Telegram stuk minder anoniem

Kordie

DF-koning
Nou volgens mij dealen de meeste verkopers nog altijd via WhatsApp, dus ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen :tearsofjoy:

Maar ook dat is niet anoniem.
Al langer niet.

Ik denk als je naam in een dealers telefoon wordt gevonden, of een digale deal wordt gezien, dat je ook de politie kan verwachten?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Al langer niet.

Ik denk als je naam in een dealers telefoon wordt gevonden, of een digale deal wordt gezien, dat je ook de politie kan verwachten?
Ja dat is mijn punt. Whatsapp deelt die data wel gewoon met de politie, zonder moeilijk te doen ook. Maar voordat er 1 dealer in beeld is, zijn er al tienduizend anderen die in de tussentijd wat xtc-pillen hebben verkocht. De pakkans is dus nog altijd heel laag.

Kordie

DF-koning
Ja dat is mijn punt. Whatsapp deelt die data wel gewoon met de politie, zonder moeilijk te doen ook. Maar voordat er 1 dealer in beeld is, zijn er al tienduizend anderen die in de tussentijd wat xtc-pillen hebben verkocht. De pakkans is dus nog altijd heel laag.

Idd zo kun je het ook bekijken.

En ik moet wellicht even rectificeren. Eem naam / adres in een dealer gsm zal ook niet gelijk zorgen voor een politie aan de deur.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Met de lage straffen in Nederland is de motivatie er sowieso wel om te handelen.
Anoniem of niet, want zoals hierboven al beschreven is de pakkans klein.
Als ik weleens dat programma kijk van Alberto Stegeman (waar hij vooral kleine spelers "aanpakt") zie je vaak mensen het via marktplaats of facebook gebruiken om te handelen.

Dus ja, het kan echt nog zichtbaarder dan mensen denken.

Casrus

DF-koning
Al langer niet.

Bij een kennis van mij in Parijs is de deur ingebeukt door de politie, voor een paar gram 3MMC.

Ging ook via WhatsApp.

(Stalingrad ('Stalincrack') is om de hoek en de Afrikanen lopen tollend over straat, maar goed, weer een triomf voor de Franse politie!

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: XMR

Lemmy

Badass junkie
Ik heb mezelf verwijderd uit alle Telegram groepen, ook de niet drugs gerelateerde.

Op Wire zit ik wel nog.

Proxima

Badass junkie
Verschil met Telegram is dat WhatsApp standaard end-to-end encryption heeft.

Verkeer van een dealer kan bij Telegram dus al worden afgetapt en ingelezen voordat opsporingsdiensten andere acties ondernemen, hiermee kunnen ze een veel sterkere dossier-opbouw doen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Verschil met Telegram is dat WhatsApp standaard end-to-end encryption heeft.

Verkeer van een dealer kan bij Telegram dus al worden afgetapt en ingelezen voordat opsporingsdiensten andere acties ondernemen, hiermee kunnen ze een veel sterkere dossier-opbouw doen.
Haha ja die end-to-end encryption is een sterk staaltje marketing van Facebook/Meta. Ze analyseren namelijk ook de keystrokes en daarmee kunnen ze al zeer accurate voorspellingen doen over wat je precies getypt hebt, voordat je op de 'send' knop drukt en het bericht versleuteld wordt. Daarnaast worden de berichten versleuteld met.... een sleutel. En guess who has the key..? 😁

De opsporingsdiensten hebben heel snel toegang tot Whatsappberichten, als ze echt willen en iemand erop zetten. Dat is ook mijn punt: dat het vooral een kwestie van capaciteit bij de opsporingsdiensten is. Tuurlijk, als je laag hangend fruit bent dan word je eerder geplukt. Maar het verschil tussen Telegram en Whatsapp is daarbij niet zo groot imo. Dan kan je beter moeite steken in communiceren via apparaten die niet of moeilijk tot jou te herleiden zijn.

Proxima

Badass junkie
Daarnaast worden de berichten versleuteld met.... een sleutel. En guess who has the key..? 😁
Die keys worden niet door Meta bewaard, maar door de eindgebruikers zelf. WhatsApp maakt voor deze encryptie gebruik van het open-source protocol van Signal.

Daarom heet het end-to-end encryptie: de sleutels bevinden zich uitsluitend bij de zender en ontvanger, en niet bij de tussenpartij. Hoewel er via metadata nog steeds veel informatie kan worden verkregen, betekent dit niet dat de extra beveiligingslaag van end-to-end encryptie niet effectief is.

De opsporingsdiensten hebben heel snel toegang tot Whatsappberichten, als ze echt willen en iemand erop zetten.
Uiteraard, het is technisch mogelijk om bij een specifieke persoon toegang te krijgen tot WhatsApp-berichten, bijvoorbeeld door spyware te installeren op hun apparaat. Echter, opsporingsdiensten mogen dit niet zomaar doen. Dergelijke acties moeten proportioneel zijn en vereisen normaal gezien een gerechtelijke machtiging (hierbij is er dus een proportioneel verschil tussen het afluisteren van alle communicatie vergeleken met het afluisteren van 1 applicatie).

Maar het verschil tussen Telegram en Whatsapp is daarbij niet zo groot imo. Dan kan je beter moeite steken in communiceren via apparaten die niet of moeilijk tot jou te herleiden zijn.
Daarvoor is de pakkans nog te klein.

Ook zijn Telegram en WhatsApp gewoon simpel te gebruiken platformen voor zowel de dealers als hun klanten, dus contact tussen die partijen is daarmee snel en eenvoudig gemaakt; iets wat ik minder snel zie gebeuren bij de meer professionele producten.

Ik probeer overigens alleen aan te geven dat het risico bij Telegram lichtelijk hoger is dan WhatsApp vanwege het makkelijker kunnen aftappen wat een betere dossier-opbouw mogelijk maakt.

Relmuis

Wijs gebruiker
Die keys worden niet door Meta bewaard, maar door de eindgebruikers zelf. WhatsApp maakt voor deze encryptie gebruik van het open-source protocol van Signal.

Daarom heet het end-to-end encryptie: de sleutels bevinden zich uitsluitend bij de zender en ontvanger, en niet bij de tussenpartij. Hoewel er via metadata nog steeds veel informatie kan worden verkregen, betekent dit niet dat de extra beveiligingslaag van end-to-end encryptie niet effectief is.
Als de server van Whatsapp closed source is, itt Signal, de app, niet het protocol blijft het gissen wat er allemaal op die server gebeurt. :thinking:

Proxima

Badass junkie
Als de server van Whatsapp closed source is, itt Signal, de app, niet het protocol blijft het gissen wat er allemaal op die server gebeurt. :thinking:
Het protocol van Signal is niet echt het probleem, dat is iets wat correct is geïmplementeerd met goede oversight. Het is eerder wat WhatsApp eromheen heeft gedaan om metadata te verkrijgen wat nog een redelijke black box is zoals @Neo-Shulginist al aangaf.

En Telegram is daarin nog een stuk lomper door vrijwel hetzelfde te doen en daarnaast geen default end-to-end encryption toe te passen plus waarschijnlijk al je clear tekst data te gebruikt voor profiling (voor ads, future crap wat je liever niet will weten en wellicht spionage en democrafische profiling voor gerichte propaganda).

Relmuis

Wijs gebruiker
Onder een goede oversight versta ik ook een open source server.
Maar inderdaad, metadata lijken belangrijker.

• Like
Waarderingen: XMR

Proxima

Badass junkie
Met verbazing gelezen.
Ik dacht altijd dat TG heel veel meer veiliger was dan WA
Telegram is altijd een tijdbom geweest, je clear text data werd al die tijd gewoon gebruikt voor profiling en opgeslagen. In het verleden negeerde ze gewoon gerechtelijke bevelen maar dat gaat nu dus anders worden.

Zodra Telegram inzage moet geven aan overheidsinstanties staat alles wat je daar ooit in clear text (dus niet via end-to-end encryption) hebt gecommuniceerd, netjes klaar voor elke instantie die eventueel tot vervolging wil overgaan.

Kordie

DF-koning
negeerde ze gewoon gerechtelijke bevelen maar dat gaat nu dus anders worden.

Helder.
TG gaat dus niet meer zo anoniem door het leven als een paar jaar geleden.

Maar whatsapp toch ook niet?
Als dealer met klant appt is de kans op onderscheppen (en de gevolgen daar van) toch ook enorm groot?
Of leef ik in een andere wereld en ben ik (gelukkig) niet goed op de hoogte van veilig communiceren over illegaliteit.

Zie dit wel vaker staan bij whatsapp:

1727539727780.png

Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Helder.
TG gaat dus niet meer zo anoniem door het leven als een paar jaar geleden.
Die tijd is inderdaad voorbij, plus dat Telegram naar alle waarschijnlijkheid dus nog steeds al jouw data heeft, inclusief foto's, filmpjes en andere bestanden.

Maar whatsapp toch ook niet?
Als dealer met klant appt is de kans op onderscheppen (en de gevolgen daar van) toch ook enorm groot?
Of leef ik in een andere wereld en ben ik (gelukkig) niet goed op de hoogte van veilig communiceren over illegaliteit.
Met Telegram kunnen ze voor lange tijd de dealer afluisteren zonder dat deze hier weet van heeft en dus een dossier opbouwen van de dealer en al hun klanten, en die data blijft op de servers van Telegram omdat Telegram die data kan inzien (profileren, wat dus erg waardevol is). Met WhatsApp kunnen ze als middleman niet jou tekst, plaatjes, filmpjes en andere files inzien vanwege de end-to-end encryption.

Slimme dealers wissen regelmatig hun WhatsApp en dan kan men dus niet op dezelfde manier aan dossier opbouw doen. 1 keer iets gekocht hebben is wat anders dan als je dat 10 keer hebt gedaan en voor meerdere middelen, dit als mild voorbeeld.

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Push notificaties gaan doorgaans gewoon via Google of Apple server.
Bij Signal bv zijn de notificaties leeg en stuurt ze dan naar de server(Google of Apple),
Whatsapp stuurt gewoon het bericht zonder het leeg te maken naar de server(Google of Apple).
Hierdoor kan best wat metadata uit gehaald worden zonder het apparaat te hacken.
Uiteindelijk is het een beetje een kat en muis spel en wat je threat model is.

Want End2End versleuteling is leuk maar niemand checkt de keys van elkaar of je ook daadwerkelijk met diegene zit te chatten van wie het apparaat is.

Kordie

DF-koning
Ik heb ook wel eens gehoord dat als dealers opgepakt worden ze op afstand hun whatsapp / social media / GSM kunnen wissen.
Klopt dit?

Proxima

Badass junkie
Uiteindelijk is het een beetje een kat en muis spel en wat je threat model is.

Want End2End versleuteling is leuk maar niemand checkt de keys van elkaar of je ook daadwerkelijk met diegene zit te chatten van wie het apparaat is.
Dit inderdaad.

Ik heb ook wel eens gehoord dat als dealers opgepakt worden ze op afstand hun whatsapp / social media / GSM kunnen wissen.
Klopt dit?
Remote wipe kan je op vele manieren implementeren.

Probleem bij Telegram en social media is alleen dat je data nog steeds op de servers blijft staan, en dan ook nog met een 'deleted on datetime' vlaggetje erbij wat in een rechtszaal tegen je kan worden gebruikt (opzettelijk verwijderen van mogelijk relevante informatie).

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ach als instanties echt willen dan kunnen ze overal al lang bij. Als ze willen kunnen ze eigenlijk al vertellen wie, waarom en wanneer je iemand gaat appen voor je het zelf weet. Daarbij moet je ook echt over kilo's per week gaan voor ze überhaupt de moeite nemen achter je aan te gaan.

Het is wel zo dat wanneer je met justitie in aanraking komt, ze wel een extra stok hebben om te slaan als je gehandeld hebt op dit soort apps en ze onderzoeken dit.

Maar ach wij zijn allemaal braaf hier toch

Relmuis

Wijs gebruiker
Als die veranderen check ik die.

Ik weet niet of Telegram al die menukaarten gaat aanpakken.
Had wel eens gehoord dat zoiets bestond maar nooit gezien.
Ik ben nog van de oude stempel, koffie met de dealer of een etentje.
Moet zeggen dat ik deze ontwikkeling verrekte handig vind.
Vaak een authentiek Nederlands product, als je in Brabant of Limburg woont zelfs een streekproduct, dus milieuvriendelijk, oh ja, en diervriendelijk want geen dierproeven, BTW vrij soms, geen lullige dingen als een suikertaks en aldus een documentaire die ik zag op de Vlaamse tv; sneller in huis dan een pizza. :sunglasses:

Lemmy

Badass junkie
Ook het Belgische parket, waar er maar twee criminele zaken bestaan (drugs en verkeersovertredingen) voert een onderzoek naar Telegram:

Het Belgische gerecht voert al sinds 2020 een onderzoek naar de chatapp Telegram. Omdat het onderzoek een nieuwe fase inging met de oprichting van een 'joint investigation team' (JIT) met de Franse justitie, raakte het nieuws bekend. Dat meldt De Standaard.

Via zo'n team kunnen België en Frankrijk rechtstreeks vaststellingen uit hun onderzoek delen en kunnen ze gezamenlijke acties uitvoeren. Speurders kunnen ook gemakkelijker meewerken aan operaties op buitenlands grondgebied. Volgens de woordvoerder van het Belgische federaal parket, Eric Vandersypt, zien ze de app voortdurend opduiken in hun dossiers. 'In zowat elk onderzoek naar pakweg wapenhandel is het prijs.'

Telegram is een zeer populaire app bij tal van profielen vanwege de versleuteling van berichten. Omdat het bedrijf zowat alles toestond, werd Telegram al snel een van de populairste undergroundkanalen van het internet. Zowel criminelen, drugsdealers, wapenhandelaars en verspreiders van samenzweringen, geweld en racisme vinden er vlotjes hun weg. In totaal stevent de app af op 1 miljard gebruikers.

Kordie

DF-koning

Geen goed nieuws voor degene die actief zijn op Telegram.
Dan bedoel ik vooral de grote jongens die verkopen in grote partijen.
Want denk niet dat ze op de klantjes gaan jagen.

Lemmy

Badass junkie
Ik was al een hele tijd, meer dan 2 maand, niet meer op Telegram geweest. Vandaag wel nog 'ns en alle groepen waar ik ooit in actief was, zijn verdwenen. Heb later op dag nog eens geprobeerd, maar ze zijn dus echt weg.

Er staan nog een paar contacten in en ik weet niet meer wie wie juist is lol.

Kordie

DF-koning
Ik was al een hele tijd, meer dan 2 maand, niet meer op Telegram geweest. Vandaag wel nog 'ns en alle groepen waar ik ooit in actief was, zijn verdwenen. Heb later op dag nog eens geprobeerd, maar ze zijn dus echt weg.

Dan lijkt daar toch een grote schoonmaakactie aan de gang te zijn en te zijn geweest.
Zullen veel mensen niet blij mee zijn: de verkopers vooral.

Kordie

DF-koning
Mja het moet toch iets zijn he :thinking:

Denk dat ze de druk flink hebben opgevoerd op de eigenaar van Telegram, toen ze hem achter de tralies hebben gezet.
Dan zal het uiteindelijk ook wel niet zo moeilijk zijn om de grote jongens op te sporen op zijn kanaal.
Heb echter in het nieuws weinig gehoord van baronnen die opgepakt zijn tgv Telegram.
Maar goed, dat hoeft natuurlijk ook niet.

MR_CHIP

Badass junkie

😅 🤣

Lemmy

Badass junkie

Kordie

DF-koning
misschien wat offtopic maar wordt een mooie samenleving

Big brother is watching you is denk ik al heel lang. En ach ... ik snap het ook wel weer dat ze meer controle willen op de grote verkopende heren/dames

Casrus

DF-koning
Big brother is watching you is denk ik al heel lang. En ach ... ik snap het ook wel weer dat ze meer controle willen op de grote verkopende heren/dames.

Bij een bekende in Parijs is de deur ingetrapt door de politie wegens een paar gram over WhatsApp gekochte 3-MMC. Er kwam een boete van een paar honderd euro en een voorwaardelijke straf periode van vijf jaar... Maar de nieuwe deur kostte duizenden euros.

Een paar honderd meter verderop is 'Stalincrack' waar de base/crackrokers paranoïde op van die Franse bankjes omzitten.

Bovenaan