Wilde papaver en eigen kweek

Hoi!

Ik ben dit jaar voor het eerst papaver somniferum aan het verbouwen om voor mijzelf opium van te maken.

Aangezien ik veel met het plantje bezig ben heb ik haar vrij goed leren kennen, en nou valt mij op dat is langs de weg heel veel papaver zie staan!

Met mijn gelimiteerde kennis en onderzoekskunde kom ik uit bij het volgende: de wilde poppies zijn weldegelijk papaver, maar niet de gewilde somniferum soort.

Deze wilde soort zou wel een aantal stoffen moeten bevatten waar ik naar opzoek ben, en dus ben ik van plan een deel te verwerken om te kijken of ik hier opium van kan maken.

Zijn er mensen met ervaring? Tips? Is de hoeveelheid werkzame stof in deze wilde planten zo laag dat dit onbegonnen werk is? Hoe kan ik de wilde planten maar ook mijn eigen kweek het beste verwerken? Alle input is welkom, ik ben hier om te leren!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Aangezien ik veel met het plantje bezig ben heb ik haar vrij goed leren kennen, en nou valt mij op dat is langs de weg heel veel papaver zie staan!

Met mijn gelimiteerde kennis en onderzoekskunde kom ik uit bij het volgende: de wilde poppies zijn weldegelijk papaver, maar niet de gewilde somniferum soort.
Klopt! Papaver somniferum wordt ook wel de slaapbol genoemd. Het is een specifieke soort klaproos, die niet van nature in Nederland voorkomt. Er zijn tientallen verschillende soorten klaprozen, waarvan sommige inheems. De slaapbol (papaver somniferum) is de enige soort klaproos die morfine aanmaakt. Sommige andere soorten die in Nederland voorkomen maken wel papaverine aan, wat een stof is die chemisch verwant is aan opium, maar die stof heeft slechts een licht psychoactief effect.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zijn er mensen met ervaring? Tips? Is de hoeveelheid werkzame stof in deze wilde planten zo laag dat dit onbegonnen werk is? Hoe kan ik de wilde planten maar ook mijn eigen kweek het beste verwerken? Alle input is welkom, ik ben hier om te leren!
De slaapbol maakt in Nederland inderdaad veel minder werkzame stoffen aan. Dat kan wel een factor 10 schelen. Slechts 1% van het sap bevat morfine, terwijl dit in Afghanistan (waar de plant van nature groeit) wel 10% kan zijn.

Dat zal dus betekenen dat je vrij veel bollen en sap nodig hebt voor niet zulke sterke opium.

Blijf wel opletten als je gaat proberen! Want je kunt een overdosis krijgen van opium. Begin dus nooit met de aanname dat je tien keer zoveel nodig hebt van jouw opium. Maar houd er wel rekening mee dat het een aantal keer proberen zal kosten voordat je een gunstig effect merkt. Dat is dan weer niet ideaal omdat je natuurlijk niet regelmatig opium wil gebruiken vanwege het verslavende effect.
Maak dus duidelijke afspraken met jezelf hoe je dit veilig wil houden.

Het sap kun je oogsten door met een mesje in de bol (na de bloei) te kerven. Na een tijdje droogt dat sap op. Vervolgens kun je de gedroogde hars verzamelen. Doe dit dus op een warme/droge dag :wink:

De opium kun je zowel slikken als roken. Slikken is wat effectiever omdat je minder verliest, maar het is ook wat lastiger om daar de juiste dosis van te nemen. Daarom wordt er vaak voor gekozen om de helft te slikken en dan later de rest erbij te roken tot het gewenste effect is bereikt.

Een gangbare recreatieve dosis is ongeveer 15 milligram morfine. Dat betekent dat je ongeveer 0,15 gram opium nodig hebt voor een keer gebruiken (bij gangbare sterkte). Je zult daarvoor het sap van ongeveer 10 slaapbollen moeten opmaken.
Hoewel dit in Nederland dus een stuk meer kan zijn. Mogelijk heb je wel 100 slaapbollen nodig voor één dosis. Maar opnieuw: begin eerst maar voorzichtig, alsof je met sterke opium uit Afghanistan te maken hebt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan