Wiet in de zorgverzekering

Welke vorm van wiet in de zorgverzekering?

• zowel THC als CBD, toppen als olie

Stemmen: 4 66,7%
  • zowel THC als CBD, alleen olie

Stemmen: 1 16,7%
  • alleen CBD

Stemmen: 0 0,0%
  • houden zoals het nu is

Stemmen: 1 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    6

Don Draper

Badass junkie
Op dit moment zit wiet niet in de zorgverzekering terwijl heel veel mensen er baat bij kunnen hebben. Wel is wiet verkrijgbaar via enkele apothekers in Nederland die worden gestraald en hartstikke duur is voor chronische gebruikers. Vanwege dit zoeken medicinale wiet gebruikers hun heil via de zwarte markt of kweken het zelf.

Verder blijkt CBD heilzame werkingen te hebben die medicinale gebruikers lijken te helpen. Het voordeel hiervan is dat je er niet stoned of high van wordt. Voor de mensen met een laag inkomen kan CBD een aardig kostenpost worden om hun kwalen zoals pijn ermee te bestrijden.

Een paar jaar geleden besloot de overheid dat er geen bewijs is dat wiet werkt voor medicinale gebruik. Echter zijn er wel gebruikers in Nederland die er baat bij hebben. Verder, wie erop zoek gaat ziet dat er ook onderzoeken zijn die wel positief gestemd zijn over medicinale wiet.

Dus wat vinden jullie? Moet wiet voor medicinale gebruikers vergoed worden door de zorgverzekering? Alleen CBD of juist ook THC? Of gewoon zo laten?

Trippi

Belezen gebruiker
Ik vind het een lastige kwestie. Ik denk dat het fraude enorm in de hand werkt en dat mede daardoor de zorgpremies aanzienlijk hoger worden. Nu zie je sowieso dat veel "kruidenpreparaten" uitgesloten zijn of slechts beperkt vergoed worden. Ik denk dat het een groot verschil zou maken als Westerse artsen cannabis zouden voorschrijven. Ik denk dat daarvoor nodig is dat er betrouwbare onderzoeken met valide resultaten zijn die specifiek iets zeggen over de werking van cannabis bij een bepaalde kwaal. Zolang de helft van de onderzoeken A zegt en de andere helft B kun je uitgaan van een placebo-effect. Ik zou dan als verzekeraar ook niet tot vergoeding overgaan. Maar goed, ik ben niet erg thuis in de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan.

Bovenaan