Ik was dus ook in Den Haag bij de demonstratie te vinden. Het was zoals Wacky zei ook ontzettend gezellig, en ondanks de mainstream media die het 'grof' uit de hand lopen van de situatie daar tegen de avond nogal overtrokken heeft, is er geen enkele vorm van aggressie getoond vanuit de krakers, met uitzondering van de totaal 2 flesjes bier en 2 halve liters die gegooid zijn over de hele demonstratie verspreid.
Zelf ben ik tot het eind gebleven, waar we een soort van 'last stand' hadden, zittend met z'n alle om 't standbeeld op 't plein. Na verloop van tijd zijn we systematisch zonder geweld 1 voor 1 uit de groep getrokken en gearresteerd voor het negeren van een bevel om te vertrekken, welke ik niet heb gehoord, en ook niet gelezen heb op de A4tjes die later uit werden gedeeld. De inhoud van de blaadjes heb ik ook nooit gehoord, dus het negeren van een bevel zit er niet in.
Toen ik rond een uur of 11:30-12:00 vrij werd gelaten en geescorteerd werd door een agent, heeft ie ondanks z'n werk toch namens hem en collega's netjes een compliment gegeven voor het vreedzaam afronden van de demonstratie, ongeacht of het bevel genegeerd was of niet. Het was ook wel duidelijk dat 't vanaf de kant van de politie ook niet echt vrijwillig gewerkt werd, met uitzondering van een klein groepje knuppel-happy ME'ers.
Verder vind ik dat youperdepoep wel een heel kortzichtig, en vooral onwetend beeld van krakers heeft. Tuurlijk zijn er een groepje die het voor de 'goeie' krakers verpeste, maar dat heb je overal toch? Kijk maar naar de politiek, er is altijd een groepje mensen die alles verzieken voor de burgers van het land, welke dit niet altijd merken. Ofja.. Mogelijk weten ze wel dat er van een democratie geen sprake meer is, maar houden ze zich van de domme 'omdat je er toch niks aan kan doen.'
Een grote hoeveelheid van de krakers die ik ken hebben weggeefwinkels, volkskeukens en andere de maatschappij ten goede komende projecten opgebouwd in de kraakpanden die ze eerlijk gekraakt hebben.
Kraken is niet alleen om goedkoop te wonen, zoals vaak wel gezegd wordt. Dit is een stereotype.. Niet iedereen die hier op 't forum zit is toch een zwaar verslaafde junk omdattie aan de dope zit? Vooral in Amsterdam zijn er ook een hele grote groep krakende studenten omdat het simpel onbetaalbaar is een kamer te huren in de binnenstad, wil je enigsinds een beetje in de buurt van je school wonen. Verder hebben een hoop grote steden te kampen met een overvloed aan peperdure nieuwbouw huurwoningen en apartementen welke nergens voor nodig zijn. Vooral sinds ze vaak op de plek neer worden gezet van gesloopte panden die nog in perfecte staat waren om in te wonen.
Leegtand en woning'nood', alhoewel ik liever spreek van een betaalbaar onderdak te kort, is een groot probleem wat al jaren aanwezig is. Tis gewoon schandalig dat het geen welke dit tegen gaat, de kraakwet dus, door de overheid gecriminaliseerd moet worden omdat ze zien dat de huizenprijzen iets aan 't zakken zijn dus 't niet meer nodig is...?
Bovendien is de overlast die gecreeerd wordt door krakers vaak in Amsterdam te vinden, en dan heben we het vaak over buitenlandse krakers uit Oost Europa. niet de Harde Nederlandse kern dus.
Er is landelijk een overvloed aan kantoorpanden, panden waar met een kleine investering makkelijk apartementen complexen van gemaakt kunnen worden, welke dus ook een aantrekkelijke goedkopere prijs zullen dragen dan de nieuwbouw. Maar welke project ontwikkelaar wil tegenwoordig nou van een oud pand iets maken...? niemand toch? Das geen vierkant blok.. Pff.
/Rant