Door massaal onze meningen te geven kan (onbedoeld) wel het effect zijn dat mensen geïnteresseerd raken in stoffen die ze voorheen nog niet kenden. Dat is eigenlijk altijd een potentieel gezondheidsrisico, met name omdat er vrijwel niks bekend is over de gezondheidseffecten van dit soort stoffen. Ik ben om die reden eigenlijk tegen van dit soort posts waar gevraagd wordt om een hele lijst nieuwe stoffen die je misschien nog een keer zou kunnen gebruiken. Het effect daarvan is al snel dat mensen elkaar een beetje opstoken van 'deze is nog vet om te gebruiken'. Ik vind dat geen vorm van harm-reduction.
Die discussie heb ik ook wel eens aangekaart bij de mods van dit forum. Zij waren het toen niet met me eens, volgens mij omdat ze het leuk vinden om een plek te hebben waar alle middelen openlijk besproken kunnen worden. Dus sindsdien plaats ik in de reacties gewoon steevast een herinnering dat je jezelf beter niet (al te veel) kunt laten meeslepen door het steeds wisselende en nog nieuwere aanbod van middelen. Want je hebt gewoon weinig te winnen met het uitproberen van al die verschillende stoffen (zegt iemand die zelf ook een flink aantal keer in die valkuil is getrapt).
Het is inderdaad geen vorm van harm-reduction om te discussiëren wat de leukste RC's zijn. In principe snap ik waarom je dit zegt en ben ik het ook wel met je eens, maar er is zoveel informatie online te vinden over welke research chemical dan ook, dus als mensen écht nieuwsgierig zijn komen ze wel aan de informatie die ze willen hebben. Een topic zoals deze, waarin er wordt gevraagd naar een nieuwe RC om uit te proberen draagt volgens mij niet echt bij aan het forum. Niet dat ik denk dat Ufopiloot verkeerde intensies had door dit topic te starten.
Ik zou zeggen, doe het op een andere manier. In plaats van te vragen naar een nieuwe RC om te proberen, spit eens door de trip report sectie van dit forum. Ga een onderzoek starten bij verschillende betrouwbare sites. Neem een aantal dagen om goed betrouwbare informatie te verzamelen. Probeer een beeld te schetsen wat een bepaalde RC inhoudt en kijk daarbij ook naar onderzoeksresultaten en hoe lang deze RC eigenlijk bekend is.
Alle drugs zijn volgens mij onder te verdelen in verschillende groepen, namelijk hallucinogenen, stimulanten, verdovende middelen, dissociatieven en deliriants (Nederlandse woord heb ik niet). Elke drug valt in principe in één groep, maar er zijn ook drugs die meerdere groepen omvatten (zoals cannabis, dat zowel verdovend, stimulerend, hallucinerend én dissociatief kan zijn.)
Als je bijvoorbeeld ooit een keer 4-FA, 3-MMC en Amfetamine hebt geprobeerd heb je er niet veel baat bij om alle gesubstitueerde Amfetamines af te gaan werken omdat je al weet wat het "ongeveer" inhoudt.
Wat ik als tip zou willen meegeven als iemand die een hoop RC's heeft uitgeprobeerd waarvan, als ik er op terug kijk, zeker 75 procent geen enkele meerwaarde had: probeer niet te gretig met RC's om te gaan. Het is echt geen ramp als je er een aantal wilt proberen, maar ga geen lijsten met stoffen afwerken om zo je lievelings RC te vinden.