Er zijn zeker wat raakvlakken, en de functies zullen ook zeker verschillen op andere plekken.
Het is zeker niet dat je met het éen meer of minder kan, het zijn beiden verschillende functies met verschillende taken die wel met elkaar verweven zijn.
Hoe ik het verschil terug zie op de plek waar ik nu werk, dit is een afkickkliniek, met MWD & SPH:
- Is dat maatschappelijk werk zich richt op bepaalde leefgebieden, zoals werk, wonen, financiën e.d. en dingen regelt zoals uitkeringen aanvragen, huisvesting probeert te regelen. Naar instanties belt om bijv. schuldeisers in kaart te brengen en schuldsanering in gang te brengen. Veel meer gericht op de 'regel' zaken om het zo te brengen om zo het leven weer op de rails te brengen. Maar het houdt zich ook bezig met kind ouder projecten en meer met het systeem.
- Als SPH-er werk ik als sociotherapeut --> als sociotherapeut bied je directe zorg aan cliënten met een disfunctioneren op sociaal, psychisch en/of somatisch gebied ten gevolge van verslavingsproblematiek. De zorg is individueel en groepsgericht. Daarnaast is de zorg gericht op het ondersteunen van de behandeling en het creëren van een therapeutisch milieu, waarbij sociotherapie de basis vormt ter structurering van de behandeling.