Wat is het verschil tussen paddo's en lsd?

Befbrein

Experimenterende gebruiker
Beste lieve leden.

Ik heb al tijden een vraagje over het verschil tussen een paddo trip en een lsd trip.

Ik hoor dat paddo's een aarde-achtig gevoel heeft, terwijl lsd heel digitaal aanvoelt.
Zelf heb ik een aantal keer paddo's en truffels gedaan, en moet ik zeggen dat het inderdaad aanvoelt alsof ik in een sprookjes bos zit in een schilderij. Dit is hoe ik het graag beschrijf.

Kan iemand mij ongeveer uitleggen in het kort in wat voor wereld je komt als je lsd gebruikt.

Thx :)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Niet iedereen ervaart het verschil tussen beide hetzelfde, maar er lijkt toch wel vaak een bepaalde consensus te zijn hierin.

Ik ervaar paddo's en truffels ook als aards, maar op hogere doseringen (of in combinatie met meditatie) ook vaak als heel alien. Maar tegelijk ook weer met een vreemd gevoel van vertrouwdheid en bekendheid. Over lsd wordt vaak gezegd dat het meer 'digitaal' aanvoelt en tot bepaalde mate kan ik me daar ook wel in vinden, maar ik denk dat dit ook weer niet echt omschrijft wat het echt is. Ik zal hieronder even op verschillende punten proberen neer te zetten hoe ik het verschil ervaar. Vind het altijd leuk om hierover na te denken en praten. :wink:

Ten eerste ervaar ik psilocybine als meer spiritueel van zichzelf. Dit middel lijkt een soort "spirit" of bezieling te hebben van zichzelf. Of misschien is het eerder zo dat het je eigen hogere zelf aanspreekt of 'activeert'. En die spirit is hetgeen dat de touwtjes in handen heeft en je door de trip leidt. Het kan zijn dat dit op lagere doseringen of eerste trips nog niet zo sterk ervaren wordt. Lsd daarentegen lijkt dit niet te hebben, waardoor het meer jezelf is die de "controle" heeft. Strikte controle is het echter ook weer niet, maar het is anders dan met psilocybine, waar een soort hoger bewustzijn je dingen laat zien over jezelf en over de kosmos. Waar ik psilo als meer inherent spiritueel zie, zie ik lsd als meer psychoanalytisch. Psilo heeft een soort push (voor mij althans) om voorbij de reguliere mind te gaan en de kosmos en het bestaan te ervaren en contempleren. Lsd daarentegen voelt voor mij meer als een super krachtige tool die alle aspecten van de mind versterkt. Je denken, je voelen, je perceptie. Alles wordt intenser/sterker/beter. En als je wilt, kun je dat gebruiken om (mbv meditatie/contemplatie) de trip meer naar het spirituele te sturen. Maar ik ervaar dat als dat ik zelf echt die intentie moet hebben, waarbij psilo me dus meer van zichzelf die kant op lijkt te willen hebben.

Een ander groot verschil is de energie. Met psilocybine ervaren de meeste mensen (ik ook) vaak een vrij lome, zware energie. Lopen voelt moeizaam en je bent dus meer geneigd op 1 plek te blijven, bijvoorbeeld je bank. Lsd daarentegen stimuleert je lichamelijk. Het heeft een meer onrustige energie die je op de een of andere manier kwijt moet. Veel bewegen voelt fijn en zelf voel ik veel meer een push om erop uit te gaan.

Dan de visuals. Hier wint psilocybine voor mij (by far). Ik heb hele intense, indrukwekkende visuals gehad met lsd hoor, maar toch komt het op een of ander manier altijd vrij triviaal op me over. Het is vaak wel heel complex en overweldigend, maar het lijkt niet veel meer dan dat te zijn. Het lijkt hooguit bij een soort intense lichtshow van kleuren en patronen te blijven. Patronen die overigens minder organisch van aard lijken te zijn dan die van psilo. Daar komt dat 'digitale' wat weg denk ik. Het is meer hoekig en minder vloeiend. En de kleuren vloeken meer en zijn minder natuurlijk. Psilocybine is heel anders voor mij en niet alleen qua soort visuals. Daar zijn de visuals ook meer als objecten en zelfs werelden. In een goede stevige trip betreedt je die werelden en houdt de trip op mentaal te zijn en wordt deze puur visueel. En dit communiceert op een bepaalde manier met je, compleet buiten de conventionele wijze waarop taal normaliter wordt gebruikt om. Esthetisch gezien vind ik de visuals op psilocybine ook veel indrukwekkender en verfijnder.

Misschien klinkt het nu alsof ik lsd niet zo interessant vind vergeleken bij psilocybine, maar dat is zeker niet waar. Lsd is enorm interessant op een heel andere manier. Meer mentaal. Je gaat er intens veel van denken en krijgt er de meest geniale gedachten van (in je eigen beleving tenminste :wink: ). Het is zeker 1 van mijn favo drugs en wordt dat waarschijnlijk ook voor jou. :wink:

Laatst bewerkt:

Rebell

Wijs gebruiker
Om een lang verhaal kort te maken..

Bij paddo's verlies ik de controle en hoog gedoseerd helemaal..
Met LSD heb ik complete controle en kan ik mijzelf terug roepen..

Daar zit bij mij het verschil!
:lastquartermoon:

Befbrein

Experimenterende gebruiker
Niet iedereen ervaart het verschil tussen beide hetzelfde, maar er lijkt toch wel vaak een bepaalde consensus te zijn hierin.

Ik ervaar paddo's en truffels ook als aards, maar op hogere doseringen (of in combinatie met meditatie) ook vaak als heel alien. Maar tegelijk ook weer met een vreemd gevoel van vertrouwdheid en bekendheid. Over lsd wordt vaak gezegd dat het meer 'digitaal' aanvoelt en tot bepaalde mate kan ik me daar ook wel in vinden, maar ik denk dat dit ook weer niet echt omschrijft wat het echt is. Ik zal hieronder even op verschillende punten proberen neer te zetten hoe ik het verschil ervaar. Vind het altijd leuk om hierover na te denken en praten. :wink:

Ten eerste ervaar ik psilocybine als meer spiritueel van zichzelf. Dit middel lijkt een soort "spirit" of bezieling te hebben van zichzelf. Of misschien is het eerder zo dat het je eigen hogere zelf aanspreekt of 'activeert'. En die spirit is hetgeen dat de touwtjes in handen heeft en je door de trip leidt. Het kan zijn dat dit op lagere doseringen of eerste trips nog niet zo sterk ervaren wordt. Lsd daarentegen lijkt dit niet te hebben, waardoor het meer jezelf is die de "controle" heeft. Strikte controle is het echter ook weer niet, maar het is anders dan met psilocybine, waar een soort hoger bewustzijn je dingen laat zien over jezelf en over de kosmos. Waar ik psilo als meer inherent spiritueel zie, zie ik lsd als meer psychoanalytisch. Psilo heeft een soort push (voor mij althans) om voorbij de reguliere mind te gaan en de kosmos en het bestaan te ervaren en contempleren. Lsd daarentegen voelt voor mij meer als een super krachtige tool die alle aspecten van de mind versterkt. Je denken, je voelen, je perceptie. Alles wordt intenser/sterker/beter. En als je wilt, kun je dat gebruiken om (mbv meditatie/contemplatie) de trip meer naar het spirituele te sturen. Maar ik ervaar dat als dat ik zelf echt die intentie moet hebben, waarbij psilo me dus meer van zichzelf die kant op lijkt te willen hebben.

Een ander groot verschil is de energie. Met psilocybine ervaren de meeste mensen (ik ook) vaak een vrij lome, zware energie. Lopen voelt moeizaam en je bent dus meer geneigd op 1 plek te blijven, bijvoorbeeld je bank. Lsd daarentegen stimuleert je lichamelijk. Het heeft een meer onrustige energie die je op de een of andere manier kwijt moet. Veel bewegen voelt fijn en zelf voel ik veel meer een push om erop uit te gaan.

Dan de visuals. Hier wint psilocybine voor mij (by far). Ik heb hele intense, indrukwekkende visuals gehad met lsd hoor, maar toch komt het op een of ander manier altijd vrij triviaal op me over. Het is vaak wel heel complex en overweldigend, maar het lijkt niet veel meer dan dat te zijn. Het lijkt hooguit bij een soort intense lichtshow van kleuren en patronen te blijven. Patronen die overigens minder organisch van aard lijken te zijn dan die van psilo. Daar komt dat 'digitale' wat weg denk ik. Het is meer hoekig en minder vloeiend. En de kleuren vloeken meer en zijn minder natuurlijk. Psilocybine is heel anders voor mij en niet alleen qua soort visuals. Daar zijn de visuals ook meer als objecten en zelfs werelden. In een goede stevige trip betreedt je die werelden en houdt de trip op mentaal te zijn en wordt deze puur visueel. En dit communiceert op een bepaalde manier met je, compleet buiten de conventionele wijze waarop taal normaliter wordt gebruikt om. Esthetisch gezien vind ik de visuals op psilocybine ook veel indrukwekkender en verfijnder.

Misschien klinkt het nu alsof ik lsd niet zo interessant vind vergeleken bij psilocybine, maar dat is zeker niet waar. Lsd is enorm interessant op een heel andere manier. Meer mentaal. Je gaat er intens veel van denken en krijgt er de meest geniale gedachten van (in je eigen beleving tenminste :wink: ). Het is zeker 1 van mijn favo drugs en wordt dat waarschijnlijk ook voor jou. :wink:
Mooi omschreven man, bendankt voor je reactie. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat worden.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Twee trips met hetzelfde middel kunnen al een wereld van verschil zijn. Bovendien is een belangrijk onderdeel van een psychedelische ervaring dat het 'onbeschrijfelijk' is. Woorden schieten tekort om een goede weergave te geven.

Toch zal ik een poging wagen.

Paddo's

Zowel paddo's als truffels bevatten twee werkzame stoffen: psilocine en psilocybine. Daarbij wordt aangenomen dat psilocybine al in de maag wordt afgebroken tot psilocine.

Het belangrijkste kenmerk van een paddotrip is de snelheid. Soms kun je na vijf minuten al de eerste effecten voelen en zit je binnen een half uur op de piek. Mede daardoor noem ik paddotrips vaak een 'achtbaan'. Een andere overeenkomst met achtbanen is dat het effect van psilocine in golven lijkt te komen. Het ene moment is het overweldigend sterk, het andere moment lijk je weer even nuchter te zijn. Dit heb ik niet bij LSD (maar sommige andere mensen wel).

Een belangrijk verschil tussen een paddotrip en een LSD-trip is de werkingstijd. Een paddotrip is na 4 - 6 uur wel voorbij. Een LSD-trip duurt doorgaans twee keer zo lang: 8 - 12 uur, of zelfs 14+ uur bij hoge doseringen.

De visuele effecten van paddo's zijn vooral anders. Paddo's versterken kleuren, laten kleuren in elkaar overlopen en veroorzaken een soort golvende waas over het gezichtsveld, waardoor objecten door elkaar heen lopen of met elkaar versmelten. (Check ook de visual effects index van Psychonautwiki; Level 8B-geometry)

https://psychonautwiki.org/wiki/Visual_effects

en

https://psychonautwiki.org/wiki/Psilocin

LSD

LSD duurt een stuk langer dan paddo's en het duurt langer voordat de eerste effecten voelbaar zijn. Na een half uur voel je de allereerste effecten, maar pas 1,5 - 2 uur na inname van de LSD bereik je de piekeffecten.

Wat mij betreft kenmerkt een LSD-trip zich vooral door de verschillende fases, die wat meer uitgesproken zijn dan bij paddo's. Je hebt de come-up, waarin je nog niet zo heel veel voelt, maar wel een soort spanning alsof je een vrije val aan het maken bent. De piekeffecten worden gekenmerkt door de visuals die door je beeld heen gaan kruipen. Tijdens de piekeffecten ontstaat ook redelijk wat verwarring: je weet niet meer wie jij bent, hoe de wereld werkt en waarom we hier zijn. In de laatste fase, de come-down, ga je de ervaringen die je eventjes niet snapte overpeinzen. In die fase kom je meestal ook tot realisaties over jezelf of de wereld. In de laatste tripfase heb je nog wel wat lichte visuals; meestal wat kronkelende lijntjes.

Vanwege de werkingsduur van LSD zijn de verschillende fases erg van elkaar gescheiden. Voor mij lijkt het dan ook vaak alsof je elke keer weer een nieuwe wereld, of een nieuw leven betreedt.

De visuele effecten van LSD zijn echt anders dan die van paddo's. De visuele effecten nemen vaak geometrische patronen aan: fractals, caleidoscopen, lijnen op tafels en vloeren in de vorm van ijskristallen. (Check weer psychonautwiki voor een volledige beschrijving van level 8A-geometry).

https://psychonautwiki.org/wiki/Visual_effects

en

https://psychonautwiki.org/wiki/LSD

Vergelijking

Mensen hebben het er vaak over dat LSD beter 'te sturen' is. Waarschijnlijk verwijzen ze daarmee naar de perioden van overweldigende emoties die je echt in je gezicht smijten, die vaak voorkomen tijdens een paddotrip. Met LSD is het eveneens goed mogelijk om overweldigende emoties te ervaren. Maar zulke ervaringen tijdens een LSD-trip lijken vaker voort te komen uit gedachten over een onderwerp, of een specifieke gebeurtenis in de omgeving. Emotionele uitbarstingen lijken tijdens een paddotrip wat vaker uit zichzelf naar boven te komen.

Toen ik net begon met trippen dacht ik dat paddo's en LSD heel erg op elkaar leken. Dat vind ik nu absoluut niet meer. Maar de verschillen zijn heel lastig om concreet te vergelijken, omdat er tussen twee trips al zoveel verschil zit, omdat de omgeving zo'n grote rol speelt, en omdat psychedelica sowieso een onbeschrijfelijk effect veroorzaken. Menig tripper zal het dan ook oneens zijn met mijn analyse.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Leuke vergelijkingen. Heel herkenbaar wat @Mindless beschrijft. Ik kan er alleen nog maar wat kleine dingen aan toe voegen. Zelf heb ik het idee dat LSD me meer "mentaal" activeert terwijl ik Psilocybine in het algemeen als "emotioneler" ervaar. LSD vind ik trouwens ook "sensueler" en meer erotisch. De wat normalere wereldse zaken zoals eten, sex, wandelen etc gaan me beter af met LSD dan met psilocybine.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja dat ben ik ook met je eens @Eik.

En ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje had beschreven, maar @Neo-Shulginist nam ook nog allemaal dingen op die ik was vergeten te vermelden. :wink: Er is ook zoveel over te zeggen. :)

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Paddo's:
Shit, zit het er nu al weer op?

LSD:
Pff, die ellenlange comedown mag nu wel eens voorbij zijn zeg!

Dat ligt niet alleen aan het verschil in werkingstijd, bij mij vliegen de uren om als ik paddo's op heb. Bij LSD is vaak het tegenovergestelde het geval, tijd lijkt juist langzamer te gaan bij mij. Verder vind ik de verschillen heel goed uitgelegd door @Mindless, @Neo-Shulginist en @Eik !

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
LSD:
Pff, die ellenlange comedown mag nu wel eens voorbij zijn zeg!
Yeah, dat blijft een bitch... :wink:

Vind op zich de werkingsduur van psilo best oké. Die trips zijn vaak zo heftig nu dat ik het dan wel fijn vind om terug te komen. En dan heb je die fijne smooth afterglow nog. In tegenstelling tot lsd dus waar je soms je haar uit je hoofd wil trekken want je wilt gewoon rustig worden maar dat kan niet. :tongueclosed:

Bovenaan