PepTalk zei:Neen.
Op keuken papier is goed, maar laat ze altijd onbedekt.
Op deze manier gaan ze rotten/schimmelen.
Op je monitor is wel een goed idee, aangezien deze bij veel en intensief gebruik nogal wat warmte kan produceren.
PepTalk zei:10cm moet voldoende zijn.
Zolang ze maar geen contact ermee maken.
Waarom ligt die handoek er op?
De LV word van die oogst paddo's niet zo hoog dat de handdoek het zal opnemen, het belemmerd wel de luchtstroom..
Wat goed is bij het drogen van paddo's :
- Vrije luchtstroom langs de paddenstoelen.
- Zoveel mogelijk contact oppervlakte met de lucht. zo'n gaas is prima.
- Zorgen dat de paddenstoelen elkaar niet raken
Wat slecht is:
- Bedekken met wat dan ook. (Dichte, afgesloten droogboxen zijn wel te maken maar is omslachtig en werkt niet altijd)
Het zier er naar uit dat ze het meeste vocht al wel kwijt zijn, dus het zal wel loslopen.
Maar het is toch altijd zonde wanneer er juist tijdens het drogen wat mis gaat en zo de oogst verloren gaat.
. Ik heb trouwens gister nacht weer opnieuw me setje gesoaked, hoe lang duurt het gemiddeld dat de 2e flush opkomt?
PepTalk zei:Geen ervaring met vochtvreters.. Ik neem aan dat je het vervangt wanneer het maximaal vocht heeft opgenomen.
2e flush komt altijd een stuk sneller dan de eerste, meestal zijn de eerste pins al in de eerste 48 uur na het soaken (dus wanneer het water er weer uit is) te zien.
mandragora zei:jep dat blauwe is de werkzame stof, dit word blauw waar je ze afgedaan hebt of gekneust hebt.
grts
Stunner zei:mandragora zei:jep dat blauwe is de werkzame stof, dit word blauw waar je ze afgedaan hebt of gekneust hebt.
grts
Hmm das toch niet erg of wel?
mandragora zei:Stunner zei:mandragora zei:jep dat blauwe is de werkzame stof, dit word blauw waar je ze afgedaan hebt of gekneust hebt.
grts
Hmm das toch niet erg of wel?
Das zeker niet erg, het is zelfs goed omdat je dan weet dat je de goeie hebt![]()
mandragora zei:ik heb geen ervaring met die 'kweeksetjes', mischien zal peptalk diegene zijn die deze vraag kan invullen....
grts
PepTalk zei:Nomaals, kijk niet naar het gewicht maar kijk of de steeltjes breken.
if so, dan pas zijn ze goed droog.
4 dagen na het soaken is wel wat lang, maar kan gebeureb.
zijn de omstandigheden op welj gebied dn ook veranderd?
PepTalk zei:Groeit hij wel gewoon aan de bovenkant maar plat? Of zitie 'gevangen' in het kitje?
Het bakje inwikkelen met bijv. aluminium folie. Dit zorgt ervoor dat er aan de onder- en zijkanten van het kitje geen licht komt en er daar dus geen paddo's gaan groeien.
Je kunt ze het beste laten zitten ja, maar bij de volgende oogst wel er meteen mee uit halen (ook al blijven ze klein).
PepTalk zei:Waarschijnlijk doordat de temperatuur nu een stuk lager is.
Hoe warm is het minimaal en maximaal in de ruimte waar ze staan?
Bij te veel schommeling (dus misschien is het overdag wel 24 graden maar s' nachts 14) komt de groei stil te staan.
PepTalk zei:Dat is niet verstandig.
Wat je nog kunt doen is zoals ik eerder al zei de bak inwikkelen met bijv. alluminium folie.
Maar dit werkt preventief het best.
Wanneer je met het hele substraat gaan rommelen is de kans op contaminatie erg groot.

PepTalk zei:Zolang de zij en onderkanten licht dicht zijn is het goed.
Hoe je dat doet moet je zelf weten.
PepTalk zei:Een beetje wroeten met een pincet is niet erg.
Het hele substraat kapot maken is natuurlijk niet de bedoeling.
Het laten zitten van deze paddenstoelen kan grote gevolgen hebben.
Die paddo's beginnen te rotten, en besmetten zo je gehele bak.
PepTalk zei:Hoe kleiner, hoe potenter. (percentage werkzame stoffen)
Natuurlijk wel als ze er gewoon goed uit zien.
Dus niet groen en niet ruiken/stinken.
PepTalk zei:In de regel iets potenter dan de grotere.
Dus stel je neemt 3 gram van die kleine, of 3 gram grote paddenstoelen.
Dan zou je in theorie harder moeten trippen van die kleintjes.
PepTalk zei:Nee. droge paddos ruik je bijna niet.
wanneer je toch wat ruikten het is geen bosgeur maar stinkt het dan is er kans dat het een schimmel is.
PepTalk zei:Ja ze ruiken natuurlijk wel een beetje.
Zolang het niet stinkt zit je wel goed denk ik.
Knakken die steeltjes nou al als je ze uit dat zakkie haalt en probeer te breken? (bij de dikste proberen)