinke optater krijgt.
...right..
ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dagelijks xtc tot een jarenlange Ramp kan leiden met emotionele labiliteit en sociale detachement...
lsd daarintegen werkt na een paar dagen gebruik niet meer en een zware klap op je neuronenhuishouding zoals xtc heeft het verder ook niet..

Hashja

Bewuste gebruiker
Alcohol op 5 en tabak op 9. Beide legale middelen.
Paddo's staat er niet eens op en toch verbieden ze dat.

Deze top 20 is in de 2e kamer ook nog aangehaald door Boris van der Ham.

Bovenaan