wordt dit nog oogstbaar?

clandestien

Experimenterende gebruiker
Ik heb voor het eerst een wietplant in mn tuin en ik vraag me af of het wel goed gaat.
Ik ben aan het zoeken naar wanneer ik moet oogsten en dat is geloof ik zo eind september begin oktober. Maar iedereen heeft het over witte amberkleurige harsbolletjes maar die zie ik echt niet. Ik heb geen microscoop trouwens.
Ik plak er maar wat foto's bij.
Gaat dit goedkomen?
Ik heb geen idee wat voor soort dit is trouwens. Dr worden al wel wat bladeren geel...



 

Tripper

Wijs gebruiker
Ziet er wel goed uit hoor. Het is hopen op goed weer. Ik schat zo'n 1 a 2 weken. Als de haartjes bruin worden dan gaat het de goede kant op.
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Ik woon in Frankrijk en er wordt de aankomende week geen regen verwacht!
De nachten worden wel al fris, soms zelfs 6 graden, is dat erg? Overdag 20 graden, zon.
En wanneer komen die doorzichtige harsbolletjes dan? Kan ik die elk moment verwachten?
Of komen die gewoon soms niet?
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Ik had niet goed gekeken, ik heb ff mn macro objectief gepakt, en ff uitvergroot en eh... volgens mij gaat ie helemaal goedkomen!

 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Volgens mij had dit topic in de kweek en crea hoek gemoeten....

Maar goed.

Nog laatste vraagje, die bolletjes zijn nu nog wit toch? Ik zie al een lichte verkleuring in de stampers dus nu ff elke dag kijken.

Jammer dat ik niet meer blow haha, maar ik ga het nog wel een keer proberen.
Ik wil hier ook hash van maken, dat blowde ik vroeger wel. Ketama ( jaja lekker hard-core I know... not)
Moet nu nog ff uitzoeken wanneer ik wil oogsten :)
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Nog een vraag ( solly!)
Ik lees net dat je het beste een a 2 weken ( beter) voor de oogst kunt stoppen met het geven van extra voeding.
Ik heb : natural minds, supermix. Ik ben de gebruiksaanwijzing kwijt zal zo ff googelen.

Omdat ik geen weegschaal thuis heb, heb ik altijd op de gok wat korrels erin gedaan. En volgens mij wat teveel... maar goed ik gaf er ook wel flink water bij. Nu krijgt hij niet meer elke dag water.

Dus, geen voeding meer vanaf nu?
 

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Klopt, vanaf nu beter alleen nog spoelen met water. Anders smaakt de wiet naar de voeding die je geeft :wink: Toppen zien er overigens best ok uit, wou dat mijn planten in Frankrijk stonden, zou dat misschien ook nog wat worden :P
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripper zei:
Ziet er wel goed uit hoor. Het is hopen op goed weer. Ik schat zo'n 1 a 2 weken. Als de haartjes bruin worden dan gaat het de goede kant op.

Ik denk nog zo'n 3 a 4 weken.
Op de kleur van de stampers(haartjes) kun je zeker bij buitenplanten NIET afgaan.

Ik heb nu plantjes staan die zo'n kleine 2 weken in bloei staan, met al 75% bruine haartjes.
Ze worden namelijk bruin van de regen.

@ Clandestien: Heb je ook geen loep/vergrootglas? Dit kun je voor je macrolens houden en zo een foto maken. Dan kun je zien of de trichromen ( de ''harsbolletjes'') al amberkleurig zijn.
Wanneer dit het geval is ( of iets eerder voor een wat ''higher'' effect) kun je oogsten.

Je zegt dat de bladeren al bruin worden?
Vanaf onder, of gewoon random in de plant?
2e betekend namelijk dat er toch te weinig voedingsstoffen in je medium zitten.

Ik kan weinig info vinden over de voeding die je gebruikt, het zijn korrels zei je?
Dat betekend dat het voeding is om vooraf door je medium te mixen, en niet tijdens de bloei als booster.
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Die korrels zijn van een winkel in Nederland, die heeft waarschijnlijk zelf een fertilizer gemaakt. Ik moest een keer per week 1 gram op 1 liter water in het begin, en in de bloei 2 keer per week.

Als jij denkt dat het nog 3 a 4 weken gaat duren dan moet ik dus nog ff doorgaan met die korrels.
Dan wordt het inderdaad hopen dat het droog blijft. Voor nu ziet het er wel goed uit, alleen ben ik bang dat de nachten wat te koud worden.

Kan ik in geval van regen niet een grote parasol erboven hangen dan? Dat houdt dan in ieder geval heel wat droog en als de regen stopt haal ik hem wel weer weg :sunglasses:
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Okee! Dan heb ik over die voeding niets gezegd!
En ja, ik zou die voeding zelf nog wel even gebruiken, maar die 3/4 weken is maar een guess he!
Anders kun je nu misschien al beginnen met afbouwen? eerst de frequentie nog hetzelfde houden en qua kwantiteit afbouwen. Daarna ook minder vaak geven tot dat je helemaal stopt.

Je gaat die arme plantjes toch geen cold turkey afkick geven :wink:

Over je parasol idee:

Het is mogelijk, maar niet echt een goed idee imo.
De parasol/paraplu oid. zal erg veel wind vangen, wind die er vaak en veel staat bij regen.
Gevolg: Een parasol die destructief op je plantjes kan vallen.
Ook maakt regen niet zoveel uit, het is de lv die de rot doet veroorzaken.
Maar als jij daar overdag nog 20 graden met zon hebt, dan komt dat wel goed:wink:
Koude temperaturen s'nachts maakt niet zoveel uit. Cannabis is zelfs vorstbestendig. Hoewel ze het niet prettig vinden.

Bij eerste tekenen van rot gewoon meteen oogsten.
Je bent al ver genoeg om zo het kwaliteits/kwantiteits verlies te compenseren.
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Kewl, bedankt voor alle tips!

Ik las vanmiddag nog over het oogsten, en over 'curen'
Volgens mij moet je dat doen als er te vroeg ge-oogst moet worden toch?
Ik begrijp het niet erg want eerst ga je dan oogsten. Knipt de grote bladeren eraf en laat het drogen. Maar als het dan droog is moet je het weer in het water leggen?!

Is curen echt aan te raden want het maakt het nog arbeidsintensiever! Geen drama maar ik heb ook maar 1 plant en ben gewoon eens aan het experimenteren. Vind het ook wel leuk om te doen en nu ik al zo ver ben wil ik ook wel een goede oogst. `Heb een blowende neef en vriendin die ik er veel plezier mee ga doen en ik denk dat ik zelf er ook eens een opsteek. :smoke:

Dus curen ja of nee niet doen?
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Het lijkt wel dat het over een week hier gaat regenen. En dat gaat ook aanhouden. Niet te zeggen of het de hele dag is maar is het dan beter om te oogsten als het nog droog is en dan te gaan curen? ( hoewel ik nog niet zo goed wat curen is)
 

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Wow wow wacht even, curen heeft niks met water te maken, dat is weer iets anders, watercuren. Curen is dat je na het oogsten, nadat de toppen goed droog zijn, ze enkele weken/maanden opslaat in een luchtdichte ruimte, zoals een weckpot. Hierdoor krijgt de wiet de tijd om z'n stoffen om te zetten naar suikers, en dat komt de smaak en geur zeer ten goede. Ik kan dus wel aanraden om de boel te curen straks.
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Haha maar goed dat jullie dr zijn. Newbie koopt ook eens een plantje... duh.

Ok, wiet gaat in luchtdichte potten. Niet vacuuum dus, dat is weer daarna zeker om het langer te bewaren.

Check, 1)planten laten drogen ( ik ga het doen met de bladeren eraan) in donkere ruimte ( dat wordt de logeerkamer met de gordijnen dicht.

2) dan de grote bladeren eraf knippen en de toppen laten zitten. ( ik zie vaak op foto's nog wel wat blad zitten trouwens, laat je die blaadjes met die druppels zeker wel zitten?

3)Dan alles een paar weken(maanden) in een afgesloten pot laten curen... Moet dat dan ook nog aan de tak? Lijkt me wat onhandig maar ik vraag het maar even :grin:

Gaat dat goed zo?

oja, van het restafval wil ik hash maken maar dat zoek ik tzt ook wel uit
 

Lavalamp

Bewuste gebruiker
Ja eerst nog enkele weekjes laten afrijpen he :P

Maargoed ja, sommige mensen laten er enkele/alle kleine blaadjes aan (de grote 5/7/9-vingerige bladeren mogen er sowieso af) omdat bij het droogproces de wiet misschien nog wat stofjes uit de bladeren zou kunnen trekken en op die manier lekkerder/zoeter worden..

Maar daarmee neemt ook de kans op schimmel/rot toe. Jij moet de balans maken wat je wil.... Zorg zeker dat je ze laat drogen in een pikdonkere kamer... :wink:

(Ik knip ze altijd bijna volledig voor het droog proces)


succes! En houd zeker goed die trichomen in het oog!

=>Tricho's zijn nog niet troebel, nu oogsten vermindert de potentie.

=>Je hebt te lang gewacht... ze zijn beetje té amberig..

En algemeen gewoon dit nog:
 

cropp

Badass junkie
Je moet op die grijze haartjes letten...

Met je planten gaat het meer als goed komen, onze gezamenlijke thuiskweek ziet er nog niet zo goed uit als die van jou...
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
cropp zei:
Je moet op die grijze haartjes letten...

Met je planten gaat het meer als goed komen, onze gezamenlijke thuiskweek ziet er nog niet zo goed uit als die van jou...

Zoals ik al zei, kun je niet op de haartjes afgaan bij een buitenkweek.
Bij mij is de THC aanmaak net begonnen, en al de helft van mijn haartjes zijn bruin.
Komt door de regen.

@ TS.

Curen doe je zoals De Sjeik al zei na het oogsten en drogen.
Watercuren doe je om nog wat van verrotte toppen te maken.

Zolang je geen rot hebt hoeft dit dus niet.

Als je zegt dat het volgende week gaat beginnen met regenen voor een lange periode dan kan je overwegen om alvast te oogsten.
Is het geen mogelijkheid om de plant nog net een weekje achter een groot raam (binnen) te zetten? Kantie misschien net nog wat verder afrijpen!
 

Lavalamp

Bewuste gebruiker
Voor dinsdag en woensdag geven ze hier 21 graden, droog, brede opklaringen :grin:

Ze zullen nog eens kunnen genieten!
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Lavalamp zei:
Voor dinsdag en woensdag geven ze hier 21 graden, droog, brede opklaringen :grin:

Ze zullen nog eens kunnen genieten!

Ja :hearteyes:

Maar is ook nog wel echt hard nodig bij mij hoor.
Nu net 2/3 weken bloei met erg fluffy topjes.

We want sun! :rock:
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hier niet:)
Wel bewolkt, maar gelukkig geen regen.

Deze week blijft het goed, althans dat beloven ze! :grin:

Hoe is het daar in Frankrijk?
Al een vergrootglas/microscoopje ( kostten niets bij speelgoed winkel) gescoord?
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Het is echt superweer!
Ik heb op ebay een setje vergootglazen gekocht :) En die zullen vandaag of morgen wel in de bus rollen. Ik zit er eigenlijk op te wachten want ik ben zo benieuwd naar zo'n superuitvergroting van die eh... paddestoeltjes ( naam ff kwijt)

Vooruitzichten vr-za beetje regen, daarna weer mooi dus hij kan nog wel even blijven staan.

Kan het zijn dat als je aan de plant hebt gezeten, en daarna zonder te wassen eens in je ogen wrijft, dat je dan echt onwijse jeuk krijgt in je ogen? Had ik laatst, en bedacht later dat dat het eigenlijk als enige kon zijn.

Oja, kunnen vliegen ook stoned worden? Er zat laatst een vlieg op, die kon ik zo aanraken en het leek wel of ie zich vasthield zo van ' neeee hier wil ik niet weeeeeg!'
haha, later vloog ie tegen mn arm op, vond het wel melig
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
Foto maken met vergrootglas vind ik niet te doen :) Maar je kunt wel beter kijken.
Wat denken jullie, is dat bruine nou rot of gaat dit goed?
Er wordt nu weer 2 dagen regen voorspelt dus wat te doen? Ik wil liever dat het amber wordt want ik ga toch meer voor de stoned dan de high...

 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Bruin? Waar?

Niets te zien van rot op die foto hoor!
Zien er prachtig uit, zou ze zeker nog even laten staan!

Paar dagen regen is opzich niet zo erg, hoewel de topgroei dan wel nagenoeg stil staat.
De luchtvochtigheid is de grote boosdoener van rot.
Wat is de lv gemiddeld, nu in Frankrijk?
 

clandestien

Experimenterende gebruiker
De aankomende tijd loopt de lv erg op, morgen al 72 en de aankomende week oplopend naar 86%

Ik zal het nog wel even laten staan, maar omdat mijn eerst keer is vind ik het zo jammer als het fout gaat op het laatste moment.
Het is een flinke plant en staat in de tuin dus ik zie ook geen kans om hem naar binnen te halen...
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
clandestien zei:
De aankomende tijd loopt de lv erg op, morgen al 72 en de aankomende week oplopend naar 86%

Ik zal het nog wel even laten staan, maar omdat mijn eerst keer is vind ik het zo jammer als het fout gaat op het laatste moment.
Het is een flinke plant en staat in de tuin dus ik zie ook geen kans om hem naar binnen te halen...

Dat word inderdaad wel wat hoog.
Kijk het gewoon aan, check je plant iedere dag ( liefst nog iets vaker als je dat kunt/wilt) op rot.

Bij eerste tekenen van rot, gewoon oogsten:)
Elke dag dat ze langer staat ( tot dat ze echt rijp is natuurlijk) geeft weer wat extra grammetjes!
 

Lavalamp

Bewuste gebruiker
Vanaf vandaag geven ze minder weer, regen en wolken dus nu staan ze allemaal onder de 400watter.... :)

Was wel sleuren met die giga buitenplant zeg ... :sunglasses:
 

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
clandestien zei:
Jaa dr is weer zon! lv van 64% dus vandaag blijft ie nog staan

Het weer is niet het belangrijkste, kijk naar de plant zelf.
Bij eerste tekenen van rot kun je gewoon oogsten, of er voor kiezen om het eruit te knippen en nog even te laten staan.

Pas bij die beslissing kijk je naar het weer.

Bij 1e beetje rot en goed weer opkomst: knippen en laten staan.
Bij 1e beetje rot en lang en veel slecht weer voorspeld: oogsten.
 

weyoun22

Bewuste gebruiker
Ik heb de eerste gedroogde takken van mijn oogstje nu binnen gehaald :grin:.
Helaas kon ik niet zulke scherpe foto's maken met mijn webcam :<
 

Bijlagen

  • tros.jpg
    tros.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 1.171
  • top1.jpg
    top1.jpg
    228,5 KB · Weergaven: 1.171
  • top4.jpg
    top4.jpg
    29,4 KB · Weergaven: 1.171

clandestien

Experimenterende gebruiker
Tis beurt, hij is geoogst.
In zn geheel opgehangen met al het blad.

Ga morgen maar weer even inlezen over wanneer blad eraf moet enzo.

Het was vandaag laatste goede dag en ik wilde de plant echt droog ophangen. De laatste tijd was het errug veel regen. En vanaf vanavond wederom, regen. Voor de aankomende 7 dagen zeker.

De trichonomen ( eh... ben ff te lui om op te zoeken of het echt zo heet solly) zijn al een beetje bruin aan het kleuren. Ze zijn iig zeker niet meer doorzichtig. Stampers ook al aan het verkleuren. Trouwens de hele plant werd een beetje bruinig. Heel klein beetje, er was geen rot. ~Maar de grotere bladeren verkleurde al naar mooie herfstkleuren. ( meest geel)

Dus we zullen zien wat het gaat worden. :wave:
 
Bovenaan