Afvallen

XTsee44

Newbie
Hallo mede forumgebruikers.
Ik wil een vraagje in de groep gooien
Heeft iemand een suggestie mbt Chemicals die er voor zorgen dat eetbehoefte (suiker / koolhydraten) verminderen.
Belangrijk is wel dat ik functioneel blijf.
Ik ben heel benieuwd.
Groet

• Haha
Waarderingen: N3K0

Indi(ca)

Experimenterende gebruiker
Ik denk dat het absoluut niet slim is om te gaan gebruiken zodat je geen honger hebt en dit zeg ik uit ervaring. Toen ik (te) jong was vaak gebruikt om te zorgen dat ik geen vreetbuien kreeg, als je gaat gebruiken om dat te voorkomen zal je dus altijd willen gebruiken omdat als je niet gebruikt je teveel gaat eten en dan weer enorme schuld gevoelens hebt (mijn ervaring in ieder geval) en dat wil je ook niet hebben! Als je af wilt vallen raad ik inderdaad intermitted fasting aan omdat je dan geen/ weinig restricties hebt over wat je mag eten en je doordat je geen "verboden" eten hebt je minder snel te veel van dat eten wilt eten. Ik gun het je in ieder geval om op een gezonde manier af te vallen!

Dirkdirk

DF-koning
Daar is geen middel voor nodig, denk ik.

Door minder suiker te eten, neemt je interesse in suiker automatisch af.

Momenteel doe ik aan intermittent fasting (niet eten tussen 20:00 en 12:00) waardoor ik in het tijdvak waarin ik wel "mag eten" minder interesse in eten heb.
Niet eten na 20:00 is slim, maar niet eten vóór 12:00 is dom want daarmee sla je de belangrijkste maaltijd van de dag over: ontbijt.

Boyman

Bewuste gebruiker
Niet eten na 20:00 is slim, maar niet eten vóór 12:00 is dom want daarmee sla je de belangrijkste maaltijd van de dag over: ontbijt.
Was daar niet discussie over of dat nou echt zo is? Ik zelf merk in ieder geval dat als ik in de ochtend eet, ik de hele dag veel meer honger heb. Tegenwoordig eet ik ook pas later op de dag en dan eet ik over de hele dag gezien een stuk minder, ook bij de latere maaltijden.

Dirkdirk

DF-koning
Was daar niet discussie over of dat nou echt zo is? Ik zelf merk in ieder geval dat als ik in de ochtend eet, ik de hele dag veel meer honger heb. Tegenwoordig eet ik ook pas later op de dag en dan eet ik over de hele dag gezien een stuk minder, ook bij de latere maaltijden.
Daar was zeker discussie over en ik ga je het goede antwoord geven zodra ik ben begonnen met mijn thuisstudie NTI voeding en diëtetiek, maar tot zover moet ik het doen met anecdotes van mijzelf. Ik MOET ontbijt hebben. Hoe gezonder, hoe beter. Mijn ontbijt bepaalt hoe de rest van de dag eruit ziet. Als ik ontbijt op een grimmig toastje met pindakaas wordt het een zure dag, maar als ik een full on uitsmijter naar binnen schuif, mét verse bladpinazie, dan loopt de rest van de dag op rolletjes. Dan hoef ik eigenlijk de rest van de dag niet veel meer te eten op het avondeten na.

Dat is hoe ik leef. Een goed ontbijt, wat tussendoortjes, en een stevige avondmaaltijd. Die tussendoortjes zijn het minst belangrijk en vergen ook de minste aandacht. En met tussendoortjes bedoel ik geen chips, koeken, chocola, zoutjes etc. dat is uberhaupt slecht wanneer je het ook eet.

New Dawn

Bewuste gebruiker

Er zijn bij voedsel altijd tientallen onderzoeken die het ene beweren en tientallen die het tegenovergestelde beweren...
Als je je eigen overtollige energiereserve aan wilt spreken, zul je je lichaam de tijd moeten geven om om te schakelen.

Iedereen is anders, maar ik zelf heb er totaal geen moeite mee om pas om 12:00 te eten... Koffie bij het opstaan is zat!

Dirkdirk

DF-koning
Er zijn bij voedsel altijd tientallen onderzoeken die het ene beweren en tientallen die het tegenovergestelde beweren...
Ik zeg ook niet dat ik beweer het bij het bij het juiste eind te hebben, ik zeg alleen wat ik denk dat het meest logische is.
Koffie bij het opstaan is zat!
Soms drink ik ook koffie in de ochtend. Een goede bak zwarte sterke koffie maakt je inderdaad alerter, minder moe, scherper, maar het is een drug, laten we niet afdwalen het ging over dieet.

_shikantaza

Badass junkie
Hallo mede forumgebruikers.
Ik wil een vraagje in de groep gooien
Heeft iemand een suggestie mbt Chemicals die er voor zorgen dat eetbehoefte (suiker / koolhydraten) verminderen.
Belangrijk is wel dat ik functioneel blijf.
Ik ben heel benieuwd.
Groet
Jouw huisarts kan je doorverwijzen naar een diëtist, en bij morbide obesitas kan de HA wel iets voorschrijven. Maar ga het erest maar eens zelf proberen. Geen suiker in je koffie of thee, geen frisdrank en niet snoepen. Kom je al een aardig eind mee. Beetje lichaamsbeweging erbij en wat geduld en je zult gewicht verliezen.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Een goede bak zwarte sterke koffie maakt je inderdaad alerter, minder moe, scherper, maar het is een drug, laten we niet afdwalen het ging over dieet.

Volgens het woordenboek betekent dieet: "regels voor wat je wel en niet mag eten en drinken"

Ik verminder mijn eetbehoefte door helemaal niets te eten (dus ook geen grimmig toastje met pindakaas), maar wel te drinken.

Het lijkt bij mij op minderen met roken (toen ik dat nog deed): Als ik na het opstaan 1 sigaret rookte, moest de kachel blijven branden,
maar als ik die eerste sigaret niet opstak, kon ik makkelijk tot 12:00 overleven zonder te roken voordat het knagende gevoel ontstond.

Dirkdirk

DF-koning
Het lijkt bij mij op minderen met roken (toen ik dat nog deed): Als ik na het opstaan 1 sigaret rookte, moest de kachel blijven branden,
maar als ik die eerste sigaret niet opstak, kon ik makkelijk tot 12:00 overleven zonder te roken voordat het knagende gevoel ontstond.
Oh dit ken ik heel goed, van meer dan 10 jaar geleden toen ik nog rookte. Ik rookte eerst de eerste sigaret na mijn ontbijt, maar na verloop van tijd was dat het eerste wat ik deed. Nog voordat ik mijzelf opfriste, douchte, aankleedde, stond ik daar met een gedraaid shaggie, in mijn pyamabroek, die eerste puf... walgelijk... dat ik ooit heb gedacht dat ik dat nodig had. Bizar.

Indi(ca)

Experimenterende gebruiker
Daar was zeker discussie over en ik ga je het goede antwoord geven zodra ik ben begonnen met mijn thuisstudie NTI voeding en diëtetiek, maar tot zover moet ik het doen met anecdotes van mijzelf. Ik MOET ontbijt hebben. Hoe gezonder, hoe beter. Mijn ontbijt bepaalt hoe de rest van de dag eruit ziet. Als ik ontbijt op een grimmig toastje met pindakaas wordt het een zure dag, maar als ik een full on uitsmijter naar binnen schuif, mét verse bladpinazie, dan loopt de rest van de dag op rolletjes. Dan hoef ik eigenlijk de rest van de dag niet veel meer te eten op het avondeten na.

Dat is hoe ik leef. Een goed ontbijt, wat tussendoortjes, en een stevige avondmaaltijd. Die tussendoortjes zijn het minst belangrijk en vergen ook de minste aandacht. En met tussendoortjes bedoel ik geen chips, koeken, chocola, zoutjes etc. dat is uberhaupt slecht wanneer je het ook eet.
Als je begonnen met je studie bent, ben ik ook wel nieuwsgierig naar KETO. Mij kan je namelijk niet wijs maken dat een gebakken ei met kaas spek en mayonaise gezonder is dan een banaan of appel. Mijn moeder deed dat een paar jaar geleden en was wel 7kg afgevallen binnen 1,5 week dus ik weet niet wat ik moet geloven😂

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Exact dit. Skip ik de ochtend dan vreet ik niet de hele dag door. Tevens begint t bij mij al met brood: koolhydraten = honger naar meer.

Mondkapje

Belezen gebruiker
Als je je eigen overtollige energiereserve aan wilt spreken, zul je je lichaam de tijd moeten geven om om te schakelen.
Dit is key!
Je moet begrijpen dat zodra je koolhydraten hebt gegeten je bloed volstroomt met suiker, je bloedsuikerspiegel stijgt. Je lichaam kan deze suikers gebruiken door ze om te zetten in energie (als het lichaam daarom vraagt), dit gaat een stuk sneller dan het verbranden van vetten. Gunstig: want hoge bloedsuiker is schadelijk voor je organen. Om die reden zal je lichaam bij aanwezigheid van suiker in het bloed àltijd eerst de suiker verbranden en overtollig suiker wordt middels insuline uit het bloed gehaald en opgeslagen als vet.

Als je heel de dag door eet, van ontbijt naar mis night snack, staat je lichaam continu koolhydraten te verbranden. Wil je afvallen, zorg ervoor dat je lichaam vet uit de opslag haalt en gaat gebruiken voor verbranding door mínder koolhydraten te eten en méér (gezonde) vetten. Denk aan dierlijke vetten uit echte roomboter en natuurlijke producten die van nature vetrijk zijn (dus vergeet raapzaadolie, druivenzaadolie of dergelijk fabrieksafval)

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Niet waar.
Ontbijt is zwaar overrated.
Niet iedereen heeft er behoefte aan en het is ook normaal.
Als we over een gemiddelde mens praten, zonder hormonale problemen etc, dan uiteindelijk gaat het om het aantal kcal die hij binnen haalt en verbrandt. Gevarieerd en gezond eten is belangrijk maar hoelaat hij gaat eten is minder belangrijk als hij meer verbrandt dan vreet.
Ik sport in de ochtend op de lege maag en vind het ideaal ( voor mij) .

• Like
Waarderingen: ljuv

Mondkapje

Belezen gebruiker
dan uiteindelijk gaat het om het aantal kcal die hij binnen haalt en verbrandt.
Zeker niet! Onthoud dat inname van 1 calorie uit suiker niet te vergelijken is met 1 calorie uit vet. Inname van 1 calorie uit glucose heeft al hele andere effecten dan 1 uit fructose, beide suikers.

XTsee44

Newbie
Jouw huisarts kan je doorverwijzen naar een diëtist, en bij morbide obesitas kan de HA wel iets voorschrijven. Maar ga het erest maar eens zelf proberen. Geen suiker in je koffie of thee, geen frisdrank en niet snoepen. Kom je al een aardig eind mee. Beetje lichaamsbeweging erbij en wat geduld en je zult gewicht verliezen.
Ja hartelijk bedankt. Hier was ik natuurlijk zelf nooit opgekomen.
Jammer dat zulk hoog gekwalificeerd commentaar niet gefilterd word.
Fijn dat je de tijd neemt om een seroloeuze vraag in het belachelijke te trekken.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Ja hartelijk bedankt. Hier was ik natuurlijk zelf nooit opgekomen.
Jammer dat zulk hoog gekwalificeerd commentaar niet gefilterd word.

..? Wat @dupont hier toevoegt is gewoon uitstekend advies dat nog niet genoemd is?..

We weten helemaal niets van jou, behalve dat je drugs zoekt om een probleem op te lossen...
Je hebt nog niets verteld over je persoonlijke situatie, wij weten niet wat je al geprobeerd hebt?

Het kan goed zijn dat voor jouw specifieke situatie "huisarts & diëtist" het beste antwoord is.

Fijn dat je de tijd neemt om een seroloeuze vraag in het belachelijke te trekken.

Jammer dat je de tijd nam om een serieus antwoord af te zeiken.

Laatst bewerkt:

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Zeker niet! Onthoud dat inname van 1 calorie uit suiker niet te vergelijken is met 1 calorie uit vet. Inname van 1 calorie uit glucose heeft al hele andere effecten dan 1 uit fructose, beide suikers.
Voor afvallen maakt voor je lijf helemaal niets uit of jij je 1400kcal om af te vallen uit 3 reepjes chocolade krijgt of van 2 plakjes brood met kaas, yoghurt, Ceasar salade en zo.
Als je maar deficit van kcal creëert .
Dat 2 reepjes chocolade zijn minder gezond ivm de suikerspiegel, trek , te kort aan bepaalde mineralen en vitaminen is een andere verhaal

Zeehond

Badass junkie
Jouw serieuze vraag?
Je bedoelt een pilletje vinden waarmee je afvalt?
Graag wat zelfreflectie.

@dupont is een gerespecteerd lid, zou fijn zijn als jij hem ook met respect behandelt.
Hij geeft juist een heel goed inhoudelijk antwoord, wat ook de beste en meest gezonde optie is voor jou.

Succes en een fijne dag 🤩

LucidLucy

Verslaafde in herstel
dat een gebakken ei met kaas spek en mayonaise gezonder is dan een banaan of appel. Mijn moeder deed dat een paar jaar geleden en was wel 7kg afgevallen binnen 1,5 week dus ik weet niet wat ik moet geloven😂

Wacht wat? Dit klinkt als een heerlijke droom!
Mag er dan nog hot sauce over m'n eitje of is dat teveel van het goede? Er mag opzich wel 12kg af.

De laatste keer dat ik 12kg afviel, heb ik het ook in 2 weken geflikt. Door in de bergen gewoon zoveel te klimmen en te hiken, dat er niet tegenop te eten viel. Zelfs op de rustdag besloten we toch maar om naar de klimhal te gaan 😂

Wat een boel comments ook over 's ochtends niet eten zeg! Ik heb dat nog nooit geprobeerd. Ben echt opgevoed met de ideeën dat ontbijt het belangrijkste is en brood het enige wat je mag eten als ontbijt en lunch. Ik zou kapot gaan als ik 's ochtends niet eet. In elk geval de eerste dagen dan.....

@XTsee44 drugs gebruiken om eetlust te verminderen is in mijn optiek een slecht idee. Zeker als dit vanuit zelfmedicatie gebeurt, dus zonder toezicht van een arts.

Ik ken er wel een aantal hoor, die zich helemaal waagden aan 'stackers en crackers'. Maar vaak ligt hier andere problematiek aan de grondslag. En bij deze personen ging dit van het ene extreem in een eetstoornis naar een ander extreem. En dan krijg je er nog een stoornis in het gebruik van middelen op de koop toe bij.

Mijn mening is dat dagelijks middelengebruik niet duurzaam is. Zeker niet als dit echt prestatie gericht is (afvallen, beter concentreren, etc).

FerdFatoehaus

Badass junkie
Afvallen is in de kern heel makkelijk: meer calorieën verbranden dan je tot je neemt.

In praktijk betekent dit uitzoeken hoe veel je verbrandt tijdens je rust metabolisme en bijhouden wat je extra doet qua sport en bewegen. Daar kun je vervolgens je maaltijden op afstemmen.

Let wel: afvallen is niet dieeten maar lifestyle veranderen. Je kan niet meer terug daarna want dan ga je weer aankomen.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Afvallen is in de kern heel makkelijk: meer calorieën verbranden dan je tot je neemt.

In praktijk betekent dit uitzoeken hoe veel je verbrandt tijdens je rust metabolisme en bijhouden wat je extra doet qua sport en bewegen. Daar kun je vervolgens je maaltijden op afstemmen.

Let wel: afvallen is niet dieeten maar lifestyle veranderen. Je kan niet meer terug daarna want dan ga je weer aankomen.

Je hebt 100% gelijk, maar het kan "kerniger":

Niet eten tussen 20:00 en 12:00
Volwaardig voedsel + beweging

Uitzoeken is gedoe, dat heeft mij geremd.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Je hebt 100% gelijk, maar het kan "kerniger":

Niet eten tussen 20:00 en 12:00
Volwaardig voedsel + beweging

Uitzoeken is gedoe, dat heeft mij geremd.
Meten is weten in dit geval. Plus zoveel hoef je niet uit te zoeken. Met een paar simpele Google zoekopdrachten kan je een aardige schatting maken.

Maar jouw manier werkt ook zeker. Zolang je maar minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt maar wel voedzaam eet ga je goed.

FerdFatoehaus

Badass junkie

@XTsee44 ik weet niet of je dit nog leest maar hier bedoel ik eigenlijk ook mee dat het geen zin heeft om drugs te gebruiken om af te vallen. Zoiets werkt tijdelijk, zodra je stopt met gebruiken ga je alleen maar sneller aankomen omdat je lichaam in survival stand heeft gestaan. En daarnaast is om deze reden drugs gebruiken natuurlijk een recept voor een boel ellende zoals afhankelijkheid, verslaving en hersenschade.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Absoluut, wat een film!

Of kijk op zijn minst deze samenvatting:

Vond ik ook een heftige film! Wel wat ‘overdreven’ als in: er wordt wel een dramatisch karikatuurbeeld geschept van met name amfetamine. (Tijdje geleden dat ik hem gezien heb.) Maar dat maakt de impact niet minder groot. Waar ik me bij de film ook enigszins aan stoorde is dat er vaak ‘foutief’ beelden van groter wordende pupillen gebruikt worden als het op dat moment gaat om gebruik van middelen die juist pupilverkleinend zijn zoals opiaten. Dan denk ik, kom op, dit is geen hogere wiskunde. Verder een indrukwekkende film, vooral inderdaad dat afvalverhaal. Ik ga hem binnenkort nog eens opnieuw bekijken.

OT: gebruik van middelen is eigenlijk nooit een geschikte oplossing voor eetbuien of om gewicht kwijt te willen raken. Ja, vrijwel iedere stimulant remt je eetlust, dus je zal minder last hebben van snoepen/snacken, maar het geeft je daar allerlei bijwerkingen en een heel scala aan mogelijk veel grotere problemen voor terug. Als je wat pech hebt zelfs extreme problemen, zoals in de genoemde film.

Bovendien zal je op het moment dat je stopt met de middelen alleen maar meer gaan eten dan voorheen, omdat je lichaam in een soort spaarmodus gaat. Ik weet niks van diëtetiek dus ik leg dit waarschijnlijk verkeerd uit, maar bij stimulantenverslaafden zie je ook vaak dat ze (bij afkicken en weer terugvallen) extreem jojo-en in gewicht. Het is echt een no go op alle fronten.

Zoek hulp bij een professioneel voedingsdeskundige.

Mondkapje

Belezen gebruiker
Voor afvallen maakt voor je lijf helemaal niets uit of jij je 1400kcal om af te vallen uit 3 reepjes chocolade krijgt of van 2 plakjes brood met kaas, yoghurt, Ceasar salade en zo.
Dat 2 reepjes chocolade zijn minder gezond ivm de suikerspiegel, trek , te kort aan bepaalde mineralen en vitaminen is een andere verhaal
Er komt meer bij kijken dan dat!
Calorie Myth

FerdFatoehaus

Badass junkie
Dit is wel een beetje kort door de bocht. Als je minder calorieën gaat eten is het juist belangrijk dat je voedzamer gaat eten. Helemaal als je ook nog eens meer gaat bewegen.

New Dawn

Bewuste gebruiker
aminorex analogen
Aminorex (Menocil, Apiquel, aminoxaphen, aminoxafen, McN-742) is a weight loss (anorectic) stimulant drug. It was withdrawn from the market after it was found to cause pulmonary hypertension.[1] In the U.S., it is an illegal Schedule I drug, meaning it has high abuse potential, no accepted medical use, and a poor safety profile.

De analogen lijken net zo onverstandig te zijn...

Ik ben wel benieuwd welk middel (substantie) een diëtist zou toepassen als gereedschap, en in welk geval dat middel wel of niet voorgeschreven wordt...

Laatst bewerkt:

CuriousExplorer

DF-koning
Op doktersvoorschrift kun je Ozempic vragen.
Is eigenlijk een middel voor diabetes patiënten, maar werkt blijkbaar heel goed om af te vallen.

Verder is de "gezondere" route inderdaad je voedingsschema aanpassen i.p.v je toevlucht zoeken tot chemische producten.

Bovenaan