Wanneer is iets een drug

hendrikm

Newbie
Hallo,

Ik had een vraagje: Wanneer is iets een drug en wanneer niet?, bijvoorbeeld van energiedrink zou je ook energie moeten krijgen, maar voor zover ik weet is het geen drug.

Groetjes H.

In principe is het een drug, net als koffie, tabak, en zelfs suiker.

Zoals jij het bedoelt is iets een drug wanneer het op de opiumlijst staat.
Dat is een lijst met drugs die als harddrugs of softdrugs bestempeld worden, en dingen als energiedrank etc zijn niet de moeite waard om erop te zetten.

Alles wat invloed heeft op je hersenen en lichaam, dus medicijnen en alle psychoactieve stoffen. Suiker zou ik niet als drug betitelen want dat is meer een bouwsteen en energieleverancier, zoals benzine voor een auto. Maar er zitten meerdere stoffen in energydrankjes wat ik drugs noem.

Flip Trip zei:
Alles wat invloed heeft op je hersenen en lichaam, dus medicijnen en alle psychoactieve stoffen. Suiker zou ik niet als drug betitelen want dat is meer een bouwsteen en energieleverancier, zoals benzine voor een auto. Maar er zitten meerdere stoffen in energydrankjes wat ik drugs noem.

Moet jij iemand die nog nooit suiker naar binnen heeft gekregen eens zien reageren op een suikerklontje :D

BlackRobBlunt zei:
Flip Trip zei:

Moet jij iemand die nog nooit suiker naar binnen heeft gekregen eens zien reageren op een suikerklontje :D

Ja wat dat betreft heb je gelijk, maar suiker, in tegenstelling tot wat ik drugs noem, heb je toch echt nodig. En trouwens iedereen heeft krijgt constant suiker binnen, misschien niet in de puurste vorm, maar zonder suiker heb je toch geen fijn en lang leven. hehe. Ohja en suiker kan ook wel verslavend zijn. Dus ja discussie is vrij open of suiker nou wel of geen drugs is.

Nick de Neger zei:
Een drug is een stof die de werking van de hersenen / het zenuwstelsel tijdelijk doet veranderen.

Dit dacht ik ook...

En wat suiker betreft, ik zou het niet onder drugs rekenen omdat het zeg maar voeding is.. Je lichaam heeft het nodig. Dan zou je alle vitaminen en mineralen ook wel drugs kunnen gaan noemen. Waar de lijn te trekken valt is natuurlijk moeilijk te bepalen, want drugs als ghb en dmt zitten ook al in je lichaam.

Geraffineerde suikers kunnen naar mijn mening wél als drugs bestempeld worden, ze zijn namelijk geestelijk verslavend. Wanneer jij een dosis suiker binnenkrijgt door bv één Cola, zal het glucose niveau in je bloed ver boven de normale bloedsuikerspiegel waarde stijgen waardoor je alvleesklier insuline zal vrijgeven om die weer normaal te krijgen. Dit vergt je lichaam veel energie (suiker staat dan ook bekend als vitamine rover) waardoor je lichaam zich hierna uitgeput zal voelen, en weer naar suikers snakt. www.asmi-ikben.nl/Suiker.html

tomz0r zei:
Ik weet niet of een genotsmiddel zijn een eis is. Anders zou je kunnen discussiëren of sommige tripmiddelen drugs zijn, niet?

Daar heb je inderdaad een punt.
Bij ons binnen de kliniek wordt gesproken als een stof de werking van de hersenen veranderd. En als je hiervoor zelf kiest. Bijvoorbeeld: Je neemt een lijntje pep, en je voelt je daardoor actiever. Suikers / vitamine zitten in heel veel dingen, dus in principe eet je die niet bewust om je hersenen te veranderen denk ik

Flameon zei:
Suikers / vitamine zitten in heel veel dingen, dus in principe eet je die niet bewust om je hersenen te veranderen denk ik
Ik eet fruit wel met dat doel, tenminste, ik doe mijn best dat te doen, maar broodjes frikandel zijn zoveel lekkerder :lol:

Terug
Bovenaan