Vijf Nederlanders bijna dood na vapen

Kordie

DF-koning

Hoe denken jullie erover?

Gezond zal het niet zijn.
Denk vooral ook wel dat je in korte tijd heel veel slechte stoffen kan binnen krijgen, omdat je door een lekker smaakje kan blijven lurken

N3K0

Badass junkie
Bijna dood.... Bijna.

Nieuwe soort comazuipen maar dan roken 🤔

Maar dat vapen erg slecht voor je is is toch al bestwel lang duidelijk?

BrieMetDeBril

Badass junkie
In mijn omgeving ken ik ook iemand die illegale vape rookt.
Het lijkt erop dat die vapers enorm onderschatten.
Heel de dag door dat ding in de hand en maar poffen, komt geen eind aan.
Maak me er ook wel zorgen om bij die persoon, maar ik kan dat niet veranderen.

• Like
Waarderingen: XMR

Casrus

DF-koning

Hoe denken jullie erover?

Gezond zal het niet zijn.
Denk vooral ook wel dat je in korte tijd heel veel slechte stoffen kan binnen krijgen, omdat je door een lekker smaakje kan blijven lurken

Waarom staat nergens wat er in die vapes zit?

Manu76

Badass junkie
Ja, wat ik er persoonlijk van vind: "nou nou nou, zeg!"

En een tweede gedachte: 'jongens jongens jongens, wat is dit allemaal?"

Kordie

DF-koning
Waarom staat nergens wat er in die vapes zit?

Ik denk omdat ze het niet weten.
Illegaal producten zitten meestal geen ingrediënten lijst bij. Alhoewel ze bij vapes wel goed lijken te zoeken. Gevaar zit hem ook in "hey dat smaakt lekker, ik blijf lekker zuigen"

Proxima

Badass junkie
Er zijn met het vapen zeker drie apart aanwijsbare gevaren, waarbij veel mensen, waaronder vaak tieners, niet goed nadenken over de gevolgen daarvan:

1. Nicotine Salts (bijvoorbeeld JUUL)
    Deze worden bijzonder snel opgenomen bij het vapen en zullen daardoor zeer snel actief zijn in je lichaam. Bij hogere percentages van deze stof in je vape-liquid kan je al snel een te hoge hoeveelheid hiervan opnemen in je lichaam.

Personen, vooral beginners, die hier gevoelig voor zijn kunnen dan serieus snel in de problemen komen.

2. Synthetische cannabinoïden
    Deze zijn nu gelukkig door de nieuwe wetgeving verboden!

Ik zeg gelukkig, omdat een flink aantal van deze kunstmatig gemaakte stoffen het wel erg makkelijk maakte, om (per ongeluk) een fatale vape-liquid te creëren, en dat terwijl er altijd al genoeg relatief veilige alternatieven zijn geweest zoals de normale cannabinoïden (wiet en hash) en semi-synthetische cannabinoïden (zoals Delta-8-THC en Delta-10-THC).

Het enige voordeel van deze synthetische troep was dat het per dosis een stuk goedkoper was om te gebruiken. Echter is je gezondheid veel meer waard dan zo'n stofje en daarom is deze synthetische troep dus eigenlijk gewoon een extreem duur middel!

3. Vapes met giftige coils
    Van de bekende merken zijn de coils vaak van goede kwaliteit en van relatief veilig materiaal gemaakt.

Van de vele goedkope vapes echter, is het maar de vraag wat voor materiaal en kwaliteit ze gebruiken, het zal ze waarschijnlijk geen zak uitmaken hoe giftig het voor je is, als het maar lekker goedkoop is om die vaporizer voor je te produceren.

Hier een paar voorbeelden van gevaarlijke materialen die je in die (goedkope) troep-vapes aan kan treffen:
    1. Nichrome (NiCr): Nikkel kan hier uit lekken, nikkel kan allergische reacties veroorzaken en is toxisch in hogere hoeveelheden.

2. Roestvrij staal: Kan nikkel en chroom lekken, vooral als je lekker door vaped, en de temperatuur daardoor snel te hoog wordt met die goedkope troep-vapes gaat dat prima. Zie de vorige regel wat daar de gevaren van zijn.

3. Nikkel: Zelfde probleem als de vorige twee regels.

4. Titanium: Klinkt zo stoer, sterk en sjiek, echter kan dit op hogere temperaturen, wederom als je lekker door blijft vapen met je vrienden, titanium-dioxide vormen en afgeven. Als je dit inhaleert dan heb je een fijne carcinogene (kankerverwekkende) stof je longen ingezogen.

5. Ceramische coils met een metalen core: Deze zal je niet snel in de goedkope vapes aantreffen, maar daarvan kunnen kleine brokjes afbrokkelen en in je longen terecht komen, vooral als je het lekker snel heet stookt, daarnaast varieert de kwaliteit van deze coils enorm.

Deze kleine brokjes kunnen bijdragen aan het vormen van onder andere longemfyseem en andere vormen van chronische longschade.

Tot zover professor Proxy met zijn harm reduction gewauwel. 😇

Bovenaan