Paddos drogen

Stunner

Belezen gebruiker
Ik heb nu me paddos geoost en ga ze nu drogen, ik heb ze langs elkaar gelegd en er keuken rol omheen gedaan. Heb dat op mijn monitor gelegd met een game erbovenop en ik laat er een ventilator in waaien. Is dit goed?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Neen.

Op keuken papier is goed, maar laat ze altijd onbedekt.
Op deze manier gaan ze rotten/schimmelen.

Op je monitor is wel een goed idee, aangezien deze bij veel en intensief gebruik nogal wat warmte kan produceren.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Neen.

Op keuken papier is goed, maar laat ze altijd onbedekt.
Op deze manier gaan ze rotten/schimmelen.

Op je monitor is wel een goed idee, aangezien deze bij veel en intensief gebruik nogal wat warmte kan produceren.

Thx voor je bericht, ik heb het al anders opgelost heb een 10 liter emmer daar wat kippegaas in gedaan onderin vocht vreters en een handdoek bovenop.

Denk je dat het rooster hoog genoeg zit? Het rooster zit +- 10 cm boven de vochtvreters.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
10cm moet voldoende zijn.
Zolang ze maar geen contact ermee maken.

Waarom ligt die handoek er op?
De LV word van die oogst paddo's niet zo hoog dat de handdoek het zal opnemen, het belemmerd wel de luchtstroom..

Wat goed is bij het drogen van paddo's :

- Vrije luchtstroom langs de paddenstoelen.
- Zoveel mogelijk contact oppervlakte met de lucht. zo'n gaas is prima.
- Zorgen dat de paddenstoelen elkaar niet raken

Wat slecht is:

- Bedekken met wat dan ook. (Dichte, afgesloten droogboxen zijn wel te maken maar is omslachtig en werkt niet altijd)

Het zier er naar uit dat ze het meeste vocht al wel kwijt zijn, dus het zal wel loslopen.
Maar het is toch altijd zonde wanneer er juist tijdens het drogen wat mis gaat en zo de oogst verloren gaat.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
10cm moet voldoende zijn.
Zolang ze maar geen contact ermee maken.

Waarom ligt die handoek er op?
De LV word van die oogst paddo's niet zo hoog dat de handdoek het zal opnemen, het belemmerd wel de luchtstroom..

Wat goed is bij het drogen van paddo's :

- Vrije luchtstroom langs de paddenstoelen.
- Zoveel mogelijk contact oppervlakte met de lucht. zo'n gaas is prima.
- Zorgen dat de paddenstoelen elkaar niet raken

Wat slecht is:

- Bedekken met wat dan ook. (Dichte, afgesloten droogboxen zijn wel te maken maar is omslachtig en werkt niet altijd)

Het zier er naar uit dat ze het meeste vocht al wel kwijt zijn, dus het zal wel loslopen.
Maar het is toch altijd zonde wanneer er juist tijdens het drogen wat mis gaat en zo de oogst verloren gaat.

Thx for the info, wow das wel snel dat er al zoveel vocht uit is dan dat had ik zelf nog niet gedacht of gezien. Ik heb meteen de handdoek eraf gehaald en Ik heb net weer even een fotoke gemaakt :mrgreen: . Ik heb trouwens gister nacht weer opnieuw me setje gesoaked, hoe lang duurt het gemiddeld dat de 2e flush opkomt?

Oh ja, kan je de vochtvreters voor de volgende oogst weer gebruiken? Of moet ik er dan nieuwe in doen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Geen ervaring met vochtvreters.. Ik neem aan dat je het vervangt wanneer het maximaal vocht heeft opgenomen.

2e flush komt altijd een stuk sneller dan de eerste, meestal zijn de eerste pins al in de eerste 48 uur na het soaken (dus wanneer het water er weer uit is) te zien.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Geen ervaring met vochtvreters.. Ik neem aan dat je het vervangt wanneer het maximaal vocht heeft opgenomen.

2e flush komt altijd een stuk sneller dan de eerste, meestal zijn de eerste pins al in de eerste 48 uur na het soaken (dus wanneer het water er weer uit is) te zien.

Ze drogen goed volgens mij.

Ze zijn nog wel een heel klein beetje sponzig dus ik denk dat ik ze nog even laat staan, ze zijn nu ogv 15-16 gram gedroogd. En ze waren nat rond de 110.

Trouwens dat blauwe onderaan das toch de werkzame stof?

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
jep dat blauwe is de werkzame stof, dit word blauw waar je ze afgedaan hebt of gekneust hebt.
grts

Stunner

Belezen gebruiker
Ik denk dat de kleinere nu gedroogd zijn, ze wegen nog maar 8 tot 10% van hun originele gewicht.

Heb kleinere nu in een zakje gedaan en ik wil deze in de vriezer doen. Heb voor de zekerheid nog een foto gepost om zeker er van te zijn of ze echt goed droog zijn.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Waarom in de vriezer?

Wanneer je ze ontdooit word het een dikke vieze pap zooi.

Gedroogde paddo's zijn op een koele donkere plaats lang genoeg te bewaren hoor.

Ze zijn droog wanneer het steeltje knakt. Percentage's zeggen niet altijd alles.

Stunner

Belezen gebruiker
mandragora zei:
Stunner zei:
mandragora zei:
jep dat blauwe is de werkzame stof, dit word blauw waar je ze afgedaan hebt of gekneust hebt.
grts

Hmm das toch niet erg of wel?

Das zeker niet erg, het is zelfs goed omdat je dan weet dat je de goeie hebt :)

He he mooi zo, het is al 4 dagen geleden dat ik hem opnieuw gesoaked heb, helaas nog niks wat bovenkomt. Moet ik me nu zorgen gaan maken aangezien iemand zei dat het maar 48 uur duurde :openmouth:

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
ik heb geen ervaring met die 'kweeksetjes', mischien zal peptalk diegene zijn die deze vraag kan invullen....

grts

Stunner

Belezen gebruiker
mandragora zei:
ik heb geen ervaring met die 'kweeksetjes', mischien zal peptalk diegene zijn die deze vraag kan invullen....

grts

Zo zien trouwens me paddos er gedroogd uit, ze zijn nu 1/10e in gewicht dus kneem aan dat ze goed droog zijn.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nomaals, kijk niet naar het gewicht maar kijk of de steeltjes breken.
if so, dan pas zijn ze goed droog.

4 dagen na het soaken is wel wat lang, maar kan gebeureb.
zijn de omstandigheden op welj gebied dn ook veranderd?

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Nomaals, kijk niet naar het gewicht maar kijk of de steeltjes breken.
if so, dan pas zijn ze goed droog.

4 dagen na het soaken is wel wat lang, maar kan gebeureb.
zijn de omstandigheden op welj gebied dn ook veranderd?

Wat betreft het drogen, je kun de grote nog wel lichtjes buigen de hele kleine niet. Moet ik deze nog verder drogen of maakt het niet uit dat ze nog een heel klein beetje buigbaar zijn.

Nee de omstandigheden zijn het zefde. Er is wel al van dat witte spul (ben even de naam kwijt) dat dons achtige spul, dus dat geeft me weer een beetje hoop. Maarja echt 100% zeker ben ik er niet van.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Voor de derde en laatste keer.

De paddo's zijn pas echt goed droog als de steeltjes knakken.
Dus als ze buigen... zijn ze nog niet goed droog nee.

Het kan gewoon goed gaan wanneer je ze net niet helemaal goed droogt, maar je hebt ook kans dat het hele zakje dan nog eens lekker beschimmeld.

Stunner

Belezen gebruiker
Eindelijk beginnen de 1e 2 pins op te komen pfew :P Maar nu is er een ander probleem.

1 paddo groeit horizontaal ipv verticaal... moet ik dit gewoon laten zitten of hem 90 graden draaien...

Heb een vermoeden dat ik het beter zo kan laten zitten :rolleyes:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Groeit hij wel gewoon aan de bovenkant maar plat? Of zitie 'gevangen' in het kitje?

Het bakje inwikkelen met bijv. aluminium folie. Dit zorgt ervoor dat er aan de onder- en zijkanten van het kitje geen licht komt en er daar dus geen paddo's gaan groeien.

Je kunt ze het beste laten zitten ja, maar bij de volgende oogst wel er meteen mee uit halen (ook al blijven ze klein).

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Groeit hij wel gewoon aan de bovenkant maar plat? Of zitie 'gevangen' in het kitje?

Het bakje inwikkelen met bijv. aluminium folie. Dit zorgt ervoor dat er aan de onder- en zijkanten van het kitje geen licht komt en er daar dus geen paddo's gaan groeien.

Je kunt ze het beste laten zitten ja, maar bij de volgende oogst wel er meteen mee uit halen (ook al blijven ze klein).

Nee hij groeit plat over de grond en wordt geblokkeerd straks door de plastic bak waarschijnlijk. Ze groeien maar heel matig overigens, heb nog niet echt het idee dat ze groter zijn terwijl ze bij de 1e flush het verschil van dat op dag veel groter was.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Waarschijnlijk doordat de temperatuur nu een stuk lager is.

Hoe warm is het minimaal en maximaal in de ruimte waar ze staan?
Bij te veel schommeling (dus misschien is het overdag wel 24 graden maar s' nachts 14) komt de groei stil te staan.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Waarschijnlijk doordat de temperatuur nu een stuk lager is.

Hoe warm is het minimaal en maximaal in de ruimte waar ze staan?
Bij te veel schommeling (dus misschien is het overdag wel 24 graden maar s' nachts 14) komt de groei stil te staan.

Kamer temperatuur, ik zou zo niet weten hoeveel dat snachts en smiddags is.

Wat betreft de bak, ik merk nu dat er heel erg veel paddos aan de zijkanten aan het groeien zijn. Is het niet mogelijk dat ik het hele spulletje tijdelijk overzet is een grotere bak zodat kan uitgroeien in de zijkanten of is dat niet verstandig?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat is niet verstandig.

Wat je nog kunt doen is zoals ik eerder al zei de bak inwikkelen met bijv. alluminium folie.
Maar dit werkt preventief het best.

Wanneer je met het hele substraat gaan rommelen is de kans op contaminatie erg groot.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Dat is niet verstandig.

Wat je nog kunt doen is zoals ik eerder al zei de bak inwikkelen met bijv. alluminium folie.
Maar dit werkt preventief het best.

Wanneer je met het hele substraat gaan rommelen is de kans op contaminatie erg groot.

IK heb nu de zak met bak in een doos gedaan. Deze doos is gelukkig net even hoog als de bak in de zak. De ruimte aan de zijkanten waar de doos groter is heb ik ook verdekt. Kneem aan dat dat voldoende is toch?

Mischien dat het beetje krom staat maar ben best :stoned:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zolang de zij en onderkanten licht dicht zijn is het goed.
Hoe je dat doet moet je zelf weten.

Stunner

Belezen gebruiker
Net me 2e oogst gehad, helaas maar 43 gram :( sommige hoeden begonnen zwartjes te worden dus ze waren al rijp. Nu zit ik nog met het probleem dat er diverse paddos aan de zijkant zitten die ik niet zomaar kan weghalen ( ik kan er niet bij ) ik heb de bak nu onderwater gezet voor de volgende ronde,hoe kan ik nu het beste die paddos aan de zijkanten verwijderen? Of kan ik ze beter laten zitten? Want ik kan er niet bij komen zonder aan de zijkanten korreltjes weg te halen....

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Een beetje wroeten met een pincet is niet erg.
Het hele substraat kapot maken is natuurlijk niet de bedoeling.

Het laten zitten van deze paddenstoelen kan grote gevolgen hebben.
Die paddo's beginnen te rotten, en besmetten zo je gehele bak.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Een beetje wroeten met een pincet is niet erg.
Het hele substraat kapot maken is natuurlijk niet de bedoeling.

Het laten zitten van deze paddenstoelen kan grote gevolgen hebben.
Die paddo's beginnen te rotten, en besmetten zo je gehele bak.

Thx,dan probeer ik ze eruit te halen nadat ze gesoaked zijn, kan je die kleine aan de zijkanten ook nog nuttigen of kan ik deze beter weggooien?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoe kleiner, hoe potenter. (percentage werkzame stoffen)

Natuurlijk wel als ze er gewoon goed uit zien.
Dus niet groen en niet ruiken/stinken.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Hoe kleiner, hoe potenter. (percentage werkzame stoffen)

Natuurlijk wel als ze er gewoon goed uit zien.
Dus niet groen en niet ruiken/stinken.

Ok nice, en hoe potent zijn ze dan even als die hele grote? Of gewoon wat meer in verhouding.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
In de regel iets potenter dan de grotere.

Dus stel je neemt 3 gram van die kleine, of 3 gram grote paddenstoelen.

Dan zou je in theorie harder moeten trippen van die kleintjes.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
In de regel iets potenter dan de grotere.

Dus stel je neemt 3 gram van die kleine, of 3 gram grote paddenstoelen.

Dan zou je in theorie harder moeten trippen van die kleintjes.

Welluh, heb nu de meeste we verwijderd, ging soms erg lastig dus ik hoop dat ik überhaupt nog een 3e flush krijg. De 2e flush was maar matig heb nu ook alminumium folie om de bak gedaan en dit in de zak met water gezet en deze zak staat weer in een doos. Dus kneem aan dat ze niet meer teveel aan de zijkanten groeien. (al zitten er wel openingen aan de zijkanten).

Klopt het trouwens dat droge een sterkere geur hebben?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nee. droge paddos ruik je bijna niet.
wanneer je toch wat ruikten het is geen bosgeur maar stinkt het dan is er kans dat het een schimmel is.

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Nee. droge paddos ruik je bijna niet.
wanneer je toch wat ruikten het is geen bosgeur maar stinkt het dan is er kans dat het een schimmel is.

Hmm, dat zou erg vervelend zijn. Ze zien er verder niet beschimmeld uit ofzo (zie foto eerder in dit topic) het is wel zo dat als je het zakje open doet je ze wel goed ruikt. Maar als je ze eruit haalt moet je ze toch redelijk dicht bij de neus houden. Hoe de geur zelf is, is een beetje lastig uit te leggen. Kwil natuurlijk ook niet het risico lopen dat ik goede weggooi.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja ze ruiken natuurlijk wel een beetje.
Zolang het niet stinkt zit je wel goed denk ik.

Knakken die steeltjes nou al als je ze uit dat zakkie haalt en probeer te breken? (bij de dikste proberen)

Stunner

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Ja ze ruiken natuurlijk wel een beetje.
Zolang het niet stinkt zit je wel goed denk ik.

Knakken die steeltjes nou al als je ze uit dat zakkie haalt en probeer te breken? (bij de dikste proberen)

Nog niet geprobeerd, is dat niet slecht voor die dingen dan als je ze breekt? Ik ga vrijdag trippen dus wellicht kan ik het dan even proberen. Ik ben ook van plan om de paddos mee te nemen naar de smart shop om de eigennaar daar even te laten ruiken en checken die zal het denk wel weten.

Btw mochten ze nog buigen moet ik ze dan verder drogen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Breken is totaal niet slecht.
Je hebt dan alleen een hoedje met een stukje steel, en een los stukje steel.

Wanneer ze niet breken zou ik ze opnieuw te drogen leggen ja.
Altijd kans dat wanneer ze niet goed gedroogd zijn er later nog een schimmel gaat ontwikkelen.

Naar de smartshop meenemen is een goed idee.
Hoewel mijn ervaring is dat er een heleboel rondlopen die toch een hoop ervaring en kennis missen, of larie koek verkopen.

Succes als je vrijdag gaat trippen, geniet!

Bovenaan